Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

163-senttinen nainen on lyhyt nainen, sanoo MeNaiset

Vierailija
02.08.2025 |

Ei juma että kihahti ja teki pahaa kun luin tämän jutun "lyhyistä" suomalaisnaisista odottaen jotain mihin voisin samaistua 152 cm pitkänä naisena.

"Lyhyet suomalaisnaiset kertovat, kuinka pituus vaikuttaa pukeutumiseen 158-senttinen Iiris lyhentää housut helpolla kikalla"

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000011393126.html

Naisten keskipituus on sanottu jutussa, 164 ja risat, ja haastateltavien joukossa on yksi 163-senttinen joka on siis hurjat 1 senttiä keskipituutta lyhyempi. Sentin, ai kauheaa! Naisella on varmasti ollut niin rankkaa kun on niin hirveän lyhyt. Miten tällainen nainen pärjää vaateostoksilla ja pääseekö tuolla pituudella edes töihin kun pituus ei riitä mallin hommiin? Ja tämä joukon pisin voivottelee kun on taputeltu päähän kun on ollut niin pikkuinen. Pari lyhintä ovat sentään jo muutaman sentin keskimittaa lyhyempi.

Haastattelija saisi kyllä hävetä otantaansa sillä itse en ilkeäisi ottaa mukaan ketään joka ylittää 160 senttiä. Keskipituus on nimenomaan keskipituus monesta eri pituudesta, ei mikään alaraja minkä ylitys tekee naisesta "normaalin" pituisen. Jos haluaa puhua lyhyistä naisista, heitto keskiarvoon pitää olla reilusti enemmän. Jos MN tekisi jutun pitkistä naisista, niin tuskin siellä haastateltavien joukossa olisi 166-senttisiä naisia, vai olisiko muka?

Kunpa vielä joku päivä saisi lukea jutun oikeasti lyhyistä ei laihoista naisista, näiden vaateratkaisuista kun vaatteita ei voi ostaa lastenosastolta, ja yleensäkin lyhyyden tuomista haasteista. Terveisin v*tuuntunut 152-senttinen jonka paino ei ala nelosella ja jonka ystäväpiiristä löytyy 148-senttinen. Jos olisin 163 cm pitkä ja itkisin lyhyyttä jossain iltapäivälehdessä niin kyllähän minut pitäisi ohjata terapeutille, sillä onhan tuo jo jonkinlainen kehonkuvahäiriö jos eroa keskiarvoon on reilu sentti eikä esim. 20 ja silti identifioituu lyhyeksi naiseksi. Oikeasti lyhytkasvuisten silmissä tuo on varmasti vieläkin irvokkaampaa.

Tuleekohan seuraavaksi lyhyiden miesten ahdistusjuttu, haastateltavat 178-senttisiä joilla on vaikeaa kaiken kanssa kun ei ylety kunnolla mihinkään? S- ja L-kokoiset ihmiset kertovat jokapäiväisistä haasteista kun keskikoon eli M-koon vaatteet eivät istu oikein?

Kommentit (233)

Vierailija
121/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, tuntui tosi pahalta kun luin. Itse olen just ja just 150cm.

Miksi ihmeessä tuntui pahalta? Sinä olet lyhyt ja 163 cm pitkä on lyhyt naiseksi.

Herneiden nykäiseminen nokkaan turhasta on rasittavaa.

Vierailija
122/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 155 cm, mutta eipä ole haitannut elämää. Opiskelupaikkaan ei valittu metrinmitalla, ja mieskin on sattumalta 184 cm pitkä. Tyttäremme on 170 cm, mikä on tietysti hyvä asia. Ei ole liian lyhyt persjalka :D. Vaatteita löytää helposti ja ne ovat näyttävämpiä pitkän yllä. 

Yksi menneiden vuosien nopeimmista naisjuoksijoista on 152 cm pitkä. 

