8v tyttö ja rinnat alkaneet kasvamaan vauhdilla - lääkäriin?
Hei!
Tyttömme on syntynyt loppuvuonna ja aloitti juuri kolmannen luokan. Kuukausi sitten valitti miten rinnat ovat kipeät ja nyt ne yhtäkkiä kasvavat kuin silmissä. Samoin löysi ja näytti tällä viikolla muutaman sentin tumman pimppakarvan - ja pyysi itku silmässä ottamaan sen pois - itsekin luulin sitä ensin koiran karvaksi... En ehtinyt juuri silloin - ja muutamaa päivää myöhemmin oli lapsi ottanut sen jo itse pois ja löytänyt siinä ohessa pieniä karvanalkuja karvoja lisää - ja leikannut kaikki pois saksilla. Nyt on tyytyväinen kun mitään karvoja ei näy - kuten ei kellään kaverillansakaan vielä.
Millaisia kokemuksia teillä jotka olette kehittyneet aikaisin on ollut aikaisesta pubertiteetista ja olisitteko itse halunneet sitä siirrettäväksi myöhemmäksi? Omaa kokemusta ei ole, koska itse aloin kehittymään rinnoista vasta noin 12-vuotiaana ja kuukautiset alkoivat 14/15-vuotiaana - eli melko myöhään. Ja olin omaan aikatauluuni tyytyväinen...
Kommentit (57)
Koetin eilen jo googlata läpi lastenlääkäreitä, mutta olisiko kellään mielessä nyt suoraa, kivaa, kilttiä ja ymmärtäväistä lastenlääkäriä Etelä-Suomesta (esim. Helsinki/Turku - mielelläään naispuolinen), jonka kanssa voisi koettaa alkaa setviä asiaa suht pikaisesti. Ja joka ymmärtäisi pikkutytön hädän.
Emme ole siis vaatimassa keneltäkäään suoraan minkäänlaisia kemiallisia kehitysstoppereita, mutta haluaisimme löytää lääkärin, joka suhtautuu myös aikaisen murrosiän jarrutushoitoihin kaikin puolin asiallisesti - ja tarvittaessa myönteisesti.
Haluasin mielelläni kuulla myös kokemuksia, jos jollekin tai jonkun lapselle on tätä jarrutushoitoa tehty.
että miten suhtadutaan murrosiän alkamiseen 8.5-vuotiaana. Kun se kuitenkin on normaalin rajoissa, joskin aikaista. Alkavatko jarruttaa kehitystä, mitä se aiheuttaa ja koska sellaista tehdään. Omalla tytölläni alkoi toinen rinta kasvaa 9v2kk iässä, nyt täytti 11v ja on jo hitusen karvoitusta ja rinnatkin näkyvät. Kuukautisia ei vielä ole. Olin järkyttynyt hänen murrosiän alkamisesta, sillä itselläni alkoi paljon myöhemmin. Ehkä nämä asiat vain on hyväksyttävä.
Meinaan vain etten hätäilisi suotta.
Oma tyttäreni on 9v 6kk ja rinnat ovat alkaneet tänä kesänä kehittyä. Kainaloissa on hien hajua ja tukka rasvoittuu. Dödön käyttöön ja tukan pesuun tyttö suhtautuu luontevasti, mutta rintojaan hieman häpeilee.
Uskoisin että KAIKKI lapset/nuoret ovat murrosiän merkkiensä kanssa hämmentyneitä ja häpeissäänkin. Onhan kyseessä iso muutos. Minusta ei kannata tehdä asiasta numeroa, ellei kehitys sitten ole todella aikaisessa, mikä voisi olla merkki jostakin häiriöstä. 8-13 v. on täysin normaali murrosiän alkamisen vaihteluväli.
Käytiin lääkärissäkin, mutta ei siellä nähty tarvetta tutkimuksille. Toisen rinnan kasvu alkoi joitain kuukausia ekan jälkeen. Meillä onneksi kehitys eteni hitaasti ja nyt 11-vuotiaana vasta ostettiin ekat rintaliivit ja kuukautiset ei vielä ole alkaneet. Karvoitus on vielä vähäistä, vaika sitä selvästi jo on ja hiki kyllä jo haisee urheilun jälkeen. Toivottavasti jatkuu hitaana, vaikka anopilla kuukautiset ovat alkaneet 11-vuotiaana, eli lienee perinyt tämän ominaisuuden isältään. Omat kuukautiset kun alkoivat vasta 15-vuotiaana.
Pikkusisko kiusaa aika ajoin, rinnoista ja karvotuksesta. Ei taida uskoa etta on kohta itsella edessa! ;)
kun 7-v. pikkusiskokin alkoi pestä omiaan. :D
En ole viitsinyt sanoa, että ei sinun vielä tarvitse. Onpahan tuokin tapa sitten jo valmiiksi hallussa!
mutta tuli mieleen lastenlääkäreistä että Valkeakosken Terveystalossa ottaa vastaan sellainen päälle 60v(??) lääkäri kuin Marianne Marenk. Aivan huipputyyppi, rauhallinen ja asiantunteva kaikin puolin. Ja on varmaan yli 30v kokemus lastenlääkärinä toimimisesta. Varmaan lähempääkin löytyy ( jos Hki-Turku akselilta etsit ) mutta itse voin suositella Mariannea, eikä ole edes kallis.
ja olen tämän viestiketjun aloittaja. Eli jos voisin esittää oman toiveeni haltijatarkummille, olisi se sellainen, että tyttäreni voisi olla rauhassa lapsi vielä ainakin vuoden parin, ilman naiseksituloa.
Hän nauttii edelleen varmaan eniten leikkimisestä muovieläinten ja pehmolelujen kanssa - ja tämän kaltainen lapsenelämä tuntuu sopivan hänelle vielä hyvin.
Hän nauttii edelleen varmaan eniten leikkimisestä muovieläinten ja pehmolelujen kanssa - ja tämän kaltainen lapsenelämä tuntuu sopivan hänelle vielä hyvin.
Ethän ap siirrä omaa ongelma-ajatteluasi lapseen. Kyseessä on kuitenkin normaali elämänvaihe.
tämä nyt ihan ongelma-ajattelua on. Sillä kuinka moni vanhempi haluaisi vielä kahdeksanvuotiaansa joutuvan painivan teini-iän kehitysvaiheiden kanssa leikkieläinten sijaan? Elämänvaihe on normaali, mutta nyt ehkä tuloillaan tyttärellemme turhan varhain.
tämä nyt ihan ongelma-ajattelua on. Sillä kuinka moni vanhempi haluaisi vielä kahdeksanvuotiaansa joutuvan painivan teini-iän kehitysvaiheiden kanssa leikkieläinten sijaan?
Sinun mielestäsi homma on joko-tai: kun murrosiän kehitys alkaa, ei mitenkään voi enää leikkiä eläimillä.
Eli teet asiasta ONGELMAN.
Kyllä meidänkin tytöllä alkoi kehitys hieman alle 9-vuotiaana, eikä tuo näytä leikkejä mitenkään haitanneen. Miksi olisi haitannut?
9v tytölle ilmestyi häpykarvoitusta ja pääsimme tutkimuksiin keskussairaalan lastenpolille. Tytöltä otettiin hormonimääritykset ja luustoikä. Todettiin karvoituksen johtuvan lisämunuaisesta eli hänellä oli tullut ns. ennenaikainen adrenarke. Muita murrosiän alkamisen merkkejä ei siinä vaiheessa tullut. Tutkimuksissa luustoikä oli 13v tasolla ja tytöllä oli kasvupyrähdyskin eli kasvoi vuoden aikana 10cm, vaikka normaalisti on kasvanut hitaasti ja on pienikokoinen ja normaalipainoinen. Hormonitutkimuksissa todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta, mikä on osaltaan tietenkin vaikuttanut kasvuun ja lääkityksen aloittaminen lisännyt kasvunopeutta.
Nyt tyttö on 10v2kk ja rinnat ovat alkaneet nyt kehittyä (tosin ihan huomaamattomat ovat vielä) ja hiukset rasvoittua. Mitään ei enää tehdä murrosiän jarruttamiseksi, koska yli 9-vuotiailla murrosiän merkit ovat lääkäreiden mukaan normaaleja. Kuukautiset alkanevat vuoden sisään. Itsellänikin ovat alkaneet 12-vuotiaana ja muistan että olisin todella mielelläni lykännyt niiden alkua parilla vuodella :(
Ikävää tässä on myös se, että kasvu ei meidän tytöllä jatku enää pitkään, varsinkaan jos kuukautiset alkavat pian. Luustoiästä voidaan ennustaa aikuuspituus ja lyhyeksi hän tulee jäämään.
toiset taas eivät. tyttäreni serkut ovat tosi erillaiset. vanhempi on 15v eikä hänessä ole vielä mitään naisellista. hän harmittelee että mitään ei tapahdu. sisko on 13v ja menkat, karvoitus ja rinnat jo on. mutta samassa perheessä voi olla vähän eri perimät, äidin puolelta ja isän puolelta. tyttäreni on 9,5v. ja vähän on rinnat alkanut aristaa ja hän on ihan samassa tahdissa kuin minä. muistan kun kolmannella luokalla en halunnut vaihtaa samassa pukuhuoneessa poikien kanssa.
Mieheni veljen tyttö asuu meillä opiskelun takia. Nyt 14 ikäinen ja nyt vasta alkoi menkat. Tosi pitkä ja hoikka, mutta rinnat isot (myös nännit) ikäisekseen. Voisi luulla vaikka 18 ikäiseksi. Ollaan saunottu yhdessä ja jo viime vuonna panin merkille ettei hänellä ole häpykarvaa. Ei tykkää niistä ja ajelee säännöllisesti pois. Äidin lupa oli siihen jo 11 alkaen...
No oma tyttömme on vasta 10 ja ei vielä mitään murrosikä merkkejä. Rinnanpäät hieman pullottaa mutta olleet sellaiset monta kuukautta.
On hoitanut tytärtäni ennenaikaisen puberteetin vuoksi (tosin KYS:ssa). Inhimillinen, asiallinen, selittää asiat rauhallisesti. niin että maallikkokin ymmärtää.
Tyttärelläni alkoi puberteetti jo 3-vuotiaana, joten en osaa ottaa kantaa ap:n ongelmaan. Murrosikä jarrutettiin pistoshoidolla, joka loppuu vuodenvaihteessa.
Jos tyttösi täyttää jo muutaman kuukauden päästä 9-vuotta, niin taitaa olla ihan normaali murrosiän alkamisikä. Nykyään alkaa joillain tosi aikaisin.
Leo Dunkel
HYKS, Lasten ja nuorten sairaala
1. Murrosiän aikataulu - milloin murrosikä on ennenaikainen ?
Jos tytöllä on todettavissa rintarauhaskudosta tai häpykarvoitusta ennen 8 vuoden ikää, sukupuolisen kypsymisen voidaan katsoa käynnistyneen ennenaikaisesti. Vastaavasti pojan kehitystä voidaan pitää poikkeavan varhaisena, jos häpykarvoitusta on todettavissa tai kivesten kasvu on käynnistynyt ennen 9 vuoden ikää.
Konsultoi silti lastenlääkäriä, jos asia huolestuttaa
ja kuukautiset alkoivat 9-vuotiaana. Koululääkärin mielestä oli ihan ok. Itse olin sitä mieltä, että kovin varhain alkoivat. Nyt, kun tyttö (16-v) kävi ehkäisyneuvolassa hakemassa pillereitä, niin gynekologi oli sitä mieltä, että kuukautisten alkua olisi voitu ja kannattanut (!) hormonilääkityksellä siirtää.
jäljellä melkein - ja ajattelin/-mme nyt ainakin ottaa yhteyttä lastenlääkäriin ja kysellä vaihtoehdoista.
Lapsi itse ei ole iloinen muutoksista, vaikka olemmekin puhuneet jo aika pitkään avoimesti lasten kehittymisestä murkuiksi serkkuja esimerkkinä käyttäen.
Tytön henkinen ikä on ihan ikänsä mukainen, eli leikkii kaikki päivät - ja mielellään myös useampia vuosia pienempien kavereiden kanssa.
ja kuukautiset alkoivat 9-vuotiaana. Koululääkärin mielestä oli ihan ok. Itse olin sitä mieltä, että kovin varhain alkoivat. Nyt, kun tyttö (16-v) kävi ehkäisyneuvolassa hakemassa pillereitä, niin gynekologi oli sitä mieltä, että kuukautisten alkua olisi voitu ja kannattanut (!) hormonilääkityksellä siirtää.
Itsekin ajattelen (ja pelkään) juuri tuota, että lapsuusikä ennen kuukautisten alkua voi olla tätä menoa jäämässä turhan lyhyeksi. Tyttö on myös alkanut tiuskia, murjottaa, saada itkukohtauksia, saada "rakastumiskohtauksia" meitä vanhempiaan kohtaan ja heti perään väittää vastaan kuin pahinkin murrosikäinen - ja lähes yhtäkkiä. Eli sanoisin, että oireet eivät jää meillä fyysisiin. Kaikki muutokset ovat tapahtuneet parin kuukauden sisällä.
Pituuspyrähdystä ei ole ollut, mutta hän on ollut aina ikäisekseen pitkä (ja hoikka). Perimä on myös aivan tavissuomalainen.
ja pelkään että tytölleni käy samoin, tai alkaa vielä aikaisemmin.
Kärsin siitä aikoinaan sunnattomasti kun olin niin erilainen ja kiusaamisen kohde. Olen vahvasti sitä mieltä että silloin psyykkisesti täysin kypsymättömänä koettu kehoon ja seksuaalisuuteen liittyvä kiusaaminen on aiheuttanut suurta (edelleen vaivaavaa) häpeää ja estoisuutta.
Joten jos joku tietää asiaan perehtyneen lääkärin, joka ei vähättele asiaa ja on hoitomyönteinen niin kiitollisena ottaisin vinkkiä vastaan.