Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ndéla Faye Hesarissa kieltäytyy lukemasta valkoisten kirjoja

Vierailija
03.08.2025 |

Että sellaista rotusyrjintää afrikkalainen harrastaa Suomessa suomalaisia kohtaan.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011365909.html

Kommentit (1393)

Vierailija
461/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska hän on jo valmiiksi perehtynyt laajasti kirjallisuuteen ja lukenut jo ajat sitten kaikki valkoiset klassikot. 

Ja viimeiseen kymmeneen vuoteen yksikään valkoinen kirjailija ei ole kirjoittanut mitään lukemisen arvoista?

Eiköhän valkoisen mieskulttuurin kirjoitukset mene sinne hamaan antiikkiin asti, joten tuhansia vuosia sitä kirjallisuutta on. Jos jättää väliin viimeiset 10 vuotta se tuskin muuttaa asiaa kovinkaan paljon. 

Toki voit tehdä listan viimeisten 10 vuoden aikana julkaistuista kirjoista, joiden oletat muuttuvan klassikoiksi. 

Eikö se nyt supista sitä kirjavalikoimaa aika merkittävästi jos lukee pelkkiä klassikoita? Eikö koko idea muka ollutkaan saada lisää erilaisia näkökulmia lukemistoonsa? Ai niin, mutta kun sehän tosiaan ei ulottunutkaan ihonväriä pidemmälle, my bad.

Vierailija
462/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montakos mustan kirjaan ap on lukenut verrattuna valkoisten kirjoittamiin kirjoihin?

Montako mustan tai esim. muslimin kirjoittamaa kirjaa on julkaistu verrattuna länsimaisten kirjailijoiden kirjoittamiin. Kaikki kulttuurit eivät ole yhtä kirjallisia.

No onhan useampi muslimi saanut kirjallisuuden Nobelin kuin meidän PISA-palkittu Suomi. 

Muslimeja on maailmassa 2000 miljoonaa, suomalaisia 5 miljoonaa. Suhteellisesti suomalaiset taitavat johtaa kirjallisuuden nobeleissa (F.E. Sillanpää).

Eikä Sillanpäätä valittu etnisen alkuperänsä perusteella.

Kyllä tavallaan sai. Hänhän sai palkinnon koska kuvasi suomalaista maalaiselämää. Lisäksi arveltiin että Suomen vaikea poliittinen tilanne vaikutti valintaan. Ja Sillanpää itse että: "En minä sitä saanut, sen sai Suomen kansa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montakos mustan kirjaan ap on lukenut verrattuna valkoisten kirjoittamiin kirjoihin?

Minä en ainakaan tarkista kirjoittajan ihonväriä ennen lukemista. Mulle on ihan sama, mikä se on, kunhan vain kirja on hyvä.

Vierailija
464/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään lue naisten kirjoittamaa kirjallisuutta, koska minua ei kiinnosta lukea sivukaupalla, mitä hahmoilla on päällä tai miltä heistä tuntuu. Jos en pysty samaistumaan siten, että voisin kuvitella ne tunteet itse, ei minua innosta lukea korttitalonomaista rakennelmaa siitä, miten nämä tunteet saivat nyt sen henkilön tekemään jotain, yleensä jotain tyhmää.

Vierailija
465/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksoisstandarditesti. Millaisen vastaanoton saisi otsikko:

Lopetin lukemasta ruskeiden transseksuaalien/vammaisten kirjoittamia kirjoja?

Moni varmaan nauraisi sun tyhmyydelle. Eihän voi verrata valtakulttuuria ja pieniä vähemmistökulttureita kuin ne olisivat kummatkin samanlaisia omenoita. 

Eurooppalaisia valkoisia on maailman väestöstä alle 7% Senegalilaisia on yksin yli 3 kertaa enemmän kuin suomalaisia. Samoin Afrikkalaisia vs eurooppalaisia.

Vierailija
466/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan vasemmistoliberaalit ilmoittivat kannattavansa tasa-arvoa ja vastustavansa syrjintää. Nyt sitten pitäisikin tehdä valinnat lukemista myöten ihonvärin, sukupuolen ja transseksuaalisen suuntautumisen perusteella.

No mitä sanot siitä, että vuosisatoja meillä on vaan luettu niitä valkoisen miehen perspektiivistä kertovia kirjoja? Eikö pidä tehdä jotain tasapainottaakseen tätä epäoikeudenmukaisuutta.

Joo, mustat naiset voisi kirjoittaa huomattavasti enemmän kirjoja.

Vierailija
467/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan tarkista kirjoittajan ihonväriä ennen lukemista. Mulle on ihan sama, mikä se on, kunhan vain kirja on hyvä.

En minäkään ennen mutta nyt alan tarkistamaan.

Vierailija
468/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Eihän siitä ole kysymys, vaan siitä että hänet on otsikoitu Hesarin kulttuuritoimittajaksi ja hän ei lue lainkaan suomalaista (!) kirjallisuutta. Minulle on ihan yksi hailee mitä yksityishenkilö lukee tai jättää lukematta, lukekoon vaikka maitotölkkien tuotesisältöjä."

Ensinnäkin, hän ei sanonut ettei lue suomalaista kirjallisuutta, vaan ettei lue valkoisten kirjoittamaa. Kaikki suomalaiset kirjailijat eivät ole valkoisia. Toiseksi, hän sanoi tekevänsä tämän rajauksen vapaa-ajallaan. Eli työn puolesta lukee edelleen kaikenlaista kirjallisuutta, niin kuin kulttuuritoimittajat tekevät. Kolmanneksi, hän tuntee jo tähän mennessä laajasti valtavirtakirhallisuutta, varmasti laajemmin kuin sinä. Missä on sinulle se ongelma?"

Luettelepa nyt vihdoin yhden kerran, KAIKKI ne suomalaiset mustaihoiset kirjailijat? Et kykene, ainut joka tässä ketjussa on kyennyt luettelemaan yhtään, olen minä. Minä, jonka aika kevyesti väität tuntevan heikosti kirjallisuutta.

Ongelma on muuten edelleen se sama kuin ennenkin, eli Suomen suurimman päivälehden kulttuuritoimittaja ei lue suomalaista kirjallisuutta. Koska ihonväri. 

Vierailija
469/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako mustan tai esim. muslimin kirjoittamaa kirjaa on julkaistu verrattuna länsimaisten kirjailijoiden kirjoittamiin. Kaikki kulttuurit eivät ole yhtä kirjallisia.

No onhan useampi muslimi saanut kirjallisuuden Nobelin kuin meidän PISA-palkittu Suomi. 

Muslimeja on maailmassa 2000 miljoonaa, suomalaisia 5 miljoonaa. Suhteellisesti suomalaiset taitavat johtaa kirjallisuuden nobeleissa (F.E. Sillanpää).

Eiköhän Irlanti voita Suomen tuossa kisassa.

Niin, mutta irlantilaiset kirjoittavat maailman valtakielellä. Väitän, että Suomen kirjallisuus on huomattavasti rikkaampi kuin Irlannin.

Vierailija
470/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun niillä naisten asioilla ei ollut mitään merkitystä niinä aikoina joita Linna kuvaa. Eikä naisten mielipiteillä ole mitään merkitystä sen enempää Afrikassa kuin arabimaissakaan.

Miten niin ei ole ollut merkitystä? Linna kuvasi pitkään kuinka Jussi käänsi kiviä pellolla, miksei yhtä lailla voisi kirjoittaa pitkään ja hienosti siitä kuinka vaimo synnytti tuvassa, eikä vain mainita asiaa parilla sanalla? Linna kuvasi kaikenlaisia ihmisiä, köyhiä, rikkaita, maalaisia, kaupunkilaisia, hulluja ja fiksuja, hän kuvasi hienosti ihan tavallisen ihmisen kokemusta, mutta naisia ei. Luuletko että naiset eivät elä, ajattele ja toimi siksi että heillä ei ole valtaa? Menhän nyt vaikka kirjastoon ja ota sieltä käteesi vaikka Katja Ketun Kätilö tai Anneli Kannon Punaorvot tai ihan mikä tahansa kirja, joka kertoo naisen kokemuksista aikoina jolloin heidän mielipiteillään tai asioillaan ei ollut merkitystä niin huomaat että siinä on paljonk

Kalle Päätalo kuvaa ansiokkaasti myös naisten elämää, esim Riitu-äidin ponnisteluja perheen eteen.

Vierailija
471/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisiko Faye ostaa nämä ruskeiden kirjailijoiden tuotokset ainoastaan ruskeille tarkoitetuista kirjakaupoista? Sehän kuulostaa ihan... mikä se sana olikaan... resisti? ...Russisti?

Miksi niille kirjoille tarvittaisiin oma kauppansa? 

He eivät kaipaa valkoisia kauppoihinsa.

Vierailija
472/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja milloin HS tekee jutun valkoisesta miehestä, joka kertoo ettei lue mustien tai mustien naisten kirjallisuutta? Vai toimiiko nämä jutut vain toisinpäin? 

Se olisikin vaikeaa, normihan on että suurin osa valkoisista miehistä lukee vain valkoisten miesten kirjoittamia kirjoja. Ehkä lipsuivat lapsena ja tuli luettua yksi Harry Potter, mut muuten. 

Veikkaan että palstan miehistä todella harva on koskaan lukenut yhtäkään suomalaisen naisen kirjoittamaa kaunokirjallista kirjaa.

