Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

163-senttinen nainen on lyhyt nainen, sanoo MeNaiset

Vierailija
02.08.2025 |

Ei juma että kihahti ja teki pahaa kun luin tämän jutun "lyhyistä" suomalaisnaisista odottaen jotain mihin voisin samaistua 152 cm pitkänä naisena.

"Lyhyet suomalaisnaiset kertovat, kuinka pituus vaikuttaa pukeutumiseen 158-senttinen Iiris lyhentää housut helpolla kikalla"

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000011393126.html

Naisten keskipituus on sanottu jutussa, 164 ja risat, ja haastateltavien joukossa on yksi 163-senttinen joka on siis hurjat 1 senttiä keskipituutta lyhyempi. Sentin, ai kauheaa! Naisella on varmasti ollut niin rankkaa kun on niin hirveän lyhyt. Miten tällainen nainen pärjää vaateostoksilla ja pääseekö tuolla pituudella edes töihin kun pituus ei riitä mallin hommiin? Ja tämä joukon pisin voivottelee kun on taputeltu päähän kun on ollut niin pikkuinen. Pari lyhintä ovat sentään jo muutaman sentin keskimittaa lyhyempi.

Haastattelija saisi kyllä hävetä otantaansa sillä itse en ilkeäisi ottaa mukaan ketään joka ylittää 160 senttiä. Keskipituus on nimenomaan keskipituus monesta eri pituudesta, ei mikään alaraja minkä ylitys tekee naisesta "normaalin" pituisen. Jos haluaa puhua lyhyistä naisista, heitto keskiarvoon pitää olla reilusti enemmän. Jos MN tekisi jutun pitkistä naisista, niin tuskin siellä haastateltavien joukossa olisi 166-senttisiä naisia, vai olisiko muka?

Kunpa vielä joku päivä saisi lukea jutun oikeasti lyhyistä ei laihoista naisista, näiden vaateratkaisuista kun vaatteita ei voi ostaa lastenosastolta, ja yleensäkin lyhyyden tuomista haasteista. Terveisin v*tuuntunut 152-senttinen jonka paino ei ala nelosella ja jonka ystäväpiiristä löytyy 148-senttinen. Jos olisin 163 cm pitkä ja itkisin lyhyyttä jossain iltapäivälehdessä niin kyllähän minut pitäisi ohjata terapeutille, sillä onhan tuo jo jonkinlainen kehonkuvahäiriö jos eroa keskiarvoon on reilu sentti eikä esim. 20 ja silti identifioituu lyhyeksi naiseksi. Oikeasti lyhytkasvuisten silmissä tuo on varmasti vieläkin irvokkaampaa.

Tuleekohan seuraavaksi lyhyiden miesten ahdistusjuttu, haastateltavat 178-senttisiä joilla on vaikeaa kaiken kanssa kun ei ylety kunnolla mihinkään? S- ja L-kokoiset ihmiset kertovat jokapäiväisistä haasteista kun keskikoon eli M-koon vaatteet eivät istu oikein?

Kommentit (233)

Vierailija
221/233 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

A.M 165cm

Vierailija
222/233 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä 152cm mietin jo, että jos joskus olen menossa naimisiin, niin mistähän pieraisen itselleni sopivan häämekon :') Ostanko jonkin trikootunikan valkoisena :D

Puvun voi teettää, ei kai tuo niin kummallista ole.

No enpä tiedä löytyykö massia puvun teetättämiseen, se kun ei ole mitään halpaa "tuosta hurautan ompelukoneella viikossa" juttua. Tiedän, kun läheiseni työskentelee elokuva-alalla pukujen valmistajana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/233 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten globaali keskiarvo on 159 cm. Sitä isommat ovat keskimääräistä isompia naisia naisia.

Vierailija
224/233 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä 152cm mietin jo, että jos joskus olen menossa naimisiin, niin mistähän pieraisen itselleni sopivan häämekon :') Ostanko jonkin trikootunikan valkoisena :D

Ihan kaikkia häämekkoja joutuu yleensä lyhentämään ja muutenkin fiksaamaan. Olen 165cm ja ihan normipainossa ja siltikin mekkoani lyhennettiin ja fiksailtiin. Harva ostaa häämekon ilman sen käyttöä ompelijalla myös.

