Väitöstutkimus: Lapsen ADHD voi olla lapsen äidin aiheuttama. Raskausajan epäterveellinen ruokavalio aiheuttaa lapselle ADHD:n. 🍔🥤🍩🍫
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011341415.html
"Raskausajan ruokavalinnat muovaavat syntyvän lapsen kasvua. Epäterveellinen ruokavalio voi lisätä adhd:n, autismikirjon häiriön ja diabeteksen riskiä."
Onko täällä yhtään äitiä, jolla on rohkeuttaa myöntää, että on syönyt lapselleen ADHD:n tai autismin kirjon? Mikähän järki tuossa teossa on? Onko se niin, että herkut ovat lapsen terveyttä tärkeämpiä?
Kommentit (201)
Joskus on ollut aika, jolloin skitsofrenian katsottiin olevan seurausta äidin toiminnasta. Ollut varmasti musertavaa tuollainen syyllistäminen yhdistettynä suruun lapsen sairastumisesta.
Vierailija kirjoitti:
ADHD-diagnoosit ovat yleisempiä alemmissa sosiaaliluokissa.
Alempiin sosiaaliluokkiin kuuluvat mammat voivat tehdä myös epäedullisia valintoja. Ei ole välttämättä riittävää tietoa ja elämänhallintaa.
Elämänhallinnan ongelmat ja sosioekonominen tausta usein periytyvät.
AdHD-diagnoosien tausta on moninainen ja siinä on myös se sosiaalinen ulottuvuus.
Tohtori suoltaa....
Vierailija kirjoitti:
VOI LISÄTÄ RISKIÄ.
On se nykyisin vaikea ymmärtää lukemaansa tekstiä. Liikaa vaikeita sanoja.
Söin terveellisesti raskausaikana. Mm paljon tomaattia jossa on raskauden kannalta tärkeitä ravintoaineita. En juonut alkoholia enkä polttanut tupakkaa. Olin myös fyysisesti huippu kunnossa ja normaalipainoinen. Mutta synnytyksessä tuli vaikeuksia, lapsella oli mm. napanuora kaksi kertaa kaulan ympäri ja hän vietti vauvateholla 1 kuukauden synnytyksen jälkeen. Eli vaurio on voinut tulla myös synnytyksessä eikä johdu äidin syömisisistä. Nää tutkijat ehkä lähettää noita kyselyitä tietylle väestönosalle, joten tutkimus ei välttämättä ole siten objektiivinen kun ei olla kyselyä lähetetty esim. minun kaltiaisille äideille kenellä on terveelliset elämäntavat. Ja nää tän kaltaiset narratiivit ei mitenkään auta äitien asemaa ja on leimaavia myöskin koska ne ketkä elää terveellisesti raskaus aikana joutuu jatkuvasti puolustamaan itseään näitä syytöksiä vastaan. ADHD voi olla myös geeneissä. Sitä varten on geenitestejä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on ollut aika, jolloin skitsofrenian katsottiin olevan seurausta äidin toiminnasta. Ollut varmasti musertavaa tuollainen syyllistäminen yhdistettynä suruun lapsen sairastumisesta.
Skitsefreniaan sairastuu myös moni kiusattu, mutta freudin syytä tämä että vika on aina äidissä. Freud kun oli täysin epäluotettava addikti eikä mikään oikea tieteilijä mutta silti jotkut häneen vieläkin sokeasti uskoo.
No kun ne herkut irvistelee kaupan hyllyillä ja karkkipussit hyppäävät ostoskärryyn...
RRÖYHH!!!
Vihdoin tutkittu. Kyllähän tuo näkyy siinä millaisissa perheissä ADHD:ta eniten esiintyy eli kyllähän se tilastollisesti vahvasti menee sitten weetee-puolelle. Jos äiti on lihava tatuoitu kouvolatukka, niin ruokavalio on epäterveellinen ja lapsella on ADHD.
Olen ammatiltani erityisluokanopettaja. Kohdalleni ei ole sattunut vielä yhtäkään ADHD-oppilasta, jonka jommalla kummalla, tai molemmilla vanhemmilla ei olisi itsellään ADHD:ta. ADHD ja autismi ovat voimakkaasti periytyviä. En ymmärrä miksi ap haluaa syyttää äitejä asiasta.
70luvulla autismin sanottiin johtuvan kylmistä äideistä ja rakastavia äitejä syyllistettiin turhaan.
Nyt sitten on adhd;n vuoro.
Kohta varmaan huono näkökin on äitien vika.
No meillä ADHD tuli entiseltä mieheltäni joka meni tutkimuksiin vasta, kun minä painostin. Oli tuossa vaiheessa jo 32v ja antanut ADHD:n eteenpäin kolmelle lapsellemme.
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani erityisluokanopettaja. Kohdalleni ei ole sattunut vielä yhtäkään ADHD-oppilasta, jonka jommalla kummalla, tai molemmilla vanhemmilla ei olisi itsellään ADHD:ta. ADHD ja autismi ovat voimakkaasti periytyviä. En ymmärrä miksi ap haluaa syyttää äitejä asiasta.
Ap referoi väitöstutkimusta, onko sinulla tieto, että ap on tuo väitellyt tohtori?! Ehkä sinun olisi pitänyt opponenttina väitöstilaisuudessa, niin olisit voinut osoittaa väitöskirjan väitteet valheeksi? Jos olet opettaja, niin kai ymmärrät jotain tieteellisistä menetelmistä? Tässä ei ole kyse nyt jonkun henkilön mielipiteestä vaan nojataan tutkittuun tietoon ja tilastoihin.
Jaa. Minun äiti on syönyt aina terveellisesti ja silti minulla on adhd.
Vierailija kirjoitti:
ADHD-diagnoosit ovat yleisempiä alemmissa sosiaaliluokissa.
Alempiin sosiaaliluokkiin kuuluvat mammat voivat tehdä myös epäedullisia valintoja. Ei ole välttämättä riittävää tietoa ja elämänhallintaa.
Elämänhallinnan ongelmat ja sosioekonominen tausta usein periytyvät.
AdHD-diagnoosien tausta on moninainen ja siinä on myös se sosiaalinen ulottuvuus.
Adhd on varsin yleinen esimerkiksi yritysjohtajien lapsilla näin empiirisellä kokemuksella. Sitten taas koodaajien ja lääkäreiden lapsilla on autismia. Nämä ovat asteikkoja ja välillä heilahtaa liikaa ääripäähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap referoi väitöstutkimusta, onko sinulla tieto, että ap on tuo väitellyt tohtori?! Ehkä sinun olisi pitänyt opponenttina väitöstilaisuudessa, niin olisit voinut osoittaa väitöskirjan väitteet valheeksi? Jos olet opettaja, niin kai ymmärrät jotain tieteellisistä menetelmistä? Tässä ei ole kyse nyt jonkun henkilön mielipiteestä vaan nojataan tutkittuun tietoon ja tilastoihin.
Ap otti asian esille ja vastuuttaa omassa tekstissään äitejä. Väitöksessä esitettiin, että epäterveellinen ruokavalio lisää riskiä neuropsykiatrisille häiriöille. En pysty lukemaan koko juttua, jotta pääsisin lukemaan kuinka paljon ruokavalio lisää riskiä. Olisi mielenkiintoista tietää mikä on ollut tutkimuksen otanta, onko kysely lähetetty riittävän heterogeeniselle joukolle jne. Se, että jokin väitöstutkimus on tehty ja hyväksytty ei tarkoita sitä, etteikö se voisi myöhemmässä tarkastelussa sisältää virheitä. ADHD:n periytyvyys on kuitenkin monessa tutkimuksessa todistettu. Toki aina tiede kehittyy ja tieto voi muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Sitä on ollut vielä ainakin 20 vuotta sitten. Oikein syitä kaiveltiin perhe-elämästä, vaikka lapsi oli saanut jo syntymähetkellä komplikaation ja se oli todennäköisin syy sairaudelle.
Höpöhöpö. Mun äiti on aina ollut terveysintoilija ja silti mulla on adhd. Ihan turhaa ja typerää syyllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Mun äiti on aina ollut terveysintoilija ja silti mulla on adhd. Ihan turhaa ja typerää syyllistämistä.
Tai okei joo. Riskiä voi lisätä, niinkuin tutkimus sanoo. Mutta johtopäätöstä, että äiti olisi adhd:n lapselleen aiheuttanut, ei voi yksilön tapauksessa vetää.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa minulle edes 1 asia joka ei ole äidin vika.
Pahojen miesten teot. Eikun nekin tulivat äidistä ulos joten perun tämänkin.
Vierailija kirjoitti:
ADHD on seuraus huonosta vanhemmuudesta.
Voi että näitä tietämättömiä tolvanoita
Eikö silloin koko väestöllä olisi pitänyt olla ADHD 😌