Hoikat lestadiolaiset
Katselin kuinka lestadiolaiset kävelivät "kokoontumisajoihinsa" sankoin joukoin. En nähnyt yhtään selkeästi ylipainoista. Aloin miettimään heidän hoikkuuden salaisuutta. Voisiko joku lestadiolainen ystävällisesti vastata.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kivasta ja asiallisesta kommentoinnista. Pitkälti samaa mitä itsekin olen ajatellut.
Ja sitäkin olen ajatellut, että ehkä uskokin auttaa. Ei tee mieli ahmia nopeasti. Ehkä ruokansa syö ajatuksella ja kiitollisuudella.
Ap
No ei ihan noinkaan. Ei ruokailu kestä sen kauempaa kuin muissakaan perheissä. Minun vanhempani syntyi lestadiolaisperheeseen ja isovanhemmat (eläessään) kuuluivat siihen, samoin osa vanhempani sisaruksista, osa oli jättänyt liikkeen. Heillä 8 sisarusta. Me kävimme mummolassa kesäisin, kun olin pieni. Siellä oli minulla esim. täti, joka oli minua 5 vuotta vanhempi. Ruoka oli hyvin tavallista kotiruokaa. Esimerkiksi muistan syöneeni liha-perunalaatikkoa ja riisiä ja broileeinkoipia. Sen kummempaa muistikuvaa en saa päähäni. Kun kasvoin isoksi, ei sellaista yhteyttä enää ollut, että kylässä olisi käyty. Postikortteja läheteltiin. Kun
Pakastin. Lestadiolaisilla on isot arkkupakastimet ellei montakin ja täynnä itsetehtyä ja itseleivottua. Herkkujahan lestadiolaiset kyllä syö aika paljonkin kun juhlia voi olla monet kesässä. Mutta kuten joku sanoinkin jo, syödään juurikin porukalla juhlissa tms. Tai vaikka kotona päiväkahvilla tai porukalla paistetaan lettuja jne. Meillä ainakin lauantaisin oli monesti leipomispäivä (perjantai oli siivouspäivä, sunnuntaina ei tietenkään leivottu eikä siivottu kun oltiin vaan, ehkä käytiin retkellä, seuroissa ja kylässä tms.) ja sillon äiti ja isot siskot leipoi eikä niitä edes saanut syödä silloin, kun ehkä vaan vähän maistaa. Yleensä ei ollenkaan, tyylii joku kuivakakku laitettiin suoraan pakkaseen. Jostain pellillisestä piirakkaa äiti leikkasi reunat pois, niin saatiin ne syödä ja piti jakaa tietysti monen lapsen kesken. Sit niitä otettiin pakkasesta vaan pyhinä tai kun tuli vieraita tai esim. raamattuluokka tai pyhäkoulu meillä kotona. Tai ompeluseurat. Tiistaisin ja perjantaisin oli sauna ja perjantaisin jaettiin pari pakettia vaniljajäätelöä tasan kaikille. Joskus joku lapsista leipoi arkenakin vaikka mokkapaloja kun teki mieli herkkua (pulla ei kelvannut, liian tavallista ja arkista) ja jaettiin se heti vaikka kahdeksaan osaan ja sai syödä joko heti tai laittaa itselle jemmaan ja syödä osan vaikka myöhemmin jne. Karkkeja, sipsejä ja limppareita ei juurikaan ollut. Ehkä synttäreillä, uutena vuotena, vappuna tms.
Pakastin oli myös kesän jälkeen täynnä marjoja; niitä käytiin koko perheellä poimimassa ja sitten puhdistettiin. Marja-aikana ei reissattu minnekkään. Loppukesästä/alkusyksystä sitten viinimarjat omista pensaista jne. Koulusta suoraan viinimarjapehkoon poimimaan jne. No oli muutakin kuin ns. työntekoa :D
Urheilusta vielä; höntsättiin vähän ja vaikka mitä. Vl-nuoret porukalla kävivät laskettelee ja lautailu oli kova sana mun ollessa teini. Opiskelu/kesätyöpaikkakunnilla oli jos vaikka mitä; joku ilta pesäpalloa,joku ilta ultimatea, petankkia jne. Pojilla oli jäkisvuorot jäähallilla ja pelasivat lentistä, jalkapalloa jne. Ainiin, käytiin usein myös ihan ulkojäillä höntsäämässä jääkiekkoa. Ja siihen tuli monesti muitakin kuin vain vl-porukkaa; joku vaan kysyi et saako tulla mukaan pelaa jne.
-Pienet annoskoot. Suuressa perheessä ei ole ollut tapana, että lapset lappaisivat suuria lautasellisia ruokaa. Jos tarjolla on jotain buffet-tyyppistä esim. juhlapäivänä, eivät lastaa kukkurallista lautasta. Sen sijaan ottavat kohtuudella: pieni kourallinen viinirypäleitä, riisipiirakka, vähän kurkkua ja tomaattia, pieni siivu kakkua, kupillinen kahvia jne. Juhlissa on tarjolla on myös tuoretta eli ei pelkästään jotain hiilaripullaa.
-Vl-elämäntavassa ei ole samaa napostelua/syömiskulttuuria kuin keskivertosuomalaisilla: ei istuta iltaisin napostelemassa Netflixin ääressä, ei ole leffailtoja jättikokoisine irtokarkkipusseineen, kaloreita ei kerry alkoholista yms. Se tekee jo paljon, jos on liikkumassa ja pelaamassa muiden kanssa, niin eihän siinä samalla voi syödä. Tällaisessa säästää melkoisen kalorimäärän.
-Ruoka on kallistunut paljon, joten sekin vaikuttaa. Arkiruoan suhteen on pakko tehdä halvempia valintoja. Ja jokainen voi laskea, paljonko maksaa vaikka juustohampurilaisten ja juomien ostaminen 12-henkiselle perheelle hampurilaisravintolasta. Tai irtojäätelöiden hankkiminen marketin pakastealtaasta (jäätelökioskista puhumattakaan). Tulee huomattavasti halvemmaksi tehdä ne hampurilaiset kotona (usein terveellisempiäkin) tai irtojäätelöiden sijaan ostaa kotiin paketti, josta jokaiselle leikataan siivu.
Olen ihmetellyt myös samaa asiaa. Mietinkin että täytyykö tästä ensi kesänä lähteä heidän juhlilleen löytääkseni hyvännäköisen, normaalipainoisen Miehen. Mediassa olleiden haastattelujen perusteella näyttävät olevan myös arvoiltaan normaaleja.
Lökäpöksyiset epäsiistit itsensä kaulattomiksi syöneet/juoneet parranrapsuttajat paljuilunallekarhuäijät kun puuttuvat heidän joukostaan tyystin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten he perustelevat tupakanpolton sallimisen. Sehän vahingoittaa elimistöä monella tavalla. Polttaako naisetkin?
Tupakka ei muuta ihmisen tajunnan tilaa eikä riko perheitä, aiheuta perheväkivaltaa, pettämistä ym. kuten alkoholi niihin aikoihin kun sääntöjä tehtiin.
Enemmän se on nuorten juttu, harvemmin perheelliset polttaa eikä tietenkään nuoristakaan kaikki. Perheissä ja suvuissa myös eroja, ja on erilaisia piirejä. Säännöt eivät ole sukupuolitetut, eli tytöt/naiset voi polttaa yhtälailla jos huvittaa.
Älä horise.suurperheen isät ne vasta polttaakin. Rouva koittaa huomaamatta napata tupakkiaskin kassalla ostosten joukkoon. Tupakalle haiseva mies sängyssä....
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt myös samaa asiaa. Mietinkin että täytyykö tästä ensi kesänä lähteä heidän juhlilleen löytääkseni hyvännäköisen, normaalipainoisen Miehen. Mediassa olleiden haastattelujen perusteella näyttävät olevan myös arvoiltaan normaaleja.
Lökäpöksyiset epäsiistit itsensä kaulattomiksi syöneet/juoneet parranrapsuttajat paljuilunallekarhuäijät kun puuttuvat heidän joukostaan tyystin.
En haluaisi vanhanaikaista naisen alistajaa. Naisen arvo synnyttäjänä ja kotitalouskoneena on kapea.
Ihan uskonnosta riippumatta kunnioituksen puute tai ahtaisiin rooleihin ajaminen on hälytysmerkki.
Itse asun lestadiolaisaluueella ja asuin myöskin lapsena sellaisessa vaikutuspiirissä, että paljon tuli käytyä mm.luokkakavereiden luona, jotka lestadiolaisia.
Äidit ovat tosiaan superhyvässä kunnossa jo pian synnytyksen jälkeen ja tähän on muutama syy. Ensinnäkin lahkossa on sanaton viestintä siitä, että lihavuus on huono asia ja kyllä siitä sanallisestikin piikitellään. Toisekseen naisilla on tästä kova kilpailu keskenään, koska ulkonäköä ei monella muulla asialla voi korostaa. Liikuntaharrasteet ovat myös usein ainoa asia, johon naiset pääsevät ns.pakoon perhettään eli niitä kannattaakin harrastaa oman ajan toivossa.
Äidit myös imettävät käytännössä kokoajan ja se luo myös helposti kalorivajeen.
Lapsena tuli nähtyä tuo ruokasäännöstely eli et todellakaan saanut ottaa kuin vaikkapa kaksi perunaa ja neljä pyörykkää ja siinä se. Varmasti tämä jää päälle ja myös syömishäiriöt ovat liikkeessä yleisiä, kun on opittu pelaamaan sen ruuan kanssa.
Omien lasten synttäreillä lestadiolaislapset kyllä vetävät kaksin käsin herkkuja, kun ovat päässeet kerrankin ilman sisaruksia herkkupöytään.
Kamala lahko. Niin kovia ja jotenkin kaikessa vähintään heti pinnan alla julmia ihmisiä. Kovia. Ylimielisiä. Röyhkeitä. Pinnallisia. Mikä ehkä pahin, epäempaattisia.
Monella jotenkin todella ilkeä, aina sellainen hienoisesti ivallinen katse. Ei vilpitön, ei tasavertainen, ei rehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon Pohjanmaalta ja tiedän asiasta jotain. Se on vaan ihan eri mentaliteetti siellä. Nähdään vaivaa asioiden eteen ja pyritään kaikessa parhaaseen mahdolliseen.
Lapset pienestä pitäen hiihtämään, yleisurheiluun, tai vastaavaan, ylipäätään toimintaan. Käytetään aikaa siihen että tehdään kunnollista terveellistä ruokaa ja on säännölliset ruoka-ajat. Meillä on sama elämäntapa verissä vaikka en ole lestadiolainen ja etelään muuttanut.
Asiat tehdään viimeisen päälle tai ei ollenkaan. Sama juttu töissä, opiskeluissa, ulkoisessa olemuksessa.
Ei vaan kestä mielenlaatu tai kantti löysäilyä missään asiassa. Ja minä vielä pidän itseäni aika rentona ja boheemina. Jostain selkärangasta se ajatusmalli tulee.
Onko adhd yleinen lestadiolaisilla? Entä jos vaan ei kykene ajoittain toimimaan?
Adhd on todella yleistä lestadiolaisilla. Varmaan, koska periytyy vahvasti. Monella sisaruksella samassa perheessä voi olla. Oma otantani, kun toimin vakassa alueella, jolla paljon lestadiolaisia.
Naapurissa asui 16 lapsinen perhe, vanhemmat töissä ja isommat lapset koulussa. Tämä lapsilauma touhusi keskenään. Menin siitä ohi, niin sanoivat: "tehtiin tulet ja paistetaan makkaraa, tuli nälkä"
Olen elänyt koko elämäni, n 50v, Oulussa ja lähikunnissa. Tehnyt työtä täällä eri yhteisöissä. En ole vl eikä taustaakaan, mutta tunnen ja tiedän tosi paljon sitä väkeä.
Yhden lievästi ylipainoisen n 45v suurperheen äidin tunnen. Ihan kaikki muut alta 70v naiset ja kaikki miehet ovat hoikkia. Ihan kaikki.
Siihen on varmasti monia eri syitä. Ihan jo geeniperimäkin. Hehän ovat vain keskenään lisääntynyt populaatio - mikäli liikkeeseen jäävät, on puoliso otettava liikkeestä.
Tupakointi, pahimmillaan myös raskausaikana, jatkuva imetys sekä monta kertaa viikossa tehtävä treeni (juoksu, hiihto eli tosi tehokkaat lajit eritoten muodissa heillä) laihduttavat tehokkaasti.
Olen kuullut vl-äidin omasta suusta että kun tupakoi ja on mahdollisimman laiha, raskauksia jää väliin ja jos raskautuu, tupakointi ja laihuus takaavat pienikokoiset vauvat.
Äidille helpompi raskaus, äidille helpompi synnytys. Ennen kuin hermostutte, niin en sano, että kaikki toimivat näin. Mutta kun heitä katsoo, niin vl-äidit vain kuihtuvat raskaus raskaudelta.
Painohan on lähes ainoa asia elämässään, jota aviossa olevat vl-naiset voivat hallita.
"Tupakointi, pahimmillaan myös raskausaikana, jatkuva imetys sekä monta kertaa viikossa tehtävä treeni (juoksu, hiihto eli tosi tehokkaat lajit eritoten muodissa heillä) laihduttavat tehokkaasti."
Minä taas olen huomannut, että liikunta ei ole mitenkään suosittua heillä. Energia pitäisi käyttää työntekoon. Sunnuntaina ei saa tehdä mitään, ellei se ole vätlttämätöntä. Yksikin sanoi urheilusta, että "nuo joutilaat pitäisi viedä halkomettään"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon Pohjanmaalta ja tiedän asiasta jotain. Se on vaan ihan eri mentaliteetti siellä. Nähdään vaivaa asioiden eteen ja pyritään kaikessa parhaaseen mahdolliseen.
Lapset pienestä pitäen hiihtämään, yleisurheiluun, tai vastaavaan, ylipäätään toimintaan. Käytetään aikaa siihen että tehdään kunnollista terveellistä ruokaa ja on säännölliset ruoka-ajat. Meillä on sama elämäntapa verissä vaikka en ole lestadiolainen ja etelään muuttanut.
Asiat tehdään viimeisen päälle tai ei ollenkaan. Sama juttu töissä, opiskeluissa, ulkoisessa olemuksessa.
Ei vaan kestä mielenlaatu tai kantti löysäilyä missään asiassa. Ja minä vielä pidän itseäni aika rentona ja boheemina. Jostain selkärangasta se ajatusmalli tulee.
Onko adhd yleinen lestadiolaisilla? Entä jos vaan ei kykene ajoittain to
Tuota ei pidä pitää vain yleisenä lestoilla. Adhd on uskonnosta riippumatta hyvin yleinen, ylidiagnosoitu sairaus. Joillekin se antaa hyväksytyn "teko" syyn jäädä makaamaan laakereilleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt koko elämäni, n 50v, Oulussa ja lähikunnissa. Tehnyt työtä täällä eri yhteisöissä. En ole vl eikä taustaakaan, mutta tunnen ja tiedän tosi paljon sitä väkeä.
Yhden lievästi ylipainoisen n 45v suurperheen äidin tunnen. Ihan kaikki muut alta 70v naiset ja kaikki miehet ovat hoikkia. Ihan kaikki.
Siihen on varmasti monia eri syitä. Ihan jo geeniperimäkin. Hehän ovat vain keskenään lisääntynyt populaatio - mikäli liikkeeseen jäävät, on puoliso otettava liikkeestä.
Tupakointi, pahimmillaan myös raskausaikana, jatkuva imetys sekä monta kertaa viikossa tehtävä treeni (juoksu, hiihto eli tosi tehokkaat lajit eritoten muodissa heillä) laihduttavat tehokkaasti.
Olen kuullut vl-äidin omasta suusta että kun tupakoi ja on mahdollisimman laiha, raskauksia jää väliin ja jos raskautuu, tupakointi ja laihuus takaavat pienikokoiset vauvat.
Äidille helpompi raskaus, äidille helpompi synnyt
Hoikkuus läpi elämän on terveellisempään kuin 30 kg ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
Kehoa tulee kohdella kuin temppeliä.
Eli polttaa tupakkia.
meillä oli kesätöissä lesdatiolaispoika, traktorihommissa. Koskaan ei ollut syönyt muroja tai vastaavaa.Sanoi et aina heillä on ollut aamulla puuro, koska meitä on melko monta syömämiestä.Ihan perusruokaa kahesti päivässä, edullista ja maittavaa. Valmisruokia ei ikinä.
Vierailija kirjoitti:
"Tupakointi, pahimmillaan myös raskausaikana, jatkuva imetys sekä monta kertaa viikossa tehtävä treeni (juoksu, hiihto eli tosi tehokkaat lajit eritoten muodissa heillä) laihduttavat tehokkaasti."
Minä taas olen huomannut, että liikunta ei ole mitenkään suosittua heillä. Energia pitäisi käyttää työntekoon. Sunnuntaina ei saa tehdä mitään, ellei se ole vätlttämätöntä. Yksikin sanoi urheilusta, että "nuo joutilaat pitäisi viedä halkomettään"
Halkometsään, jepjep. Jännä että näin toteavat eivät ole itse fyysisesti kondiksessa.
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asui 16 lapsinen perhe, vanhemmat töissä ja isommat lapset koulussa. Tämä lapsilauma touhusi keskenään. Menin siitä ohi, niin sanoivat: "tehtiin tulet ja paistetaan makkaraa, tuli nälkä"
Kuulostaa erittäin vastuuttomalta, siis lapset ja tulentekoa omin päin. Ja sekin kun kukaan aikuinen ei heitä vahdi eikä ruoki. Lastensuojeluilmoituksen paikka! Täysin vastuutonta touhua. Ja tuo on vain se mitä näit, eli miten pielessä monet muut asiat, kun ovat heitteillä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli niin iso perhe, että ei mahduttu yhtä aikaa ruokapöytään. Yleensä ensin söi äiti ja pienet lapset ja sitten me isommat isän kanssa saatiin loput. Joskus, jos oli harrastukseen meno ja piti syödä aikaisemmin, oli säänneltyä, paljonko sai ottaa ruokaa, jotta muillekin jäi tarpeeksi. Keitossa sattumat oli laskettu ja samoin jos oli esim. nakkikastiketta, niin oli määrä, jonka sai ottaa nakinpaloja. Yleensä meillä sai 4 palaa, mutta esimerkiksi kaverin perheessä sai vain 2 palaa. Perunat oli myös laskettu, meillä oli 2 perunaa jokaiselle, ja salaattia yksi kauhallinen. Kaapeille ei saanut mennä, koska yleensä kaikki ruoat oli laskettu tarkkaan ja varattu johonkin. Esimerkiksi rusinoita ei saanut syödä kaapista, koska ne oli varattu pullaan, jonka äiti oli suunnitellut leipovansa loppuviikosta. Marjametsässä käytiin joka vuosi. Mustikka-aikaan meillä oli sääntö, että ensin piti poimia kotiin 10 litraa ja sen jälkeen jos poimi enemmän
Minkä kokoisia ne nakinpalat oli? Jäi jotenki mieleen. Itse paloittelen n. sentin kokoiseksi, mutta paloja ei lasketa, saa ottaa reilusti. Kysyin pojaltani, jolla kaveri lestadiolaisperheestä, että joillakin nakki paloitellaan kahteen tai kolmeen osaan. Eli tuossa tulisi yksi nakki nuppia kohden.
jännä ilmiö kyllä. Vastaavaa on myös mormoneilla, joilla uskonto kieltää kahvin juonnin. No, ratkaisuna lipittävät litratolkulla kofeiinipitoisia limuja, voi jopa googlata Utah soda culture.