Ndéla Faye Hesarissa kieltäytyy lukemasta valkoisten kirjoja
Että sellaista rotusyrjintää afrikkalainen harrastaa Suomessa suomalaisia kohtaan.
Kommentit (1393)
Vierailija kirjoitti:
Saako kirjojen paperi olla valkoista?
Onko olemassa jokin luonnollinen ja helppo keino muuttaa valkoinen paperi ruskeaksi?
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstallahan naiset ovat kieltäytyneet lukemasta miesten kirjoja, ja miehet naisten (jos siis suomalaiset edes lukee nykypäivänä). Mikä tässä siis on ongelmana? Kukin rajoittakoon omaa elämäänsä miten tahtoo.
Pieni osa miehistä ja naisista on tainnut tehdä tuollaisen rajauksen, ja loput ihmettelee kummaa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstallahan naiset ovat kieltäytyneet lukemasta miesten kirjoja, ja miehet naisten (jos siis suomalaiset edes lukee nykypäivänä). Mikä tässä siis on ongelmana? Kukin rajoittakoon omaa elämäänsä miten tahtoo.
Saa rajoittaa, ei se ole ongelma, mutta se on että tekee siitä rajoituksesta rasistisen kirjoituksen Hesariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin sanomien kulttuuritoimittaja? Eikä lue lainkaan suomalaisia kirjoja? WTF Hesari??? Voihan sitä mustaihoiseksi identifioituva lukea vaikka pelkkiä shamaaniloitsuja, ei kiinnosta ketään, mutta suomalaisen päämedian kulttuuritoimittaja ei voi ja piste. Suomalaiset ovat vaaleaihoisia emmekä muuta voi ollakaan, miksi pitää halveksia Suomea ja suomalaisia tällä tavoin ja siitä palkitaan "kulttuuritoimittajan" pestillä?
Eihän hän sanonut ettei lue lainkaan suomalaisia kirjoja, vaan että ei lue valkoisten kirjoittamia. Oletko niin syvällä tynnyrissä ettet tiedä että suomalaisia on muunkin värisiä kuin valkoisia?
Syvällä tynnyrissä, hah?!!! Etpä voisi olla enempää väärässä, typerys. Suomalaiset, mustaihoiset kirjailijat, on äkkiä luettu.
Hienoa, olet siis lukenut ne kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Luen pääosin valkoisten miesten kirjoittamia kirjoja, viimeksi taisi mennä Victor Hugoa. Jos joku kysyy miksi, voin sitten sanoa, että koska vääränväristen naiskirjailijoiden ajatusmaailma ei kiinnosta minua, eikä kukaan saa väittää sitä ra-s-i-s-miksi tai pahoitan mieleni.
Pieni ero on tosin siinä että Faye on jo tutustunut laajalti valkoisten miesten ajatusmaailmaan heidän kirjojensa kautta. Sen sijaan epäilen että sinun "vääränväristen naiskirjailijoiden" tuntemuksesi on vähäisempi. Hän yrittää lisätä kirjallista sivistystään ja sinä rajoittaa omaasi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Hesari on työllistänyt rasistin? M28
Oho, olet siis saanut työpaikan Hesarista? Onnittelut! Ensimmäinen työpaikkasi vielä kaiken lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa rajoittaa, ei se ole ongelma, mutta se on että tekee siitä rajoituksesta rasistisen kirjoituksen Hesariin.
Mikä kirjoituksessa on mielestäsi rasistista?
Eli ongelma on Hesarin klikkiotsikko eikä itse kirjoituksen sisältö?
No ei, kyllä se jutun sisältökin vastasi otsikon sävyä.
Metsään mennään jo siinä oletuksessa, ettei valkoisia kirjailijoita sisälly ollenkaan siihen moninaisuuden ideaan. Ihan kuin jonkin ukrainalaiskirjailijan kuvaus sodasta, itäsaksalainen kuvaus elämästä rautaesiripun takana, folkloristinen kauhukertomus Norjan vuonoilta ja vaikka kaapissa olevan lesbon tarina espanjalaisessa maalaiskylässä olisivat kaikki samaa valkoista massaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen pääosin valkoisten miesten kirjoittamia kirjoja, viimeksi taisi mennä Victor Hugoa. Jos joku kysyy miksi, voin sitten sanoa, että koska vääränväristen naiskirjailijoiden ajatusmaailma ei kiinnosta minua, eikä kukaan saa väittää sitä ra-s-i-s-miksi tai pahoitan mieleni.
Pieni ero on tosin siinä että Faye on jo tutustunut laajalti valkoisten miesten ajatusmaailmaan heidän kirjojensa kautta. Sen sijaan epäilen että sinun "vääränväristen naiskirjailijoiden" tuntemuksesi on vähäisempi. Hän yrittää lisätä kirjallista sivistystään ja sinä rajoittaa omaasi.
Mutta Faye sanoo, ettei aio lukea enää valkoisia naiskirjailijoitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lienee sitä trendikkäämpää rasismia
Mitä rasistista tuossa muka on? Olen valkoinen heteromies ja olen myöskin ajoittain pohtinut että pitäisi laajentaa lukemieni kirjojen skaalaa vähemmän tuntemiini kulttuureihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta Faye sanoo, ettei aio lukea enää valkoisia naiskirjailijoitakaan.
Eli päätös perustuu ainoastaan ihonväriin. Rasistista ja syrjivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännetäänpä vähän asetelmaa niin ehkä tajuat: Noin kymmenen vuotta sitten tein tietoisen päätöksen: en enää lue vapaa-ajallani mustien lesbonaisten kirjoittamia kirjoja. Viime vuosina olen laajentanut päätöstäni niin, etten ensisijaisesti myöskään tartu mustien homokirjailijoiden teoksiin.
Mitä luulet että tapahtuisi jos valkoinen heteromies kirjoittaisi näin Hesarin etusivulla?
Olen viettänyt lukemattomia tunteja valkoisten miesten ajatusten parissa. Heidän maailmansa tuli minulle tutuksi jo ennen kuin kunnolla ymmärsin omaani.
Noin kymmenen vuotta sitten tein tietoisen päätöksen: en enää lue vapaa-ajallani valkoisten heteromiesten kirjoittamia kirjoja.
Tämä lainaus Hesarista, niin mikä siinä on vaikea ymmärtää? Hän on lukenut valkoisten miesten kirjoja jo niin paljon, että ei enää vapaa-ajalla lue. Vapaa-ajalla! Työn puolesta lukee.
Olen itsekin lukenut kaikki maailman klassikot, ja ne ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta miesten kirjoittamia. Ihan samaa mieltä olen, enkä jaksa enää lukea.
Harvemmin luen useampaa afrikkalaista kirjailijaakaan, koska kirjoissa on niin usein sama teema.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä ihmiset sitten niin hyvin viihtyy valkoisten rakentamissa yhteiskunnissa, eivätkä ole kerhittämässä niitä alueita mistä ovat alunperin kotoisin?
Koska haluavat ja olettavat voivansa napsia rusinat pullasta.
Vierailija kirjoitti:
Anna hänen lukea mitä haluaa, pakkoko sitä on täällä jankuttaa.
Tietty, mutta miksi hän saa julkistaa rasistisuuttaan. Jos valkoinen mainitsee ettei juuri välitä afrikkalaisesta koska siinä ei ole kiinnostavaa, joutuu teilipyörään.
Olen lukenut kahden afrikkalaistaustaisen suomalaisen kirjoja. Aavikon tyttäret, hieno, omakohtainen aihe mutta surkeaa kirjallisuutta. Ja Ranya El-Ramly, joka on oikea kirjailija, mutta tuotanto on jäänyt vähäiseksi.
Mutta valaise minua toki, mitä ne lukemattomat, upeat, mustaihoisten suomalaisten teokset nyt sitten ovatkaan. Lupaan lukea ne kaikki, sikäli kun ne ovat saatavissa äänikirjapalveluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lienee sitä trendikkäämpää rasismia
Mitä rasistista tuossa muka on? Olen valkoinen heteromies ja olen myöskin ajoittain pohtinut että pitäisi laajentaa lukemieni kirjojen skaalaa vähemmän tuntemiini kulttuureihin.
Jos ihonväri on peruste, kyse on rasismista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin sanomien kulttuuritoimittaja? Eikä lue lainkaan suomalaisia kirjoja? WTF Hesari??? Voihan sitä mustaihoiseksi identifioituva lukea vaikka pelkkiä shamaaniloitsuja, ei kiinnosta ketään, mutta suomalaisen päämedian kulttuuritoimittaja ei voi ja piste. Suomalaiset ovat vaaleaihoisia emmekä muuta voi ollakaan, miksi pitää halveksia Suomea ja suomalaisia tällä tavoin ja siitä palkitaan "kulttuuritoimittajan" pestillä?
Eihän hän sanonut ettei lue lainkaan suomalaisia kirjoja, vaan että ei lue valkoisten kirjoittamia. Oletko niin syvällä tynnyrissä ettet tiedä että suomalaisia on muunkin värisiä kuin valkoisia?
Syvällä tynnyrissä, hah?!!! Etpä voisi olla enempää väärässä, typerys. Suomalaiset, mustaihoiset kirjailijat, on äkkiä luettu.
Ei voi kiistää etteikö länsimainen kirjallisuus olisi kaikin tavoin monipuolisempaa ja saa syvemmän käsityksen kaikista kulttuureista. Nuori poliittinen kirjallisuus on aika nurkkakuntaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännetäänpä vähän asetelmaa niin ehkä tajuat: Noin kymmenen vuotta sitten tein tietoisen päätöksen: en enää lue vapaa-ajallani mustien lesbonaisten kirjoittamia kirjoja. Viime vuosina olen laajentanut päätöstäni niin, etten ensisijaisesti myöskään tartu mustien homokirjailijoiden teoksiin.
Mitä luulet että tapahtuisi jos valkoinen heteromies kirjoittaisi näin Hesarin etusivulla?
Minä ainakin olisin utelias kuulemaan lisää tästä valkoisesta heteromiehestä joka on lapsesta asti lukenut pääasiassa mustien homoseksuaalien kirjoja ja haluaa viimein tutustua enemmän toisenlaiseenkin kirjallisuuteen.
-eri