Teini ei tunnistanut sanaa "keikistellä"
Ei ymmärtänyt mitä se tarkoittaa.
Eikö tuo ole ihan tavallinen sana?
Kommentit (194)
Suomisanakirja:
liikkua tai käyttäytyä liioitellusti ja teeskennellysti
synonyymeja:
poseerata, keikutella, keimailla, sievistellä.
Miksi ap ei ole lukenut lapselleen? Lapset, joille on luettu paljon omaavat rikkaamman sanavaraston kuin ne, joille ei ole luettu.
Ei kai teinin tarvitse vielä seksisanastoa tuntea.
Keikistellä on vähän vanhakantainen sana. Ei kuulunut arkisanastoon edes minun nuoruudessani 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt mitä maantiedon tunneilla nykyään opetetaan kun sellaiset sanat kuin salmi, harju, niemi ovat hankalia jopa lukiolaisille.
Ovat sukunimiä lähinnä.
Luontonimet ovat Suomessa suosittuja sukunimiä. Ei sen pitäisi vähentää sanojen merkityksen ymmärtämistä, päinvastoin ennemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kuuliko ensimmäistä kertaa ? Kenen tehtävä on opettaa Suomen kielen sanoja omille lapsilleen?
Kenen tehtävä olisi opettaa sinulle, että suomen kieli kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella?
Etymologinen sanakirja ei tunne sanaa keikistellä, mutta keimailla-san tuntee:
keimailla
yrittää herättää (jossakussa) ihailua tai eroottista kiinnostusta viehkeällä esiintymisellään, viettelevällä pukeutumisellaan tms.
Sanoinko että on minun lapseni?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko että on minun lapseni?
Ap
Et, mutta kyllähän se kaikesta huomaa, että on.
Deittailen 18-vuotiasta tyttöä. Olen itse 35 v mies. Ollut ihan virkistävää oppia häneltä kaikenlaista zoomer-sanastoa. Tunsin toki noita ihan hyvin ennestäänkin, mutta nyt vasta olenkin kielikylvyn saanut. Hauskaa ollut. :D Hyvä pysyä ajan hermolla.
Vierailija kirjoitti:
Tulee sanoista gay kissed
Aika zesty!
Vierailija kirjoitti:
Deittailen 18-vuotiasta tyttöä. Olen itse 35 v mies. Ollut ihan virkistävää oppia häneltä kaikenlaista zoomer-sanastoa. Tunsin toki noita ihan hyvin ennestäänkin, mutta nyt vasta olenkin kielikylvyn saanut. Hauskaa ollut. :D Hyvä pysyä ajan hermolla.
Sellainen voimaantumisfantasia sieltä sitten :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei ole lukenut lapselleen? Lapset, joille on luettu paljon omaavat rikkaamman sanavaraston kuin ne, joille ei ole luettu.
Ei pidä paikkaansa. Moni asia vaikuttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomisanakirja:
liikkua tai käyttäytyä liioitellusti ja teeskennellysti
Hieman vajavainen selitys. Keikistely on keimailua, ei mitä tahansa liioiteltua liikehdintää
Tämä kielitoimiston on parempi:
"liikkua t. käyttäytyä keikaillen, keimailla.
" Keikistellä peilin edessä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa Aku Ankkaa. Siinä on rikasta kieltä.
Niin on. Varsinkin joka keskiviikko ilmestyvässä ohuehkossa Aku Ankka-lehdessä. Siellä on itse asiassa todella vaativaa kieltä, kun vähän aika sitten vilkaisin (tilaan sitä teineilleni).
Yle Areenan Aristoteleen Kantapää-podcastin jaksossa haastateltiin Aku Ankan päätoimittajaa, joka kertoi lehdessä olevan hyvin tiukat säännöt kielen suhteen. Käsittääkseni aiheesta on myös tutkimuksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity seksiin ellet liitä sitä siihen.
Liian usein unohtuu varmistua siitä mitä joku tarkoittaa puhuessaan jostakin tyylistä tai tavasta. Voi olla kyseessä myös väärinymmärrys.
Vierailija kirjoitti:
Keikistellä on vähän vanhakantainen sana. Ei kuulunut arkisanastoon edes minun nuoruudessani 90-luvulla.
Okei. Mitä sanaa käytit sen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei tule gay-sanasta
Kyllä se oli silloin minun nuoruudessani ihan tavallinen sana. Ei silloin ollut kyllä matkapuhelimia tai muuta nykyajan turhakkeita.