Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.

Vierailija
07.08.2025 |

Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota,  kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä. 

Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.

Kommentit (539)

Vierailija
501/539 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska naisia ei kiinnosta pariutuminen enää vaan hyppiä sängystä sänkyyn, sellasta horoilua

Osaa meistä ei kiinnosta pariutuminen eikä "horoilu". Itse totesin jo aika nuorena, että en tykkää seksistä, enkä tykkää jatkuvasta seurasta, joten on parempi olla ilman parisuhteita. Viimeisestä seksikerrasta on nyt jo 18 vuotta. Sellaista lapsettoman sinkun horoilua.

Vierailija
502/539 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksua porukkaa, kun on tajunnut olla lisääntymättä. Hienoa!

Mitä hienoa siinä on, että ihminen ei lisäänny? Vai tarvitsetko vain vahvistusta omalle epävarmalle elämänvalinnallesi muiden tilanteesta? Eikö se ollutkaan loppuun saakka harkittua se vapaaehtoinen lapsettomuus? Naiset ovat nykyään ennätysmasentuneita ja ahdistuneita. Voisiko olla, että se "matkustelu ja vapaus" eivät sitten riittäneetkään elämän sisällöksi?

Mun kaveri jolla ON lapsi, kertoi katuvansa lapsen hankkimista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/539 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs erityistä se AP on saavuttanut tai tehnyt elämässään? 

Saattanut maailmaan kaksi uutta elämää. Kerropas mikä on sen erityisempää? Eri. 

Tuota ei kylläkään lueta miksikään saavutukseksi, eikä erityiseksi. Itse en koe että omat lapset olisivat jotain saavutuksia. Monet ihmiset hankkineet lapsia paineesta 

Vierailija
504/539 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja"

"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet."

Valitse toinen.

Lasten hankkiminen tekee ihmisestä aikuisen. Silloin ihminen ottaa vastuuta jostain toisesta ja luopuu jostain toisen hyväksi. Se on aikustumista. 

Jos ei muuten pysty ottamaan vastuuta ja aikuistumaan, niin onhan se hyvä, että edes lapsen kanssa sitten onnistuu.

Tämä nimenomaan. Toiset meistä aikuistuu ihan luontaisesti, jotkut vasta pakon edessä vanhemmuuden myötä. Ja kaikki ei silloinkaan, kuten känni-Sarin toilailuistakin näkee. 

Tämä! Toisille aikuistuminen on luontaista ja toisille PAKON EDESSÄ eikä edes sillonkaan. 

Vierailija
505/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrätyskeskuksissa töissä ollessa huomaa että lapset ei paljoa vanhempiensa elämästä välitä. 

Joka päivä saatiin kuolinpesien roinaa muun muassa valokuva albumeita valtavat määrän kämppien tyhjennyksen yhteydessä ja ne meni suoraan kaatikselle.

Miksi niitä kuolinpesien jätteitä tuotiin kierrätyskeskukselle? Kyllä kai ainakin ammattimainen kuolinpesän tyhjentäjä tietää ettei ne sinne kuulu, ja tuskin ne omaisetkaan nyt sentään kuvittelee että joku ostaa mummon vanhat valokuvat. 

Vierailija
506/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat sinä ap ihmetellä.

Itsellä ei keskituloisena ole varaa. Tukia ei saisi vaan kaiken joutuu maksamaan täysmääräisenä. Vain köyhillä on varaa lapsiin.

Vierailija
507/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole miehenä koskaan ollut sellaisessa tilanteessa, että olisi edes pitänyt alkaa miettimään sitä, tekeekö lapsen. Yksin sitä ei oikein pysty tekemään. Veikkaan, ettei nyt 51-vuotiaana enää ole ajankohtainen teema muutenkaan.

Olen nainen, enkä minäkään ole koskaan ollut sellaisessa tilanteessa, että olisi edes pitänyt alkaa miettiä sitä, tekeekö lapsen. Nainen ei pysty tekemään lasta yksin.

Vierailija
508/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sitten, kun olet laskenut loppuun.

Vierailija
509/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos naisena haluaa käyttää elämänsä parhaat vuodet kakkavaippoihin ja lisääntyviin kotitöihin siitä vaan. Mutta nykyisin voi valita toisin. Opiskella, matkustaa, harrastaa kulttuuria, urheilla, treffailla ym. ym. kaikki ne aktiivisimmat vuodet. Miehille se on eri juttu. Vaimo hoitaa kaiken yleensä vieläkin. Itse valitsin vapauden. 

Huh miten pinnallista sisältöä niihin kahteen tai kolmeen elämän parhaaseen vuoteen! 

Niin, tiesitkö että lapsi kakkaa vaippaan noin kaksi vuotta. Muut keskimäärin 83 vuotta äidin elämästä ovat kakkavaippavapaata aikaa.

Nämä samat naiset, jotka valittaa kakkavaipoista, kerää kuitenkin mielellään kadulla oman koiransa jätökset. Lapsettomilla naisillahan on melkein aina koira, ainakin Helsingissä. 

PUHUT PASKAA! Koirienomistajilla on tutkitusti suuremmat perheet ja enemmän lapsia kuin väestöllä keskimäärin. Ne näkemäsi koiria taluttavat naiset eivät ole lapsettomia.

Vierailija
510/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähes aina lasten tekeminen liitetään epäitsekkyyteen? En ymmärrä. Se on lapsi on erittäin todennäköisesti ja toivottavasti hankittu koska yksilö itse niin haluaa. Hän haluaa oman lapsen. Ja se lapsi sitten aika todennäköisesti menee muiden edelle, niidenkin, jotka on aiemmin olleet rakkaampia.

Oman kokemukseni mukaan lisääntyneet ovat itsekeskeisempiä kuin lisääntymättömät. Kyllä, omat lapset sisältyvät siihen minäminäminään.

Vierailija
511/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. ....

Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. 

Joo, etpä tosiaan...

Vierailija
512/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei vaikuta henkisesti kovin kehittyneeltä, itsetietoisuus on yhä heikolla tasolla

Vierailija
513/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole miehenä koskaan ollut sellaisessa tilanteessa, että olisi edes pitänyt alkaa miettimään sitä, tekeekö lapsen. Yksin sitä ei oikein pysty tekemään. Veikkaan, ettei nyt 51-vuotiaana enää ole ajankohtainen teema muutenkaan.

Olen nainen, enkä minäkään ole koskaan ollut sellaisessa tilanteessa, että olisi edes pitänyt alkaa miettiä sitä, tekeekö lapsen. Nainen ei pysty tekemään lasta yksin.

Voi tehdä hakemalla lääkärin siemeneltä, mutta sitten osallistuu rodunjalostusohjelmaan.

Voi myös panna jotain gigoloa etelänlomallaan. Miksei valkoistakin. Kannattaa katsoa, että tyyppi on tarpeeksi sekaisin ettei ala "seurustelemaan".

Vierailija
514/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähes aina lasten tekeminen liitetään epäitsekkyyteen? En ymmärrä. Se on lapsi on erittäin todennäköisesti ja toivottavasti hankittu koska yksilö itse niin haluaa. Hän haluaa oman lapsen. Ja se lapsi sitten aika todennäköisesti menee muiden edelle, niidenkin, jotka on aiemmin olleet rakkaampia.

Oman kokemukseni mukaan lisääntyneet ovat itsekeskeisempiä kuin lisääntymättömät. Kyllä, omat lapset sisältyvät siihen minäminäminään.

Jep ja jos lähtee mittailemaan altruistisia pippeleitä, niin järjestys on kutakuinkin tämä:

1. itsekkäintä on minäkeskeisyys

2. toisiksi itsekeskeisintä on omien jälkeläisten priorisointi :D

Eli about kaikki muut ovat epäitsekkäämpiä kuin ne, jotka ovat väkipakolla tuutanneet omat geeninsä seuraavalle kierrokselle.

Vierailija
515/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. ....

Joo, etpä tosiaan...

Jeeep ja ihan kuin persehedelmän tuuttaamienn nyt joku erityinen saavutus olisi. Käypä afrikassa ap.

Vierailija
516/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persaukisilla suomalaisilla ei ole varaa tehdä lapsia. Kuka rupeaa perustamaan perhettä köyhäinavun varassa?

Lisää veroja niin syntyvyys loppuu kokonaan.

Vierailija
517/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimmalla osalla kaverista on lapsia. En tunne juuri ketään kenellä ei ole. 

ASun Helsingissä

Vierailija
518/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska naisia ei kiinnosta pariutuminen enää vaan hyppiä sängystä sänkyyn, sellasta horoilua

Ainoastaan pariutuminen kiinnostaa, JOS unelmien mies tulee vastaan. Lapsia en tee sittenkään.

Vierailija
519/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet.

Juurihan tuossa lauseessasi paheksut toisten valintoja.

Vierailija
520/539 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suurimmalla osalla kaverista on lapsia. En tunne juuri ketään kenellä ei ole. 

ASun Helsingissä

Eivät taida olla persaukisia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän