Miten jonkun masennus voi olla vaan sitä että kotona on tylsää?
Että heti aletaan voida hyvin kun mennään töihin vaikka?
Mikä masennus se on
Kommentit (14)
En tiedä. Sano sinä. Sinähän se tiedät. Mitä täällä lottoat.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Sano sinä. Sinähän se tiedät. Mitä täällä lottoat.
Ihmettelen. Jos kotona on vaikka muka hyvä perhe niin miksi siellä masentuu.
Se on apatiaa, ei masennusta. Apatia ei ole sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Se on apatiaa, ei masennusta. Apatia ei ole sairaus.
Olen sanonut samaa, turhan valitusta.
Hohhoijaa. Ihminen on kokonaisuus, johon vaikuttaa esimerkiksi lapsuuden traumat.
Perhe ei myöskään tarkoita sitä, että ihmisen elämä olisi kunnossa. Joku voi paeta kotoa väkivaltaa.
Kotona voi olla yksinäinen (sinkku tai perheelinen), mitä sosiaaliset tilanteet helpottaa.
En lakkaa ikinä ihmettelemästä sitä, miten kyvyttömiä ihmiset on asettumaan toisten ihmisten saappaisiin.
Ihmisiä masentaa erinäiset syyt. Toiset on APAATTISIA mikä sekin voi olla yhtä musertava kokemus.
Mä en tiedä tästä aiheesta mitään joten selkeästi koko aihe on ihan triviaalinen pikku juttu johon on yhden lauseen ratkasu.
-ap
Työttömyys tuo mukanaan usein paljon muita ongelmia, kuten rahanpuutetta, alemmuudentunnetta ja syrjäytymistä.
Sana "masennus" voi tarkoittaa sekä täysin normaalia mielialaa että sairautta. Olen iloinen, olen surullinen, olen pettynyt, olen masentunut.
Tylsyys ja masennus aina kivut voittaa. Lyö vasaralla sormeesi, niin huomaat, että masennus ja tylsyys katoaa täysin tilapäisesti. Ja kun kipu, joka on kärsimystä, hellittää korvautuu se taas toisella kärsimystilalla, tylsyydellä, joka voi johtaa energian katoamiseen eli masennustilaan.
Vakavasta masennuksesta paranee parhaiten, kun tulee vainoharhaiseksi. Vainoharhaisuus vie vakavan masennuksen tunteen, mutta voi johtaa vakavaan psykoositilaan, jota kutsutaan paranoidiseksi skitsofreniaksi.
Paranoidisesta skitsofreniasta voi parantua toki, se ei ole kuolemantuomio itsessään. Mutta jos skitsofrenian taustalla on voimakas masennustila, niin asia on vaikeampi, mutta ei mahdoton.
Kaikista mielisairauksista voi parantua, jos ne eivät ole geneettisesti määräytyneitä. Jos mielisairaus on geneettistä laatua, siitä ei voi parantua.
Kyllä sitä masennus sanaa aika helposti puhekielessä viljellään. Ihan varmasti meitä on paljon joilla elämässä on hetkiä kun kaikki tuntuu harmaalta, mieli maassa jne. Ja silti kyse on päivien tai viikkojen tilanteesta, mutta se, että joku masentuu niin, että se diagnosoidaan masennukseksi on minusta ihan eri juttu.
Masennus muuttaa kaiken, masennus muuttaa koko perheen tilanteen ja masennus voi tulla kenelle vaan ja minkä ikäiselle tahansa. Oma mieheni sairastui 49 vuotiaana masennukseen tajuamatta sitä itse ja salaamalla aika taidokkaasti sen perheeltänsä. Kunnes kummalliseksi muuttunut levoton käytös katkaisi kamelinselän. Kun mieheni hakeutui lääkäriin niin pelko omasta pääkopasta oli valtava ja ensimmäiset kuukaudet oli näin 30 vuotta yhdessä olleelle pariskunnan toiselle osapuolelle kaameat. Mies vetäytyi täysin ja paha olo + puheet meni jopa eron puolelle jne. Mies teki jopa töitä kesälomansa ja viikonloppuosin kalasti vaan. Siinä vaimo ja lapsi aika hämillään. Nyt 4 kuukautta myöhemmin tilanne on parempi, mutta katsellaan nyt tilannetta eteenpäin. Sanoin miehelleni heti, että rakastan edelleen ja haluan seistä rinnalla ja JOS todella haluaa erota niin päästän menemään, mutta toivoisin, että niin isot päätökset tehdään vasta kun pääkoppa on paremmassa kunnossa. En kyllä toivoisi masennusta pahimmalle vihamiehellekkään.
Masennus voi hyvinkin parantua sosiaalisilla kontakteilla, merkityksellisyyden kokemuksesta työssä ja työn mukanaan tuoman rytmityksen ansiosta. Puhumattakaan työstä saadun palkan ja taloudellisen turvallisuuden myötä, jolloin ei tarvitse stressata jokapäiväisten elinkustannusten kattamisesta tai siitä riittävätkö rahat koko kuukauden menoihin. Riippuu toki siitä mikä masennuksen on aiheuttanut. Ympäristö ja elämän olosuhteet ovat suuri osatekijä masennuksen syntymisessä ja niihin lääkkeet eivät vaikuta vaikka niillä kovasti yritetäänkin masennusta parantaa.
Totta kai voi olla. Jos ihmisellä ei ole elämässään suuntaa, sosiaalisia kontakteja ja tunnetta siitä, että hänen elämässään on tarkoitusta, se voi aiheuttaa masennusta. Työ on yksi asia, jossa elämäänsä voi merkitystä löytää.