Vierailija
473/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fayen turaus pitää sisällään oletuksen, että ihonväri vaikuttaa olennaisesti ihan kaikkeen, ajatteluun, elämään, kokemuksiin ja kirjoittamiseen, asuipa kirjailija sitten Ghanassa tai Lontoossa. Tai jos genre on vaikka fantasia tai scifi, niin ruskea nainen kirjoittaa siitä joka tapauksessa ruskean naisen silmin. Todella tympeä ajatusmaailma tuolla antirasistilla.

Eiköhän tuo ole ihan realismia. 

Vierailija
474/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestaan boikotoin mustien miesartistien musiikkia. Se on dominoinut soittolistoja jo niin kauan että heidän maailmankuvansa on jo tullut kirkkaasti selväksi. En halua että minua naisena, tai yhteiskuntajärjestystä katsotaan mustan miehen katseella.

👍

Minä en edes halua, että mustat miehet katsovat minua ollenkaan. Livenäkään. Ilmoitan vartijoille ja poliisille heti ahdistelusta.

Olet ennakkoluuloinen. Hehän haluaisivat vain keskustella kanssasi henkevästi kirjallisuudesta...

Vierailija
475/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska hän on jo valmiiksi perehtynyt laajasti kirjallisuuteen ja lukenut jo ajat sitten kaikki valkoiset klassikot. 

Ja viimeiseen kymmeneen vuoteen yksikään valkoinen kirjailija ei ole kirjoittanut mitään lukemisen arvoista?

Varmaan on. Mutta jos maailmalta löytyy myös paljon lukemisen arvoisia kirjoja joista voi oppia vieraista kulttuureista niin mitä vikaa on niiden lukemiseen keskittymisessä?

-eri

Vierailija
476/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään lue naisten kirjoittamaa kirjallisuutta, koska minua ei kiinnosta lukea sivukaupalla, mitä hahmoilla on päällä tai miltä heistä tuntuu. Jos en pysty samaistumaan siten, että voisin kuvitella ne tunteet itse, ei minua innosta lukea korttitalonomaista rakennelmaa siitä, miten nämä tunteet saivat nyt sen henkilön tekemään jotain, yleensä jotain tyhmää.

Se on silloin ihan ok, jos et väitä itseäsi kulttuuritoimittajaksi. Siitä sen sijaan älähtäisin jos kirjoittaisit toimittajan ominaisuudessa Hesarin etusivulle tuon saman tekstin, sillä en voisi luottaa siihen että tunnet kulttuuria työsi vaatimalla laajuudella.

Vierailija
477/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fayen turaus pitää sisällään oletuksen, että ihonväri vaikuttaa olennaisesti ihan kaikkeen, ajatteluun, elämään, kokemuksiin ja kirjoittamiseen, asuipa kirjailija sitten Ghanassa tai Lontoossa. Tai jos genre on vaikka fantasia tai scifi, niin ruskea nainen kirjoittaa siitä joka tapauksessa ruskean naisen silmin. Todella tympeä ajatusmaailma tuolla antirasistilla.

Surullista ja säälittävää, että suomalainen näin häpeää omaa kieltään, kulttuuriaan ja taustaansa. Hänen äitinsä on suomalainen, joten oletan, että suomi on hänen äidinkielensä ja kansalaisuutensa myös.

Vierailija
478/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, nytkö Suomessa siis ollaan siinä pisteessä, että voidaan todeta Solzhenitsynin ymv olleen maanpaossa ihan turhaan? Edes tämän päivän Putin-kritiikkiä ei tarvita? Ihan vain koska tekijät ovat valkoisia, niin heidän teoksillaan ei olekaan enää mitään merkitystä? Vau. Tulee ihan Neuvostoliitto-dejavut näistä Hesarin kirjoituksista.

Vierailija
479/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole ihan realismia. 

:D miten niin muka? 

Vierailija
480/1393 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On käsittämätöntä, että vielä vuonna 2025 joku kiinnittää ihonväriin huomiota ja määrittää ihmisen sen perusteella.

No hah hah. Vauva palsta on aamusta iltaan täynnä olettamuksia. Ja tuntuu että se on kaikessa ihmismääritel.ässä se kaikkein tärkein määrittelevät asia. Naurettavaa edes yrittää kommentoida noin. 

Onhan tää tragikoomista että palstalla aamusta yöhön räzististä kamaa itse spämmäävät tyypit NYT itkevät sitä kun räzismi.

Ja satavarmaa on että he eivät lue ainuttakaan kaunokirjallista teosta vuodessa, oli valkoisen suomalaisen miehen kirjoittama tahi ei. Korkeintaan ovat katsoneen leffana Tuntemattoman sotilaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän