163-senttinen nainen on lyhyt nainen, sanoo MeNaiset
Ei juma että kihahti ja teki pahaa kun luin tämän jutun "lyhyistä" suomalaisnaisista odottaen jotain mihin voisin samaistua 152 cm pitkänä naisena.
"Lyhyet suomalaisnaiset kertovat, kuinka pituus vaikuttaa pukeutumiseen 158-senttinen Iiris lyhentää housut helpolla kikalla"
https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000011393126.html
Naisten keskipituus on sanottu jutussa, 164 ja risat, ja haastateltavien joukossa on yksi 163-senttinen joka on siis hurjat 1 senttiä keskipituutta lyhyempi. Sentin, ai kauheaa! Naisella on varmasti ollut niin rankkaa kun on niin hirveän lyhyt. Miten tällainen nainen pärjää vaateostoksilla ja pääseekö tuolla pituudella edes töihin kun pituus ei riitä mallin hommiin? Ja tämä joukon pisin voivottelee kun on taputeltu päähän kun on ollut niin pikkuinen. Pari lyhintä ovat sentään jo muutaman sentin keskimittaa lyhyempi.
Haastattelija saisi kyllä hävetä otantaansa sillä itse en ilkeäisi ottaa mukaan ketään joka ylittää 160 senttiä. Keskipituus on nimenomaan keskipituus monesta eri pituudesta, ei mikään alaraja minkä ylitys tekee naisesta "normaalin" pituisen. Jos haluaa puhua lyhyistä naisista, heitto keskiarvoon pitää olla reilusti enemmän. Jos MN tekisi jutun pitkistä naisista, niin tuskin siellä haastateltavien joukossa olisi 166-senttisiä naisia, vai olisiko muka?
Kunpa vielä joku päivä saisi lukea jutun oikeasti lyhyistä ei laihoista naisista, näiden vaateratkaisuista kun vaatteita ei voi ostaa lastenosastolta, ja yleensäkin lyhyyden tuomista haasteista. Terveisin v*tuuntunut 152-senttinen jonka paino ei ala nelosella ja jonka ystäväpiiristä löytyy 148-senttinen. Jos olisin 163 cm pitkä ja itkisin lyhyyttä jossain iltapäivälehdessä niin kyllähän minut pitäisi ohjata terapeutille, sillä onhan tuo jo jonkinlainen kehonkuvahäiriö jos eroa keskiarvoon on reilu sentti eikä esim. 20 ja silti identifioituu lyhyeksi naiseksi. Oikeasti lyhytkasvuisten silmissä tuo on varmasti vieläkin irvokkaampaa.
Tuleekohan seuraavaksi lyhyiden miesten ahdistusjuttu, haastateltavat 178-senttisiä joilla on vaikeaa kaiken kanssa kun ei ylety kunnolla mihinkään? S- ja L-kokoiset ihmiset kertovat jokapäiväisistä haasteista kun keskikoon eli M-koon vaatteet eivät istu oikein?
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 163cm enkä kyllä koe olevani lyhyt. Koroilla olen yllättävän useita miehiäkin pidempi.
Onko 30cm koroilla helppo kävellä?
Aika paljon on noin 170-senttisiä miehiä, eiköhän hän puhunut näistä. Oma mieheni on 167 cm, minä 163, ei tarvi kummoiisia korkoja että olen pidempi.
Yrittävät normalisoida epänormaalin pitkiä naisia tällä artikkelilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
"Masu" aikuisella miehellä kuulostaa varsin luotaantyöntävältä.
Aika moni muukin kohta tossa kuulostaa varsin luotaantyöntävältä. Ihan kaikki itseasiassa.
No, sitten taas yli 170cm naiset kokevat olevansa pitkiä. Ja laskevat itsensä mun kanssa "meihin pitkiin naisiin". Juu ei, itse olen yli 180cm ja 171 tai 173 cm nainen ei ole mun mielestä pitkiä.
Oisko niin, että sinä olet erityisen lyhyt ja minä erityisen pitkä, mikä muokkaa käsitystä aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
No, sitten taas yli 170cm naiset kokevat olevansa pitkiä. Ja laskevat itsensä mun kanssa "meihin pitkiin naisiin". Juu ei, itse olen yli 180cm ja 171 tai 173 cm nainen ei ole mun mielestä pitkiä.
Oisko niin, että sinä olet erityisen lyhyt ja minä erityisen pitkä, mikä muokkaa käsitystä aiheesta?
Aika monessa tyylioppaassa yms. luokitellaan niiin että alle 160 cm lyhyt, 160-170 cm keskimittainen, yli 170 cm pitkä. Ja sinänsä se on aika järkevääkin, koska naisten keskipituus nyt on siinä 160 ja 170 cm välillä.
Kun on 125cm niin 163cm kuulostaa aika normaalilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 163cm enkä kyllä koe olevani lyhyt. Koroilla olen yllättävän useita miehiäkin pidempi.
Nuo ovat makuuhuonekengät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Oon 169cm pitkä ja suurin osa naisista joiden kanssa olen arjess tekemisissä on minua lyhyenpiä. Omat siskot on saman pituisia, mutta äiti päätä lyhempi. Kyllä naiselle aiheuttaa enemmän ongelmia olla pitkä, kuin lyhyt.
Sanoo persjalkainen läski.
Liittyykö pesjalkaisuus ja paino jotenkin pituuteen? Tiesithän että vaikka 180cm ihminen voi olla persjalkainen? Persjalkaisuudessa kyse on vartalon mittasuhteista, eli jalat ovat selkää lyhyemmät.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 164 cm ja koen itseni kyllä lyhyeksi. Etenkin nuoret naiset on nykyään järjestään vähintään 170-senttisiä.
Ai järjestään vähintään 170cm. :D Itse 162cm ja valitettavasti juuri täysikäinen tytär saman 162cm. Sen kaveri on vielä meitä paljon lyhyempi. Kyllä niitä lyhyitä on edelleen, perintötekijäthän siihen paljolti vaikuttavat, minkä pituinen ihminen on. Ja ei tule välttämättä suoraan omilta vanhemilta, itse satun olemaan oman perheeni lyhin, pituus tullut ns. piilevistä geeneistä, suvussa on lyhyitä, vaikka ei omat vanhemmat olekaan.
Onhan se mieheksi aika lyhyt, naiseksi ei niinkään.
MeNaiset toimittajista ei nyt tiedä onko ne kartalla enää tässä monisukupuolisuuden aikakaudessa.
AP:lle:
Uskon että tämä johtuu siitä että mediaanipituus on nousemassa myös naisten keskuudessa. Vaikuttaa siltä että 170cm on se normipituus monelle nuorelle naisille nykyään, eikä ole niin outoa nähdä 180 senttisiä myöskään. 163-senttinen voi olla kovin lyhyt nykyajan mittapuulla jopa naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat makuuhuonekengät
Räjähtäisin nauruun.
Olen pitkä mies. Se tuntui olevan perähikiällä ihan ihmeellinen juttu. Muutin pääkaupunkiin ja yhtäkkiä naiset olikin yli 170 cm ja olinkin ihan normaalipituinen..
Vierailija kirjoitti:
Minä 152cm mietin jo, että jos joskus olen menossa naimisiin, niin mistähän pieraisen itselleni sopivan häämekon :') Ostanko jonkin trikootunikan valkoisena :D
Puvun voi teettää, ei kai tuo niin kummallista ole.
164cm (ei kg) tai alle on cockteaser.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se lyhyt, en tunne varmaan yhtään alle 165cm naista.
No onpa outoa, tosi paljon on heitä.
Varmasti, ei vaan yhtään omassa kaveri-/tuttavapiirissäni. Kaikki jotain väliltä 166-170cm.
Et sitten koskaan ole ollut opiskelupaikassa, työssä, tuntenut naapuristasi?
Huonoa trollausta tai olet jotenkin mielenvikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 164 cm ja koen itseni kyllä lyhyeksi. Etenkin nuoret naiset on nykyään järjestään vähintään 170-senttisiä.
Ai järjestään vähintään 170cm. :D Itse 162cm ja valitettavasti juuri täysikäinen tytär saman 162cm. Sen kaveri on vielä meitä paljon lyhyempi. Kyllä niitä lyhyitä on edelleen, perintötekijäthän siihen paljolti vaikuttavat, minkä pituinen ihminen on. Ja ei tule välttämättä suoraan omilta vanhemilta, itse satun olemaan oman perheeni lyhin, pituus tullut ns. piilevistä geeneistä, suvussa on lyhyitä, vaikka ei omat vanhemmat olekaan.
Itsekin oon 166cm, vaikka äiti on 168 cm ja isä 186 cm, mutta olen tyytyväinen. Olen sirompi kuin äitini, ja jalka pienempi eli 38 koko, se myös eri, että minulla lyhyt selkä ja pitkät kädet ja jalat. Veljen pituus 180 cm.
Vierailija kirjoitti:
170 cm on jo pitkä kyllä naiseksi sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
170 cm on jo pitkä kyllä naiseksi sanoisin.
Totta ja 170 cm mies on todella lyhyt.
Samaa ihmettelin. Olen itse 163 cm, ja olen aina kokenut olevani lähinnä keskimittainen. Myöskään ei ole mitään lyhyydestä johtuvia ongelmia, housunpuntit on yleensä hyvät lyhentämättä, yletyn tarvittaviin paikkoihin arjessani jne. Itse ajattelen että kaikki 160-170 cm väliltä on keskipituista porukkaa.
Ja eniten ihmettelin niitä kokemuksia että lyhyyttä on päivitelty, taputeltu päähän jne. Ei kyllä mulle ikinä. Asiaan voi vaikuttaa se, etten ole mikään pikku söpöläinen vaan tyyliltäni dramaattinen ja voimakas.