Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suren sitä että en ehkä saa ikinä lapsenlapsia.

Vierailija
05.08.2025 |

Mulla on kaksi lasta joista toinen menehtyi ja toinen, nyt jo aikuinen on poika ja seurustelee miehen kanssa. Mulla ei ole mitään sitä vastaan vaan toivon hänen olevan onnellinen mutta hiljaa mielessäni suren että en varmaan ikinä tuu saamaan niitä lapsenlapsia mitä olin niin kovasti toivonut. Onko itsekästä? 

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee vain kaksi lasta, voi jäädä ilman lapsenlapsia. Itselläni on 3 lasta, eikä vielä lapsenlapsia, mutta en ole vielä menettänyt toivoa.

Sain tosiaan keskenmenon viime kesänä että ei niitä lapsia niin vaan tehdä 

Jollei ole terveelliset elämäntavat eli esim. tupakoi, saa helposti keskenmenon. Luonto huomaa lapsen vaikean vammaisuuden ajoissa.

Oisit vielä jaksuhalit lähettäny 😳

Vierailija
162/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsenlapset ovat itselle tärkeitä, pitää tehdä paljon enemmän kuin 2 lasta. Vähintään 4, jotta joku niistä suht varmasti lisääntyy.

Itsepä otit riskin ja teit vain 2, eli eivät tainneet sittenkään olla kovin tärkeä asia.

Ps sulla on yksi lapsi, ei kahta. Olet tehnyt 2 mutta ei kuolleita lasketa mukaan. Ei kukaan laske kaikkia elinaikansa lemmikkejäkään ja sano "mulla on 10 koiraa (mutta elossa enää 1)".

Kannattaa jättää kirjoitteleminen siihen saakka, kunnes aivot ovat tarpeeksi kehittyneet. Tämä ei tarkoita sitä, että se kaikkien kohdalla ikinä toteutuisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne miesparitkin haluavat usein lapsen/ lapsia. Jospa sinunkin poikasi kumppaninsa kanssa. Lapset olisivat tällöin sinun lapsenlapsiasi.

No eivät kyllä olisi.

Kyllä useimmat ihmiset pitävät adoptoituja lapsia omina lapsenlapsinaan. Olisi ihmeellistä, jos eivät pitäisi.  Jotkut saavat iloa myös vieraasta lapsesta, joka tulee sukuun aikuisen lapsen uuden avioliiton kautta. Eräässä uusperheistä kertovassa kirjassa teinityttö kertoi mukavista uus-isovanhemmistaan ja miten hän oli päässyt etelänmatkallekin näiden kanssa. 

Adoptiolapsi aina tummaihoinen, se ei näytä normaalilta

Kyllä myös suomalaisia lapsia päätyy adoptioon

Jos lapsi on adoptoitu ulkomailta, ei se lapsen  ehkä vähän tummempi ihonväri tee adoptioperheen elämästä sen epänormaalimpaa.  Eiköhän nykypäivän ihminen ole jo tottunut kaikenlaisiin ihmisiin.

Vierailija
164/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään että tää palsta on näin sairas. Todellakin toivon että muutamalla kommentoijalla ei oo omia lapsia eikä sellaisia saakaan. Oon uusi täällä ja luulin että tää on joku kiva keskustelufoorumi 

Sinunkaltaiset tekevät tästä palstasta sairaan. Ihan pokkana toivot että ihmisillä ei olisi lapsia. 

Olen eri, mutta voitko kuvitella, että jopa käytännössä parhaana ystävänä pidetty läheinen ihminen voi ihan pokkana ja suoraan kasvotusten ystävälleen sanoa tuollaista? Tuskin on edes ainoa, joka on niin tökerösti käyttäytynyt. Paljasti tietysti samalla itsestään enemmän kuin ymmärsi.

Vierailija
165/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän on vain ja ainoastaan positiivinen asia, kun täältä niin kovin usein luetaan kuinka isovanhemmat EIVÄT osallistu lapsen lapsiensa elämään mitenkään.

Vierailija
166/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole itsekästä. Oma äitini varmaan suree samaa. Hänellä on kaksi lasta, mutta minä en voi saada lapsia ja veljeni on vela. On aivan inhimillistä surra asiaa. 

Olen samaa mieltä, ettei Ap ole itsekäs. Minuakin surettaisi jos ei olisi lastenlapsia. Tulin nuorena äidiksi ja vähän päälle 40v isoäidiksi. Lastenlapsia luultiin lapsikseni kun kävimme kaupoilla yms. 

Toivon, että Ap löytää muuta ajateltavaa kuin lapset. Esim. lemmikin tai matkustamisen. 

T.Nuori mummo🥰

Vierailija
167/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51 ja minulla on neljä 18-26-vuotiasta lasta. Perusoletukseni on ettei minusta koskaan tule mummoa, kun en itsekään ymmärrä, kuka tähän maailmaan enää haluaisi lapsia tehdä. Jos olisin nyt parikymppinen niin jäisin lapsettomaksi, vaikka omiani valtavasti rakastankin.

Vierailija
168/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsenlapset ovat itselle tärkeitä, pitää tehdä paljon enemmän kuin 2 lasta. Vähintään 4, jotta joku niistä suht varmasti lisääntyy.

Itsepä otit riskin ja teit vain 2, eli eivät tainneet sittenkään olla kovin tärkeä asia.

Ps sulla on yksi lapsi, ei kahta. Olet tehnyt 2 mutta ei kuolleita lasketa mukaan. Ei kukaan laske kaikkia elinaikansa lemmikkejäkään ja sano "mulla on 10 koiraa (mutta elossa enää 1)".

Tällä ihmisellä on joku häiriö. Ei kukaan normaali ole noin tökerö ja epäempaattinen. 

Vierailija
169/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ollenkaan liian vanha hoitamaan lapsenlapsia. Vuosi sitten olin vielä itsekin raskaana mutta se meni ikävä kyllä kesken kun täällä jotkut sanoo että pitää tehdä useampi lapsi niin ei se noin vaan onnistu

Itse jouduin käyttämään hormonikierukkaa 55-vuotiaaksi asti, koska muutoin olisin synnyttänyt lapsen joka vuosi. 

Sama täällä! Paitsi että tulin raskaaksi myös kierukan kanssa ja synnytin potran pojan. Myös muut ehkäisykeinot pettivät ja aina tuli vauva. Lääkärit nostivat tapauksessani kädet ylös!😄

Vierailija
170/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt liity tähän, mutta luin juuri jutun pakolaisleiristä, jossa äiti yrittää elättää lastaan. Miksi, oi miksi tehdään itsekkäästi lapsia tällaisen tilanteen keskelle. Omalle lapselleni toivon onnellista elämää, itse päättää, kuuluuko siihen lapsia vai ei.

No naiset eivät tee mitään valintoja niissä maissa. 

Niinpä. Lisäksi tuossa on sama ajatusvirhe kuin niillä, jotka ilkkuvat, miksi joku on tehnyt lapsia huonon isän kanssa. Ei ne olosuhteet ole välttämättä olleet huonot silloin, kun lapsi sai alkunsa. 

Tai tosiaan, ne ovat voineet olla juuri silloin niinkin huonot, ettei seksistä ilman ehkäisyä ole voinut kieltäytyä.

Vierailija
171/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yhtä itsekästä surra, kuin on itsekästä jättää lapset tekemättä. Mutta jokainen tekee omat valintansa, eikä niihin voi nykypäivänä vaikuttaa

Vierailija
172/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on yhtä itsekästä surra, kuin on itsekästä jättää lapset tekemättä. Mutta jokainen tekee omat valintansa, eikä niihin voi nykypäivänä vaikuttaa

Nykypäivänä nimenomaan lasten hankinnassa VOI vaikuttaa hyvinkin paljon. Ennen oli toisin kun ei ollut kunnollisia ehkäisykeinoja, eikä abortteja tehtailtu. Naisen oli pakko synnyttää.

Tämän päivän suominainen pääsee helpolla. Jos ei halua lasta, niin sikiö veks suit sait sukkelaan.

Vierailija
173/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne miesparitkin haluavat usein lapsen/ lapsia. Jospa sinunkin poikasi kumppaninsa kanssa. Lapset olisivat tällöin sinun lapsenlapsiasi.

No eivät kyllä olisi.

Tosi outo kommentti. Miten eivät olisi lapsenlapsia??

Biologisia. 

Vierailija
174/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän surusi, ei se ole itsekästä, kunhan et vain ala painostaa lastasi. Ehkä voisit saada iloa lapsista vaikka MLL:n kylä- tai lukumummina. Meillä myös neuvolan kautta sai vapaaehtoisen mummin vaikka viemään vauvan vaunulenkille tai isomman lapsen leikkipuistoon, niin sai hoidettua sillä välin muita asioita. Omat lapset on jo koulussa, mutta sama mummi näyttää kulkevan tästä ohi usein eri lasten kanssa. Ei se tietenkään ole sama asia kuin omat lapsenlapset, mutta voisi olla merkityksellistä sinulle sekä lapsille.

Vierailija
175/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joo mun poika on vielä nuori eikä asia olisi muutenkaan ajankohtainen. Sen aika näyttää millainen hänen elämästään tulee mutta hänen onnellisuutensa on tärkein asia. 

Vierailija
176/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minustakaan varmaan koskaan tule mummoa. Ihan hyvä niin. T. Valis 

Lasten hankkiminen on luonnollista ja hauskaa ja se kuuluu elämään. 

Tietysti se surettaa jos jää ilman lapsia tai lastenlapsia. 

Minä taas annan lapseni itse päättää, että haluaako lapsia vai ei. En kasaa hänelle paineita asiasta. T. Valis 

Ei ap ole millään tavalla sanonut, ettei "antaisi lapsensa itse päättää" tai että "kasaisi hänelle paineita asiasta'. Hän on sanonut, että suree sitä ettei ehkä saa lapsenlapsia. 

Vierailija
177/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekästä vaatia lapsiaan tekemaan lasta vain sksi, että pääsee mummiksi. Minulla on kaksi aikuista poikaa. Toinen on monta vuotta ollut kihloissa, mutta ei tulisi mieleenkään kysyä heiltä lapsentekosuunnitelmista. Totta kai vauvat on ihania, mutta on ajateltava pitemmälle. Tämä maailma on mennyt ihan hulluksi. Joka puolella soditaan. Sota voi levitä Suomeenkin. Ilmastonmuutos pelottaa. Kaiken maailaman pandemiat uhkaa. Jopa koulu on monelle nykylapselle kauhun paikka kiusaajien takia. Sosiaaliturva on Suomesta poistettu. Miksi toivoa lapsia tähän maailmaan? En käske enkä kiellä. Se on nuorten oma asia, mitä päättävät. 

Se, että suree lapsenlapsettomuuttaan , on ihan eri asia kuin se että vaatisi lapsiaan tekemään lapsia. Tai edes kyselisi asiasta . Eikä Suomesta sosiaaliturvaa ole poistettu, vähän nyt rajaa tuohon negatiivisuuden levittämiseen ja liioitteluun.

Vierailija
178/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eivät kyllä olisi.

Tosi outo kommentti. Miten eivät olisi lapsenlapsia??

Biologisia. 

Itsekään et tiedä tosiasiassa, keiden biologinen jälkeläinen oikeasti olet, jollet ole tehnyt kattavaa dna-testiä ja sukuselvitystä sen perusteella. Joka suvussa on vahinkolapsia, joiden biol. isästä ei tietoa (joskus ei äidistäkään!) ja lapsi on vaan laitettu jonkun nimiin ja salattu asian oikea laita. 

Biologia ei tee vanhemmaksi eikä omaksi lapseksi. Adoptio tarkoittaa jo sananakin omaksi ottamista. Adoptiolapsi on yhtä oma kuon biologinenkin. 

Vierailija
179/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhtään itsekästä. Ei sekään ole itsekästä jos naapurilla on hienompi auto.

Vierailija
180/191 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minustakaan varmaan koskaan tule mummoa. Ihan hyvä niin. T. Valis 

Lasten hankkiminen on luonnollista ja hauskaa ja se kuuluu elämään. 

Tietysti se surettaa jos jää ilman lapsia tai lastenlapsia. 

Minä taas annan lapseni itse päättää, että haluaako lapsia vai ei. En kasaa hänelle paineita asiasta. T. Valis 

Siis mitä? Voihan sitä surra hiljaa itsekseen, niin kuin varmasti suurin osa tekeekin.  Täällähän sitä voi ääneen surra kun ei tiedetä kuka suree vai onko sekin liikaa velan mielestä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme