** Huhtikuun inssiläiset **
Hei!
Itkut on taas itketty ja nyt ollaan menossa kohti toista inssiä hyvällä mielellä. Huomenna aloitan clomit ja inssi ois todennäköisesti pe 13.4. Toivottavasti tässä kuussa ei olis niin paljon negoja kuin maaliskuun pinossa tai siis toivon että kaikki sais plussan =)
Kommentit (139)
Puregonin pistely on sujunut hyvin jo neljättä päivää; eilen tuikkasin piikin jopa kahvilan vessassa! Mitään sivuvaikutuksia tuosta ei ole tullut, ja itse asiassa hoitaja sanoikin ettei yleensä mitään tule. Tänään on tosin jomotellut vasemman munasarjan paikkeilta, joten en tiedä sitten olisko ne niitä munisten kasvukipuja, joista Ankkis mainitsi?! Enpä tiennyt, että sellaistakin voi olla, kun ei itselläni aiemmin ole niin mitään oireita ollut alkukierrosta tai oviksestakaan. Onneksi ei kuitenkaan tule noita sivuvaikutuksia, mitä teillä clomisteilla tuntuu olevan!
Ankkis: jaksamista piinistelyyn! On se vaan odottavan aika tosiaan pitkä!
Suza: mun terojen popsimisesta on jo aikaa, mutta kovin vaihtelevaa se oli. Joka kierrossa, joita oli 5 tai 6, mentiin eri tavalla. Joskus menkat alkoi seuraavana päivänä, joskus vasta pari viikkoa vikasta terosta. Mulla tosin siihen aikaan kierrot heitteli aika tavalla, joten oisko se johtynyt siitä sitten.
Ainakin Tikrulla ja Simpukalla inssi lähestyy! Onnea matkaan! Ja eikös Pittiselläkin pitäisi sen olla edessä tällä viikolla?!
Pittinen kyseli simppojen toimittamisesta: meillä asia ollut vasta kertaalleen ajankohtainen eli simppanäytteen tutkimisen aikaan ja silloin mies jätti näytteen klinikan " luovutushuoneessa" . Olisi mieluummin tehnyt sen kotona, mutta saamaton kun on, niin ei saanut haettua purkkia kotiin etukäteen. :) Ja luultavasti samoin tehdään nytkin.
No ylihuomenna ollaan taas ultran jälkeen vähän viisaampia!
SUZAN: älä hermoile turhaan inssiä. Tietysti voi olla joillakin yksilöllisiä eroja mutta sen ei periaatteessa pitäisi sattua. Minulla oli toka kerralla pieni nipistys, mutta eka kerralla en edes tiennyt että se oli jo ohi. Kokemusta myös minulla todella kivuliaasta aukiolotutkimuksesta! Kipu oli jotenkin niin käsittämätöntä, sitä oli vaikea käsitellä. Jos olisi kestänyt kauemmin, olisi taju varmasti lähtenyt. Lääkäri sanoikin minulle aukiolotutkimuksen jälkeen: " onneksi olkoon, nyt on pahin ohi, edes IVF jos siihen joudutaan ei ole näin paha" . Itselläni oli röörit auki ja kunnossa, silti oli kivualista. Lääkäri sanoi että kun ilmakupla laitetaan sisään aukiolotutkimuksessa, se tuo niin kovan paineen sisään ja aiheuttaa kivun. Eli tsemppiä vaan tulevaan inssiin!
Simppojen kuljetuksesta, meillä on tehty aina kotona, tuntuu kaikkein luontevimmalta. Sitten vaan paidan alla kuljetettu, joko mies itse tai sitten minä tietysti rintsikoiden välissä ;)
Eilen kiireesti tosiaan kävin täällä kertomassa seurantaultrassa, kiiressä taisi tulla ihan liikaa kirjoitusvihreitäkin ;) joo mutta nyt tosiaan odotellaan, aamulla näytti negaa mutta eilen illalla ja tänä aamuna tuli limatulppa, joten lähellä ollaan. ajattelin testata jo tänään tossa parin tunnin päästä niin jos näyttää plussaa niin voin jo tänään varata ajan klinikalta. Jotenkin vaan oon aika varma että se plussa sieltä tulee vielä viimeistään huomenna aamulla.
Miten muuten teillä, tehdäänkö inssi yleensä samana päivänä vai seuraavana ovis plussasta? Mä oon nyt pari kertaan käyny heti samana päivänä puoleen päivään mennessä klinikalla inssissä kyseisen aamun mitatun plussan jälkeen. Välillä oon miettiny onko liian aikaista vai olisko optimaalisempaa käydä vasta iltapäivällä tai seuraavana aamuna. No, tietysti on mentävä sillon kun saa ajan. Ja parempi kai ajoissa kuin että menis liian myöhäiseksi.
Joo minäkin meinaan että älä Suzan huolehdi siitä inssistä yhtään; mullakin se tuntui molemmilla kerroilla suunnilleen samalta kuin follikkeliultran tarkistus ja kesti yhtä vähän aikaa.
Höntti toivotaan että muniksia tällä kertaa kehittyisi ja pääsisit inssiin asti. Tää on niin tuuripeliä...
Tänään oli follikkeliultra ja ei nyt mennyt ihan niinkuin piti. Yksi munasolu oli kehittynyt, muut oli paljon pienempiä. Johtofollikkeli oli jo 22mm ja aika inssiin saatiin vasta perjantaille!!! Voipi olla myöhäistä jo silloin.
Ohjeeksi sain pistää Pregnylin huomenna.
Tein tuossa ovistestin ja se näytti (onneksi?) negaa eli jos lh- huippua ei vielä ole ollut, niin luulisi että ovulaatiota ei ole seuraavaan vuorokauteen. Täytyy testata vielä illemmalla uusiksi. Mutta jos tuo lh- huippu oli ja meni jo, niin sitten taitaa poksahtaa jo tänään/ huomenna. Ajateltiin kaikkien sääntöjen vastaisesti pupuilla vielä tänään, jotta olisi edes alkeelliset mahdollisuudet...
Joka tapauksessa ei nyt hirveän mahtavat fiilikset tähän piinailuun ole =(
Nyt kun on muutamia inssipäiviä jo selvillä, niin voisin aloittaa tuon listan tekemisen. Lisätkää sitä mukaa kun tiedätte omia päiviänne; on helpompi pysyä perässä, varsinkin jos on monta piinailijaa.
Pittinen kp 10
Ankkis 31.3
Tikru 13.4
Pittinen 13.4
on tänään pyyhkiessä tullut vähän ruskeaa tuhrua. Vähän epäilyttää, että tää oli nyt tässä, vaikka lääkäri kyllä sanoi, että tuhruttelusta ei pidä välittää.
Ankkis pp11
Kyselit kivuliaasta inssistä. Mulla on kohdun kaulassa s-muotoinen mutka, joka vaikeuttaa katetrin viemistä kohtuun ja on siis ollut yleensä kovin kivulias. Kerran lääkäri sit ilmoitti, että mä voisin ottaa kaksi panadolia tunti ennen siirtoa/inssiä, mikä vois auttaa. Otin neuvosta vaariin ja siirrot/inssit ovat oleet sen jälkeen ihan helppoja ja en ole tuntenut kipua. Ainoastaan kun katetri on osunut kohdun takaseinään on vähän nipistänyt, mutta ei kivuliaasti.
Tervehdys kohtalotoverit, ilmoittaudun mukaan piinailemaan...Eka inssi tehdään (jos vain ei osu " ne päivät" viikonlopulle) tässä kuussa, jännittää...
Taustaamme: minä 29, mies 32, vauvaa on yritetty laittaa alulle parisen vuotta (esikoista yritämme), mukana tähän mennessä: clomit ja luget lääkepuolelta ja greippimehu ja piinispunkku tuolta ei-kai-siitä-mitään-haittaakaan-voi-olla -puolelta :) Kertaakaan en ole kuitenkaan näiden kahden vuoden aikana plussannut, selittämätön tapaus ollaan.
Ja siitäpä syystä inssikin tehdään luomukiertoon, joten en odota liikoja (en oikeastaan odota mitään) tästä kierroksesta, mutta onpahan ainakin saatu asiat alulle!
Plussaonnea ja piinispinnaa kaikille!
Saga
Kp 10 ja eka seurantaultra takana. Kummallakin puolella yhdet 10mm kokoiset munikset ja vasemmalla(?) yksi 8mm, jonka kasvua nyt myös seurataan. Kuten siis vähän pelkäsinkin, niin mä oon niin hidas kasvattamaan noita munia, että seuraava ultra on sitten vasta ensi maanantaina eli kp 14. Siihen asti jatkan Puregonin piikittelyä entisellä annostuksella 50IU.
Lääkäri antoi kumminkin ohjeeksi testata ovistestillä silloin maantai aamuna, mikä mun mielestä on vähän outoa, kun kuitenkin sitten on se ultra iltapäivällä?!
[b]Pari kysymystä on tullut mieleeni[/b]:
*mille kp:lle teillä " konkareilla" on inssi osunut (siis jos on ollut lääkityksiä käytössä). Onko esim. aikaistunut paljonkin? Mulla ovis on yleensä vasta kp 20 (vähän ennen tai jälkeen), kun on hiukan pidemmät kierrot, joten ilmeisesti nyt siksikin vielä noin pieniä noi mun munikset. *Ja toinen kysymys koskeekin munasolujen kasvua: muistanko oikein, että ne yleensä kasvaa noi pari milliä päivässä ja ovat valmiita kun ovat 20mm kokoisia?
No ei auta kuin odottaa ensi viikkoon. Tuntuu vaan vähän hölmöltä pistellä itseensä parilla sadalla eurolla hormoneja, jos ovis tulee niin kuin luomustikin tulisi...
Sagalle tervetuloa mukaan ja Ankkikselle tsemppiä: ei se oikeesti se tuhru vielä pahinta tarkoita! *bd*
Killa
Lääkäri sanoi, että 18-20mm munikset olis ok. Keskimääräinen kasvuvauhti lienee juuri tuota 2mm, saattavat kai kasvaa jopa 3mm vuorokaudessa.
Mä pistin puregonia kp5-11, jolloin oli kontrolliultra ja silloin oli yksi 17mm follikkeli ja toisella puolella 14mm. Ilmeisimmin pistely ei kuitenkaan juuri aikaista ovista, vaan lähinnä sillä varmistetaan, että munikset kasvaa. Mulla ovis on viime kiertoina ollut aina kp14 ja siihen se olisi varmaan osunut tälläkin kierrolla, mutta koska kp14 olis ollut sunnuntai, niin mä pistin pregnylin perjantaina kp12 ja inssi tehtiin sitten lauantaina ja alavatsakivun perusteella oviskin oli lauantaina. Tästä sai kyllä vähän ensin väitellä lääkärin kanssa, joka tietysti käski tikuttaa ja odotella ovisplussaa, jota kenties odottelisin vielä tänäkin päivänä.
vähän, kun ajattelin kertoa oman kokemukseni munisten koosta. Piinistelin syksyllä lokakuun inssipinossa ja jotkut teistä on tuttuja muista pinoista, vilkutus! Taustalla meillä selittämätön tärppäämättömyys.
Mulla oli lääkityksenä 1clomi/pv kp3-7. Ultrassa kävin kp11. Muistan ikuisesti, että se oli tiistai, koska keskiviikkona oli eräs ehdoton työjuttu hoidettavana..Ultrassa löytyi tuolloin 2 kpl 22 millistä munista ja lääkäri oli sitä mieltä, että inssi heti tai seuraavana päivänä. Pregnyliä ei inssikiertoon määrätty, vaan käskettiin tikuttaa. Niin siinä vaan kävi, että kp11 ja 12 tikutus nega (työkeikka hoitui kp12..) ja ovisplussa kp13, jolloin myös inssi iltapäivästä tehtiin. Taivashan sen vaan tietää, että osuiko se silloin vai kp11 ja 14 " varmistuksissa" . Noista muhkeista muniksista toisesta kuitenkin kasvaa tällä hetkellä masussa pikku-Ernesti viikoilla 29 ja risat.
Seurailen aina peukut pystyssä näitä inssipinoja ja toivon hartaasti, että plussia tulisi! Peukutuksia kaikille!
Tänään tehtiin sit kolmas inssi, kaikki meni hyvin joten nyt vaan peukut pystyyn.
Kuitenkin piti jo ajatella tulevaakin kun lääkäri kertoi seuraavista vaihtoehdoista jos nyt ei tärppää. Vielä voidaan kuulemma tehdä yksi inssi mutta oli ehkä jo enemmän keinohedelmöityksen kokeilun kannalla. Vielä ei haluaisi ajatella sitä mutta katsotaan...
ja hyviä hermoja piina-aikaa varten.
Tänään illalla alkoi taas tuhruilemaan ja jomottelemaan alavatsaa siihen malliin, että täti tulee hetkenä minä hyvänsä.
Pikku-Jenni: Mä veikkaisin itellänikin tuota samaa rakenteellista juttua, mikä voi katetrin ja letkun laitossa sattua. Eli mulla ainakin kohtu taaksepäin kallellaan, ehkä sen takia aukiolotutkimus sattui. Mutta yritän tsempata itteäni tulevaan ja otan varmasti jotain tabuja etukäteen! Kiitos kaikille muillekin kannustuksista!
Tänään soitin seurantaultra-ajan ja se on 20.4. ja silloin kp 10 (kai). Mulla tämä kierto alkanut todella nihkeesti, mut eilisen nyt sit merkkasin kp1:ksi, kun on tiputellut lauantaista asti. Toivotaan, että nämä laskut täsmää. Huomenna aloitan myös ekaa kertaa clomit. Jännityksellä odotellen niitä paljon puhuttuja kuumia aaltoja... : (
Tsemppiä kaikille ja peukkuja jo inssissä käyneille!
Onkos kukaan muu tullut lääkkeistä kipeäksi, vai onkohan mulla nyt vaan jonkinsortin vatsaflunssa päällä. Edellisyönä oksensin muutaman kerran, eilen oli reippaasti kuumetta, tänään ei enää kuumetta mutta vatsa edelleen tosi kipeä. Mitään ei uskalla syödä, mehua saa sentään juotua. Ei tää nyt ihan tavalliselta vatsataudilta vaikuta, mutta mistäs sitä tietää...
Ja onkohan muuten kipeänä olemisella jotain vaikutusta hoitoihin? Meillä siis seurantaultra vasta ensi tiistaina. Toivottavasti ehtii tulemaan terveeksi siihen mennessä.
Ensin omaa napaa eli tänään sitten tehtiin kolmas ja viimeinen inssi. Simpat oli kuulemma loistavia; a+b liikkuvat 96% ja ultrassa näytti siltä, että follikkeli oli just puhjennut (mulla olikin ovistuntemuksia eilen), vaikken kyllä edes pistänyt Pregnyliä, kun ajattelin sen olevan tässä kierrossa turhaa ja hyvä niin, tuntui sittenkin menevän tuo ajoitus aika nappiin. Mutta kuten kaikki tietää, sehän ei riitä...
Mites Ankkis? Vieläkö tuhruttelee? Mulla tuhrutteli kans esikoisen alkuraskaudessa, joten voihan se olla hyväkin merkki...
Killa: ihmettelen myös tuota ovistestailua kohdallasi, jos kerran samana päivänä ultra. Siitähän sen näkee ja on luotettavampi kuin testit.