Tiedätkö olisi ihan kiva jos et nimittelisi muita pituisiasi naisia persjaloiksi... ihan siroja ollaan, vaikka jalat eivät ole pitkät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kai lyhyelläkin ihmisellä olla pitkät jalat suhteessa muuhun kehoon 

Vierailija
124/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeasti löydä enää housuja itselleni, joka olen 164.5 cm. Ja muoti mennyt todella surkeaan suuntaan, että näillä pitkillä malleilla ylisuuret lahkeet, jotka laahaa maassa yli puoli metriä? Ennen löytyi housuja naisille, mutta ei enää lainkaan?! Miten ihmeessä naiset ylipäätään kulkevat, jos lahkeet kuluvat kävellessä ja niihin kompastuu?  Ja muoti mennyt siihen, jos etsii lämmin lämmintä hupparia, niin hihat jossain polvien kohdalla ja napa näkyy? Muoti myös mennyt naisten osalta tähän sairaaseen unisex-muotiin, kun se muoti on oikeasti suunniteltu vain miesten vartalon mukaan. Ihanko naiset muuttavat kehonsa tähän typerään unisex-muotiin, kun pitää olla mukamas niin tasa-arvoinen nykyään? Ja hetero naisten pitää vain sopeutua mukamas? Kun on niin helvetin muotia? Ei naisten vartalo muutu tästä muun sukupuolisten kiukuttelulla vain siten, että me kaikki ollaan mukamas saman vertaisia. Kun jo naisen vartaloon puututaan muodin suhteen. Ei tämä tasa-arvon hehkutus arvosta lainkaan naisten kehoa. Joo minä 60+ ostan toki napapaidan jossa hihat laahaa polvien kohdalla ja toki mun napa saa olla esillä myös talven pakkasilla? Muoti mennyt todella sairauden puolelle. 

Mihin jäivät kaikki naiset? 

Vierailija
125/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

163 cm naiselle on herttainen. Tai sama se, kunhan herttainen.

-185cm/M

Vierailija
126/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ihan huvitti tuo juttu!

Minusta nuo vähän yli 160 senttiset on keskipituisia. Itse olen 153cm ja oletin otsikon perusteella että puhutaan reilusti alle 160 senttisistä.

Vierailija
127/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.

Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.

Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.

Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuo

Ei, vaan olet sairas jankkaaja.

Vierailija
128/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 161 cm pitkä. Mitähän mieltä nuo MeNaisen miesvihaajat ovat, olenko heistä lyhyt?

Japanilaiset naiset ei ole ikinä haukkunut pituuttani. Ne ei olekkaan pinnallisia. M28

Vierailija
129/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kai lyhyelläkin ihmisellä olla pitkät jalat suhteessa muuhun kehoon 

Ei ole lyhyet eikä pitkät, vaan sopusuhtaiset muuhun vartaloon nähden. 

Vierailija
130/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 161 cm pitkä. Mitähän mieltä nuo MeNaisen miesvihaajat ovat, olenko heistä lyhyt?

Japanilaiset naiset ei ole ikinä haukkunut pituuttani. Ne ei olekkaan pinnallisia. M28

mä tykkään lyhyistä poikamaisista hoikista miehistä 

Vierailija
131/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.

Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuo

Tarkoitat kai MIESNARKKI.

Vierailija
132/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun diagnoosisi on?

Vierailija
133/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto lämpenee niin pituuskasvu nousee.

Normaalisti miehillä näillä korkeuksilla pituus on keskimäärin noin 170cm ja naisilla korkeintaan 160cm sekin on jo pitkä naiseksi. Pohjoinen ilmasto kuten trooppinen päiväntasaajan ilmastokin tekee ihmisistä sellaisia että kroppa suojautuu haihtumiselta. Kovilla pakkasilla ja kovassa helteessä tapahtuu haihtumista. Pitkä vartalo kuivaisi ja paleltuisi hetkessä. Siksi pohjoisessa lyhyys on etu. Nyt ilmaston lämmetessä alkaa näkyä pitkiä ihmisiä, mutta on kaikkien etu että meillä on lyhyygeenejä, jos ilmasto kylmenee jatkossa. Pitkät ei selviydy niin hyvin ja he kärsivät monista perinnöllisistä sairauksista. Pituus on ilmaston lämmetessä ok. Kun tulee liian kuuma niin huono juttu. Pituus on siis heikkoutta monessa mielessä.

Vierailija
134/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mä tykkään lyhyistä poikamaisista hoikista miehistä 

Ahaa! Mä odotin tuota. Poikamainen. Olenko poikamainen, vaikka käytän pikkutakkeja, puvunliivejä, kauluspaitoja, kravatteja ja suoria housuja ihan arjessa. Paitsi helteiden aikana, tietenkin. Jos olet katsonut Peaky Blindersia, niin sellainen tyyli. Omasta mielestäni en. M28

Vierailija
135/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olet kyllä kilahtunut. Tuossa jutussa puhuttiin vaatteista ja kaavoituksessa.

Jo vuoskymmeniä käytetty  kaavoituksessa naisten pituutta 164cm ja miehet 178cm. Jos tuota lyhyempi nainen, pituus on liian pitkä hihoissa ja pituudessa ja vastaavasti jos naisen pituus on 172cm, pituus on liian lyhyt, vaikka leveys ok. 

Vierailija
136/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 162,enkä ole koskaan tuntenut itseäni lyhyeksi,miksi tuntisin,jalatkin ylettyy maahan asti!

Sama. En ole koskaan tuntenut itseäni lyhyeksi 162 senttisenä, vaikka moni ystävä on minua pidempi.

Vierailija
137/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta ne ihmiset pahoittavat mielensä.

Kysymys vaatteista ja kaavoituksesta, jossa keskim. naisen pituus on 164 cm. 

Ja se vastaa kansainvälistä mittataulukkoa ja juttu on tehty helpottamaan vaatteiden ostamista kaupasta, koska kaavoituksessa leveyden lisäksi huomioidaan pituus. 

Jos nainen on 175cm pitkä, niin hänelle  esim. nro 36-38 vaate on liian pieni/lyhyt, oli hän miten hoikka tahansa, kun vaatteen pituus ei riitä esim. hihoista, lahkeista jne. 

Vierailija
138/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Oon 169cm pitkä ja suurin osa naisista joiden kanssa olen arjess tekemisissä on minua lyhyenpiä. Omat siskot on saman pituisia, mutta äiti päätä lyhempi. Kyllä naiselle aiheuttaa enemmän ongelmia olla pitkä, kuin lyhyt.

Koko maailma ja laitteisto on suunniteltu keskiveropituiselle miehelle, eli noin 175-180cm. Puhut ihan paskaa, että mukamas naiselle aiheuttaisi ongelmia olla pitkä kuin lyhyt. Kyllä pidempänä on helpompi olla

Minä olen 153cm. Tässä jotain ihan normaaleja arjen haasteita lyhyenä.

- Auton turvavyö ei mene kaulan päältä (turvallisuusriski)

- Kaikki istuimet on suunniteltu niin, että jos istun selkä kiinni selkänojassa, jalat eivät yllä lattiaan. Joissakin istuimissa polvet eivät edes pääse koukistumaan vaan istun jalat eteenpäin suorassa kuin taapero. Vaihtoehtona istua jalat kiinni lattiassa ilman selkätukea. Kotona ja ystävien luona istun jalat sohvalla/tuolilla/ristissä, helpompaa. 

- Kun kannan portaissa kauppakassia, matkalaukkua, ymv. minun pitää nostaa sitä ylemmäs, koska jos kassi roikkuu vapaana, se osuu portaisiin. 

- Kaikkien kauppojen 2 ylintä hyllyä ovat liian korkealla. Kysyn usein apua muilta, koska en yllä.  Joskus tuote jää ostamatta, koska en yllä.

