Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

163-senttinen nainen on lyhyt nainen, sanoo MeNaiset

Vierailija
02.08.2025 |

Ei juma että kihahti ja teki pahaa kun luin tämän jutun "lyhyistä" suomalaisnaisista odottaen jotain mihin voisin samaistua 152 cm pitkänä naisena.

"Lyhyet suomalaisnaiset kertovat, kuinka pituus vaikuttaa pukeutumiseen 158-senttinen Iiris lyhentää housut helpolla kikalla"

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000011393126.html

Naisten keskipituus on sanottu jutussa, 164 ja risat, ja haastateltavien joukossa on yksi 163-senttinen joka on siis hurjat 1 senttiä keskipituutta lyhyempi. Sentin, ai kauheaa! Naisella on varmasti ollut niin rankkaa kun on niin hirveän lyhyt. Miten tällainen nainen pärjää vaateostoksilla ja pääseekö tuolla pituudella edes töihin kun pituus ei riitä mallin hommiin? Ja tämä joukon pisin voivottelee kun on taputeltu päähän kun on ollut niin pikkuinen. Pari lyhintä ovat sentään jo muutaman sentin keskimittaa lyhyempi.

Haastattelija saisi kyllä hävetä otantaansa sillä itse en ilkeäisi ottaa mukaan ketään joka ylittää 160 senttiä. Keskipituus on nimenomaan keskipituus monesta eri pituudesta, ei mikään alaraja minkä ylitys tekee naisesta "normaalin" pituisen. Jos haluaa puhua lyhyistä naisista, heitto keskiarvoon pitää olla reilusti enemmän. Jos MN tekisi jutun pitkistä naisista, niin tuskin siellä haastateltavien joukossa olisi 166-senttisiä naisia, vai olisiko muka?

Kunpa vielä joku päivä saisi lukea jutun oikeasti lyhyistä ei laihoista naisista, näiden vaateratkaisuista kun vaatteita ei voi ostaa lastenosastolta, ja yleensäkin lyhyyden tuomista haasteista. Terveisin v*tuuntunut 152-senttinen jonka paino ei ala nelosella ja jonka ystäväpiiristä löytyy 148-senttinen. Jos olisin 163 cm pitkä ja itkisin lyhyyttä jossain iltapäivälehdessä niin kyllähän minut pitäisi ohjata terapeutille, sillä onhan tuo jo jonkinlainen kehonkuvahäiriö jos eroa keskiarvoon on reilu sentti eikä esim. 20 ja silti identifioituu lyhyeksi naiseksi. Oikeasti lyhytkasvuisten silmissä tuo on varmasti vieläkin irvokkaampaa.

Tuleekohan seuraavaksi lyhyiden miesten ahdistusjuttu, haastateltavat 178-senttisiä joilla on vaikeaa kaiken kanssa kun ei ylety kunnolla mihinkään? S- ja L-kokoiset ihmiset kertovat jokapäiväisistä haasteista kun keskikoon eli M-koon vaatteet eivät istu oikein?

Kommentit (233)

Vierailija
161/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

150-160cm hoikat naiset ovat ihanan pieniä ja siroja. Heidän rinnallaan olen heitä suojeleva uros.

Unissani.

Oma muija on pitkä läski.

Vierailija
162/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Oon 169cm pitkä ja suurin osa naisista joiden kanssa olen arjess tekemisissä on minua lyhyenpiä. Omat siskot on saman pituisia, mutta äiti päätä lyhempi. Kyllä naiselle aiheuttaa enemmän ongelmia olla pitkä, kuin lyhyt.

Koko maailma ja laitteisto on suunniteltu keskiveropituiselle miehelle, eli noin 175-180cm. Puhut ihan paskaa, että mukamas naiselle aiheuttaisi ongelmia olla pitkä kuin lyhyt. Kyllä pidempänä on helpompi olla

Minä olen 153cm. Tässä jotain ihan normaaleja arjen haasteita lyhyenä.

- Auton turvavyö ei mene kaulan päältä (turvallisuusriski)

- Kaikki istuimet on suunniteltu niin, että jos istun selkä kiinni selkänojassa, jalat eivät yllä lattiaan. Joissakin istuimissa polvet eivät edes pääse koukistumaan vaan istun jalat eteenpäin suorassa kuin taap

Hienosti kuvattu! Ja nyt vasta tajusin, miksi rintsikoiden olkaimet meinaa aina valua. Mies pitkään myös ihmetteli mun "kummallisia" istuma-asentojani, ja vasta 10 v suhteen jälkeen tajusi, että mun jalkani eivät oikeasti yllä maahan. 

T. muutaman sentin pidempi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Oon 169cm pitkä ja suurin osa naisista joiden kanssa olen arjess tekemisissä on minua lyhyenpiä. Omat siskot on saman pituisia, mutta äiti päätä lyhempi. Kyllä naiselle aiheuttaa enemmän ongelmia olla pitkä, kuin lyhyt.

Koko maailma ja laitteisto on suunniteltu keskiveropituiselle miehelle, eli noin 175-180cm. Puhut ihan paskaa, että mukamas naiselle aiheuttaisi ongelmia olla pitkä kuin lyhyt. Kyllä pidempänä on helpompi olla

- Kaikki istuimet on suunniteltu niin, että jos istun selkä kiinni selkänojassa, jalat eivät yllä lattiaan. Joissakin istuimissa polvet eivät edes pääse koukistumaan vaan istun jalat eteenpäin suorassa kuin taap

Minä olen myös 153cm ja Suomessa portaiden askelmat ovat liian korkeita. Käyn joka vuosi Japanissa, jossa olen keskimittainen nainen, ja kaikki julkisten paikkojen ja asuntojen portaat ovat niin helppoja kävellä ylös ja alas, että järkytys Suomeen tullessa on aito. Täällä joutuu nostelemaan jalkojaan portaissa kuin kirahvi ja klompsimaan omituisesti alas mennessä.

Samoin ovien kahvat ovat liian korkealla. Senkin huomasin Japanissa, jossa kahvat kaikkialla ovat itselleen juuri oikealla korkeudella. En ollut edes ajatellut asiaa ennen kuin kohtasin minulle eegonomisesti oikeapaikaisen ovenkahvan 😂

Vierailija
164/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noille pituudesta ilkeilijöille: mikä pakkomielle teillä on naisten pituudesta? Jokainen saa tykätä mistä tykkää, vaikka sitten pitkistä naisista, mutta ei tarvitse silti haukkua lyhempiä naisia väittäen etteivät kelpaa kellekään jne.

Naiset ovat aina olleet paljon julmempia miehille heidän pituudestaan. Naiset myös arvottavat miehiä muiden pituuksien mukaan paljon enemmän kuin miehet naisia.

Vierailija
165/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noille pituudesta ilkeilijöille: mikä pakkomielle teillä on naisten pituudesta? Jokainen saa tykätä mistä tykkää, vaikka sitten pitkistä naisista, mutta ei tarvitse silti haukkua lyhempiä naisia väittäen etteivät kelpaa kellekään jne.

Kyllähän naisetkin vaatii mieheltä pituutta ja haukkuu lyhyitä miehiä. Mutta eihän se haukkuminen pahalta tunnu niin kauan kun ei pilkka osa omaan nilkkaan.

Vierailija
166/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän naisetkin vaatii mieheltä pituutta ja haukkuu lyhyitä miehiä. Mutta eihän se haukkuminen pahalta tunnu niin kauan kun ei pilkka osa omaan nilkkaan.

Tai kun raskauden jälkeen rinnat lässähtää niin eipä ole kiva kuulla mieheltä että rintasi on pilalla.

Vierailija
167/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistipä hymyilyttämään, sillä tunnistin näistä ihan jokaisen omasta elämästäni, t. 152 cm. Siis se on just tällaista. Viimeksi muutama päivä sitten killuin pakastealtaan reunalla että saisin haluamiani jäätelöitä ja kirosin altaan mitoittajan. Siinä ei auta mikään lisäjakkara kun takareuna on liian kaukana. En tiedä miltä junien, autojen ym. niskatuki tuntuu niskassa, kun alimmilleenkin laitettuna tyyny osuu kallon takareunaan. Hammaslääkärituolissa säädän pääni siihen kuppiin ja persus killuu irti penkistä koko toimenpiteen. Yhden työpaikan kahvihuoneessa pöydän reuna oli lähes solisluitteni kohdalla ja jalkani killluivat ilmassa. Olin ihan aikuinen nainen mutta olo oli kuin pikkulapsella. Hirveän epämiellyttävä tunne. Turvavyöstä kaulalla olen jo vuosia sitten todennut että jos joudun kolariin niin kaulavaltimohan siinä varmaan katkeaa ja kuolen aika nopeasti, joten ainakaan en kovin todennäköisesti jää halvaantuneeksi.

Tuo yhden(?) jankuttajan toistelu siitä että jutussa on kyseessä vaatteiden kaavoitus, joten tottakai naisen ollessa yhden sentin lyhyempi vaatteiden löytäminen on varmasti haastavaa, lähinnä huvittaa. Jos hihojen tai lahkeiden pituus heittäisi vaikka sentillä tai parilla niin hyppisin riemusta. Siinähän ei tarvitse kuin taittaa tikkauksen kohdalta ja kiinnittää palttausnauhalla tai ompelemalla. Teepä sama kun kivan nahkatakin hiha on 10 senttiä liian pitkä ja hihansuussa on pitkä vetoketju. Kauluspaitojen hihat täytyy rullata tai olla pitämättä kauluspaitoja. Vyötärökavennusten tai nyörien osuminen vyötärölle on epätodennäköistä ja yleensä ne osuvat lonkkaan. Kivan bleiserin löysin viimeksi kun 3/4-hihat olivat muotia jokunen vuosi sitten ja nyt toivon etten levene liikaa. En ole niin rikas että olisi varaa hypätä ompelijalla joten ostamattahan nuo enimmäkseen jäävät.

Korkeavyötäröinen muoti on asia jonka olen kironnut alimpaan manalaan. Kyllähän niitä lahkeita lyhentää, joskus cropped leg istuu jopa suoraan, mutta kun kaikissa kivannäköisissä malleissa vyötärö on kirjaimellisesti rintalastan päällä niin siinäpä on korsettikin samassa, halusin tai en. Peilistä näkyykin sitten muotopuoli nainen rinnat vähän vyötärökaitaleen yläpuolella ja itku meinaa tulla. Toki joo, näyttäähän niissä jalat pitkiltä, kun n. 2/3 naisesta on pelkkää housua. Vyötärön madaltaminen on todella vaikeaa, jos joku ei sitä jo tiedä, eikä mitenkään verrattavissa hihojen tai lahkeiden lyhentämiseen. Normaalivyötäröiset ovat sitten korkeavyötäröisiä. Toivon että seuraavan matalavyötäröisen muodin aikana löytyisi muutamat housut joita voisi pitää useamman vuoden, mutta pelkään että se kiva malli on sitten liian kapea ja reisien tulisi olla luokkaa kyynärvarsi.

Vierailija
168/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki peilikaapit, oskarinoksat ym asennetaan niin korkealle että kylppärissä pitää olla jakkara että 150- senttinen voi niitä käyttää.

Tutkimus- tai hierontapöydälle on hankala päästä. Baarijakkaralle en edes yritä.

Onneksi en juurikaan välitä miltä vaatteet näyttää kunhan ovat säädylliset.

Vierailija
169/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic :  AC/DC:n  Angus ja Malcolm Young ovat noin 150 cm pitkiä.

He ovat saaneet lapsena Skotlannissa juomavedestä lyijyä, minkä takia pituuskasvu jäi kesken.

Angus on ilmeisesti lapseton mutta Malcolmilla on lastenlapsiakin.

Angus on kertonut, että voi kulkea huoleti kaupungilla ilman, että kukaan tunnistaa koska häntä luullaan lapseksi.

Vierailija
170/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Off topic :  AC/DC:n  Angus ja Malcolm Young ovat noin 150 cm pitkiä.

He ovat saaneet lapsena Skotlannissa juomavedestä lyijyä, minkä takia pituuskasvu jäi kesken.

Angus on ilmeisesti lapseton mutta Malcolmilla on lastenlapsiakin.

Angus on kertonut, että voi kulkea huoleti kaupungilla ilman, että kukaan tunnistaa koska häntä luullaan lapseksi.

Angus on 157cm, Malcolm oli eläessään 160cm. Mutta joo, miehiksi todella pieniä joilla kylläkin isot saavutukset.

Vierailija
171/233 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 161 cm pitkä. Mitähän mieltä nuo MeNaisen miesvihaajat ovat, olenko heistä lyhyt?

Japanilaiset naiset ei ole ikinä haukkunut pituuttani. Ne ei olekkaan pinnallisia. M28

mä tykkään lyhyistä poikamaisista hoikista miehistä 

Ahaa! Mä odotin tuota. Poikamainen. Olenko poikamainen, vaikka käytän pikkutakkeja, puvunliivejä, kauluspaitoja, kravatteja ja suoria housuja ihan arjessa. Paitsi helteiden aikana, tietenkin. Jos olet katsonut Peaky Blindersia, niin sellainen tyyli. Omasta mielestäni en. M28

acdc tyypin lippalakki päähän niin olet.

Vierailija
172/233 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se, todella lyhyt.

Sanottakoon että ainakin jos katsoo vaikka tinderistä, montakohan kymmentä tuhatta suomalaista naista lie siellä onkaan niin suurin osa on alle 165cm yli 170cm on jo korsto. Esim vaikka 170cm miehenä ei ole ollut ongelmia pituuden suhteen, koska kaikki naiset kuitenkin ovat olleet lyhyempiä. 

Sinulla on ongelmia pituutesi kanssa, jos nimittelet pitkiä naisia korstoiksi. Miksi et kutsu itsäsi samalla tyylillä pätkäksi? 

Vierailija
173/233 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 150cm naisena esim. Vaatteiden löytäminen on hankalaa. Mikään ei oikein istu päälle kunnolla. En ole mitään pikkulasten kokoa kuitenkaan. Käytän t-paitoja ja housut on 99% collarit lahkeet sukkien sisässä:D 

Vierailija
174/233 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli outoa, että jutussa oli vain nuoria naisia. Itse olen aina kokenut haasteita vaateostoksilla, koska harvoin mikään näyttää hyvältä päälläni. Nykyään se on vielä hankalampaa, koska olen naiseksi aika lihaksikas. Aiemmissa työpaikoissani työvaatteet ovat olleet järjestään liian isoja, vaikka olisi pienintä kokoa, mutta nykyisessä työpaikassa hankimme itse vaatteemme, ja vaatteet ovat joustavia, joten sopiva koko löytyy helpommin kuin esim. farkuissa tai paitapuseroissa. Kengät joudun useimmiten ostamaan lastenosastolta.

Vierailija
175/233 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alle 160cm. Hyvin olen kelvannut raskaita taakkoja nostelemaan töissä vaikka aina pitää kurkotella jossakin. Mutta sopivien vaatteiden löytäminen on aina ollut mahdottoman vaikeaa. Aina lyhennät lahkeet, vaikka en ole persjalkainen ja hihat, koska kädetkin ovat lyhyet. Nyt on onneksi vajaamittaisia housuja. Olen sopusuhtainen, ja nätiksi sanottu, en tunne olevani mitenkään omituinen, mutta jalkineitakaan ei tahdo enää löytyä, lastenvaatteita en halua käyttää. Jostakin syystä pienet koot loppuvat kengistä kaupoissa pian, eli pienijalkaisia on, mutta tuotteita ei oteta valikoimiin. Rasismia... 

Vierailija
176/233 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse 150cm naisena esim. Vaatteiden löytäminen on hankalaa. Mikään ei oikein istu päälle kunnolla. En ole mitään pikkulasten kokoa kuitenkaan. Käytän t-paitoja ja housut on 99% collarit lahkeet sukkien sisässä:D 

Kaikkein pahinta on löytää sopiva takki ja työvaatteita, jos pitää olla jotain fiksua toimistoon. En ole vielä keski-ikään mennessä löytänyt istuvaa takkia. Helma on liian pitkä, hihat laahaavat, vyötärö on lantiolla, hartiat pussittavat. Lasten takeissa ei ole tilaa rinnoille. Bleiserit, kauluspaidat, suorat naisten housut, jakkupuvut, iltapuvut... 95% vaatteista ei sovi, joten kun löydän jotain edes jotenkin fiksusti istuvaa, ostan niitä usean kappaleen. Hanskojen ja sormikkaiden kanssa on ongelma, että ne ovat liian pitkiä, jäisi tilaa 6cm tekokynsille, joten ostan käsineet lasten osastolta. 8-vuotiaalle sopivat lapaset istuvat hyvin :D

Just muutama viikko sitten jäi ihana paita kauppaan, kun hihat roikkuivat 15cm ja niitä ei saanut käärittyä tai rullattua ylös. Nyt pitäisi löytää jostain syksylle takki, kun entinen alkaa loppua ja meinaa iskeä pieni epätoivo.

Ikinä ei oikein näytä huolitellulta samoin kuin monet muut naiset, kun vaatteet ovat joko liian isoja sieltä ja täältä, liian pitkiä, omituisesti rullattuja tai ihan puhtaasti vaan trikoota, koska se ainakin istuu kehon muotoihin.

Vierailija
177/233 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alle 160cm. Hyvin olen kelvannut raskaita taakkoja nostelemaan töissä vaikka aina pitää kurkotella jossakin. Mutta sopivien vaatteiden löytäminen on aina ollut mahdottoman vaikeaa. Aina lyhennät lahkeet, vaikka en ole persjalkainen ja hihat, koska kädetkin ovat lyhyet. Nyt on onneksi vajaamittaisia housuja. Olen sopusuhtainen, ja nätiksi sanottu, en tunne olevani mitenkään omituinen, mutta jalkineitakaan ei tahdo enää löytyä, lastenvaatteita en halua käyttää. Jostakin syystä pienet koot loppuvat kengistä kaupoissa pian, eli pienijalkaisia on, mutta tuotteita ei oteta valikoimiin. Rasismia... 

Oma jalan kokoni on 36, paksujen sukkien kanssa menee 37, ja löydän yleensä hyvin kenkiä, myös alesta. Mutta jos jalan koko onkin 35, niin sitten on ongelmia varmasti löytää kenkiä muualta kuin lastenosastolta. Tosin joskus sieltä löytyy ihan fiksujakin kenkiä :D 

Vierailija
178/233 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma jalan kokoni on 36, paksujen sukkien kanssa menee 37, ja löydän yleensä hyvin kenkiä, myös alesta. Mutta jos jalan koko onkin 35, niin sitten on ongelmia varmasti löytää kenkiä muualta kuin lastenosastolta. Tosin joskus sieltä löytyy ihan fiksujakin kenkiä :D 

Olen kateellinen. Oma jalkani on juurikin kokoa 35, enkä löydä kaupoista oikeastaan kuin lenkkareita ja tennareita ellei niistäkin olet koot loppu. Talvikengistä voi pitää kokoa 36 ja joskus jopa 37 villasukkien kanssa, niin niitä löytyy hieman helpommin. Vielä näin keski-ikäisenäkään en ole omistanut yksiäkään korkkareita tai siistejä avokkaita, aikuisten sandaaleitakin vain muutamat. Välillä riepoo ihmiset jotka antavat mielestään hyvän neuvon, että käytä korkoja niin saat pituutta ja olisipa ihana olla niin lyhyt että voisi pitää vaikka mitä korkoja eikä silti olisi pidempi kuin miehet. Ihan kuin niitä korkokenkiä noin vain löytyisi! Netistä yritin pari kertaa tilata, toiset repivät nilkan auki kun reuna oli terävä ja toisten istuvuus oli ihan järkky eikä niihin mahtunut jalkapöytä koska jalkani ei ole litteä. Noiden palautukset olisivat maksaneet useamman kympin niin jätin palauttamatta ja nielin tappioni. Menivät kirpparille toisten iloksi/kiusaksi. Pitäisi kai ostaa kallis matka jonnekin Aasian maahan ja toivoa että sieltä löytyy sopivia ja oman näköisiä aikuisten kenkiä paikallisesta liikkeestä. Ei vain ole varaa noin kalliiseen kengänhakuun. Onneksi lenkkarit ovat olleet nyt useamman vuoden muodissa niin en näytä aivan hassahtaneelta vaikka käytänkin mekkojen kanssa lenkkareita. Jos nyt jotain positiivista täytyy keksiä, niin eipä ole vaivaisenluita tai muitakaan jalkavaivoja mitä liian pienistä kengistä kai monelle tulee.

Vierailija
179/233 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma jalan kokoni on 36, paksujen sukkien kanssa menee 37, ja löydän yleensä hyvin kenkiä, myös alesta. Mutta jos jalan koko onkin 35, niin sitten on ongelmia varmasti löytää kenkiä muualta kuin lastenosastolta. Tosin joskus sielt

Tässä tapauksessa itse menisin shoppailemaan suoraan Temuun tai AliExpressiin tai vastaavaan. Aasiassa 35 (22cm) on ihan normaali kengänkoko naisille, joten kiinalaisten verkkokauppojen valikoimasta löytyy myös korkkareita siinä koossa. Eettistä? Ei. Fiksua ympäristölle? Ei. Muita vaihtoehtoja? No eipä oikeastaan.

Olet oikeassa siinä, että jos lähtisit Aasiaan reissaamaan, löytäisit sopivia kenkiä.

Vierailija
180/233 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin riippuu mihin vertaa. Itse olen 160cm ja tytär 163cm. Lyhyitä ollaan varsinkin kun vertaa meitä omiin miehiin. Mieheni on 185cm ja tyttären mies 190cm. Mutta naapurin mummo on 150cm niin häneen jos vertaa niin olemmekin pitkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi