163-senttinen nainen on lyhyt nainen, sanoo MeNaiset
Ei juma että kihahti ja teki pahaa kun luin tämän jutun "lyhyistä" suomalaisnaisista odottaen jotain mihin voisin samaistua 152 cm pitkänä naisena.
"Lyhyet suomalaisnaiset kertovat, kuinka pituus vaikuttaa pukeutumiseen 158-senttinen Iiris lyhentää housut helpolla kikalla"
https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000011393126.html
Naisten keskipituus on sanottu jutussa, 164 ja risat, ja haastateltavien joukossa on yksi 163-senttinen joka on siis hurjat 1 senttiä keskipituutta lyhyempi. Sentin, ai kauheaa! Naisella on varmasti ollut niin rankkaa kun on niin hirveän lyhyt. Miten tällainen nainen pärjää vaateostoksilla ja pääseekö tuolla pituudella edes töihin kun pituus ei riitä mallin hommiin? Ja tämä joukon pisin voivottelee kun on taputeltu päähän kun on ollut niin pikkuinen. Pari lyhintä ovat sentään jo muutaman sentin keskimittaa lyhyempi.
Haastattelija saisi kyllä hävetä otantaansa sillä itse en ilkeäisi ottaa mukaan ketään joka ylittää 160 senttiä. Keskipituus on nimenomaan keskipituus monesta eri pituudesta, ei mikään alaraja minkä ylitys tekee naisesta "normaalin" pituisen. Jos haluaa puhua lyhyistä naisista, heitto keskiarvoon pitää olla reilusti enemmän. Jos MN tekisi jutun pitkistä naisista, niin tuskin siellä haastateltavien joukossa olisi 166-senttisiä naisia, vai olisiko muka?
Kunpa vielä joku päivä saisi lukea jutun oikeasti lyhyistä ei laihoista naisista, näiden vaateratkaisuista kun vaatteita ei voi ostaa lastenosastolta, ja yleensäkin lyhyyden tuomista haasteista. Terveisin v*tuuntunut 152-senttinen jonka paino ei ala nelosella ja jonka ystäväpiiristä löytyy 148-senttinen. Jos olisin 163 cm pitkä ja itkisin lyhyyttä jossain iltapäivälehdessä niin kyllähän minut pitäisi ohjata terapeutille, sillä onhan tuo jo jonkinlainen kehonkuvahäiriö jos eroa keskiarvoon on reilu sentti eikä esim. 20 ja silti identifioituu lyhyeksi naiseksi. Oikeasti lyhytkasvuisten silmissä tuo on varmasti vieläkin irvokkaampaa.
Tuleekohan seuraavaksi lyhyiden miesten ahdistusjuttu, haastateltavat 178-senttisiä joilla on vaikeaa kaiken kanssa kun ei ylety kunnolla mihinkään? S- ja L-kokoiset ihmiset kertovat jokapäiväisistä haasteista kun keskikoon eli M-koon vaatteet eivät istu oikein?
Kommentit (233)
Olen 164 cm ja vaatekokoni on S. Mielestäni en ole lyhyt, mutta housujen lahkeet ja paitojen ja takkien hihat on yleensä mitoitettu pidemmille ihmisille. Samoin keittiön yläkaapit.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se, todella lyhyt.
No ei todellakaan ole. Vain 5cm lyhyempi kuin nykysuomalaisten naisten keskipituus (168cm). Vielä äsken tuo keskipituus oli 166cm, eli 163cm jäi vain parilla sentillä siitä.
Mielestäni 160-170cm nainen on Suomessa täysin normaalimittainen, ei lyhyt eikä pitkä. Alle 160cm on lyhyehkö, alle 155cm jo lyhyt.
Yli 175cm on pitkähkö, yli 180cm pitkä. Itse olen 175cm ja aina hätkähdän, jos minua pidetään pitkänä. Toki pidän myös korollisia kenkiä, jolloin olenkin kengät jalassa pitkä.
Olen huomannut, että 20cm omasta pituudesta molempiin suuntiin on sellainen mihin en kiinnitä huomiota, eli tällaisen 175cm näkökentässä 155-195cm väliltä olevat ihmiset tuntuu normaalin mittaisilta enkä kiinnitä pituuteen huomiota. Yli tai alle sen saatan rekisteröidä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa itse menisin shoppailemaan suoraan Temuun tai AliExpressiin tai vastaavaan. Aasiassa 35 (22cm) on ihan normaali kengänkoko naisille, joten kiinalaisten verkkokauppojen valikoimasta löytyy myös korkkareita siinä koossa. Eettistä? Ei. Fiksua ympäristölle? Ei. Muita vaihtoehtoja? No eipä oikeastaan.
Olet oikeassa siinä, että jos lähtisit Aasiaan reissaamaan, löytäisit sopivia kenkiä.
Ongelmana on että nuo huonosti istuvat kengät olivat juuri tällaisista paikoista. Katsoin taulukosta ihan millimetrien mukaan oikean koon (jalkaterä n. 20,5 cm ja sen päälle käyntivara), ja kyllähän kengät olivat oikean mittaiset, mutta kun toinen repi nilkan rikki ja toisiin ei saanut edes jalkaa kun lesti oli aivan liian matala, niin ei oikein houkuttele kokeilla enää kolmansia, neljänsiä tai viidensiä ja heittää rahaa roskiin. Ilmeisesti jalkani eivät ole aasialaismaisen sirot ja matalat, vaan pikemminkin suomalaiset mutta lyhyet. Siksi tuo olikin niin suuri pettymys, kun ajattelin että heiltä ainakin löytyy riittävän pieniä kokoja. Minun jaloillani kenkiä pitäisi päästä sovittamaan ihan kivijalkaliikkeeseen niin näkisi heti istuuko lesti lainkaan. Samaa vikaa on varmasti isompijalkaisillakin. Eivät kaikki mallit aina istu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa itse menisin shoppailemaan suoraan Temuun tai AliExpressiin tai vastaavaan. Aasiassa 35 (22cm) on ihan normaali kengänkoko naisille, joten kiinalaisten verkkokauppojen valikoimasta löytyy myös korkkareita siinä koossa. Eettistä? Ei. Fiksua ympäristölle? Ei. Muita vaihtoehtoja? No eipä oikeastaan.
Olet oikeassa siinä, että jos lähtisit Aasiaan reissaamaan, löytäisit sopivia kenkiä.
Ongelmana on että nuo huonosti istuvat kengät olivat juuri tällaisista paikoista. Katsoin taulukosta ihan millimetrien mukaan oikean koon (jalkaterä n. 20,5 cm ja sen päälle käyntivara), ja kyllähän kengät olivat oikean mittaiset, mutta kun toinen repi nilkan rikki ja toisiin ei saanut edes jalkaa kun lesti oli aivan liian matala, niin ei oikein houkuttele kokeilla enää kolmansia, neljänsiä tai viidensiä ja heittää rahaa rosk
Voi ei, onpa tosi harmi D: Aasialaisissa kengissä voi olla ongelmana tosiaan kapeus vähän kaikkiin suuntiin, koska luuston rakenne on kapeampi kuin suomalaisella. Mulla on lyhyenä sama ongelma vaatteiden kanssa, pakko on päästä sovittamaan ja suurin osa ei vaan istu.
Minä 152cm mietin jo, että jos joskus olen menossa naimisiin, niin mistähän pieraisen itselleni sopivan häämekon :') Ostanko jonkin trikootunikan valkoisena :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 162,enkä ole koskaan tuntenut itseäni lyhyeksi,miksi tuntisin,jalatkin ylettyy maahan asti!
Sama. En ole koskaan tuntenut itseäni lyhyeksi 162 senttisenä, vaikka moni ystävä on minua pidempi.
Tuossa jutussa kysymys ei ollut edes, tunteeko joku 162 cm itsensä liian lyhyeksi, mutta jo kymmeniä vuosia valmisvaatteissa naisten kaavoituksessa on käytetty 164cm pituutta, joka määrittelee istuuko vaate kantajalleen vai ei.
Ja sama miehillä 178cm pituus.
Jos joku 154 cm nainen haluaa istuvan vaatteen, sitä ei löydy valmisvaatteissa, vaan lahkeet, hihat jne. liian pitkiä.
Lahkeet ja hihat on helppo fiksata, mutta ongelmia tulee, kun jakuissa ja mekoissa rintojen paikka on navan kohdalla ja v
Juuri ostin itselleni joustavasta materiaalista tehdyt housut, joiden vyötärö ylettyy ihan oikeasti rintojen alle asti. Jos olisi pienemmät rinnat, saisin venytettyä housut varmasti kainaloihin. Ajattelen että lämmittävät sitten talvella myös keskivartoloa 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Oon 169cm pitkä ja suurin osa naisista joiden kanssa olen arjess tekemisissä on minua lyhyenpiä. Omat siskot on saman pituisia, mutta äiti päätä lyhempi. Kyllä naiselle aiheuttaa enemmän ongelmia olla pitkä, kuin lyhyt.
