Paljon matkustaneet, ehkä jopa ulkomailla asuneet! Paras maa maailmassa?
Minusta Kanada. Hyvää ruokaa, ihana ilmasto. Helppo pärjätä englanninkielellä. Upea luonto.
Kommentit (131)
Minusta Lontoo oli aivan kamala, vaikka oli hyvät tulot eikä ollut vielä lapsia. Olisin varmaan voinut viihtyä Englannissa, jos olisin asunut jossain muualla, mutta Lontoo oli hyvin raskas paikka kaikin puolin. Liikenne, kiire, pitkät välimatkat loputtomissa ruuhkissa, saastunut ilma, rikollisuus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italia
Mamma mia tuolla särkyy korvat 3 päivässä siihen jäätävään ujellukseen, joka paikassa on vähän sama kuin asuisi suomessa päiväkodin vieressä, hirveä melske ja käsien heilutus.
Huoh... Pakkoko on mennä kaupunkiin tai turistikohteeseen?
Asumme ns landella eikä täällä metelöi kuin kaskaat. Viimeviikon vietimme rannikolla ja linnuntietä 1km päässä majapaikassamme ihan hiljaista aasia ja kirkonkelloja lukuunottamatta.
Jostain pitää saada rahaa laskuihin. Kaikki ei vaihda maata suomesta suhmuroidun massiivisen eläkkeen turvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA on siinä mielessä upea, että se on niin monimuotoinen niin luonnoltaan kuin kulttuurilta, mutta toki siellä myös paljon ongelmia. Italia on mielestäni mielenkiintoisin maa Euroopassa ja Japani on myös erittäin kiinnostava maa.
Amerikkalaiset aina kehuu Suomen luontoa, mitä en ymmärrä, koska heillä on niin upeita vuoria, meret, kanjonit, ihan mitä vain, silmänkantamattomiin. Puutkin kansallispuistoissa ja luonnonsuojelualueilla on monia kymmeniä metrejä leveitä. 😮
Minäkin olen ihmetellyt tätä. Teimme kolmen viikon roadtripin Amerikassa pohjoisosissa ja siellä oli kauhea määrä luonnonpuistoja ja hengähdyttävän hienoja maisemia.
Suomessa tietysti saaristo ja ehkä järvisuomi on tosi hieno, mutta kaikkia muita; vaaramaisemia, ikimetsiä ja asumattomia alueita oli Amerikassakin. Lisäksi tietysti hienot kallio-ja aroalueet. Ja tämä siis pelkästään ihan pohjoisosissa.
Hyttysten täyttämät pöpeliköt puuttuivat onneksi meidän matkalta
En oo lähdössä Suomesta mihinkään mutta jos joku muu maa pitäisi asuinpaikaksi valita niin varmaan Sveitsi. Kivat maisemat, ei niin paljon rikollisuutta ja jos oon oikein ymmärtänyt niin eivät anna EU:n ja m muuttajien määräillä yhtä paljon kuin monissa muissa maissa. Eikä ole luonnonkatastrofeja.
Italiassa on ihana lomailla mutta en nyt asumisesta tiedä. Japani kuulostaa kivalta mutta mahdolliset maanjäristykset, ei kiitos...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italia
Mamma mia tuolla särkyy korvat 3 päivässä siihen jäätävään ujellukseen, joka paikassa on vähän sama kuin asuisi suomessa päiväkodin vieressä, hirveä melske ja käsien heilutus.
Asumme ns landella eikä täällä metelöi kuin kaskaat. Viimeviikon vietimme rannikolla ja linnuntietä 1km päässä majapaikassamme ihan hiljaista aasia ja kirkonkelloja lukuunottamatta.
Jostain pitää saada rahaa laskuihin. Kaikki ei vaihda maata suomesta suhmuroidun massiivisen eläkkeen turvin.
Ihan on palkalla koti maksettu. Mies yhä (etä)töissä ja minä eläkkeellä. Massiivinen eläkkeeni on 2270e brutto yli 40 työvuoden jälkeen. Kamala rosvo olen kun olen satoja tuhansia markkoja ja euroja maksanut teidän luusereiden sossutukia verojen muodossa kaikki nämä vuodet (ja maksan yhä joka kk)...
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt vajaassa 70 maata läpi. Suomalaiselle paras maa on kokemukseni puolesta Suomi. Tänne oli aina ihana palata aikoinaan esimerkiksi Etelä-Amerikan jälkeen. Se hiljaisuus mm. kaupoissa ja yleisesti hyvä käytös, eikä kaaosta. Onneksi olen jo niin vanha, että ehdin nähdä Suomen suomalaisena.
Raasu r-ihminen sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italia
Suomesta suhmuroitu? Kyllä työeläke kuuluu kaikille ja sen saa ottaa mukaansa jokainen eläkettä ansainnut. Minulle on kertynyt eläkettä kaikista maista, joissa ehdin työskennellä ja työnantaja suoritti eläkemaksut, yhdestä jäi saamatta epärehellisen työnantajan takia.
Täältä Kanadasta kuittaan, että hyvä valinta suomalaiselle. Ei ole mikään ihme, että tänne muutettiin aikoinaan Suomesta sankoin joukoin. Suomalaisia sukunimiä tulee vastaan edelleenkin joka puolella. Aiemmin tällä viikolla mm. passintarkastajalla lentokentällä oli hyvin yleinen suomalainen "-nen" -päätteinen sukunimi.
Etelä-saksa, Sveitsi, Itävalta, Italia
Vierailija kirjoitti:
Minusta Lontoo oli aivan kamala, vaikka oli hyvät tulot eikä ollut vielä lapsia. Olisin varmaan voinut viihtyä Englannissa, jos olisin asunut jossain muualla, mutta Lontoo oli hyvin raskas paikka kaikin puolin. Liikenne, kiire, pitkät välimatkat loputtomissa ruuhkissa, saastunut ilma, rikollisuus jne.
Pariisissa sama homma.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-saksa, Sveitsi, Itävalta, Italia
Itä-saksa. Itävalta vain jos ei tarvi töitä tehdä ja Italiasta Sisilia.
Suomi on vähän tylsä, mutta silti hyvä maa asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sloveniassa oli hyvä asua.
Miksi muutit pois?
Kaunis maa 💚
Työn perässä mennään minne pitää. Jos tulee uusi mahdollisuus muuttaa Sloveniaan niin lähden tikkana.
Osaat kieltä sujuvasti ja silleen?
Työkielenä oli Englanti. Mutta olen aina opetellut paikallista kieltä edes vähän. Kahdeksan kieltä taittuu sen verran että jotenkin pärjää.
Suomeakin olet opiskellut vähän?
Suomi on paras, mutta rakastan myös Saksaa, Ranskaa, Tanskaa ja Ruotsia.
Vaikea sanoa, mikä on paras maa, mutta jos pitäisi tai jos voisin muuttaa, muuttaisin Saksaan Berliiniin tai Kölniin ja ehkä kuitenkin nykyisessä elämäntilanteessani muuttaisi Etelä-Afrikan Kapkaupunkiin.
Missä saa pillua ja töitä eli suomalaiselle miehelle ei varmasti suomi.
Vierailija kirjoitti:
Missä saa pillua ja töitä eli suomalaiselle miehelle ei varmasti suomi.
Kaikki tuntemani hyvät, älykkäät, työtätekevät, täyspäiset miehet ovat saaneet upeat naiset kumppaneikseen ja vaimoikseen.
Jos vaan pillua haet niin maksullisia kyllä löytyy sinullekin. Turhaan pilaat kenenkään hyvän naisen elämää vonkaamalla!
Vierailija kirjoitti:
Sveitsi, rikas, toimiva maa kansalaisilleen. Demokraattisin eli suora demokratia toimii siellä nakutetusti.
Tuntuu aluksi hyvältä, MUTTA muutaman vuoden kuluttua mielipiteiden ahtaus alkaa ahdistamaan, täälläkö aina - ei.
Katolilaisia. Sekö rassaa? Yleensä matkoilla tavatut katolilaiset mukavaa seuraa.