Sektioäidit! Miksi sektio tehtiin?
Minkä kokoinen vauva oli? Oletko itse minkä kokoinen? Millaisen arvion sait synnytystapa-arviossa ja tehtiinkö sitä lainkaan?
Itselläni syynä ahdas lantio, ekalla kerralla ei laskeutunut lainkaan 3,5kg lapsi. Toisella kerralla synnytys ei vaan käynnistynyt lainkaan, 3kg vauva. Itse olen pieni kokoinen 152/50.
Kommentit (35)
tehtiin sektio,koska lapsivedet olivat menneet jo vuorokausi sitten, eikä supistukset tulleet kunnolla.
Vasta sitten alettiin katsomaan kunnolla, ja kappas vaan, lapsi olikin tulossa perätilassa. Oli ollut kuuluma perätilassa koko ajan, eikä sitä oltu huomattu missään vaiheessa!
Koska oli kestänyt jo vuorokauden, olin pienehkö ja tuo yllätys perätila, päädyttiin sektioon.
Lapsi oli yli 3700g ja itse olen 164/50.
sektion syynä oli oma perussairauteni. Alatiesynnýtys oli riski, joten päädyttiin myös minun toiveestani suunniteltuun sektioon. Hyvin meni.
Kun synnytys viimein käynnistyi se oli todella raju, supistukset alkoivat heti 3 min välein, kesto 1,5 min. Olin todella kipeä. Avautuiminen eteni hyvin 6.5 cm kunnes pysähtyi kokonaan. Supistuksia tuli edelleen. Melkein yhdeksän tunnin kuluttua vauvan sydänäänet heikkenivät ja sitten lähderttiinkin leikkuriin. Siellä havaittiin avotarjonta, joten ei olisi todennäköisesti mahtunutkaan syntymään vaikka lantioni ihan ok onkin. Virallinen selitys pysähtynyt synnytys, heikenneet sydänäänet ja virheellinen tarjonta.
Yllätysperätila. Olin 5 cm auki, kun perätila vasta huomattiin. Myös epäilys ahtaasta lantiosta. Pohditiin mahtuuko norm. tarjonnassakaan oleva syntymään suosiolla.
Olen itse 150 cm ja 39, 5 kg.
Yllätysperätila. Olin 5 cm auki, kun perätila vasta huomattiin. Myös epäilys ahtaasta lantiosta. Pohditiin mahtuuko norm. tarjonnassakaan oleva syntymään suosiolla.
Olen itse 150 cm ja 39, 5 kg.
Niin ja lapsi oli 47 cm ja 3100 g.
molempien lasten kohdalla reiluun kuuteen senttiin, josta vielä ekan kohdalla lähti takas sulkeutumaan. Toisen kohdalla olin pelkopolilla, synnytystapa-arviota ei tehty sillä halusin koittaa ykkösen tyyliin ja siitä sitten mentiin samaan malliin kiireisenä sektiona... joku rakenteellinen vika, kai, ei ne lekurit osaa selittää. Äidilläni on sama juttu molempien lasten kohdalla. Eka lapsi oli 4,8kg/54,5cm ja toinen 4,2kg/53,0cm. Olivat jänteviä, eikä mitään sokeri-ihmeitä. Omat mitat 178/63.
Seuraava oikeinpäin ja jouduin synnyttämään. Jälkikäteen ajatellen olisin tehnyt mitä tahansa, että sekin olisi leikattu. Sain traumat synntyksestä ja alapään pommin jälkiltä.
tulemaan, eli ei laskeutunut ollenkaan. Synnytys käynnistettiin 42+0 ja 28 h myöhemmin tehtiin leikkauspäätös kun olin ollut auki 10 cm jo useita tunteja ja silti ei ponnistuttanut pätkääkään. Kipeä olin kyllä.. Synnytystapa arvioinnissa 3 pv ennen käynnistämistä sanottiin että vauva mahtuu hyvin tulemaan ja että mulla "synnyttäjän lantio". 2 kk sektion jälkeen kävi pikku lantio röntgenissä ja lausunnossa lukee ahdas lantio. Eli se siitä lääkärin arviosta.
Jos kakkonen joskus tulee niin vaadin suoraan leikkauksen.
sanoivat että jos hyvin menee niin voisi mahtua syntymäänkin n. 3.5kg vauva. Yläaukile on pyöreä mikä myös kuulemma hankaloittaa vauvan laskeutumista.
Eka synnytys siis alkoi sponttaanisti ja päätyi sektioon 26 tunnin kuluttua vesien menosta. Vauva oli 4100g(vk.39+6). Toisella kerralla synnytystä alettiin käynnistää vk.38+3 jottei vauva kerkeäisi kasvaa yhtä isoksi kuin esikoinen.
Viikon jälkeen (vk.39+3) jälkeen päädyttiin sektioon. (vauva 3600g). molemmilla kerroill aolen avautunut 5cm. Olen 160cm/60kg
Vauvat olivat pienehköjä, 3620 g ja 3740 g, itse olen 171-senttinen, melko hoikka. Mulla on häntäluu liian käyrä ja jäykkä, joten perätilasynnytykset eivät olisi onnistuneet ilman, että vauvojen henki olisi vaarantunut. Lantioröntgen otettiin, kun odotin toista lasta. Viidennestä määrättiin sektioon ilman tutkimuksia.
ja lapsi nro 2 tuli normaalisti alakautta.
Heti synnytyksen jälkeen aloin ponnistelemaan perätilassa ollutta kuopustamme.
Kaksi tuntia silkkaa rääkkiä, täydet potkut tipalla suoneen ja luulin kuolevani. Lapsesta pilkahti esiin vain jalkaterä, jonka kätilöt painoivat takaisin sisäpuolelle.
Viime hetkellä minut/vauva armahdettiin ja sektio suoritettiin. Vauvan happiarvot olivat jo "viittä vaille miinuksella", joten onneksi ehdittiin.
Mulla on myös yläaukeama pyöreä ja litteä. Kohtalotoverini, ;) Ilmeisesti harvinaisempaa, että yläosassa ahtaus kuin alaosassa. Se "hyvä" puoli, ettei synnytys etene kovin pitkälle, kun joudutaan sektioon ts. ei tule sitä tilannetta, että ponnistusvaiheessa mennään sektioon vaan se tapahtuu aikaisemmin.
t. Ap
synnytys ei käynnistynyt 2vko LA:n jälkeen. vauvan sydänäänet sen verran poikkeavat että sektiopäätös tehtiin välittömästi, ei käynnistelty.