Koko maailma ja laitteisto on suunniteltu keskiveropituiselle miehelle, eli noin 175-180cm. Puhut ihan paskaa, että mukamas naiselle aiheuttaisi ongelmia olla pitkä kuin lyhyt. Kyllä pidempänä on helpompi olla
Minä olen 153cm. Tässä jotain ihan normaaleja arjen haasteita lyhyenä.
- Auton turvavyö ei mene kaulan päältä (turvallisuusriski)
- Kaikki istuimet on suunniteltu niin, että jos istun selkä kiinni selkänojassa, jalat eivät yllä lattiaan. Joissakin istuimissa polvet eivät edes pääse koukistumaan vaan istun jalat eteenpäin suorassa kuin taap
En tiedä onko sulla sama ongelma mutta luulen että on eli ne kaupan korkeat jakkarat joille kiivetään kun ei yllä ottamaan tuotetta hyllystä. Nekin ovat ihan saakelin korkeita! Saa nostaa polven suunnilleen rinnan korkeudelle jos haluaa päästä siihen ja pakko saada jostain tukea käsille että voi vetää itsensä samalla ylös. Ei puhettakaan siitä, että voi nousta yhden jalan yhdellä pompulla jakkaralle jonka korkeus on puolireiteen. Ne askelmaversiot ovat parempia mutta niitä on harvassa kaupassa.
Mannisen Aki tietää Napoleon-syndrooman
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset on pitkiä jos verrataan koko maailman naisiin. Suurin osa kansoista on paljon lyhyempiä.
Todellakin. Itse olen 172 cm enkä pidä itseäni mitenkään kovin pitkänä, ehkä keskipituisena. Työpaikallani on monta minua pidempää suomalaisnaista.
152cm pitkä nainen on justiinsa passelin kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Saaren kuningas, Aki ensimmäinen
Vierailija kirjoitti:
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
"Masu" aikuisella miehellä kuulostaa varsin luotaantyöntävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaren kuningas, Aki ensimmäinen
Valtaistuin keskellä saarta?
Vierailija kirjoitti:
Minä 152cm mietin jo, että jos joskus olen menossa naimisiin, niin mistähän pieraisen itselleni sopivan häämekon :') Ostanko jonkin trikootunikan valkoisena :D
Ihan kaikkia häämekkoja joutuu yleensä lyhentämään ja muutenkin fiksaamaan. Olen 165cm ja ihan normipainossa ja siltikin mekkoani lyhennettiin ja fiksailtiin. Harva ostaa häämekon ilman sen käyttöä ompelijalla myös.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 163cm enkä kyllä koe olevani lyhyt. Koroilla olen yllättävän useita miehiäkin pidempi.
Onko 30cm koroilla helppo kävellä?
Vierailija kirjoitti:
Jos me mennään joskus naimisiin, niin joku ompelee sulle just eikä melkein sopivan.
Vierailija kirjoitti:
Tuon pituisten naisten on käytännössä mahdotonta pitää itseään hoikkana tai edes normaalivartaloisena täytettyään 15.
Tyttäreni 154cm "pitkä" on 30v hoikka nainen, aina ollutkin hoikka.
Olen 170 cm. Kun pesen ikkunoita kerrostalossa niin ei tarvitse kiipeillä tuolilla, yletyn ilmankin. Vaatteet on kaupoissa just sopivan pituisia ja ruokakaupassa yletyn ylähyllylle.
Osa miehistä on kyllä minua lyhyempiä.
149 cm sirona mutta isorintaisena pitää ihan kaikki vaatteet muokata ompelijalla, hihat, hartiat, lahkeet, vyötärö. Ompelijalleni olen kanta-asiakas.
Löytäisin ehkä Aasiasta sopivia vaatteita mutta tuskin E-kupin rinnat niihin taas mahtuu. Kun on siro ja pieni mutta isorintainen niin on mahdotonta löytää sopivia paitoja ja mekkoja. Susanne Penttilän putiikisssa olen löytänyt S-koon mekkoja joihin isot rinnat mahtuu, mutta ei niillä mekoilla voi mennä töihin