Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoja sanoja (mitä nykyisin ei ymmärretä) SELITYKSINEEN, kiitos!

Vierailija
03.08.2025 |

Minulla ja varmaan muutamalla muullakin on vaikeaa ymmärtää menneiden sukupolvien käyttämää kieltä. Minä ainakin haluaisin ymmärtää ja siksi nyt kyselenkin täällä. Autetaan toisiamme!

Itsellä vaivaamaan ovat jääneet ainakin nämä:

terhakka (Terhakka tuo Kimmo-poika ratsumies on varmaan oiva...)

ternehinen (... Nukkumatin kanssa kantaa ternehiseen Höyhensaarehen, heijaa!)

lättähattu (Lättähattujen vanhainkoti missä elvis vielä sois, lättähattujen vanhainkoti missä kovis olla vois...)

elvis (elvis has left the building)

On minulla varmasti muitakin, nämä nyt tulivat vain näin yhtäkkiä mieleen.

Kiitos!

Kommentit (625)

Vierailija
61/625 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tietää, mikä oli kerpeikkari?  Ennen sillä peloteltiin lapsia, mutta mitä se itse asiassa tarkoitti?

Mitä oli pikanelli?  

Mitä oli sikuri?

Mitä oli ilskapi?

Sikuri on kasvi, jota on käytetty kahvinkorvikkeena.

Vierailija
62/625 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopertaa on puhua epäselvästi. 

Ahaa, okei. Miksi sitten kirjoitettuun tekstiin vastataan: * mitä oikein yrität sopertaa?* 

No se nyt merkitsee samaa kuin "Mitä yrität lässyttää, länkyttää, änkyttää, höpistä, sössöttää ym."

Kirjoitettua tekstiä on vähän vaikea arvostella muuten kuin käyttämällä kielikuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/625 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tietää, mikä oli kerpeikkari?  Ennen sillä peloteltiin lapsia, mutta mitä se itse asiassa tarkoitti?

Kerpeikkari oli Suomen pahin sarjamurhaaja, joka kuoli vankilassa Suomenlinnassa 1850. 

Keskisarja kirjoitti hänestä historiateoksen olen lukenut sen. Hän on yhä pahin suomalainen sarjamurhaaja uhriluvultaan.

Vierailija
64/625 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käytetään sanaa nuorukainen naispuolisesta henkilöstä

Örgh.. tai MIEHUKAINEN, vielä pahempi!

Oikeampi sana olisi miekkonen.  Jännä juttu, että miekkonen on periaatteessa ihan kiltti nimitys miehestä, mutta naikkonen taas on naisesta sellainen hiukkasen halventava, vähän kuin maineestaan epämääräinen tapaus.  Ainakin ennen oli näin.

Oikeasti? Kyllä mä olen tulkinnut miekkosenkin halventavaksi. 

Vierailija
65/625 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Örgh.. tai MIEHUKAINEN, vielä pahempi!

Oikeampi sana olisi miekkonen.  Jännä juttu, että miekkonen on periaatteessa ihan kiltti nimitys miehestä, mutta naikkonen taas on naisesta sellainen hiukkasen halventava, vähän kuin maineestaan epämääräinen tapaus.  Ainakin ennen oli näin.

Oikeasti? Kyllä mä olen tulkinnut miekkosenkin halventavaksi. 

Miekkonen on mielestäni vähän miestä pienentävä sana. Naikkonen on paheksuttava, miekkonen saattaa olla ihan kiltti ja sympaattinen, mutta ei sellainen tosimies. Jossain saduissa voi olla lystikkäitä miekkosia, mutta prinsessat ei mee niiden kanssa naimisiin.

Vierailija
66/625 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorukainen tarkoittaa myös naista, se ei tarkoita miestä. Missään siinä sanassa ei viitata mieheen.

Vierailija
67/625 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopertaa on puhua epäselvästi. 

Minulle tuo on aina tarkoittanut epävarmaa ja varovaista mutinaa, esimerkiksi itkiessä. Tunteellisista syistä epäselvää puhetta. Ei se ole sopertamista, jos on puhevika tai suu kipeä.

Vierailija
68/625 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerpeikkari oli Suomen pahin sarjamurhaaja, joka kuoli vankilassa Suomenlinnassa 1850. 

Keskisarja kirjoitti hänestä historiateoksen olen lukenut sen. Hän on yhä pahin suomalainen sarjamurhaaja uhriluvultaan.

Näin on. Isä pelotteli meitä lapsia sillä joskus ja äiti kielsi ihan kauhistuneena.  Ilmeisesti isää itseään on sillä peloteltu.  Isä oli syntynyt v.1920.

Vierailija
69/625 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorukainen tarkoittaa myös naista, se ei tarkoita miestä. Missään siinä sanassa ei viitata mieheen.

Ilmeisesti murteissa eroja. Yleiskielessä se viittaa miehenalkuun. 

Vierailija
70/625 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti murteissa eroja. Yleiskielessä se viittaa miehenalkuun. 

Hölmölän murteessa neitoseen. 

Vierailija
71/625 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kirjallisuudessa se on aina tarkoittanut nuorta miestä.  En ole ikinä törmännyt sellaiseen, että sitä sanaa olisi käytetty naisesta.

Nuoren naisen ollessa kyseessä, hänestä on käytetty ilmaisua neitokainen.

Vierailija
72/625 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulikka. 

En aio antaa selitystä. Google kertoo kyllä mistä leivonta-apuvälineestä on kyse. 

Minä kyllä voin, en rasitu. Käytetään esim. Karjalanpiirakoiden valmistuksessa.

Vierailija
73/625 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noidannuoli saattoi tarkoittaa myös iskiasta.

Jos joku tosissaan ei tiedä tuota Elvistä, niin googlaamalla se löytyy heti. Ei kenenkään kannata ruveta täällä selvittelemään.

Vanha vihtahousu.  Yksi nuori nainen ei tiennyt tätä.  Sehän on kansankielellä paholainen, eli piru, eli sieluvihollinen eli perkele tai saatana.

Kerran sanoin yhdelle kaverille: Ei tänne pienelle paikkakunnalle sinun kannata tulla elvistelemään, sinut nauretaan täältä pois.

Vierailija
74/625 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilskapi on kuje, metku, koiruus.

Vierailija
75/625 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorikko saattaa olla kuka tahansa nuori henkilö tai eläin! Nuorikko= tuore vaimo.

Naikkonen voi nykyisen merkitä millaista naista tahansa, kun ennen siinä oli tietty sivumerkitys. Miekkonen on myös vähättelevä.

Aloituksen terheniset tarjoittanevat jotain keijukaisia, asiayhteydestä päätellen.

Itse ihmettelin, mitä ovat ne ukset, joita jossakin joululaulussa suljettiin. Ei osannut kukaan minulle selittää.

Vierailija
76/625 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä oli pikanelli?  

Mitä oli sikuri?

Mitä oli ilskapi?

Sikurin tiedä, ilskapin luulen tietäväni, mutta pikanelli on vähän outo. Muistan papan sellaisesta maininneen, olisiko ollut jotain nuuskan tapaista purutupakkaa.

Vierailija
77/625 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnuslukutaulukko

= oli 2000-luvun taitteessa vielä suosittu tapa kirjautua turvallisesti verkkopankkiin. Huomattavasti kätevämpi ja modernimpi mobiilisovellus kuitenkin korvasi nämä antiikkiset ja hankalat laput nopeasti vaikka seniilit vanhukset vielä niitä sitkeästi pitkään yrittivätkin käyttää

Avainlukulista se on. Sellainen on edessäni juuri tälläkin hetkellä. Pelastaa tilanteen silloin, kun mobiilisovellus ei jostakin syystä ole käytettävissä.

Nuorikosta vielä, moniko on lukenut Päätalon Nuorikkoa näyttämässä? Muista eläimistä en tiedä käytettävän nuorikko-sanaa kuin kanoista.

Vierailija
78/625 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kullitettu" - onko tuo kello aitoa kultaa vai kullitettu.

Huono yritys, se sana oli kullattu.

Vierailija
79/625 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoaminen, eli nälkäisyys. Minä isosin, eli olin nälkäinen. 

Tänäpänä, kuulostaa kirjoitusvirheeltä, mutta tarkoittaa että tänä päivänä.

Haaksi, eli vene. Jos on miettinyt että mikä se haaksirikon haaksi on, "venerikko". 

Vierailija
80/625 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettone eli ruokalepo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän