Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Väitöstutkimus: Lapsen ADHD voi olla lapsen äidin aiheuttama. Raskausajan epäterveellinen ruokavalio aiheuttaa lapselle ADHD:n. 🍔🥤🍩🍫

Vierailija
08.08.2025 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011341415.html

"Raskausajan ruokavalinnat muovaavat syntyvän lapsen kasvua. Epäterveellinen ruokavalio voi lisätä adhd:n, autismikirjon häiriön ja diabeteksen riskiä."

Onko täällä yhtään äitiä, jolla on rohkeuttaa myöntää, että on syönyt lapselleen ADHD:n tai autismin kirjon? Mikähän järki tuossa teossa on? Onko se niin, että herkut ovat lapsen terveyttä tärkeämpiä?

Kommentit (222)

Vierailija
201/222 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en kyllä pysty tuota allekirjoittamaan. Keskimmäisen lapsen kohdalla raskauden viimeiset 4kk oli niin karmea närästys, että pystyin syömään paahtoleipää voilla ja juomaan vettä. Ja en mitään muuta. Tuon epäterveellisemmäksi ei kyllä ruokavalio raskaana olevalla edes mennä. Lapsi meni yo-papereilla sisään Aallon Tutalle (et ei vissiin kovin suuria keskittymisen vaikeuksia hällä ole), ei ole diabetestä eikä muitakaan sairauksia, BMI 18, nyt ikää 25v.

Vierailija
202/222 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemieni ADHD-lasten/nuorten (niitä on nykyään paljon) äidit ovat lihavia ja usein isät myös.

Mielestäni on törkeää ahmia lapsilleen ADHD. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/222 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa minulle edes 1 asia joka ei ole äidin vika.

Nyyh, siitä se uhriutuminen alkaa. Kun mainetta ja kunniaa on jaossa, niin sitten kyllä mammat on jonossa. 

Vierailija
204/222 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo lapsen kaverin adhd-perheen menoa, ei ole ihmekään että perheen lasten aivoissa kiehuu ja viiraa pahasti. Lihavat vanhemmat tilaavat kotiin pitsaa, karkkia ja energiajuomia. Totta kai lapset ja nuoret syövät ja juovat niitä ja ovat sitten ihan kierroksilla, kunnes väsykiukku iskee ja sitten taas ahmitaan ja ryystetään myrkkyjä...

Vierailija
205/222 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n äiti taisi antaa lapselleen FAS:in, kun siitä on tullut tuollainen vähä-älyinen häirikkö. 

Tässä on kyllä ironia pisteet koholla. FAS diagnoosi siis on totta, mutta ruokavalio ei voi vaikuttaa? Äitien haukkuminen henkilön ominaisuudesta on myös ok, eikä se ole heidän omaa syytään? Jne., jne.,

Vierailija
206/222 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisätä riskiä" on muuttunut yksinkertaisen päässä muotoon "aiheuttaa". 

Itse söin toisen raskauden aikana todella terveellisesti, kun taas toisen aikana mussutin pullaa, jäätelöä jne., kun muu ei pysynyt sisällä. 

Molemmat lapset on kuitenkin autisteja ja ADHD, kun mä olen autisti ja heidän isä ADHD. 

Vierailija
207/222 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD on keksitty "sairaus", samoin kuin "masennus".

Noin minäkin visersin ennen kuin sain itse masennuksen. 

Vierailija
208/222 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausajan ruokavaliossa voi vaikuttaa pitkälti se, mikä pysyy sisällä, ja ei aiheuta oksennusreaktiota jo hajullaan. Ja ei, kaikilla tuo ei rajoitu alkuraskauteen.

Esim. lohi on oikein hyvää ja hyviä rasvoja sisältävää ruokaa.

Joka ei hirveästi auttanut, kun ekan haarukallisen jälkeen oksensin koko vatsalaukun sisällön pihalle.

Pahimpina päivinä mentiin voileipäkekseillä ja appelsiinimehulla, kun mikään muu ei pysynyt sisällä.

Vierailija
209/222 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö täällä vielä mainittu, että tuo roskaruoan ahmiminen nimenomaan johtuu adhd:sta… Ilman lääkitystä en söisi mitään muuta kuin pizzaa ja napostelisin koko ajan sipsejä ja salmiakkia.

Liian vähän puhutaan adhd:n tästä puolesta. Ei ole mikään supervoima vaan tuhoon vievä riesa. 

Vierailija
210/222 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana jos äiti on väsynyt, ruoan suunnittelee ja tekee tietysti isä.

Vierailija
211/222 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon että se ADHD tulee siitä että annat mallin räplätä puhelinta esim lukemalla näitä roskapalstoja tai katsomalla somesta lyhytvideoita tai muuta turhaa, mutta ylipäätään se, että käytät puhelinta tai muuta ruutua ajanvietteeksi illalla sohvalla tai lasta nukuttaessa. Siitä lapsi saa mallin, jossa päätyy liian nuorena noiden lyhytvideoiden ja pelaamisen makuun ja aivot kehittyy sen mukaisesti. 

Kannattaisi vanhempien herätä omasta dopamiinikoukustaan. Samoin lapsettomien, jotta mielenterveys paranee.

Olen tuntenut nelikymppisen ADHD-henkilön lapsesta asti. Ei silloin ollut kännyköitä, joita räplätä. Pärjää nykyisin elämässään hyvin.

Vierailija
212/222 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitihän se tietysti kaiken pahan alku ja juuri äkkiä lääketiede tekemään isän synnytys koneeksi häviää kaikki sairaudet ja käytös häiriöt. 

Vierailija
213/222 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monikin asia ei ole äidin vika. Vai millaista vastausta oikein odotat? Lisäksi, lapsi kasvaa äidin sisällä joten tottakai luonnollisesti monet asiat lapsen kehityksessä ovat äidin vastuulla. Se on vain luontoa, ei voi mitään.

Vierailija
214/222 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monikin asia ei ole äidin vika. Vai millaista vastausta oikein odotat? Lisäksi, lapsi kasvaa äidin sisällä joten tottakai luonnollisesti monet asiat lapsen kehityksessä ovat äidin vastuulla. Se on vain luontoa, ei voi mitään.

Koko raskauden kestävä raskauspahoinvointikin äidin vika?

Rajoittaa meinaan paljon sitä mitä voi syödä oksentamatta.

Miksei tähän muuten ole kehitetty lääkitystä?

Vierailija
215/222 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi oli raskausdiabetes, niin ei voinut possutella miten huvittaa.

Vierailija
216/222 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Terveellisesti syöneiden äitien lapset olivat kuitenkin vähän pidempiä. Näillä lapsilla oli myös rasvakudosta vähemmän kuin niillä lapsilla, joiden äiti oli syönyt raskausaikana vähemmän terveellisesti."

Mutta ei käy ilmi että kuinka paljon enemmän lihavia? Jos olivat silti normaalipainoisia? En edes ole ikinä elämässäni nähnyt alle 2 vuotiasta lihavaa lasta.... 

Vierailija
217/222 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemieni ADHD-lasten/nuorten (niitä on nykyään paljon) äidit ovat lihavia ja usein isät myös.

Mielestäni on törkeää ahmia lapsilleen ADHD. 

Veljelläni on adhd ja samoin mieheni veljellä. Molempien äidit olleet aina hoikkia ja syövät terveellisesti. Perinnöllisyydestä näissä usein on kyse, sillä molemmilla paljon ns.erikoisia tyyppejä suvussa.

Vierailija
218/222 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin eilen kateellisena miten aasialaisen näköinen iloinen äiti juoksi kevyen sirpakalla askeelella työntäen vaunuja ja tyttö ajoi pienellä pyörällä perässä. Olen kateellinen että jotkut liikkuvat noin ja jaksaa juosta ja vielä tosi keijumaisen keveästi.

Vierailija
219/222 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmekös lihavien äitien lisääntyessä myös adhd-lasten määrä on lisääntynyt.

Vierailija
220/222 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, mitä odottava äiti syö tai juo, menee sikiön verenkierron kautta. Kannattaisi olkeasti miettiä aterioitaan ja juomisiaan raskausaikana, jos haluaa mahdollisimman terveen lapsen. Neuvoloista saa tietoa.

Jos ei siihen pysty, kannattaa harkita uudestaan lapsen hankkimista.

Tietysti voi olla muitakin syyitä esim- perimätekijät.