Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi väittää tiedotteessa ettei motarille liittyvää saisi väistää vasemmalle

Vierailija
07.08.2025 |

Todellisuudessa ellei se liittyjä aja jotain BMW M5'sta tai Porschea niin ei se pääse ajoissa eteen kiihdyttämään vaan sinä joudut tekemään lukkojarrutuksen jos tämä tunkee siihen eteen.

Valtaosa tien päällä liikkuvista autoista kiihtyy siitä ohituskaistalta motarivauhtiin noin 10 sekunnissa. En minä jää ainakaan odottelemaan vaan menen liuskan viereisesti kaistasta vasemmalle ja annan niiden kiihdytellä rauhassa.

Kommentit (217)

Vierailija
21/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/6175761/poliisi-autoilijoiden-vaistamis…

Tuossa tänään alkaneessa keskustelussa samasta on jo yli 200 vastausta.

Vierailija
22/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kun rampilta tulee kolmeakymppiä rekka tai henkilöauto niin en mieti mitä poliisisetä on mieltä. Järkeäkin voi käyttää.

Jep, jos 60- tonnin tukkirekka tulee moottoritielle niin on aika tyhmää jos ei väistä,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin väittää "ettei saisi" vaan sanoo että "ei saa väistää"

Näytä tieliikennelaista kohta, jonka mukaan ihan mistä tahansa syystä ei saa ryhmittyä vasemmalle. Etenkin jos vasen kaista on tyhjä.

TLL 19. pykälässä:

"Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."

TLL 59. pykälässä:

"Ajoneuvolla saa ajaa moottoritielle tai moottoriliikennetielle vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä.

Moottoritielle tai moottoriliikennetielle ajoneuvolla aikovan on väistettävä tiellä kulkevia ajoneuvoja."

Vierailija
24/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuosta, että väistät rampilta tulevaa vasemmalle, sakkoja monikaan ole saanut. Mutta jos väistämisesi seurauksena vasemmalla oleva joutuu jarruttamaan, on kuulema sakkoja kirjoitettu. Minä olen saanut suulliset nuhteet tuollaisesta toiminnasta, se on kuulema tarpeeton kaistanvaihto ja liikenteen vaarantaminen. Siksi jokaisen rampin päättyessä on kolmio, eli rampista tuleva on AINA väistämisvelvollinen.

Käytännössä varmaan puolet antaa tilaa rampilta tulevalle, mutta pitää siis muistaa että se on periaatteessa laissa kielletty ja jos kolahtaa, sinä olet maksaja lakia rikkoneena.

Ei tietenkään kaistaa saa vaihtaa jos siellä on joku. Ongelma ei ole se että väistää rampilta tulijaa vaan se että ei väistä vasemman kaistan liikennettä. 

Vierailija
25/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei auta vasemmalla kaistallekaan väistäminen, kerran tuli auto liittymästä moottoritielle ja ajoi suoraan eteeni vasemmalle kaistalle. Tiellä ei ollut muita sillä hetkellä kuin minä (joka siis väistin tuota liittymästä tielle tulevaa vasemmalle kaistalle), mutta tämä sitten tuli sinne saakka saman tien..... Yhtään en tiedä miksi tuli (todennäköisesti datasi puhelimessa samaan aikaa), mutta jouduin jarruttamaan ja väistämään hieman pientareelle tuota autoa. 

Ja olen huomannut, että vuosien varrella on aina vain enemmän autoilijoita, jotka eivät osaa yhtään tulla liittymistä moottoritielle, sieltä tullaan ihan suoraan eteen, joten vasemmalle kaistalle siirtyminen on turvallisempaa (toki silloin kun on varmistettu, että siellä on tilaa hyvin). Itseltäni kyllä onnistuu ruuhkassakin liittyminen, kun vaan kiihdyttää auton oikeaan vauhtiin (siihen mitä tiellä ajetaan, joskus ruuhkassa aika hiljaakin) ja laitta vilkun päälle, niin onnistuu sujuvasti. Pelottavaa on välillä jos edessä ajaa auto, joka ajaa ihan liian hiljaa tuota liittymäkaistaa, niin voi jo ennustaa, että tästä tulee nyt vaikeaa, kun ajaa tuollaisen perässä ja yrittää itsekin liittyä moottoritielle.

Vierailija
26/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuosta, että väistät rampilta tulevaa vasemmalle, sakkoja monikaan ole saanut. Mutta jos väistämisesi seurauksena vasemmalla oleva joutuu jarruttamaan, on kuulema sakkoja kirjoitettu. Minä olen saanut suulliset nuhteet tuollaisesta toiminnasta, se on kuulema tarpeeton kaistanvaihto ja liikenteen vaarantaminen. Siksi jokaisen rampin päättyessä on kolmio, eli rampista tuleva on AINA väistämisvelvollinen.

Käytännössä varmaan puolet antaa tilaa rampilta tulevalle, mutta pitää siis muistaa että se on periaatteessa laissa kielletty ja jos kolahtaa, sinä olet maksaja lakia rikkoneena.

Ei tietenkään kaistaa saa vaihtaa jos siellä on joku. Ongelma ei ole se että väistää rampilta tulijaa vaan se että ei väistä vasemman kaistan liikennettä. 

Rampilta tulevan väistäminen vasemmalle on tarpeeton kaistanvaihto, koska rampilta tuleva on aina väistämisvelvollinen, pl. hälytysajoneuvo.

Vierailija
27/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osaan moottoritiellä vaihtaa kaistaa vasemmalle turvallisesti. Liittymän kohdalla siinä voi olla iso suma hitaampia ja kaiken maailman ajoneuvoja spekuloimassa miten menisivät toistensa lomaan. Joku ei halua päästää liittymästä tulevaa edelleen ynnä muuta. Sen kun vaihdan vasemmalle kaistalle ja painan kaasua niin voin unohtaa koko yleistä epävarmuutta ja ennakoimattomuutta huokuvan sumpun.

Vierailija
28/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta tosi moni narsistinen keski-ikäinen kuski ei välitä tippaakaan mitä viereisellä kaistalla tapahtuu vaan he liittyvät siihen väkisin. Itse olen joutunut viime hetkellä väistämään tällaista vasemmalle kun ei yksinkertaisesti suostunut noudattamaan varoituskolmiota kiihdytysrampilla.

Mielummin menen vasemmalle kuin kuolen.

Vierailija
29/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä tieliikennelaista kohta, jonka mukaan ihan mistä tahansa syystä ei saa ryhmittyä vasemmalle. Etenkin jos vasen kaista on tyhjä.

TLL 19. pykälässä:

"Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."

TLL 59. pykälässä:

"Ajoneuvolla saa ajaa moottoritielle tai moottoriliikennetielle vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä.

Moottoritielle tai moottoriliikennetielle ajoneuvolla aikovan on väistettävä tiellä kulkevia ajoneuvoja."

Tarve syntyy silloin, kun vieressä oleva auto meinaa ajaa kylkeen, on 2cm päässä sivuovistasi ja toisella puolella on täysin tyhjä vasen kaista jonne voit väistää tätä sekopäätä.

Vierailija
30/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rampilta tulevan väistäminen vasemmalle on tarpe

todella suuri osa rampilta tulevista ei noudata kyseistä väistämisvelvollisuutta vaan henkilövahinkojen välttämiseksi on jopa pakko siirtyä näitä hulluja pakoon.

Vierailija
31/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Erikoinen ketju.

Minä mielummin säästän autoni kolhuilta ja kehoni vammoilta kuin olen "oikeassa".

Isäni oli tuollainen despootti myös. Oikein kannusti minua noudattamaan pilkuntarkasti jotain sääntöä liikenteessä vaikka olisi ollut kolari tulossa, jotta toinen saa "opetuksen". Viis siitä vaivasta joka koituu kun autoni on jossain korjaamolla viikkokausia tai voi tulla luunmurtumia.

Vierailija
32/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liuskan? Liittymä?

Vierailija
33/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän laki sanoo. Moni kyllä ajelee muutenkin sitä vasenta kaistaa vaikka ei ketään ohitettavaa oliskaan.

Olen monesti huomannut, että kun olen liittymässä moottoritielle moni vaihtaa jo vasemmalle kaistalle ennenkuin kuin olen päässyt moottoritielle. Sitten joutuvat kuitenkin minun takana palaamaan oikealle kaistalle, kun eivät päässeetkään ohi.

Vierailija
34/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään tiedote, vaan mielipide siinä missä muutkin. Liikenteen toimimattomuus on yksi syy, miksi en muuttaisi lähellekään pk-seutua.

Vierailija
35/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moottoritiellä on ajettava eniten oikealla puolella ja ryhmittyminen tarkoittaa sitä, että aikoo kääntyä, eli randomisti moottoriitellä vasemmalle siirtyminen ei ole ryhmittymistä. Eikä kai moottritiellä ikinä käännytä vasemmalta kaistalta. Tieliikennalaki 61 Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa. 21 Oikealle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla sen vasempaan reunaan.

Vierailija
36/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valtaosa tien päällä liikkuvista autoista kiihtyy siitä ohituskaistalta motarivauhtiin noin 10 sekunnissa. En minä jää ainakaan odottelemaan vaan menen liuskan viereisesti kaistasta vasemmalle ja annan niiden kiihdytellä rauhassa."

Höpöjä. Ilmeisesti tarkoitat ensinnäkin ohituskaistalla kiihdytyskaistaa. Ja toisekseen, eihän se moottoritielle liittyjä pysähdyksistä lähde kiihdytyskaistan alusta kiihdyttämään, vaan vauhtia on jo rampilla ja kiihdytyskaistalla tapahtuu vain loppukiihdytys. Ei se kestä millään vähänkään nykyaikaisella autolla 10 sekuntia.

Ja moottoritielle kiihdytyskaistalta tulija on aina se väistämisvelvollinen. Sen kertoo kiihdytyskaistaa ennen oleva kärkikolmio. Hänen asiansa on tarvittaessa hidastaa niin että moottoritiellä ajava ei joudu väistämään.

Vierailija
37/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on typerä sääntö ja käsitys suomalaisessa tieliikenteessä. Oikein korostetaan sitä minä-minä asennetta. En väistä, enkä anna tilaa muille.

Kun ajaa Espanjassa sikäläisillä moottoriteillä, huomaa miten joustavaksi liikenne muuttuu, kun osataan käyttää vasenta kaistaa ja antaa tilaa liittymistä tuleville. Tosin kiihdytyskaistaa siellä ei useinkaan ole, joten kukaan ei siellä pääsisi liikenteeseen, jos heillä olisi Suomi meininki siellä. Että vasemmalle ei saisi väistää ja antaa tilaa liittymästä tulevalle.

Vierailija
38/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minusta se vasemmalle kaistalle vaihtaminen on ihan normiohitustilanne, eli ennakoiden hyvissä ajoin lähden ohittamaan hitaampaa ajoneuvoa, joka on tulossa eteeni. En itse ymmärrä, mikä tässä on väärin. Totta kai aina kaistaa vaihdettaessa tarkastetaan, että siellä on tilaa.

Vierailija
39/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, minusta se vasemmalle kaistalle vaihtaminen on ihan normiohitustilanne, eli ennakoiden hyvissä ajoin lähden ohittamaan hitaampaa ajoneuvoa, joka on tulossa eteeni. En itse ymmärrä, mikä tässä on väärin. Totta kai aina kaistaa vaihdettaessa tarkastetaan, että siellä on tilaa.

Se on nimenomaan turvallista, kun sen teet ajoissa varmistaen, että kaistalla on tilaa. Ei siitä ole liittyjällekään sanottavaa hyötyä, jos teet saman asian kun olet jo liki toisen perässä.

Vierailija
40/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöjä. Ilmeisesti tarkoitat ensinnäkin ohituskaistalla kiihdytyskaistaa. Ja toisekseen, eihän se moottoritielle liittyjä pysähdyksistä lähde kiihdytyskaistan alusta kiihdyttämään, vaan vauhtia on jo rampilla ja kiihdytyskaistalla tapahtuu vain loppukiihdytys. Ei se kestä millään vähänkään nykyaikaisella autolla 10 sekuntia.

"Nissan Qashqain 1.3-litraisella DIG-T 160 -moottorilla varustettu vuoden 2025 malli kiihtyy 0-100km/h 9,9 sekunnissa."

https://www.nissan.fi/content/dam/Nissan/fi/brochures/pricelist/FIN_New…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi