Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Molempien polvien nivelrikko,lääkäri kehotti pudottamaan painoa,miten kun kävely SATTUU ja on lähes mahdotonta

Vierailija
08.08.2025 |

Polvet naksue ja rahisee,sain vahvoja kipulääkkeitä mutta silti jo huoneesta toiseen kävely tuon kivun kyyneleet silmiin.

Ja lenkille pitäisi mennä?! Vai mitenhän lääkäri meinasi että laihdutan?

Kommentit (189)

Vierailija
21/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uinti mainittu monta kertaa. Uidessa aktiivikulutus on n. 400-500 kcal per tunti, jos kyseessä perustason kuntouimari. Kovempaa treenaavat voivat kuluttaa jopa 1000 kcal/h, mutta tällöin puhutaan seuratason tempo-treeneistä ymv. 

Jokainen laihduttaja voi miettiä, jaksaako uida tunnin putkeen. Vai olisiko helpompaa jättää syömättä se ~400kcal.

Tietysti liikunta voi kuntouttaa muuten.

Vierailija
22/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesijumppaa kannattaa varoa. Mulla nivelreuma ja vesijumpassa meni nilkka pas""k, epäiltiin ensin murtuneen mutta lopulta jäi auki mikä siinä sitten oli. Parani hiljalleen kun keppien kanssa käpyttelin menemään. Lääkärikään ei meinannut uskoa ettn ollut kaatunut altaaseen mennessä tai uimahallin pihalla, vaan se tapahtui kun tein  ohjattua hyppyliikettä vedessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvi laihtuaksesi liikkua! Mä laihdutin samasta syystä 130 kilosta 68 kiloon, ihan pelkästään ruokavaliolla, eli kaloreita laskemalla ja rajoittamalla. Alkuun en edes pystynyt paljoakaan liikkumaan, eikä haitannut mitään.

Vierailija
24/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin leikkaus pitäisi varmaan olla, jos ei voi kävellä. Painoa aika vaikeaa pudottaa jos ei voi kävellä. Ja tulehdus hoitaa välillä pois nivelistä ja tukisiteitä joskus, jos tulehtuu ja katsoa voiko kävellä. Ja lääkärin pitäisi tarkasti tutkia läpivalaisulla mitä on meneillään, ultra vai muu kuvannus.

Vierailija
25/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä kilpauimarina sanoisin, että uinnillakin saa polvet rikki. "Uimarin polvi" on rintauinnissa ihan juttu. Hyvällä tekniikalla (voimantuotolla) rintauinnin potku on melko raaka nivelille, vaikka polven liikkuvuuteen kiinnitetäänkin lajissa todella paljon huomiota. 

Muuten aktiiviiaikoina sanoisin olleeni melkoinen "kumiukko" (tai -akka). Kuten muutkin uimarit.

Vierailija
26/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus vaatii ruokavalion muutoksen.

Liikunta ei laihduta, mutta tukee totta kai painonhallintaa ja toimintakykyä.

Ohis. Kyllä liikuntakin laihduttaa, jos sillä saa aikaan tarvittavan kalorivajeen. 

Tunnin juokulenkki kuluttaa n. 700-800 kilokaloria. Vastaava hölkkälenkki ~600kcal. 

Saa aika pirusti urheilla, jos sillä meinaa laihtua. Toki kun kunto on hyvä ja aktiivisuustasot luokkaa 60-120 minuuttia päivässä, se alkaa näkyä energiakulutuksena. 

Mutta peruslaihduttajalle avain on jääkaappi. Tai lukko siihen, paremminkin...

500 kalorin vuorokausivaje on hyvä laihdutustahti. Eli sen juoksulenkin päälle saa ottaa vielä ylimääräisen rahkankin ja lisäksi syödä peruskulutuksensa mukaan. Toki pitää suunnilleen tietää, millainen määrä ruokaa se peruskulutus on, ja osata koostaa ruokavalionsa hyvin nälkää pitävistä ainesosista.

Vierailija
27/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Aloita pyöräily.

Mulla kun oli lonkat sököt (toinen nyt leikattu), halusin pitää lihaksistoani kunnossa leikkuuveitseen asti. 10 kk jonossa ja kyynärsauvojen varassa. Pyöräily oli ainut joka onnistui. Myös hapenottokyky paranee pyöräillessä, oli ylipainoa tai ei.

Vierailija
28/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä läski sipsit syömättä äläkkä ulise

Vierailija
29/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans nivelrikko, käyn vesijuoksemassa kolmesti viikossa. Älä välitä ulkonäöstäsi, rohkeasti mukaan vaan muiden pyöreiden mammojen ja pappojen sekaan. 

Vierailija
30/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesijuoksu on hyvää, vesijumppakin. Itse tykkään näistä enemmän kuin pelkästä uimisesta. Eikä niitä omia läskejaan kannata pelätä, jos sellaisia on. Uimahallissa näkee kaikenlaista vartaloa ja siihen omaan suoritukseensahan siellä tapaa keskittyä, ei muihin.

Vierailija
31/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän liikkumalla painoa saa alas, vaan vähentämällä syömistä etenkin herkkujen.

Näin mun lääkäri sanoi, että aloitan siitä ja sitten kun on keveempää, niin lähden uimaan, koska se on nivelille parasta. Ja mstähän mä saan uimapuvun ostettua ja oman yksityisen vuoron, kun en hallissa ole käynyt 30 vuoteen, kun en halua kylpeä muiden kanssa samaan aikaan. Lääkäri ei uskonut.

No sitten varmaan rakennutat oman uimahallin. Ai eikö sekään onnistu?

Vierailija
32/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain saman ohjeen. Olen 170 cm ja painan 53 kg. Kysyin hoitajalta, pääsenkö ravitsemusterapeutille saamaan apua, mutta vastaus oli, että ei, ensin pitää itse yrittää saada painosta pois ainakin 5 kg.

Minusta nämä puhelimitse neuvojaan jakavat hoitajat ovat ihania!

Vierailija
33/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Kyllä liikuntakin laihduttaa, jos sillä saa aikaan tarvittavan kalorivajeen. 

Tunnin juokulenkki kuluttaa n. 700-800 kilokaloria. Vastaava hölkkälenkki ~600kcal. 

Saa aika pirusti urheilla, jos sillä meinaa laihtua. Toki kun kunto on hyvä ja aktiivisuustasot luokkaa 60-120 minuuttia päivässä, se alkaa näkyä energiakulutuksena. 

Mutta peruslaihduttajalle avain on jääkaappi. Tai lukko siihen, paremminkin...

500 kalorin vuorokausivaje on hyvä laihdutustahti. Eli sen juoksulenkin päälle saa ottaa vielä ylimääräisen rahkankin ja lisäksi syödä per

Kuinka moni ylipainoinen diettaaja pystyy edes hölkkäämään tunnin? ... vieläpä ehkä päivittäin.

Vierailija
34/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion tueksi on saatavilla nykyään tehokkaita lihavuuslääkkeitä. Kotona kuntopyöräily tai ihan vain sellainen poljinlaite, jolla voi "pyöräillä" sohvalla istuen. Vesijuoksu kaikkein paras polvien kannalta, koska nivelrikosta huolimatta polvien pitää saada liikuntaa. Lisäksi voit saada fysioterapeutilta nivelrikkoiselle sopivan kuntoutusohjelman.

Et pääse edes vaikea-asteisen nivelrikon leikkaukseen ennen kuin paino on tietyllä mallilla ja polvien liikuttaminen ennen ja jälkeen leikkausta on ensiarvoisen tärkeää. Kortisinipistokset voivat helpottaa kipuja mutta ei paranna itse vaivaa.

Vierailija
35/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua liikunta auttaa laihduttamaan. Mitä enemmän olen ulkona kävelemässä, kuntosalilla tai uimahallilla niin sitä vähemmän istun kotona syömässä. Minulla siis paha taipumus syödä tylsyyteen. 

Vierailija
36/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset yliarvioi jatkuvasti paljonko liikunta kuluttaa. Tunnin juoksulenkin saa nollattua lasten hampurilaisella, ilman ranskalaisia. Kyllä se ruuasta lähtee se painon pudotus.

Jos yliarvioi oman kulutuksensa tai aliarvioi saamansa energian määrän, niin ei se ruokavaliolla laihdutus toimi yhtään sen paremmin kuin liikunnalla laihdutus. Itse asiassa varmaan vielä huonommin. 

Vierailija
37/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä auttoi minua melkein heti.

Superpeptaasi

En tarvinnut enää kivunlääkitystä.

Vierailija
38/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystynyt liikkumaan lainkaan ulkona ja sisälläkin vain wc:n, pakolla. Alle 1000 kcal/vrk toimi, - 45 kg.

Vierailija
39/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin tehokkaasti kuin ruokavalio.

Veikkaan, että jos saman kalorivajeen hankkii liikunnalla tai ruokavaliolla, niin ensimmäisessä vaihtoehdossa säilyttää selvästi enemmän lihaksiaan. Paino toki voi pudota nopeammin jälkimmäisellä.

Vierailija
40/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio, jos on itsekuria ja haluaa nähdä  nopeita tuloksia näkyviin nii  pätkäpaasto. 5:2 tai 16:8 tai jos ihan rajuksi käy, molemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä