Poliisi väittää tiedotteessa ettei motarille liittyvää saisi väistää vasemmalle
Todellisuudessa ellei se liittyjä aja jotain BMW M5'sta tai Porschea niin ei se pääse ajoissa eteen kiihdyttämään vaan sinä joudut tekemään lukkojarrutuksen jos tämä tunkee siihen eteen.
Valtaosa tien päällä liikkuvista autoista kiihtyy siitä ohituskaistalta motarivauhtiin noin 10 sekunnissa. En minä jää ainakaan odottelemaan vaan menen liuskan viereisesti kaistasta vasemmalle ja annan niiden kiihdytellä rauhassa.
Kommentit (217)
Ei mulla ole ongelmia saada nopeus mun autolla lähelle motarinopeutta. Joskus pari kertaa joku väistänyt vasemmalle mutta ei ole saanut yhtään etumatkaa muutakuin turvavälin verran ja mun auto on 1.2 koneinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väistän aina rekkoja ja busseja, muut saavat kiihdyttää, jarruttaa tai ajaa pientareelle arkuuttaan.
Niiden muiden kannattaisi tosiaan opetella liittymään motarille. harvoi siellä onneksi enää nykyään mitään ajotaidottomia näkeekään, vaan suurin osa osaa ihan sujuvasti liittyä liikennevirtaan ihan itsekin ilman apuja
Ai. Minä törmään viikottain näihin ajotaidottomiin, enkä edes aja autoa kuin pari kertaa viikossa. Viimeksi eilen kiihdytin kahden auton perässä motarille. Ensimmäinen auto jurrutti kuuttakymppiä kiihdytyskaistan päähän asti. Minä yritin pikkukotterollani päästä edes jonkinlaiseen vauhtiin mutta minkäs teet kun edessä jarrutetaan. Takanani ajava Volvo painoi sitten nastan lautaan ja siirtyi ennen minua ajokaistalle kovemmassa vauhdissa. Todelli
Mikä estää ajamasta rampilla niin hitaasti, että saat reilun välin siihen kuuttakymppiä jurruttavaan ja sitten nasta lautaan?
Kyllä poliisi on oikeassa.
Usein ollut seuraavaasa tilanteessa:
ensin siinä oikean puoleisella kaistalla joku ajaa 90km/h. Liittymästä joku yrittää tunkea eteen 70km/h nopeutta ja tuo 90 ajava sitten hyppääkin vasemmalle kaistalle ajaen juuri ja juuri 95km/h... Ne jotka ovat sillä hetkellä ripeästi ohittamassa tätä 90 autoilijaa, joutuvat tekemään äkkijarrutuksen koska tämä 90 autoilija aiheuttaa joka kaistalle vaaratilanteen.
Joten vaihtoehdot:
a)ensisijaisesti pysyt omalla kaistallasi ja jätät kiihdyttelyn / jarruttelun sen liittymästä tulevan päänvaivaksi
b) katsot onko tilaa ja jos on, voit siirtyä siihen vasemmalle mutta siinä kannattaa ajaa ainakin sitä sallittua nopeutta koska muut ovat siinä ohittaakseem sinut joten tuskin ajavat ainakaan alle sallitun.
Älä siis itse aiheuta muille haittaa olettamalla että muidenkin mittari heittää kuten sinulla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunkee eteen? Taaksekaan ei aina mahdu, kun te tollot ette jätä niitä riittäviä turvavälejä, eikä kukaan anna yhtään siimaa siinä, ei jarruta, ei kiihdytä.
Monessa paikkaa kiihdytyskaista on aika lyhyt.
Jos se kaista on lyhyt, eikö silloin ole parasta että sieltä takaa tuleva kuski suosiolla menee vasemmalle ja antaa sinun kiihdyttää rauhassa? Mikä tässä on ongelma? Miksi pitää alkaa "näpäyttelemään" sitä liittyjää sillä ettei suostu liikahtamaan oikealta?
Minua vituttaa liittyä moottoritielle kun edessä oleva "kiihdyttää rauhassa".
Moottoritiellä oliis oman ja muiden turvallisuuden vuoksi hyvä ajaa lähelle yleistä nopeutta, ei mitään 60 km/h kiilaamista, niin että takana tulevat joutuvat jarruttamaan. Turvallinen liittyminen vaikkapa 120 km tunnissa tielle tapahtuu niin että lähellä liittymistä oma nopeus on vähän yli 120 km, jotta voit hiukan hidastaa ja liittyä sopivaan kohtaan, samalla vauhdilla mitä muu liikenne kulkee. M51
Ei lohduta olla liikennesäännöissä oikeassa kun pelti rytisee. Vaikka toisen vakuutus korvaa niin voit kuolla, vammautua tai auto vain menee korjaamolle/lunastukseen. Siinä tilanteessa lohduttaa paljon, että minä olin oikeassa ja periksi en antanut!
Pakko väistää kun rekka kiihdytyskaistalla laittaa vilkun vasemmalle vai jäätkö sinne rekan alle?
Vierailija kirjoitti:
Ei lohduta olla liikennesäännöissä oikeassa kun pelti rytisee. Vaikka toisen vakuutus korvaa niin voit kuolla, vammautua tai auto vain menee korjaamolle/lunastukseen. Siinä tilanteessa lohduttaa paljon, että minä olin oikeassa ja periksi en antanut!
Niinpä eli kun tulet kolmion takaa mene sopivaan väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi moottoritiellä on sitten kaksi kaistaa suuntaansa jos sinne toiselle kaistalle ei olisi suotavaa siirtyä ohittaakseen jonkun hitaammin ajavan tai liittyvän ajoneuvon? Täysin dorka laki.
Vaihtelen kaistaa jatkossakin täysin surutta.
Juu, mutta minä en vaihda. Se joka tulee motarille sovittaa nopeutensa niin, että pääsee sovivaan väliin.
Siinäpä se, kun osa ei väistä. Ei ole lain mukaan pakko ja sulla saattaa se oma kaista loppua eli se ketä tulee motarille katsoo jo heti alussa mihin väliin mahtuu, autossa on kaasu ja jarru, voit mitoittaa nopeuden sopivaksi.
Siis voi hyvää päivää. Kärkikolmio ilmoittaa ihan helkutin selvästi, että sen takaa tulija väistää. Ja kyllä, se on siellä tieliikennelaiss
Se kolmio ei tarkoita sitä, että sen takaa tulevaa pitää kaikin keinoin kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Kolmion takaa on vähän hankala tunkea siihen eteen. Mutta ihan uusi idea: hidasta ja päästä rampista tulija eteesi??!??
Noin muistaakseni neuvottiin autokoulussa. Hidasta tai nopeuta niin, että rampilta tulija pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmion takaa on vähän hankala tunkea siihen eteen. Mutta ihan uusi idea: hidasta ja päästä rampista tulija eteesi??!??
Noin muistaakseni neuvottiin autokoulussa. Hidasta tai nopeuta niin, että rampilta tulija pääsee.
Noin muistan itsekin. Ei neuvottu vaihtamaan kaistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on helppoa, jos se väli on olemassa, eikä tässä nyt semmoisesta tilanteesta kinastella. Vasemmalle väistetään, jos tulija joko jää muuten kiihdytysrampin loppupäähän seisomaan, tai rysäyttää tahallaan kylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoin kuin autoilijan ei tarvitse väistää suojatielle tunkevaa pyöräilijää, pl tilanteet joissa asia ilmoitettu liikennemerkillä.
Silti autoilija voi joutua vastuuseen, jos törmää pyöräilijään suojatiellä. Autoilijalla on velvollisuus lähestyä suojatietä varovasti ja autoilijalla on velvollisuus varovaisuuteen kevyttä liikennettä kohtaan. Lisäksi on vielä velvollisuus välttää törmäys.
Suojatien yli pitää taluttaa pyörä, ei saa ajaa pyörällä. Tiedän lapsen joka joutui korvaamaan auton remontin.
Korjaus ei koskaan palauta arvoa täysimääräiseksi. Mieluummin olen itse kolaroimatta kun luen sääntöjä kuin piru raamattua.
Jokainen toimenpide näkyy auton tiedoissa, paitsi jos korjautat autosi naapurin penan autotallissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on helppoa, jos se väli on olemassa, eikä tässä nyt semmoisesta tilanteesta kinastella. Vasemmalle väistetään, jos tulija joko jää muuten kiihdytysrampin loppupäähän seisomaan, tai rysäyttää tahallaan kylkeen.
Ei kai se sentään tahallaan kylkeen rysäytä? Mutta jos itse rysäytät ohituskaistaa ajavan kylkeen, niin mitä siitä sitten seuraa?
Väistin autoa joka tuli kiihdytyskaistaa pitkin ja rysäytin ohittavan auton kylkeen. Näitä valitettavasti tapahtuu
Ketjun pituudesta päätellen paltalaisille on vielä hyvin vaikeaa kiihdyttää samaan nopeuteen muun liikenteen kanssa, sekä liittyä kiihdytyskaistalta liikenteen joukkoon. Parasta olisi, kun tyytyisi ajelemaan jotain pikkutietä pitkin, eikä mene moottoritielle ollenkaan, siellähän saatetaan ajaa jopa 120 nopeutta
On myös usein näitä, 200 m takana ja edessä tilaa mutta pitää ängetä siihen saamaan 4 m autonmitaan, miksi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoin kuin autoilijan ei tarvitse väistää suojatielle tunkevaa pyöräilijää, pl tilanteet joissa asia ilmoitettu liikennemerkillä.
Silti autoilija voi joutua vastuuseen, jos törmää pyöräilijään suojatiellä. Autoilijalla on velvollisuus lähestyä suojatietä varovasti ja autoilijalla on velvollisuus varovaisuuteen kevyttä liikennettä kohtaan. Lisäksi on vielä velvollisuus välttää törmäys.
Suojatien yli pitää taluttaa pyörä, ei saa ajaa pyörällä. Tiedän lapsen joka joutui korvaamaan auton remontin.
Korjaus ei koskaan palauta arvoa täysimääräiseksi. Mieluummin olen itse kolaroimatt
Moni korjauttaa auton nykyään harrastajalla, kun ei ole vakituisia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin opetettu. Poliisin mukaan ei saa hidastella tai jarrutella päästääkseen rampilta tulija eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi moottoritiellä on sitten kaksi kaistaa suuntaansa jos sinne toiselle kaistalle ei olisi suotavaa siirtyä ohittaakseen jonkun hitaammin ajavan tai liittyvän ajoneuvon? Täysin dorka laki.
Vaihtelen kaistaa jatkossakin täysin surutta.
Juu, mutta minä en vaihda. Se joka tulee motarille sovittaa nopeutensa niin, että pääsee sovivaan väliin.
Siinäpä se, kun osa ei väistä. Ei ole lain mukaan pakko ja sulla saattaa se oma kaista loppua eli se ketä tulee motarille katsoo jo heti alussa mihin väliin mahtuu, autossa on kaasu ja jarru, voit mitoittaa nopeuden sopivaksi.
Siis voi hyvää päivää. Kärkikolmio ilmoittaa ihan helkutin selvästi, että sen takaa tulija v
Ei ole mitään kiusaamista. Jos tulet kolmion takaa sun pitää mennä sopivaan väliin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on typerä sääntö ja käsitys suomalaisessa tieliikenteessä. Oikein korostetaan sitä minä-minä asennetta. En väistä, enkä anna tilaa muille.
Kun ajaa Espanjassa sikäläisillä moottoriteillä, huomaa miten joustavaksi liikenne muuttuu, kun osataan käyttää vasenta kaistaa ja antaa tilaa liittymistä tuleville. Tosin kiihdytyskaistaa siellä ei useinkaan ole, joten kukaan ei siellä pääsisi liikenteeseen, jos heillä olisi Suomi meininki siellä. Että vasemmalle ei saisi väistää ja antaa tilaa liittymästä tulevalle.
Espanjassa kiinnitin vuokra-autolla ajaessa (Barcelona-Valencia) huomioni siihen, että moottoritiellä oli liittymien kohdalla yhtenäinen sulkuviiva kaistojen välillä. En nähnyt, että yksikään paikallinen olisi poukkoillut ko. viivan yli, mutta liikenne oli kyllä suhtellisen hiljaista.
Ei saa ajaa suojatien yli pyörällä, jos auto on tulossa, sun pitää taluttaa se pyörä. Silloin sulla on samat oikeudet kuin jalankulkijalla.