Totta, mutta fiksaus on halvempaa kuin kaiken teetättäminen alusta lähtien omilla mitoilla. Varsinkin niin monimutkaisessa asussa kuin hääpuku, kun aletaan fiksaamaan 15-20 cm pituisia juttuja, lähdetään muokkaamaan puvun koko kaavoitusta tärkeistä saumoista (esim. rintojen paikka, vyötärön korkeus) jne. niin tulee puvulle hintaa siihen perushinnan päälle ihan roimasti. Vähän jos lähtisi muokkaamaan pakettiautosta perheautoa, kun onhan siinä sentään kori, pyörät ja moottori jo kuten autoissa.

Paras teetättää itse, jos löytyy rahaa ja luotettava ompelia. 

Vierailija
225/233 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkia häämekkoja joutuu yleensä lyhentämään ja muutenkin fiksaamaan. Olen 165cm ja ihan normipainossa ja siltikin mekkoani lyhennettiin ja fiksailtiin. Harva ostaa häämekon ilman sen käyttöä ompelijalla myös.

152cm ja 165cm välillä on 13cm ero joten minun hääpuku tulevaisuudessa ei ihan onnistu pelkällä helman lyhentämisellä ja sillä, että otetaan sivusaumaa vähän sisään :D Siinä on rintojen paikka, vyötärö, hihat, mahdollinen korsettiosa ja tietysti helma vähintään 13cm eri kohdassa kuin sinun päällä. Mikä surettaa, koska normaalipituisena olisi tosiaan helppoa vaan tehdä pieniä viilauksia, koska vaate on muuten perusrakenteeltaan oikean korkuinen. Ainahan viilauksia pitää tehdä, jos haluaa täydellisesti istuvan vaatteen, mutta on eri asia viilata 5cm sinne tänne kuin 20cm sinne tänne. 

Vierailija
226/233 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkään viilata 20cm sisään ja ulos

Vierailija
227/233 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

152cm ja 165cm välillä on 13cm ero joten minun hääpuku tulevaisuudessa ei ihan onnistu pelkällä helman lyhentämisellä ja sillä, että otetaan sivusaumaa vähän sisään :D Siinä on rintojen paikka, vyötärö, hihat, mahdollinen korsettiosa ja tietysti helma vähintään 13cm eri kohdassa kuin sinun päällä. Mikä surettaa, koska normaalipituisena olisi tosiaan helppoa vaan tehdä pieniä viilauksia, koska vaate on muuten perusraken

Joo tämähän se juttu juuri on. Jos olet aika lähellä keskimittaa, vaikka jokusen sentin lyhyempi, tosiaan yleensä riittää esim. lahkeiden, hihojen tms. lyhentäminen, mutta sentään ei tissinkohdat, vyötärö jne ole väärässä paikassa. Mun sisko on 160 cm ja minä 150, ja tässä tulee selvästi esiin se, että hänelle vaatteet istuu yleensä oikein hyvin, mitä nyt tosiaan joskus lahkeet on housuissa pitkät ja pitää lyhentää. Mutta mulla on juuri noita ongelmia että tissienkohta vaatteessa on mun vyötäröllä jne.

Vierailija
228/233 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten keskipituus on 165, me jotka sen alle jäädään ollaan lyhyitä terveisin 160 cm 

Ei ole

Vierailija
229/233 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vajaat 159cm, eikä asia ole ollut ongelma kuin joillekin naisille joita huvittaa lyhyyteni. Omasta mielestäni olen vielä normaalipituuden rajoilla, eikä yksikään mies ole huvittunut tai valittanut aiheesta. 

Vierailija
230/233 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kanssa sen jutun ja lyhin tosiaan taisi olla 158 cm pitkä. Itse olen 153,5 cm. 

Vierailija
231/233 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 158 cm ja kaupassa totean usein olevani lyhyt, kun en ylety ottamaan ylähyllylle sijoitettuja tuotteita. Vaatteet eivät ole ongelma kun ompelen ne itse.

Vierailija
232/233 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan nyt 163cm nainen lyhyt. Ehkä ei ole löytynyt juttuun yhtä lyhyitä kuin sinä.

Vierailija
233/233 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, sitten taas yli 170cm naiset kokevat olevansa pitkiä. Ja laskevat itsensä mun kanssa "meihin pitkiin naisiin". Juu ei, itse olen yli 180cm ja 171 tai 173 cm nainen ei ole mun mielestä pitkiä. 

Oisko niin, että sinä olet erityisen lyhyt ja minä erityisen pitkä, mikä muokkaa käsitystä aiheesta?

Minustakaan 171cm ei ole pitkä, olen itse sen pituinen ja koen olevani keskipituinen. Yli 180cm voisi sanoa pitkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä