Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi: Autoilijoiden väistämiskulttuuri liittymissä on vaarallinen

Vierailija
07.08.2025 |

Väistätkö sinäkin moottoritielle liittyvää autoa vasemmalle kaistalle? Niin ei pitäisi tehdä.

Moottoritielle liittyvän väistäminen vasemmalle kaistalle on yleinen tapa, mutta se voi aiheuttaa vaaratilanteita ja opettaa vääränlaista ajotapaa.

Tieliikennelain mukaan moottoritielle liittyvällä on väistämisvelvollisuus ja velvollisuus sopeuttaa nopeutensa muuhun liikenteeseen.

Poliisitarkastaja Tuomo Katajisto kehottaa moottoritietä ajavia pysymään oikealla kaistalla ja jarruttamaan tarvittaessa hillitysti.

Kuvittele, että ajat moottori- tai moottoriliikennetien oikeanpuoleista kaistaa.

Havaitset, että jonkin matkan päässä oikealla puolella kulkevalta kiihdytyskaistalta auto on liittymässä moottoritielle. Väistätkö moottoritielle liittyvää autoa vasemmalle kaistalle?

Suomen moottoriteillä vasemmalle kaistalle väistäminen on yleinen tapa. Väistämällä tehdään tilaa moottoritielle liittyvälle autoilijalle, kun oikeanpuoleinen kaista jää tyhjäksi.

Näin ei kuitenkaan tarvitse eikä pitäisi tehdä.

Tilan tekeminen kaistaa vaihtamalla on toki kohtelias liike, mutta kaistanvaihdolla voi olla vaarallisia vaikutuksia kovien nopeuksien liikennevirtaan.

Tieliikennelaki on tilanteessa yksiselitteinen: väistämisvelvollisuus on moottoritielle liittyvällä autoilijalla, jonka tulee sopeuttaa ajonopeutensa moottoritiellä jo ajavien ajonopeuteen.

Kommentit (324)

Vierailija
1/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistän, jos mahdollista on. Useammastakin syystä: se oikealta tuleva ajaa todnäk hiljempaa kuin minä joten mä joutuisin jarruttamaan hänen takiaan. Kun se oikean puoleinen kaista on tyhjempi siihen on kivempi ja helpompi liittyä. Mutta tietenkin varmistan ennen kaistanvaihtoa, että se on mahdollista turvallisesti.  

Vierailija
2/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tämän, mutta jos toinen kaista on käytännössä tyhjä, saataan sille väistää kuitenkin, ja mennä ohi siitä liittyjästä. Ei tarvitse muuttaa omaa nopeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että muut autoilijat voivat tehdä virheitä. Siksi mieluummin väistän toiselle kaistalle kuin aloitan ihmettelyn siitä kiihdyttääkö vaiko hidastaako liittymästä tuleva auto jos se nykyistä nopeuttaan jatkamalla olisi minun rinnallani.

Se että kouluttaisin liittymästä tulijaa ajamaan oikein kuullostaa vaaralliselta. Se että itse etuajo-oikeutettuna  hidastaisin tarkoittaisi että luovun oikeudestani. Ja se että kiihdyttäisin ei ole mahdollista kun ajan nopeusrajoituksen mukaan.

M59+

Vierailija
4/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä väistän jos vasen kaista on tyhjä, liittyjiä useampi jne. Raskasta kalustoa pyrin etenkin väistämään aina. Ruuhkassa puolestaan en väistä.

Artikkeliin liitetyllä videolla en nähnyt vaaratilanteita.

Vierailija
5/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väistä motarille liittyjää, ei ole minun murheeni jos vauhtinsa ei sovi liikennevirtaan. Kun itse liityn motarille on vauhtia senverran että kaasulla tai jarrulla rako löytyy !

Vierailija
6/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väistä,joskus poikkean tästä vain raskaan liikenteen vuoksi,muuten pidän riittävästi etäisyyttä edellä ajavaan tosin sekin on haastavaa,kun usea kuvittelee sen olevan turhaväli.

Vierailija
7/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Oletan että muut autoilijat voivat tehdä virheitä. Siksi mieluummin väistän toiselle kaistalle kuin aloitan ihmettelyn siitä kiihdyttääkö vaiko hidastaako liittymästä tuleva auto jos se nykyistä nopeuttaan jatkamalla olisi minun rinnallani.

Se että kouluttaisin liittymästä tulijaa ajamaan oikein kuullostaa vaaralliselta. Se että itse etuajo-oikeutettuna  hidastaisin tarkoittaisi että luovun oikeudestani. Ja se että kiihdyttäisin ei ole mahdollista kun ajan nopeusrajoituksen mukaan.

Sama. Väistän varmuuden vuoksi kaikki vähänkään orastavat kolaritilanteet.

Vierailija
8/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan väistä vasemmalle kaistalle jos siellä on autoja. 

Vierailija
9/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trafin johtava liikenneasiantuntija Jussi Pohjonen sanoi Novan liikenneradiossa, että kyllä hän väistää melko pienellä kynnyksellä, jos näkee että sieltä on esim. iso rekka tulossa liittymästä. Mielestäni mikään tieliikennelaki ei kiellä järjenkäyttöä vaikka suositus onkin ettei liittymästä tulevaa väistetä.

Vierailija
10/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä se on pakko väistää kun ne tulee sieltä kylkeen tai kiilaa ihan eteen.

Vierailija
11/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin totta, enkä malta olla laittamatta esimerkkiä toisesta laajalle levinneestä haitallisesta käyttäytymisestä liikenteessä:  jalankulkija kiittää kädenheilautuksella suojatieteen eteen pysähtyviä autoilijoita.

Autoilija noudattaa vain liikennesääntöjä, ei tee sinulle palvelusta. Eri asia on, jos ylität tien kohdassa, josta ei saisi mennä.

Vierailija
12/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väistän, jos mahdollista on. Useammastakin syystä: se oikealta tuleva ajaa todnäk hiljempaa kuin minä joten mä joutuisin jarruttamaan hänen takiaan. Kun se oikean puoleinen kaista on tyhjempi siihen on kivempi ja helpompi liittyä. Mutta tietenkin varmistan ennen kaistanvaihtoa, että se on mahdollista turvallisesti.  

Siis ohitat eteesi tulevan auton, et väistä?

Koska eihän tuo selitys antanut mitään syytä miksi lähdet väistämään tai joutuisit jarruttamaan. Sinulla on etuajo-oikeus pääväylällä ja liittymästä tuleva on se, joka lain mukaan väistää pääväylälle tulijaa, eli tarpeen vaatiessa jarruttaa ja sinä jatkat ajoasi normaalisti ilman tarvetta sählätä.

Vierailija
13/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapauskohtaista. Jos on lyhyt liittymiskaista ja sieltä on tulossa pitkä rekka joka tarvitsee pitkän tyhjän välin liittyäkseen motarille, katson jo etukäteen voinko väistää ohituskaistalle. Olen muutenkin menossa siitä ohi. Kuka nyt edes vaihtaa kaistaa sokkona niin että se aiheuttaa vaaraa,

Vierailija
14/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu. Jos sieltä tunkee rekka, niin väistän. Tottakai katson, että se vasen kaista on vapaa. Tai jos joku on tulossa selkeästi hitaampaa vauhtia eteen, niin väistän ja ohitan. Muutoin en yleensä.

Vierailija
15/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.. kehottaa moottoritietä ajavia pysymään oikealla kaistalla ja jarruttamaan tarvittaessa hillitysti. 

Vierailija
16/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko väistää jos on tilaa, jos ei ole tilaa on pakko jarruttaa kun yksi pyrkii kylkeen 

Vierailija
17/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmalle väistäessä on selvä riskinpaikka, että väistäjä ei huomaakaan kunnolla katsoa onko vasenta kaistaa ajamassa joku ja miten lujaa.

Vierailija
18/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo väistäjät on kyllä v-mäisimmistä päästä autoilijoita.

Ottaa päähän ajaa liittymään, kun olet katsonut paikan liittyä ja sovittanut vauhdin oikeaksi. Sitten se motarilla oleva auto onkin hävinnyt peileistä ja pitää alkaa ihmettelemään, että ole ajannut rinnalle katveeseen tms. 

No yleensä se on joku ylivarovainen hölmö, joka on väistänyt ohituskaistalle. Liikenteen ennakoitavuus kärsii hirveästi.

Vierailija
19/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väistä henkilöautoja.

Jostain syystä suurin vaikeus sovittaa nopeutensa liikennevirtaan tuntuu olevan erityisesti saksalaisvalmisteisilla selvästi hyvin tehokkailla henkilöautoilla.

Sen sijaan joku paku raskaassa kuormassa tai täysperävaunurekka ovat ajoneuvoja, joille yritän antaa tilaa mahdollisuuksien mukaan, koska niillä liittyminen on paljon vaikeampaa ja kuskit tekevät tärkeää työtään yleensä. Silloinkin väistän lähinnä nopeuttani säätämällä, en ohituskaistalle turhaan siirtymällä. 

Vierailija
20/324 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan 99% väistää raskasta kalustoa ja antaa tilaa liittyä motarille. Mikäli siis vain vasemmalle kaistalle voi siirtyä.