Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v tyttö ja rinnat alkaneet kasvamaan vauhdilla - lääkäriin?

Vierailija
23.08.2011 |

Hei!

Tyttömme on syntynyt loppuvuonna ja aloitti juuri kolmannen luokan. Kuukausi sitten valitti miten rinnat ovat kipeät ja nyt ne yhtäkkiä kasvavat kuin silmissä. Samoin löysi ja näytti tällä viikolla muutaman sentin tumman pimppakarvan - ja pyysi itku silmässä ottamaan sen pois - itsekin luulin sitä ensin koiran karvaksi... En ehtinyt juuri silloin - ja muutamaa päivää myöhemmin oli lapsi ottanut sen jo itse pois ja löytänyt siinä ohessa pieniä karvanalkuja karvoja lisää - ja leikannut kaikki pois saksilla. Nyt on tyytyväinen kun mitään karvoja ei näy - kuten ei kellään kaverillansakaan vielä.

Millaisia kokemuksia teillä jotka olette kehittyneet aikaisin on ollut aikaisesta pubertiteetista ja olisitteko itse halunneet sitä siirrettäväksi myöhemmäksi? Omaa kokemusta ei ole, koska itse aloin kehittymään rinnoista vasta noin 12-vuotiaana ja kuukautiset alkoivat 14/15-vuotiaana - eli melko myöhään. Ja olin omaan aikatauluuni tyytyväinen...

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leo Dunkel

HYKS, Lasten ja nuorten sairaala

1. Murrosiän aikataulu - milloin murrosikä on ennenaikainen ?

Jos tytöllä on todettavissa rintarauhaskudosta tai häpykarvoitusta ennen 8 vuoden ikää, sukupuolisen kypsymisen voidaan katsoa käynnistyneen ennenaikaisesti. Vastaavasti pojan kehitystä voidaan pitää poikkeavan varhaisena, jos häpykarvoitusta on todettavissa tai kivesten kasvu on käynnistynyt ennen 9 vuoden ikää.

Konsultoi silti lastenlääkäriä, jos asia huolestuttaa

joka tutkii juuri endokrinologisia asioita. Eli hänen lausuntonsa mukaan ei syytä huoleen. Luustoiän voi silti ottaa, jos se on normaali, niin olisi huoletta.

Vierailija
42/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintarauhasen kehitys on useimmilla tytöillä ensimmäinen merkki murrosiän alkamisesta, nuppuaste ilmaantuu vaihdellen ikävälillä 8 - 13 vuotta, keskimäärin 10,8-vuotiaana. Joskus häpykarvoitus voi ilmaantua ennen rintojen kasvua. Menarke ajoittuu lähes aina kasvupyrähdyksen jälkeiseen kasvun hidastumisen vaiheeseen. Rintojen kehityksen alkamisesta on kuukautisten alkaessa kulunut 0,3 - 4,4 vuotta, keskimäärin 2,3 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leo Dunkel

joka tutkii juuri endokrinologisia asioita. Eli hänen lausuntonsa mukaan ei syytä huoleen. Luustoiän voi silti ottaa, jos se on normaali, niin olisi huoletta.

Osaatko yhtään sanoa löytyykö endokrinologiaan perehtyneitä lastenlääkäreitä Suomesta montaa? Luustoikä tarkoittaa mitä? Tytön pituusennuste, jota on noudattanut tähän ikään saakka koko ajan on ollut n. 180cm. Mutta jos kehittyisi nyt niin äkkiä kuin miltä näyttää, voisi pituus jäädä ehkä vain 150 senttiin... (suvustamme löytyy myös monta mininaista...)

Vierailija
44/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leo Dunkel

Osaatko yhtään sanoa löytyykö endokrinologiaan perehtyneitä lastenlääkäreitä Suomesta montaa? Luustoikä tarkoittaa mitä? Tytön pituusennuste, jota on noudattanut tähän ikään saakka koko ajan on ollut n. 180cm. Mutta jos kehittyisi nyt niin äkkiä kuin miltä näyttää, voisi pituus jäädä ehkä vain 150 senttiin... (suvustamme löytyy myös monta mininaista...)

lapsen kädestä. Jos luustoikä on edellä oikeaa ikää, tehdään hormoniselvityksiä. Lastenlääkärille kannattaa mennä, hän sitten konsultoi tarvittaessa endokrinologia, joita löytynee kaikista keskisuurista kaupungeista ylöspäin. Toki lääkäri voi konsultoida sitten vaikkapa toisesta kaupungista sitä endokrinologia.

Vierailija
45/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tytto joka on nyt 10,5v.

Hanella alkoi rinnat kasvaa noin 8,5-vuotiaana ja akkia sitten kehittyikin. Nyt on jo isot rinnat B/C-kuppia ja hapykarvoitusta on runsaasti. Kainalokarvat on ajellut itse reilun puolisen vuotta, itse niiden kanssa tuskaili.

