Väitöstutkimus: Lapsen ADHD voi olla lapsen äidin aiheuttama. Raskausajan epäterveellinen ruokavalio aiheuttaa lapselle ADHD:n. 🍔🥤🍩🍫
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011341415.html
"Raskausajan ruokavalinnat muovaavat syntyvän lapsen kasvua. Epäterveellinen ruokavalio voi lisätä adhd:n, autismikirjon häiriön ja diabeteksen riskiä."
Onko täällä yhtään äitiä, jolla on rohkeuttaa myöntää, että on syönyt lapselleen ADHD:n tai autismin kirjon? Mikähän järki tuossa teossa on? Onko se niin, että herkut ovat lapsen terveyttä tärkeämpiä?
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa minulle edes 1 asia joka ei ole äidin vika.
Miksi? Pitäskö faktat kieltää?
ADHD on oikeasti ihan huuhaajuttu. Suomessa syödään maailman eniten ADHD-opiaatteja, idässä eniten, rantaruotsalaisilla alueilla vähiten. Rantaruotsalaiset ovat muutenkin terveempiä, koska ei ole tarvinnut muuttaa työn tai sodan vuoksi ja ydinperheet perinteineen ovat kasassa. Mielenkiintoitsa on se, että tässä 15 vuotta vanhassa videossa samalla tavalla ADHD-idiotismi kasvaa itään mentäessä. Mahtaisiko tämä korreloida vasemmistolaisuuden kanssa? Polittiinen suuntaus kun tuppaa sekin näkymään aivokuvista.
RSA ANIMATE: Changing Education Paradigms:
en epäile yhtään omalla kohdallani. lapsuutenkotini ruokavalio oli karsea, köyhä ja roskaruokaa täynnä. välillä toki nutrilett kuuri väliin ysäri tyyliin. arvatkaa mikä diagnoosi löytyy?
Anoppi on himoterveyshihhuli. Ei edes herkkuja syö kuin omaleipoman korvapuustin kahvin kanssa. Tse kasvattanut kasvikset jne
Silti, pojallaan eli puolisollanin selvä adhd ja varmasti muutakin. Levottomon tyyppi mitä tiedän.
Enemmän sanoisin kasvastus ja geenit tuohon vaikuttaa
faktaatt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa minulle edes 1 asia joka ei ole äidin vika.
Miksi? Pitäskö faktat kieltää?
Pitää.
- Fat Diarra, Mali
Lapsellani adhd + autismi. Yritän aina suhkot terveellisesti ja monipuolisesti syödä, kiinnitin tähän vielä erikseen huomiota raskausaikana. En kyllä ihan täysin tuohon tutkimukseen usko.
Linkistä:Odottavan äidin ruokavalio voi lisätä myös neurokehityksellisten häiriöiden riskiä lapsella, kertoo puolestaan tanskalainen tutkimus.
Epäterveellinen ruokavalio raskausaikana oli vahvassa yhteydessä lasten aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöön adhd:hen sekä autismikirjon häiriöön.
Vai voisikohan olla kuitenkin niin että nepsyt saattavat syödä omalla tyylillään, ja jos vanhempi on nepsy niin luultavammin lapsikin on🤷
Autisminkirjolla olevat ovat monesti omalaatuisia syömisiltäänkin. Tuskinpa adhd äidin ruuasta johtuu, meilläkin tytär on adhd ja aspergertyyppinen, kuten ISÄNSÄKIN, ja erikoisuutta löytyy syömisistä molemmilta😏
Itse taas syön hyvinkin terveellisesti, ihan siitä syystä että rakastan kasviksia enkä pidä makeasta enkä rasvassa uitetusta ruuasta. Toisaalta tytär on hoikka ja 10cm minua pitempi, ja syntyessään painoi 3700g ja oli 53cm pitkä. Isänsä on pitkä mies, eli tuskin pituusgeeni tuli syömästäni ruuasta kuitenkaan😁
On tutkimuksia ja ”tutkimuksia”.
Minä join kahvia kuopuksen raskausaikana.
Olen miettinyt, oliko sillä vaikutusta siihen että nuorimmainen on niin paljon vilkkaampi kuin isoveljensä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellani adhd + autismi. Yritän aina suhkot terveellisesti ja monipuolisesti syödä, kiinnitin tähän vielä erikseen huomiota raskausaikana. En kyllä ihan täysin tuohon tutkimukseen usko.
Kakarasi kuuluu laitokseen ja sinulla munasarjat solmuun!!
MUN ISÄLLÄ ON ADHD.
IHAN SELKEÄ VAIKKA EI KUKAAN 78V UKKOA ALA TUTKIMAAaM.
MULLA ON MYÖS 2 SISKOA JA 4 SISARPUOLA JA YHTÄ LUKUUNOTTANATTA KAIKKILLA ON ADHD.
JA MINULLA ON ITSWLLÄ 2 LASTA JOILA MOLEMMILLA MYÖS ADHD.
TÄÄ PERITYY TOSI VAHVASTI.
Nyt kun lapset alkaa saada diagnooseja nin me aikuiselin saadaan niitä.
Äiti otti eron isästä kun ei jaksanut hoitaa sen asioita ja selvitellä se sotkuja. Ikävä vaan että aina löyyy uusi nainen jonka iskä hurmasi ja pisto paskageenit eteenpäin.
Mun äitini söi odotusaikana tosi terveellisesti. Hän ei ole koskaan pitänyt makeasta eikä tuolloin 80-luvun alussa ollut ns. roskaruokaa. Varaakin heillä oli vain kunnolliseen kotiruokaan. Silti mulla on ADHD.
Tuossa tutkimuksessa voi kyllä olla perääkin, mutta osa ADHD:sta johtuu perinnöllisistä syistä. Oma isäni ja hänenkin isäni olivat selviä tapauksia, samanlaisia kuin minä. Duunariammateissa se ei vain niin haitannut elämää.
Adhd-ihmisiä on ollut aina. Ennen heitä ei vain huomattu,saivat jotain yksinkertaista tehdastyötä ja miehillä vaimot hoiti kodin. Vasta kun lapsenlapset alkaneet saada diagnooseja selviä miksi ukilla ja enolla ja serkulla on ollut niin valtavia haasteita arjessa.
Adhd:t kyllästyvät helposti ja tämä näkyy myös parisuhteissa uusperheinä. Lisää pieniä Adhd-ihmisiä.
Ei ole näköjään äitien syyllistämisellä mitään rajaa. Ja sitten ihmetellään, kun naiset eivät halua tehdä lapsia. Kukapa haluaisi olla syypää kaikkeen ikävään, mitä lapsella voi olla.
Vierailija kirjoitti:
en epäile yhtään omalla kohdallani. lapsuutenkotini ruokavalio oli karsea, köyhä ja roskaruokaa täynnä. välillä toki nutrilett kuuri väliin ysäri tyyliin. arvatkaa mikä diagnoosi löytyy?
Meilläkin lapset syövät eineksiä, koska mulla on ADHD. Kuitenkin he pärjäävät koulussa tosi hyvin, ja yksi heistä on opettajansa mukaan luokan ainoa, joka pystyy keskittymään. Hän onkin siinä tosi hyvä eikä selvästi ole perinyt ominaisuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näköjään äitien syyllistämisellä mitään rajaa. Ja sitten ihmetellään, kun naiset eivät halua tehdä lapsia. Kukapa haluaisi olla syypää kaikkeen ikävään, mitä lapsella voi olla.
Ironisinta tässä on, että osa meistä on perinyt nämä ominaisuudet isältään. Eli äiti oli täysin syytön.
Onhan Suomessa Yleä myöten uutisoitu että nykyajan raskaana naiset ovat entistä ylipainoisempiä.
Aika moni onnistuu tulemaan raskaaksi ylipainosta huolimatta ja aletaan lasta yrittämään ylipainoisena. Kysymys kuuluukin miksi ei sitten ensin yritetä laihduttaa ja sitten vasta raskautua?
Naurettava tutkimus. Söin todella terveellisesti raskaana ollessani. Toisella lapsistani on ADHD, jota meidän suvussa todellakin esiintyy.
Nollatutkimus, jota tuskin on vertaisarvioitu.
Iso osa kirjoittajista ei taas ymmärrä yhtään mitä tarkoittaa tilastot, kasvanut riski ja todennäköisyydet. Heitetään omasta elämästä yksi tapaus ja sen perusteella väitöskirjan tutkimus voidaan heittää likakuoppaan ja kumota?
Adhd:n ydinoireita on impulsiivisuus ja elämänhallinnan ongelmat. Adhd on todettu myös olevan perinnöllinen. Miten nämä on erotettu raskausajan ruokavalion vaikutuksista?
Käytännössä tätä voisi tutkia mielekkäästi vain luovutettujen sukusolujen avulla, jolloin adhd diagnosoitujen vanhempien alkio siirrettäisi ei-adhd ihmisen ja terveellisesti syövän naisen kohtuun ja riittävällä otannalla voitaisiin erottaa geenien ja raskausajan ympäristövaikutukset. Perinnöllisyys ei ole 100%, joten tutkittavien määrän pitäisi olla melko iso.
Tällä hetkellä kuitenkin (ainakin Suomessa) sukusolujen luovutus ei onnistu, jos on adhd tai autismi.