Poliisi väittää tiedotteessa ettei motarille liittyvää saisi väistää vasemmalle
Todellisuudessa ellei se liittyjä aja jotain BMW M5'sta tai Porschea niin ei se pääse ajoissa eteen kiihdyttämään vaan sinä joudut tekemään lukkojarrutuksen jos tämä tunkee siihen eteen.
Valtaosa tien päällä liikkuvista autoista kiihtyy siitä ohituskaistalta motarivauhtiin noin 10 sekunnissa. En minä jää ainakaan odottelemaan vaan menen liuskan viereisesti kaistasta vasemmalle ja annan niiden kiihdytellä rauhassa.
Kommentit (217)
Mua ei enää vittuakaan kiinnosta mitä muut ajattelee tai tekee liikenteessä. Ajan just niinkuin huvittaa ja yhden sakot olen elänäni aikana saanut, kilsoja takana n 700 000km..
Miten toi kiihdytyskaista voi olla niin vaikea asia? Kiihdytyskaistalta tulevalla on kolmio ja hän joko hidastaa sen verran että tiellä ajavat ovat ensin siitä menneet, tai kiihdyttää että ehtii johonkin väliin. Toki myös tiellä ajavat voisi vähän ennakoida ja katsoa kiihdytyskaistalta tulevan vauhtia, itse ainakin nään jo kaukaa onko se auto tulossa sellaista vauhtia että se pääsee vaivatta siihen jo ennen kuin itse olen siinä kohdalla. Väistäminen aiheuttaa vaaratilanteita, mitä jos vasemmalla meneekin joku ohittaja tai jos kiihdytyskaistalta tuleva alkaakin kiihdyttää kovempaa kuin väistäjä. En voi myöskään käsittää miten kiihdytyskaistalta tuleva voi kuvitella, että riittää kun laittaa vilkun ja sitten voi vaan valua jonkun eteen kuhnaamaan. Kiihdytyskaistojen ja myöskin stop merkkien läheisyyteen pitäisi tulla poliiseja valvomaan, olisi kunnon sakkorysiä :)
Poliisi on ihan oikeassa mutta väistän silti. Jos se helpottaa liikenteen sujuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoin kuin autoilijan ei tarvitse väistää suojatielle tunkevaa pyöräilijää, pl tilanteet joissa asia ilmoitettu liikennemerkillä.
Silti autoilija voi joutua vastuuseen, jos törmää pyöräilijään suojatiellä. Autoilijalla on velvollisuus lähestyä suojatietä varovasti ja autoilijalla on velvollisuus varovaisuuteen kevyttä liikennettä kohtaan. Lisäksi on vielä velvollisuus välttää törmäys.
Juurikin näin. Suojatie on merkattu selkeällä liikennemerkillä jonka näkee jo kaukaa. Suojatielle astuva ihminen ei voi tulla yllätyksenä, jos suojatietä lähestyy asianmukaisella varovaisuudella. Ei kai kukaan risteykseenään aja sillä asenteella, ettei siellä ketään kuitenkaan ole? En ole ikinä ollut tilanteessa, jossa joutuisin jalankulkijan tai pyöräilijän yllättämäksi, en edes pk-seudulla.&nbs
Höpön löpön. Suojatielle voi hyvin astua varoittamatta. Kulkee ensin suoraan ja kääntyy sitten 90 asteen kulmassa luuri kourassa suojatielle.
En väistänyt ja meinasi hitaammin ajava tulla kylkeen. Onneksi vastapuoli tajusi että kohta rytisee ja veti takaisin omalle kaistalleen. Kannattaa aina pitää kiinni asetuksista ja olla väistämättä hitaampaa ajoneuvoa. Oma Mercedes E 220d alkaa olla vanha joten ei siinä mitään jos kylkeenajon kautta voisi saada uuden kiesin alle.
En väistä koskaan ja lisään vauhtia 130 km/h tasolle. Siitä vaan väliin jos uskaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaistaa saa vaihtaa. Niin vaihtaa liittyjäkin.
Tuossa se on vain fiksua. Riski on kaikessa ja vasemmallekin saa katsoa.
Moottoritiellä saa vaihtaa kaistaa vasemmalle vain ohitusta varten. Jos ei ohita liittymästä tulevaa, ei saa vaihtaa kaistaa. Sellainen haittaa vasenta kaistaa kovempaa ajavia. Hitaammin tuleminen vasemmalle kaistalle eteen liittymästä tulevien väistämiseksi on valitettavan yleistä. Nämä väistäjät ajavat usein muita hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen noita pyöräilijöitä jotka ei tiedä mitään liikennesääntöjä. Ajavat suoraan ja yhtäkkiä kääntyvät vasemmalle suojatielle auton eteen. Ei autoilijalla ole telepatia kykyä tietää ajaako pyöräilijä suoraan vai kääntyykö yhäkkiä auton eteen. Ja auto ei pysää sekunnissa.
Oletko aivan varma, ettet itse ole kolmion takana tai kääntymässä? Tällöin sinä väistät pyöräilijää. Tietysti pyöräilijän on näytettävä suuntamerkkiä, joten siinä mielessä pyöräilijän moka, mutta ihmeen moni kuvittelee ettei pyöräilijällä ole koskaan etuajo-oikeutta pyörätienjatkeella joka usein on naamioitu suojatieksi. Pyöräilijä ei myöskään saisi ajaa jalkakäytävällä, joten lähtökohtaisesti suojatiellä ajaminen olisi väärin.
Tosi moni ajaa suojatiellä mikä ei ole pyörätienjatke. Toki pyöräilijä on suojatiellä syyllinen kolariin ja maksaa auton remontin omasta rahapussista, jos ei ole vakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoin kuin autoilijan ei tarvitse väistää suojatielle tunkevaa pyöräilijää, pl tilanteet joissa asia ilmoitettu liikennemerkillä.
Silti autoilija voi joutua vastuuseen, jos törmää pyöräilijään suojatiellä. Autoilijalla on velvollisuus lähestyä suojatietä varovasti ja autoilijalla on velvollisuus varovaisuuteen kevyttä liikennettä kohtaan. Lisäksi on vielä velvollisuus välttää törmäys.
Juurikin näin. Suojatie on merkattu selkeällä liikennemerkillä jonka näkee jo kaukaa. Suojatielle astuva ihminen ei voi tulla yllätyksenä, jos suojatietä lähestyy asianmukaisella varovaisuudella. Ei kai kukaan risteykseenään aja sillä asenteella, ettei siellä ketään kuitenkaan ole? En ole ikinä ollut tilanteessa, jossa joutuisin jalankulkijan tai pyö yllättämäksi, en edes pk-seudulla
Höpön löpön. Suojatielle voi hyvin astua varoittamatta. Kulkee ensin suoraan ja kääntyy sitten 90 asteen kulmassa luuri kourassa suojatielle.
Autoilijan pitää varautua tuohonkin. Suojatietä pitää aina lähestyä varovasti ja olla valmiina pysähtymään. Autoilijalla on suurempi vastuu kuin jalankulkijalla. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Suojatie on merkattu selkeällä liikennemerkillä jonka näkee jo kaukaa. Suojatielle astuva ihminen ei voi tulla yllätyksenä, jos suojatietä lähestyy asianmukaisella varovaisuudella. Ei kai kukaan risteykseenään aja sillä asenteella, ettei siellä ketään kuitenkaan ole? En ole ikinä ollut tilanteessa, jossa joutuisin jalankulkijan tai pyö
No ei voi kyllä kävellä suoraan ja yhtäkkiä kääntyä vasemmalle suojatielle tai voi, mutta autoa ei välttämättä saa pysäämään sekunnissa. Vaikka autoilija olisi syyllinen niin voi jäädä kävelijälle loppuelämän vammoja. Itse kyllä katson milloin menen tien yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Suojatie on merkattu selkeällä liikennemerkillä jonka näkee jo kaukaa. Suojatielle astuva ihminen ei voi tulla yllätyksenä, jos suojatietä lähestyy asianmukaisella varovaisuudella. Ei kai kukaan risteykseenään aja sillä asenteella, ettei siellä ketään kuitenkaan ole? En ole ikinä ollut
Autoilijan on mahdotonta varautua kaikkeen. Auto ei pysähdy sekunnissa, vaikka ajaisit hiljaa. Ja vaikka auto olisi syyllinen niin jalankulkija voi vaikka joutua pyörätuoliin loppuelämäksi joten itse en koskaan tosta vaan mene suojatien yli. Jos ei ole ajokorttia niin ei varmaan ymmärrä, että auto ei pysähdy tosta vaan sekunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen noita pyöräilijöitä jotka ei tiedä mitään liikennesääntöjä. Ajavat suoraan ja yhtäkkiä kääntyvät vasemmalle suojatielle auton eteen. Ei autoilijalla ole telepatia kykyä tietää ajaako pyöräilijä suoraan vai kääntyykö yhäkkiä auton eteen. Ja auto ei pysää sekunnissa.