Minulle oli yllatys etta kehitys alkoi noin aikaisessa vaiheessa ja se vauhti milla se tuli ja meni yllatti myos! Tytto myos kasvoi ihan silmissa pituutta ja sai naisellisia muotoja. Nyt tuntuu etta alkaa hidastumaan pituuskasvu. Menkkoja ei ole viela nakynyt. Niita en toivoisi viela alkavan, mutta naiden merkkien jalkeen eikohan nekin pian alkane... Itsellani menkat alkoivat ollessani 14v, melkein 15v.

Vierailija
46/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on nyt surullinen. Ei auta (ainakaan vielä) vaikka olen koettanut kertoa, miten periaatteessa omaa kehitysvaihtia ei voi valita eikä täysin ennustaa, vaikka niin haluaisikin - ja miten itseasiassa tytöstä naiseksi kehittyminen on aivan älyttömän hienoa ja kaunista.

Tämä vauhti täällä meilläkin on se mikä itseäni kauhistuttaa - muutokset kun näyttävät tapahtuvan paljon nopeammin kuin aikanaan minulla tai kolmella pikkusiskoillani. Kainalokarvoja ei vielä ole, eikä hienhajua, mutta nenänpielet kiiltävät ja tukka rasvoittuu entistä nopeammin.

Mitään kasvupyrähdystä meillä ei ole vielä nähty, mutta lapsi on kasvanut yläkäyriä pituudessa aina, painossa seurannut alempaa käyrää.

Aika hurjalta tuntuu, miten pienestä lapsesta alkaisi nyt yhtäkkiä sukeutua ulkoisesti teini rintoineen ja mahdollisine kuukautisineen - vaikka henkinen taso on vielä ehkä ikäisiäänkin nuorempi...

Vierailija
47/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenmallistojen vaatteista kaupoissa, mutta sitten piti siirtya paljon isompien vaatteisiin. Siis puhun nyt vaikka ihan vain H&M:n tyttojen vaatteista kokoon 128cm asti, olisi yha tykannyt pukeutua HelloKittyihin ja heppapaitoihin ym ja valitteli etta miksei niita vaatteita tehty isommillekin...

Ekan kerran oli harmissaan niista kainalokarvoista kun olivat talvella koulun kanssa uimassa ja oli sukeltamassa altaaseen ja hanen mielestaan opettaja oli tuijottanut niita karvoja. Opetin sitten miten sheivataan. Alapaasta ei saaristaan ole kysellyt joten en ole niita halunnut tytolle viela opettaa.

Menkoista olen kertonut.

Me kaytiin rintaliiviostoksilla ja nyt tytolla on kunnon liivit ja on niihin tyytyvainen. Sita ennen ostin sellaisia tukevampia esiteinien toppeja ym. Ihan mielellaan on niitakin pitanyt, en ole tehnyt asiasta millaan muotoa numeroa (kuten aitini!!) ja kaikki mennyt hyvin.

Tuntuu etta tytto on nyt aika sinut itsensa kanssa, mutta hien hajuun en ole viela tottunut!! Siita tyttoa pitaa jatkuvasti muistuttaa, mene suihkuun, laita deodoranttia, ja se on aika vastentahtoista.

Pikkusisko kiusaa aika ajoin, rinnoista ja karvotuksesta. Ei taida uskoa etta on kohta itsella edessa! ;)

Kannusta vain tyttoasi kaikissa tulevissa muutoksissa ja kerrot mita kaikkea kivaa voitte sitten tytolle hommata ja kylla se siita.

Vierailija
48/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis alkoi, meillä on kaksi tyttöä.

Nuorimmaisen kuukautiset alkoi kun oli täyttänyt 10. Varhainen puberteetti joka on kuitenkin normaali asia.

Vierailija
49/57 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset alkoivat 10-vuotiaana. On ollut siten fyysiseltä kehitykseltään edellä kavereitaan. Mutta samanlainen lapsi hän on ollut rinnoista, karvoista ja kuukautisista huolimatta eikä ole ollut mitään ongelmaa.

Vierailija
50/57 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttären rinnat alkoivat kasvaa 9 ja puol vuotiaana, 10 vuotiaana lisää kasvoivat, karvat tuli kainaloihin ja alapäähän, 10 ja puol vuotiaana (vähän ennen) valkovuoto. Mutta sun 8 vuotiaasta en oo varma et onko normaalia, mutta vaikuttaa..

Vierailija
51/57 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan kehittyy nopeammin kuin toiset. Minulla alkoi menkat 11-vuotiaana, mutta muu kehitys jo paljon aikaisemmin. 12-vuotiaana haimme ihan rintaliiviliikkeestä liivit että sai tietää kunnolla oikean koon ja silloin oli 75D. Kroppani oli jo ihan naisen kroppa silloin, kaikki luulivat yli 16-vuotiaaksi. Ei siitä mitään haittaa ollut, menkat olivat inhottavin juttu mutta onneksi joillakin kavereillakin alkoi samoihin aikoihin niin en ollut yksin.

Vierailija
52/57 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli kutsu lääkärille

Vierailija
53/57 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kanssa kahdeksanvuotiaana puberteetti ja voi sitä häpeää kun liikuntatunnilla joutui suihkuun muiden arvosteltavaksi. Ei ollut helppoa. Kävin myös parisen vuotta sairaalalla tutkimuksissa asian suhteen eikä sekään helpottanut yhtään. Suosittelen että puhut tytöllesi asiasta ja vakuutat että muutokset ovat normaaleja joskin aikaisia ja että muiden mahdollinen ihmetys ei tarkoita mitään. Puhu suoraan kuukautisista ja karvoituksesta ja kaikesta mahdollisesta,vakuuta että ei olr mitään hävettävää ja kaikki on hyvin. Oma äitini teki saman ja kyllä se vaan auttoi kun kuuli aikuiselta ihmiseltä vakuutuksia siitä että on normaali. Voin luvata että tytöllesi muutokset on aivan älyttömän ahdistavia kun ei muilta löydy samaa. :( lohdutuksena se että minustakin kasvoi aivan täyspäinen ihminen juurikin äitini tuen ansiosta! Tytölle terveisiä :)

Vierailija
54/57 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 11v. tyttö ja rinnat alkanut kasvamaan n. 10 vuoden iässä. Hikikin alkoi haista, mutta ei muita murrosiän merkkejä ole vielä näkynyt. Kyllä olisin halunnut vähän myöhemmäksi siirtää, koska isosiskolla alkoi n. 13 vuoden iässä pubeertti. En kehtaa äitille sanoa että voisiko ostaa deudoranttia koska oon kuitenki vielä niin nuori.

Vierailija
55/57 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pian 11v tyttö ja murrosikä alkoi käsittääkseni noin 9v iässä. Kuukautiset alkoivat aivan lähiaikoina.

Joka kerta kun käymme suihkussa pelkään arvostelevia katseita, supinaa ja sitä, että minua pidetään erilaisena. Rinnat ovat isot verrattuna muihin luokkakavereihini, mutta en kyllä todellakaan tarvitse vielä rintaliivejä.

En halua näyttää kehoani edes vanhemmille, en ole kertonut menkoista muille kuin äidilleni ja yhdelle kaverille.

Ahdistavaa olla ensimmäinen, mua pelottaa.

Vierailija
56/57 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikin täällä kirjoitteli, että on järkyttynyt lapsensa murrosiän alkamisesta. Minusta tämä on väärin, sillä lapsi häpeilee ja on vielä enemmän järkyttynyt kehityksestään kuin äitinsä. Kun olin itse lapsi niin rinnat oli jo isommat kuin omalla äidilläni jo 5 luokalla. Olin järkyttynyt kun 9 vuotiaana oli jo romnat niin, että joutui käyttää kankaisia toppeja ettei nännit näkyisi ja rinnat törröttäisi niin paljon. 11-vuotiaana oli jo ihan kunnon karvoitus kaikissa päissä. Yksin suihkussa sheivasin kainalokarvani, alapääkarvojakin yritin,mutta sattui niin paljon etten uskaltanut hirveästi, sen verran vaan ettei pikkareista tursunnu. Pidin aina löysiä vaatteita, ja itkin iltaisin ennen koulu-uinteja, koska en halunnut mennä suihkuun. Erakoiduin ystävistäni, sillä pelkäsin kiusaamista. 14-vuotiaana sitten sain diagnoosin anoreksiasta, koska painon kontrolloiminen oli ainoa johon pystyisin omassa muuttuvassa kehossani vaikuttamaan. Omalle tyttärelleni jo varhaisessa vaiheessa aion kertoa murrosiästä, enkä todellakaan tee mitään numeroa yms rintojen kasvusta. Minusta on myös väärin odottaa milloin tyttö tulee itkien kysymään miten kainalokarvat sheivataan tai vastaavaa. Kun huomaan, että niitä ilmestyy aion tytölle opettaa miten ne sheivataan, mutta hän saa itse päättää milloin sheivaa, vai sheivaako ollenkaan. Ja pojallenikin kerron tyttöjen puberteesta, koska en aio kasvattaa sellaista tisseistä huutelijaa ja kiusaajaa kuin pojat minun aikoinani. Kannustakaa tyttöjänne, älkääkä missään nimessä hävetkö heidän puolestaan.

Vierailija
57/57 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tämä nyt ihan ongelma-ajattelua on. Sillä kuinka moni vanhempi haluaisi vielä kahdeksanvuotiaansa joutuvan painivan teini-iän kehitysvaiheiden kanssa leikkieläinten sijaan?

Sinun mielestäsi homma on joko-tai: kun murrosiän kehitys alkaa, ei mitenkään voi enää leikkiä eläimillä.

Eli teet asiasta ONGELMAN.

Kyllä meidänkin tytöllä alkoi kehitys hieman alle 9-vuotiaana, eikä tuo näytä leikkejä mitenkään haitanneen. Miksi olisi haitannut?

meidän 12v:llä alkoi kehitys 10vuotiaana (rinnat on kasvanut iihhaann vähän ja hiukan karvoitusta)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän