Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

8v tyttö ja rinnat alkaneet kasvamaan vauhdilla - lääkäriin?

Vierailija
23.08.2011 |

Hei!

Tyttömme on syntynyt loppuvuonna ja aloitti juuri kolmannen luokan. Kuukausi sitten valitti miten rinnat ovat kipeät ja nyt ne yhtäkkiä kasvavat kuin silmissä. Samoin löysi ja näytti tällä viikolla muutaman sentin tumman pimppakarvan - ja pyysi itku silmässä ottamaan sen pois - itsekin luulin sitä ensin koiran karvaksi... En ehtinyt juuri silloin - ja muutamaa päivää myöhemmin oli lapsi ottanut sen jo itse pois ja löytänyt siinä ohessa pieniä karvanalkuja karvoja lisää - ja leikannut kaikki pois saksilla. Nyt on tyytyväinen kun mitään karvoja ei näy - kuten ei kellään kaverillansakaan vielä.

Millaisia kokemuksia teillä jotka olette kehittyneet aikaisin on ollut aikaisesta pubertiteetista ja olisitteko itse halunneet sitä siirrettäväksi myöhemmäksi? Omaa kokemusta ei ole, koska itse aloin kehittymään rinnoista vasta noin 12-vuotiaana ja kuukautiset alkoivat 14/15-vuotiaana - eli melko myöhään. Ja olin omaan aikatauluuni tyytyväinen...

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hoitanut tytärtäni ennenaikaisen puberteetin vuoksi (tosin KYS:ssa). Inhimillinen, asiallinen, selittää asiat rauhallisesti. niin että maallikkokin ymmärtää.

Tyttärelläni alkoi puberteetti jo 3-vuotiaana, joten en osaa ottaa kantaa ap:n ongelmaan. Murrosikä jarrutettiin pistoshoidolla, joka loppuu vuodenvaihteessa.

Voisitkohan kertoa jotakin miten itse koet tai miten tyttäresi on kokenut pistoshoidon ja minkäikäinen tyttö on nyt kun sitä lopetellaan? Onko teillä tiedossa tulevaisuudessa mitään vieroitusoireita, tai pitäisikö pistoshoidon loputtua murrosiän kehityksen jatkua "ihan kuin normaalisti" vai miten?

Tietenkään meillä tytär ei ole noin pieni, vaan kahdeksanvuotias, mutta henkisesti ei oikein mielestäni vielä valmis tulemaan teinin näköiseksi tai varsinkaan saamaan sitä kohtelua, mitä hyvinkehittyneet teinityöt voivat saada jo hyvin nuorena...

Vierailija
2/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään meillä tytär ei ole noin pieni, vaan kahdeksanvuotias, mutta henkisesti ei oikein mielestäni vielä valmis tulemaan teinin näköiseksi tai varsinkaan saamaan sitä kohtelua, mitä hyvinkehittyneet teinityöt voivat saada jo hyvin nuorena...

Jos et ole, niin kehotan vakavasti hankkimaan itsellesi apua. Ihan oikeasti, en sano tätä ilkeytteäni. Minusta sinä olet se, jolla tässä kuviossa on ongelma. Tyttäresi on aivan normaalissa kehitysvaiheessa.

Ja mitä tulee henkisiin valmiuksiin - ne kehittyvät tietenkin fyysisen olemuksen rinnalla. Ei kai nyt kukaan oletakaan lapsen olevan henkisesti täysin valmis ja sitten PIM, rinnat saavat alkaa kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tehtäväsi äitinä on tukea tytärtäsi tässä elämänvaiheessa, ei demonisoida asioita. Mieti nyt itsekin kumpi vaihtoehto on lapselle pahempi:

a) varhainen kehittyminen hämmentää häntä, mutta siihen tottuu ja siitä pääsee yli

vai

b) varhainen kehittyminen hämmentää häntä ja äiti lisää vettä myllyyn antamalla ymmärtää, että kehittyminen on pahaa, noloa ja välteltävää, ja että se pitää suorastaan pysäyttää lääkkeillä?

Surettaa tuollainen, anteeksi vain.

Vierailija
4/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse aloin kehittymään rinnoista vasta noin 12-vuotiaana ja kuukautiset alkoivat 14/15-vuotiaana - eli melko myöhään. Ja olin omaan aikatauluuni tyytyväinen...