- Pakastimet ovat liian syviä, joudun kaupoissa välillä roikkumaan pakastimen reunalla, että yllän. Joskus tuote jää ostamatta, koska en yllä.

- Joissakin asunnoissa peilit vessassa ovat niin korkealla, että näen vaan silmät ja otsan.

- Vaatteina voin käyttää vain joustavista materiaaleista tehtyjä vaatteita, koska olen 153cm nainen, en lapsi. Nettitilaaminen vaatteiden suhteen ei onnistu kuin harvoin.

- Joissakin paikoissa vessanpönttö on niin korkealla, etteivät jalat yllä maahan.

- Asunnoissa 2-3 ylimmäistä kaappia vaativat aina jakkaran tai korokkeen, koska en muuten yllä. Yllän maustekaapissa vain alimmalle hyllylle.

- Kaikki työpöydät ovat niin korkealla, että jos asetan toimistotuolin oikeaan korkeuteen pöydän reuna on rinnan korkeudella. Työpöydän on pakko olla säädettävä.

- Rintaliivien olkainhihnat ovat liian kaukana toisistaan useissa malleissa, koska 153cm tyypillä on tietysti myös normaalia kapeammat hartiat.

- Parisuhteessa en yllä suutelemaan miehiä, jotka ovat yli 163cm. 

- Junien, bussien, hammaslääkäreiden, autojen jne. penkit ovat liian pitkiä ja korkeita.

- Baarijakkaralle saa ihan oikeasti kiivetä :D

Vierailija
139/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmasto lämpenee niin pituuskasvu nousee.

Normaalisti miehillä näillä korkeuksilla pituus on keskimäärin noin 170cm ja naisilla korkeintaan 160cm sekin on jo pitkä naiseksi. Pohjoinen ilmasto kuten trooppinen päiväntasaajan ilmastokin tekee ihmisistä sellaisia että kroppa suojautuu haihtumiselta. Kovilla pakkasilla ja kovassa helteessä tapahtuu haihtumista. Pitkä vartalo kuivaisi ja paleltuisi hetkessä. Siksi pohjoisessa lyhyys on etu. Nyt ilmaston lämmetessä alkaa näkyä pitkiä ihmisiä, mutta on kaikkien etu että meillä on lyhyygeenejä, jos ilmasto kylmenee jatkossa. Pitkät ei selviydy niin hyvin ja he kärsivät monista perinnöllisistä sairauksista. Pituus on ilmaston lämmetessä ok. Kun tulee liian kuuma niin huono juttu. Pituus on siis heikkoutta monessa mielessä.

Lyhyydessä ja pituudessa on molemmissa omat etunsa monessakin asiassa. Lyhyys ei ole millään tavalla geneettisesti huono/heikompi ominaisuus. 

Vierailija
140/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Oon 169cm pitkä ja suurin osa naisista joiden kanssa olen arjess tekemisissä on minua lyhyenpiä. Omat siskot on saman pituisia, mutta äiti päätä lyhempi. Kyllä naiselle aiheuttaa enemmän ongelmia olla pitkä, kuin lyhyt.

Koko maailma ja laitteisto on suunniteltu keskiveropituiselle miehelle, eli noin 175-180cm. Puhut ihan paskaa, että mukamas naiselle aiheuttaisi ongelmia olla pitkä kuin lyhyt. Kyllä pidempänä on helpompi olla

Minä olen 153cm. Tässä jotain ihan normaaleja arjen haasteita lyhyenä.

- Auton turvavyö ei mene kaulan päältä (turvallisuusriski)

- Kaikki istuimet on suunniteltu niin, että jos istun selkä kiinni selkänojassa, jalat eivät yllä lattiaan. Joissakin istuimissa polvet eivät edes pääse koukistumaan vaan istun jalat eteenpäin suorassa kuin taap

Turvavyö siis MENEE kaulan päältä, ei rinnan päältä, kuten sen pitäisi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi