Tapaamiset ja sukujuhlat tilanteessa jossa ei halua olla anopin kanssa missään tekemisissä?
Meille on tulossa ensimmäinen lapsi ja mietin jo etukäteen miten sopia ja järjestellä isovanhemman ja lapsen tapaamiset huomioiden etten tule anopin kanssa toimeen. En ole tietenkään kieltämässä anopin suhdetta lapseen, mutta olen miettinyt etten esimerkiksi aio pitää ristiäisiä sillä sekä anopin ulosjättäminen juhlista että hänen kanssaan samassa tilassa oleminen on sietämätön ajatus. Onko esim. realistista että kaikki mummon ja lapsen tapaamiset tapahtuu vain isän kanssa läsnäollessa?
Taustatietona että anoppini on minua kohtaan avoimen vihamielinen, ilkeä ja hänen mielestä kaikinpuolin väärä nainen pojalleen vaikka olemme olleet yhdessä lähes vuosikymmenen ajan. Olemme joskus yrittäneet tulla toimeen, mutta siitä ei tullut mitään sillä anopin mielestä minun olisi pitänyt pyydellä häneltä anteeksi, vaikka hän on ollut se osapuoli joka on arvostellut ääneen kaikkea ulkonäöstäni työhöni.
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko esim. realistista että kaikki mummon ja lapsen tapaamiset tapahtuu vain isän kanssa läsnäollessa?
Ei ole. Mitä lapsesikin myöhemmin aikuistuessaan sinusta ajattelisi?
Jos olet riittävän aikuinen, osaat varmasti käyttäytyä kohteliaasti myös ilkeää anoppia kohtaan. Aika outo, lapsellinen ajatus jättää esim. ristiäiset pitämättä, kun ei tykkää/tule toimeen anopin kanssa. Lause, että toista ei voi muuttaa, voi vain muuttaa omaa suhtautumistaan asioihin, pitää hyvin paikkansa.
No onhan se epärealistista, että moisen ihmisen kanssa pidetään väkisin suhteita yllä lapsen kustannuksella.
Isän pitäisi nyt kasvaa isäksi.
Lapsen kustannuksella? Lapsi ei teidä mitään äitinsä ja mummonsa kiukutteluista, jos niitä ei lapsen naamalle hierota. Fiksu äiti osaisi aja
Ei anoppi ole aikuinen. Lapsen asteelle jäänyt.
Eikä lapsi mitään riitoja kuule, kun koko ihminen vain sivuuteyaan ja mies on oikea isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ap aikuisten elämää, että kyetään toimimaan myös ihmisten kanssa, joista ei pidetä. Nyt vain nielet ylpeytesi ja ajattelet sitä lastasi. Ei ole ylivoimaista olla muutama tunti samassa tilassa anopin kanssa.
Anoppi on siis lapsen asteella. Miksi se pitää muka sallia?
Mitä sönkkäät? Puhuttiin ap:n lapsesta. Hänellä on oikeus olla tekemisissä mummonsa kanssa, vaikka ap kiukuttelee kuin pahainen kakara.
Miten niin ajattele lasta? Nyt on kyse vastasyntyneestä! Meinaatko että vauvalle tulee paha mieli kun hänelle ei järjestetä ristiäisiä eikä mummia kutsuta?
Minä en tajua tuota että vastenmielisiä ihmisiä roikotetaan mukana väkisin.
anoppini inhosi omaa anoppiaan ja haukkui tätä aina, minä en ikinä edes tavannut koko naista mutta niin vaan kuuntelin tuntitolkulla sitä haukkumista.
ja anoppi oli minulle kamala kosk mielestään hänellä oli nyt oikeus olla kamala anoppi. Täysin kieroonkasvanutta.
olin nuori ja tyhmä ja ain opetettu että vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa.
ei pidä. Kaikissa ihmissuhteissa ei ole yhtään mitään vaalittavaa j kun niitä väkisin vaalitaan, se tuo vain kärsimystä.
Miniät on kovia hylkimään anoppiaan. Kun kaikkien pitäisi liehitellä rouvaa eikä tavallinen asiallinen käytös riitä. Mutta miehet kestävät kaikenlaiset ihmissuhdetaidottomat pimatsut - ainakin joitakin vuosia kunnes vaimon päsmäröinti on liikaa. Tietysti on täysvihtoreita.
Itse ehkä yrittäisin vastaavassa tilanteessa kuitenkin vielä parantaa niitä välejä. Mitä jos joskus kokeilisit jutella sen anopin kanssa. Soita vaikka hänelle ja kerro, että haluaisit saada hänen kanssa paremmat välit ja että teillä ehkä puolin ja toisin on voinut tulla väärinkäsityksiä tai loukattua toista. Hällä saattaa yhtä hyvin olla jotain hampaankolossa, jos ilkeilee. Jokainen voi joskus olla ajattelematon ja sanoa jotain, minkä ei tajua edes loukkaavan. Luulisi, että tällaisen ilmaa puhdistavan keskustelun jälkeen voi edes silloin tällöin tavata ja olla asiallinen.
Ei meillä ole lapsilla ollut minkäänlaisia nimijuhlia. Ja varsinkin jos naimisiin on menty low key, samaa linjaa voi hyvin jatkaa.
Miehen pitäisi nyt käsittää oman perheensä rajat ja tehdä äidilleen selväksi, että epäasiallisen käytöksen on loputtava.
Vierailija kirjoitti:
n elämää, että kyetään toimimaan myös ihmisten kanssa, joista ei pidetä. Nyt vain nielet ylpeytesi ja ajattelet sitä lastasi. Ei ole ylivoimaista olla muutama tunti samassa tilassa anopin kanssa.
Anoppi on siis lapsen asteella. Miksi se pitää muka sallia?
Poikansakin sallii. Miksipä niin?
No sitähän on täällä kysytty, että miksi vitussa se poikansa hyväksyy tuon.
Jos poika näkee kuka on syyllinen välirikkoon muttei viitsi vaimoaan ojentaa kun on pieni lapsikin.
Ap. kertoi ettei anoppi ole hyväksynyt poikansa exiäkään vaan on inhonnut näitä kaikkia ja kohdellut samalla tavoin kuin nyt häntä.
Poika siis näkee, että kaikki ne exät sekä ap. ovat syyllisiä välirikkoon ja oma äitikulta on joka kerta ollut ihan viaton, mutta ei viitsi ojentaa vaimoaan kun on pieni lapsikin. Just joo.
Mitä ihmeen haukkumista anopit voi tehdä paitsi maalaistaloissa useamman sukuöolven kolhooseissA? Vai onko tää ihan maalaisten palsta nykyisin tai mt-ongelmaisten.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen haukkumista anopit voi tehdä paitsi maalaistaloissa useamman sukuöolven kolhooseissA? Vai onko tää ihan maalaisten palsta nykyisin tai mt-ongelmaisten.
Irl elämässä ihmiset tapaavat toisiaan.
Mun lapset eivät ole ikinä edes tavanneet anoppiaan.
Enkä minäkään enää häitteni jälkeen - jotka anoppi pilasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irl elämässä ihmiset tapaavat toisiaan.
Satunnaisilla tapaamisilla? Mimmosissa piireissä elätte missä ei ole naisilla, nuorilla eikä vanhoilla, mitään käytöstapoja?
Miniä tuli eka kerran kylään oppikirjat mukana. Kysyin, mitä hän opiskelee. Et ymmärrä näin vaikeita asioita kuitenkaan, hän tokaisi.
Ei ollut kovin hyvä suhteen alku näyttää anopille paikka.
Vierailija kirjoitti:
Miniä tuli eka kerran kylään oppikirjat mukana. Kysyin, mitä hän opiskelee. Et ymmärrä näin vaikeita asioita kuitenkaan, hän tokaisi.
Poikasi kertonut älykkyytesi tason ennakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa settiä on tulossa. Olen elänyt tuon vaiheen miniänä. Kannattaa muistaa että lapset ovat syyttömiä tilanteeseen.
Minäkin olen elänyt tuon. Yritin käyttäytyä kuin normaali ihminen. En halunnut pilata lasteni mummosuhdetta (virhe!). Kun lapset olivat varhaisteinejä, aloitti mummo seteliä vilkutellen puhumaan pahaa lapsille ensin minusta ja sitten pojastaan. Lapset itse kertoivat.
Poikansakin on todennut, että lasten ja koko perheen kannalta parasta olisi ollut muuttaa n. 500 km päähän (tai ulkomaille) narsistipaskasta. Silläkin uhalla, että olisimme tyhjän päälle hypänneet ja joutuneet jättämään työpaikkamme.
Isä vie lapsen mummolaan. Toki jos anoppi vihamielinen lapselle, sitten ei pidä viedä.
Vierailija kirjoitti:
Appivanhemmat tulivat meille kutsumatta kylään sunnuntaiaamuna. Asettuivat koko päiväksi. Lounasaikaan sanoin, että minun on nyt pakko ruveta lukemaan seuraavan päivän tenttiin, mutta menköä te ulos syömään.
Appi sanoi että vain tyhmät ihmiset joutuu lukemaan tenttiin. Hänen tyttärensä ei koskaan lue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sivistyneet ihmiset toki on epäkohteliaita. Poikani oli siihen aikaan jo valmis DI eikä ikinä ole arvostellut älyäni.
Mutta voit ajatella ihan mitä haluat, anopit on tyhmiä.
Eipä teiltä nuoremmilta voi suuria ajatuksia odotella, samaa stereotypiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sivistyneet ihmiset toki on epäkohteliaita. Poikani oli siihen aikaan jo valmis DI eikä ikinä ole arvostellut älyäni.
Mutta voit ajatella ihan mitä haluat, anopit on tyhmiä.
Eipä teiltä nuoremmilta voi suuria ajatuksia odotella, samaa stereotypiaa
Jostakin se miniä kuitenkin oli tiedon saanut.
Vierailija kirjoitti:
Unohtaisin koko ihmisen.
Jos hän ei kykene lukuisista tilaisuuksista huolimatta olemaan asiallinen, ei hänen suhteessaan lapseesikaan ole mitään vaalittavaa.
Elätte omaa elämäänne ja siinä se.
Ei. Lapsella on oikeus isovanhempaan. Minun äitini ja hänen äitinsä eivät tulleet toimeen, mutta minua ei estetty koskaan viettämästä aikaa mummon kanssa ja meillä oli hyvin lämpimät ja läheiset välit. Olen tästä heille yhä kiitollinen.
Lapset eivät ole tyhmiä. Kuulevat vanhempiensa riidat aiheesta. Välit isän sukuun etäiset, kun kotiin ei voi kutsua vastavierailulle, koska se ei käy äidille. En ymmärrä tällaisia aikuisten riehumista.