Ymmärtääpähän ainakin, että hänen varhaiseen aikatauluunsa sietääkin olla tyytymätön.

36

Vierailija
5/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole provo. Sitä vartenhan tällaisia keskustelupalstoja on, että näillä saa kysyä anonyymisti mitä vain ja saada erilaisia vastauksia erilaisilta ihmisiltä erilaisin taustoin - kuten sinulta. Minulla on ajalleni parempaakin käyttöä kun lukea ja kirjoittaa mitään provotakseni tai kiusatakseni muita.

Jo kahdeksanvuotiaana alkava nopealta vaikuttava murrosikäkehittyminen ei ole vain minun omasta mielestäni kovin hyvä juttu - lapselle.

Ja sanon tämän nyt ihan omana mielipiteenäni, yhtään niitä muita äitejä tai lapsia huonontamatta, jotka ajattelevat tästä asiasta kenties eri tavalla.

Vierailija
6/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytön isä on tummaihoinen/ulkomaalainen ja sen lisäksi tytöllä on liian korkea rasvaprosentti on enemmän kuin normaalia toi kehitys.

Tiukka laihdutus voi hidastaa prosessia.

Vierailija
7/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kahdeksanvuotiaana alkava nopealta vaikuttava murrosikäkehittyminen ei ole vain minun omasta mielestäni kovin hyvä juttu - lapselle.

jossa sinun olisi äitinä syytä myöntää, ettei kaikkea voi elämässä hallita. Ei varmasti ole viimeinen kerta, jolloin jokin tyttäresi elämässä ei mene prikulleen niin kuin olit suunnitellut.

36

Vierailija
8/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalia puberteettia sikti, että äiti ei ole lapsensa aikatauluun tyytyväinen. Kyllä noille hoidoille on ihan toisenlaiset perusteet.

Vierailija
9/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti suomalainen, pieni, hoikahko ja/mutta vahva ja sitten tyttö itse ikäisekseen pitkä, hoikka ja/mutta vahva (urheilee) tyllerö, jolla ei rasvaa nimeksi.

Ei laihdutuskuureille tarvetta :-) tai syytä -

Vierailija
10/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko syöneet paljon broilerinlihaa?

Vierailija
11/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko syöneet paljon broilerinlihaa?

Vierailija
12/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä kyllä löydä lastenlääkäriä, joka tuon iän perusteella suostuu "hoitamaan" tyttöäsi. Voit toki käydä lastenlääkärillä, jos se sua rauhoittaa.

Mutta tyttö saa todennäköisesti enemmän traumoja sun asenteesta kuin normaalista kehityksestä.

Vierailija
13/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tyttö saa todennäköisesti enemmän traumoja sun asenteesta kuin normaalista kehityksestä.

Vierailija
14/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun alle 10 vuotiaalla on jopa c-kupin rinnat.

Vierailija
15/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, koetin kyllä jo alussa selittää miten kyse ei ole minun tyytyväisyydestäni / tyytymättömyyksistäni - vaan siitä miten lapsi itse näihin muutoksiin on reagoinut: ei koe itseään valmiiksi niihin. Olen pahoillani ellei asia ollut selkeästi kirjoitettu.

Lähisuvussani ei ole ollut näin aikaisin kehittyneitä lapsia aikaisemmin - ja suku on kuitenkin laaja.

Mutta jos joku saman asian kanssa painiskellut äiti tai isä ei ole vielä pelästynyt liikaa näistä edellisistä eriävistä mielipiteistä haluaisin vielä ihan oikeasti kuulla joltakin murroiän jarrutushoitoja kokeneelta perheeltä tai lapselta millaisina he nämä hoidot kokivat ja tekisivätkö/menisivätkö niihin uudelleen, mikäli voisivat palata ajassa taaksepäin. Ja onko täällä/ tunnetteko edes ketään, jolle kahdeksanvuotiaana olisi edes aloitettu enää jarrutushoitoja?

Kyselen täällä, koska en tunne itse tätä asiaa nimeksikään - mutta haluaisin oppia, tietää ja kuulla. Ja asia nyt vain tuli ajankohtaiseksi "yhtäkkiä" - itse luulin murrosiän alkavan tytölle vasta vuosien kuluttua, suht samanikäisenä kuten minulla.

Vierailija
16/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä kuulunut ruokavalioomme aina, mutta emme sitä ole mitenkään yllinkyllin syöneet koskaan. Lihoista kuitenkin ehkä eniten. Miksi?

Vierailija
17/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin täytin 9 vuotta. Tai no - koska olin pullea, rinnat olivat saattaneet aloittaa kasvunsa jo aikaisemmin, mutta siis pari kk ennen 9-vuotissynttäreitäni huomasin ekat hennot karvat alapäässä. Kerroin asiasta äidilleni ja hän vei minut lääkäriin - ensin kävin lähikaupungissa lääkärillä ja sitten pk-seudulla "ekspertin" syynättävänä. Ekspertti oli sitä mieltä, että "kyllä ne toiset tytöt kohta perässä tulee" eikä nähnyt aihetta mihinkään puberteetin viivästyttämisyrityksiin. Luustoikäni määritettiin kyllä yli 2 vuotta oikeaa ikääni vanhemmaksi.

Jos nyt saisin palata ajassa taaksepäin ja vaikuttaa asiaan, niin ilman muuta olisin halunnut jonkinlaista viivytystä fyysiselle kehitykselleni!! Kärsin siitä todella paljon (pojat sekä tytöt huomauttelivat, virnistelivät, kuiskailivat) ja pakenin kamalaa kömpelöä isoa kroppaani mielikuvitusmaailmoihin. Lisäksi jostain syystä kuukautiseni alkoivat vasta 13-vuotiaana, vaikka eksperttilekuri oli arvioinut sen tapahtuvan vähän ennen kuin täytän 10 v! Pituuskasvuni kyllä loppui 12-vuotiaana ja muut kasvoivat ohi, mutta menkkoja sain siis odotella "löysässä hirressä roikkuen" vuositolkulla. Tämä koko tapahtumasarja aiheutti syömishäiriön myöhemmällä iällä. Oli ihanaa kerrankin olla laiha ja eteerinen, näyttää ikäistään nuoremmalta ja vähän sukupuolettomaltakin...

Joten omasta kokemuksestani sanoisin, että yritä saada apua tyttärellesi murrosiän lykkäämiseen.

Vierailija
18/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä koskaan itseäni erityisen varhain kehittyneeksi kokenut! Jotkut kavereistani kehittyivät aikaisemminkin, useat samaan aikaan. Menkat alkoivat 12-vuotiaana. Karvoituksesta en muista.

Omasta näkökulmastani ap:n huoli kuulostaa aivan käsittämättömältä.

Vierailija
19/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän vain, että nykyään myös se olisi mahdollista - ja joissakin tapauksissa kuuleman mukaan olisi ollut myös (jälkikäteen) suositeltavaa.

Kysyn tätä täällä nyt vain kerätäkseni tietoa ja mahdollisia vertaiskokemuksia, joten kenenkään ei tarvitse vetää asiasta nyt herneitä nenäänsä. En itse pidä kemiallista sekaantumista lapsen kehitykseen toivottavana, mutta jos jollakin olisi mitään kokemuksia asiasta, niin postitiivisia kuin negatiivisia, tai olisi itse "joutunut/päässyt" jarrutuksen kohteeksi, niin olisi hyvä tietää kokemuksia asiasta. Siis miltä se itse lapsesta tuntui ja millaista haittaa/hyötyä lapsi itse siitä koki? Onko jarrutuksen mahdollisista pitkäaikaisvaikutuksista tutkimustietoa? Vaikuttaako se esimerkiksi tulevaan hedelmällisyyteen?

Minulla oli itse pienenä, samoin kuin siskoillani, monta tyttökaveria jotka kehittyivät meitä aikaisemmin. Kukaan heistä (joiden kanssa olemme siitä joskus keskustelleet) ei itse jälkikäteen ajatellen ole pitänyt sitä sinällään hyvänä/kivana asiana - vaan olisivat mielellään odotelleet vielä muutaman vuoden.

Vierailija
20/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut yhtään rintoja tai karvoitusta vielä 13-vuotiaanakaan ja kuukautiset alkoivat vasta lukion ekalla...

Monta vuotta olin asiasta kamalassa stressissä ja pelkäsin ettei minusta tule koskaan naista, että jotain on pahasti vialla. Häpeilin ja peittelin vartaloani. Vasta kun olin aikuinen, äitini kertoi että hänkin kehittyi myöhään. Olisi ollut iso apu jos hän olisi puhunut siitä vuosia aiemmin.