Oletko aivan varma, ettet itse ole kolmion takana tai kääntymässä? Tällöin sinä väistät pyöräilijää. Tietysti pyöräilijän on näytettävä suuntamerkkiä, joten siinä mielessä pyöräilijän moka, mutta ihmeen moni kuvittelee ettei pyöräilijällä ole koskaan etuajo-oikeutta pyörätienjatkeella joka usein on naamioitu suojatieksi. Pyöräilijä ei myöskään saisi ajaa jalkakäytävällä, joten lähtökohtaisesti suojatiellä ajaminen olisi väärin.
Jokaisella suojatiellä saa ajaa polkupyörällä. Sen ei tarvitse olla pyörätien jatke. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pyöräilijällä olisi samat oikeudet kuin jalankulkijoilla. Väistämissäännöt riippuvat liikennemerkeistä ja tilanteesta autoilijan kääntymisen suhteen.
Autoa ei ajeta jalka jarrulla tiedoksi niille kenellä ei ole ajokorttia ja hypitte autojen eteen. Vaikka haluaisi pysähtyä sekunnissa niin se ei välttämättä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella suojatiellä saa ajaa polkupyörällä. Sen
Suojatiellä ei saa ajaa polkupyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Autoilijan on mahdotonta varautua kaikkeen. Auto ei pysähdy sekunnissa, vaikka ajaisit hiljaa. Ja vaikka auto olisi syyllinen niin jalankulkija voi vaikka joutua pyörätuoliin loppuelämäksi joten itse en koskaan tosta vaan mene suojatien yli. Jos ei ole ajokorttia niin ei varmaan ymmärrä, että auto ei pysähdy tosta vaan sekunnissa
Totta tuokin, mutta autoilija voi silti joutua vähintään osasyylliseksi, jos ei ole lähestynyt suojatietä asianmukaisella varovaisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilijan on mahdotonta varautua kaikkeen. Auto ei pysähdy sekunnissa, vaikka ajaisit hiljaa. Ja vaikka auto olisi syyllinen niin jalankulkija voi vaikka joutua pyörätuoliin loppuelämäksi joten itse en koskaan tosta vaan mene suojatien yli. Jos ei ole ajokorttia niin ei varmaan ymmärrä, että auto ei pysähdy tosta vaan sekunnissa
Totta tuokin, mutta autoilija voi silti joutua vähintään osasyylliseksi, jos ei ole lähestynyt suojatietä asianmukaisella varovaisuudella.
Vaikka ajaisi 10 km/ h niin se auto ei pysähdy sekunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Suojatiellä ei saa ajaa polkupyörällä.
Kyllä saa, sitä ei kiellä mikään laki. Sinulla on vanhentunutta tietoa. Saahan autollakin ajaa suojatien yli, jos suojatie sattuu olemaan esimerkiksi kiinteistöliittymän kohdalla. Ei autoa tarvitse työntää siinä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ajaisi 10 km/ h niin se auto ei pysähdy sekunnissa.
Jalka pitää vaihtaa kaasulta jarrulle.
Moi vaan juustoraastin. Tai sähkövatkain. Tai puuhaarukka. Tai leikkuulauta. Oliko tässä keittiövälineiden luettelemisessa sulla joku pointti?