Itselläni on ollut inssit kp 11-12 paikkeilla eli aika aikaisin. Mulla kasvatteluun siis siis Clomit ja munikset kasvaa aina isoiksi mollukoiksi, tämänkin päiväinen oli puhjennut 25 millisenä, joten kyllä ainakin omalla kohdallani lääkitys on aikaistanut ovulaatiota.
Höntille paranemisia! Olen kyllä kuullut että hormoneista voi tulla mm. pahoinvointia, mutta että kuumetta? Jos sulla onkin ihan vaan mahatauti/ vatsaflunssa. Ei sen pitäisi hoitoa estää, joten älä huoli.
Tässä taas uusi päivitetty lista
Ankkis 31.3
Simpukka 12.4
Tikru 13.4
Pittinen 13.4
vähäisesti kylläkin.
Höntti, kuullostaa ihan vatsataudilta, sitä tuntuu olevan liikenteessä vähän joka puolella mutta kyllä varmasti olet ensi viikolla jo ihan kunnossa.
Kiitos kovasti munisten kasvua kommentoineille; Ankkis, Senniina ja Pittinen! :) Eiköhän nuo munkin munikseni ehdi tässä vielä kasvaa ja huomennahan se sitten selviää millaisia mollukoita jo ovat. Laskeskelin, että kyllä sen inssin pitäisi varmaan jo ensi viikolle osua.
Senniina: olipa kiva kuulla, että selittämätön voi inssillä saada toivotun tuloksen! :) Itse kun suhtaudun vähän epäillen tähän, kun tuolla meidän Enskapinossa ei monellakaan inssi ole plussaa aikaan saanut.
Simpukka: täältäkin tärppionnea lähettelen ja jaksamista piinailuun!
Hönttis: nyt on tosiaan just tuollaista vatsatautia ollut munkin lähipiirissä, joten ehkä onkin sitten sitä eikä sivuvaikutusta. Mietin kanssa, että mitä jos oiskin kipee inssipäivänä, mutta totesin että pitäisi olla vähintään pää kainalossa, että jättäisin siihen menemättä! ;)
Ankkis: pidähän nyt vaan se täti loitolla! Koska aiot testata? *bd*
Tikru ja Pittinen: toivotaan, että teille perjantai 13. päivä olisikin onnenpäivä ja simppa kohtaisi munasolun eli tärppionnentoivotukset teillekin!
ja pp16, eli kyllä testissä pitäis jotain jo näkyä jos siihen on syytä.
Testasin hätäpäissäni jo torstaina yhden negan, kun piinan kourissa ajattelin, että se helpottais, mutta eipä siitä juuri ollut iloa. Tuhruttelu vaikuttais kuitenkin loppuneen.
ankkis:
ja pp16, eli kyllä testissä pitäis jotain jo näkyä jos siihen on syytä.
Testasin hätäpäissäni jo torstaina yhden negan, kun piinan kourissa ajattelin, että se helpottais, mutta eipä siitä juuri ollut iloa. Tuhruttelu vaikuttais kuitenkin loppuneen.
Onko mitään oireita? Vaikka ei sekään kyllä mitään kerro... Toivotaan että se plussa hypähtää huomenna ikkunaan!!
bd bd bd bd
mutta aamuinen testi oli valitettavasti ihan yksiselitteinen nega :(
Minkälaisia kokemuksia teillä on, kuinka monta päivää lugejen lopettamisen jälkeen kuukautiset alkaa?
Kiitos kannustuksesta. On vaan liian tuoreessa muistissa se kamala aukiolotutkimus, joka sattui toisella puolella olevien kiinnikkeiden vuoksi - ilmeisesti. Onneksi tässä on nyt sit pari viikkoa aikaa kerätä rohkeutta... Ehkä se siitä.
Sit pientä galluppia terolutien käyttäjille (loppukierto): monentena päivänä teillä alkaa menkat viimeisen teron jälkeen? Mulla on nyt menossa 5. päivä, eikä menkat vieläkään alkaneet kunnolla. Normaali luomukierto on mulla 31-34 pv, voisko se vielä vaikuttaa ja pitkittää tätä kiertoa (nyt kp 29)?