Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi väittää tiedotteessa ettei motarille liittyvää saisi väistää vasemmalle

Vierailija
07.08.2025 |

Todellisuudessa ellei se liittyjä aja jotain BMW M5'sta tai Porschea niin ei se pääse ajoissa eteen kiihdyttämään vaan sinä joudut tekemään lukkojarrutuksen jos tämä tunkee siihen eteen.

Valtaosa tien päällä liikkuvista autoista kiihtyy siitä ohituskaistalta motarivauhtiin noin 10 sekunnissa. En minä jää ainakaan odottelemaan vaan menen liuskan viereisesti kaistasta vasemmalle ja annan niiden kiihdytellä rauhassa.

Kommentit (217)

Vierailija
41/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin väittää "ettei saisi" vaan sanoo että "ei saa väistää"

Näytä tieliikennelaista kohta, jonka mukaan ihan mistä tahansa syystä ei saa ryhmittyä vasemmalle. Etenkin jos vasen kaista on tyhjä.

TLL 19. pykälässä:

"Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."

TLL 59. pykälässä:

"Ajoneuvolla saa ajaa moottoritielle tai moottoriliikennetielle vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä.

Moottoritielle tai moottoriliikennetielle ajoneuvolla aikovan on väistettävä tiellä kulkevia ajoneuvoja."

Väärät lainaukset. Oikea lainaus on tässä:

61 Ajoneuvon paikka moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä

Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Tätä tulkitaan siten, että vasempaa kaistaa saa käyttää vain ohittamiseen. Jos väistää vasemmalle kaistalle rampilta tulevan takia, se ei ole ohittamista ellei samalla ohita rampilta tulevaa. Monesti näkee väistäjiä, jotka eivät aja yhtään kovempaa kuin rampilta tulevat. He väistävät vasemalle ja menevät kohta takaisin oikealle ohittamatta ketään. Tällainen on kiellettyä.

Vierailija
42/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä tieliikennelaista kohta, jonka mukaan ihan mistä tahansa syystä ei saa ryhmittyä vasemmalle. Etenkin jos vasen kaista on tyhjä.

TLL 19. pykälässä:

TLL 59. pykälässä:

"Ajoneuvolla saa ajaa moottoritielle tai moottoriliikennetielle vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä.

Moottoritielle tai moottoriliikennetielle ajoneuvolla aikovan on väistettävä tiellä kulkevia ajoneuvoja."

61 Ajoneuvon paikka moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä

Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Tätä tulkitaan siten, että vasempaa kaistaa saa käyttää vain ohittamiseen. Jos väistää vasemmalle kaistalle rampilta tulevan takia, se ei ole ohittamista ellei samalla ohita rampilta tulevaa. Monesti näkee väistäjiä, jotka eivät aja yhtään kovempaa kuin rampilta tulevat. He väistävät vasemalle ja menevät kohta takaisin oikealle ohittamatta ketään. Tällainen on kiellettyä.

Juuri näin. Vasemmalle kaistalle ei saa siirtyä varmuuden vuoksi ennakkoon vaan vasta sitten, kun tulee todellinen tarve ohittaa. Ohitustarve voi tulla vasta kun rampilta tuleva on moottoritiellä, jolloin voi todeta, mikä on hänen nopeus sillä hetkellä omaan nopeuteen verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuollaista pitää erikseen tiedottaa? Näin sanotaan liikennesäännöissä mitkä koskevat kaikkia ja ovat samoja kaikille. Ne pitää osata jos yleisillä teillä liikkuu.

Vierailija
44/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuollaista pitää erikseen tiedottaa? Näin sanotaan liikennesäännöissä mitkä koskevat kaikkia ja ovat samoja kaikille. Ne pitää osata jos yleisillä teillä liikkuu.

Niinpä, minä ainakin ajan omalla kaistalla. Ei se toinen kylkeen voi tulla. 

Vierailija
45/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän laki sanoo. Moni kyllä ajelee muutenkin sitä vasenta kaistaa vaikka ei ketään ohitettavaa oliskaan.

Olen monesti huomannut, että kun olen liittymässä moottoritielle moni vaihtaa jo vasemmalle kaistalle ennenkuin kuin olen päässyt moottoritielle. Sitten joutuvat kuitenkin minun takana palaamaan oikealle kaistalle, kun eivät päässeetkään ohi.

Kohteliaisuutta on tuossa tilanteessa päästää ohi ja vaikka sitten lähteä ohi. Mutta välillä näkee näitäkin törppöjä. Hähää, et päässytkään ohi. Ei hän ole ohittamassa ollutkaan, vaan antanut sinulle tietä. Se on toinen juttu oliko tarpeen, mutta kuitenkin päätti niin toimia. Voisit kunnioittaa sitä, kun kerran olet huomannut.

Vierailija
46/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan väistä, jos ei osata ennakoida ja katsoa mihin väliin kannattaa liittyä. Monesti sieltä tullaan puhelin kourassa ja yritetään kylkeen,siinäpä yrität. Laita puhelin pois, tee jotain päätöksiä ennenku sun kiihdytyskaista loppuu. Jos se liittyvällä on kolmio, niin perskuta ajakoot sen mukaan!!

Vierailija
47/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules, ajoin äitini vanhaa Kiaa ja jopa sillä pääsi motarivauhtiin rampin aikana. Kaasu vaan ajoissa pohjaan. Jos ei saa autoaan vähintään satasen vauhtiin ennen liittymistä, on parempi ajaa suoraan lähimmälle poliisiasemalle ja jättää ajokorttinsa.

On ihan hel vetin ärsyttävää, kun joku tonttu vaihtaa kaistaa ja katoaa peilistä yhtäkkiä kun itse on juuri valinnut, mihin väliin menee.

Vierailija
48/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei voi? Ei siihen voi ihan sokeasti luottaa.

Vierailija
49/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä oli kiellettyä jo 2011, kun autokoulun kävin. Eri asia, kuka sitä noudattaa/valvoo.

Vierailija
50/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut motarilla poliisimaijan perässä, ja kyllä vaan hänkin vaihtoi vasemmalle kaistalle rampin kohdalla.

Vierailija
51/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettava sääntö, jos noin on. Minä en ainakaan hidasta 120:sta 60:iin ja odottele puolta minuuttia että se 1,0 litrainen markkinankattila kiihtyy muun liikenteen vauhtiin. Eikä missään laissa kielletä etteikö mistä tahansa syystä saisi mennä tyhjälle vasemmalle kaistalle.

En ala "kouluttamaan" ketään liikenteessä vaan huolehdin omista asioistani. Oma autonikaan ei ole mikään tehoauto vaan tavallinen uusi Nissan joten en halua tuhlata hybridin rangea siihen että teen turhia jarrutuksia ja kiihdytyksiä kesken ajon.

Eikä sun pidäkään hidastaa, vaikka et väistäisikään. Se on sen motarille liittyvän velvollisuus sovittaa nopeutensa oikein (ja hän on myös väistämisvelvollinen)

No mutta mitä teen siinä tapauksessa, kun motarille eteeni pössähtää joku selvästi muuta liikennettä hitaammalla koslalla?

Pakkohan mun on _jotain_ poikkeavaa liikettä tehdä, ellen halua kolaria ajaa.

Vierailija
52/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ihmiset opettelisivat, miten moottoritielle liitytään = nopeutta on oltava riittävästi,  ongelmaa ei olisi. Ja jos edellä ajaa joku, joka ei omassa liittymisessään osaa käyttää tarpeeksi korkeaa nopeutta, on tällaiseen autoon paras jättää kunnolla väliä, jotta itse pystyy sitten kiihdyttämään kyllin kovaan nopeuteen ennen liittymistä. 

Vierailija
53/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko tämä sulle yllätyksenä?

Vierailija
54/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän laki sanoo. Moni kyllä ajelee muutenkin sitä vasenta kaistaa vaikka ei ketään ohitettavaa oliskaan.

Olen monesti huomannut, että kun olen liittymässä moottoritielle moni vaihtaa jo vasemmalle kaistalle ennenkuin kuin olen päässyt moottoritielle. Sitten joutuvat kuitenkin minun takana palaamaan oikealle kaistalle, kun eivät päässeetkään ohi.

Kohteliaisuutta on tuossa tilanteessa päästää ohi ja vaikka sitten lähteä ohi. Mutta välillä näkee näitäkin törppöjä. Hähää, et päässytkään ohi. Ei hän ole ohittamassa ollutkaan, vaan antanut sinulle tietä. Se on toinen juttu oliko tarpeen, mutta kuitenkin päätti niin toimia. Voisit kunnioittaa sitä, kun kerran olet huomannut.

Huomatkaa, että liikenteessä EI ajeta kohteliaisuussääntöjen mukaan, "mene sinä vaan ensin", vaan LIIKENNEsääntöjen mukaan. Jos sulla on etuajo-oikeus, sä MENET ensin.  Jos sulla on väistämisvelvollisuus, sä ODOTAT, että se litranen ehtii alta pois. 

Vierailija
55/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha. Ei vai? 

Vierailija
56/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunkee eteen? Taaksekaan ei aina mahdu, kun te tollot ette jätä niitä riittäviä turvavälejä, eikä kukaan anna yhtään siimaa siinä, ei jarruta, ei kiihdytä. 

Monessa paikkaa kiihdytyskaista on aika lyhyt. 

Tämä on muuten niin totta. Suomalaisen on pakko saada ajaa kiinni toisen puskurissa. Moottoritiellä pääsee niin helposti ohi hitaammin ajavasta, etten lainkaan ymmärrä miksi pitää jäädä siihen taakse roikkumaan. Ja nuo lyhyet kiihdytyskaistat on ihan hlvetistä.

Vierailija
57/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa väistä ja antaa tietä ei sitä lain mukaan kielletty ole,mutta onko se järkevää niin sanoisin että yleensä ei ole.

Vierailija
58/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallisin tilanne on, kun ajat oikeaa kaistaa ja vasemmalla kaistalla on ohittajia (eli et voi väistää). Liittymästä tulee 55+ ikäinen nainen joka ei edes katso vasemmalle vaan pelkästään laittaa pilkun päälle ja yrittää kääntää auton toisten kylkeen... Nämä ilmeisesti eivät ymmärrä, että heillä on kolmio.

Vierailija
59/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TLL 19. pykälässä:

TLL 59. pykälässä:

61 Ajoneuvon paikka moottoritiellä ja moottoriliike

Juuri näin. Ja muistakaa että juuri rampista liittynyt voi saavuttaa oman nopeutensa vasta muutaman kilometrin ajon aikana joten heti ei saa myöskään lähteä väkisin ohi vaan pitää katsoa mihin nopeus asettuu ja onko ohitustarvetta ollenkaan. Turha ohittaminen on vaarallista ja tarpeetonta myös moottoritiellä, ja ohittaminen ei anna lupaa ajaa ylinopeutta.

Jos liittyjä kiihdyttää ohituksen aikana suurimpaan sallittuun nopeuteen et voi ajaa ohi ja joudut hidastamaan että pääset takaisin oikealle kaistalle. Ja ruuhkaisella tiellä siellä voi olla kilometrin mittainen jono, aivan turhia vaaratilanteita alkaa survomaan autoaan sinne johonkin väliin. Sitten takana tuleva suivaantuu ja lähtee ohittamaan ylinopeudella jne...

Vierailija
60/217 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että tieliikennelaissa on onnettomuuden väistämisvelvollisuus, eli kolaria ei saa aiheuttaa olemalla väistämättä vaikka se olisi mahdollista tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi