Miten jakaa asumiskustannukset toisen omistamassa asunnossa?
Yhteenmuutto edessä, toinen omistaa asunnon ja lyhentää asuntolainaa. Mikä on reilua?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on asunto, josta joutuu maksamaan vuokraa n 2500 -3000 e. Yhtiövastike 570 e.
Jos joku ilmoittaisi maksaa mulle puolet yhtiövastikkeesta, nauraisin
Mikä mielestäsi on sitten taso? Joku 1,5-2 tonnia? Ei sitten kannata asua sellaisen kanssa, jonka bruttotulot on 2000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan itse asunnon ja avopuolisoni maksaa yhtiövastikkeen kokonaisuudessaan. Mikään muu vaihtoehto ei olisi reilu ja tämäkin siinä rajoilla.
Puolet vastikkeesta, sähkölaskusta, vesimaksuista jne.Tuo on kyllä epäreilua, että osallistuu vaan juokseviin kuluihin. Totta kai maksetaan hieman ekstraa asunnon käyttämisestä ja kuluttamisesta.
Niin, en minäkään kenenkään nurkkiin muuttaisi, niin että puhutaan jatkuvasti toisen asunnosta. Vaan siinä kohtaa hommataan se aidosti yhteinen asunto, muuten en lähtisi mihinkään yhteenmuuttoihin.
Nuorena näin, mutta vanhempana eronneilta tai muuten sinkuilta löytyy usein se omistusasunto, jopa jo maksettu sellainen ja neliöitä. Silloin on usein taloudellisestikin järkevä muuttaa siihen, eikä ostaa yhteistä. Varsinkin jos toisella ei ole rahkeita tai muuten haluja yhteiseen asuntovelkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on asunto, josta joutuu maksamaan vuokraa n 2500 -3000 e. Yhtiövastike 570 e.
Ei ole mitään syytä ottaa ketään asumaan luokseen.
Eikä ole mitään syytä mennä kenenkään pahin asuntoon asumaan. Menettää oman elämänsä.
Halvalla.
Mun kulut ei nousseet yhteenmuutosta kuin vesimaksun verran, mutta elintaso nousi, kun on kaksi tilipussia kattamassa arkea. Siksi en ota puolisolta mitään mun asunnossa asumisesta, vaikka hän tahtoisi maksaa. Hän ei ole pihi ja käyttää rahaa muuhun meidän elämään reilusti. Me ei riidellä koskaan rahasta eikä kumpaakaan käytetä hyväksi.
Kumppani tykkää nikkaroida ja pitää paikat kunnossa, ja asunnon arvo pysyy, kun ei pääse rapistumaan. Se menköön vuokrasta, jos pitää ajatella sillä tavalla. Ei todella tulisi mieleen velottaa lattioiden ja vessanpöntön kuluttamisesta. Päinvastoin kuluneet paikat on fiksattu yksi kerrallaan kuntoon. Arki on helpompaa kun voi siivota yhdessä sata neliötä ja toinenkin kokkaa, lämmittää saunaa, hoitaa ostokset ja vie roskat ja pesee vessanpöntöt, pyykit ja hoitaa pihaa sekä lumityöt jne. Jää vapaa-aikaa toisella tavalla kuin yksin rehkiessä.
Ottaisitko sinä asumaan luoksesi vain, että toinen maksaa puolet juoksevista kuluista ja näin hänellä on varaa sijoittaa kunnolla ja kasvattaa omaisuutta?
Ottaisin. Minä sijoitan kiinteistöön, hän sijoittaa mihin lystää. Asumisen kulut menee tuossa puoliksi, joten molemmilla jää yhtä paljon sijoitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisitko sinä asumaan luoksesi vain, että toinen maksaa puolet juoksevista kuluista ja näin hänellä on varaa sijoittaa kunnolla ja kasvattaa omaisuutta?
Ottaisin. Minä sijoitan kiinteistöön, hän sijoittaa mihin lystää. Asumisen kulut menee tuossa puoliksi, joten molemmilla jää yhtä paljon sijoitettavaa.
Minä asuin näin, kun toinen ei halunnut, että maksan enemmän kuin puolet juoksevista kuluista. Sijoitin 900 euroa kuussa, jonka olin aiemmin maksanut vuokraa. Erosimme sitten 10 vuoden jälkeen, ja minä lähdin hyvän sijoitussalkun kanssa pois, kun toinen alkoi tehdä keittiö- ja kylppäriremonttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin näin, kun toinen ei halunnut, että maksan enemmän kuin puolet juoksevista kuluista. Sijoitin 900 euroa kuussa, jonka olin aiemmin maksanut vuokraa. Erosimme sitten 10 vuoden jälkeen, ja minä lähdin hyvän sijoitussalkun kanssa pois, kun toinen alkoi tehdä keittiö- ja kylppäriremonttia.
Hänen ei tarvinnut lunastaa sinua ulos 10 vuoden jälkeen. Hyvä valinta molemmille. Kumpikin sai varsinaiset asumisen kulut pieniksi.
Näen asuntolainan sijoittamisena. Asumisen muut kulut taas on muita kuluja. Maksoin asuntolainan 15 vuodessa. Vuokralla asuttaessa ei olisi nyt omaisuutta.
"Näen asuntolainan sijoittamisena. Asumisen muut kulut taas on muita kuluja. Maksoin asuntolainan 15 vuodessa. Vuokralla asuttaessa ei olisi nyt omaisuutta."
Maksoin asuntolainan 16 vuodessa, mutta en silti ottaisi ketään asumaan pelkillä juoksevilla kuluilla, kun ovat todella pienet. Mieluummin molemmilla omat asunnot. Remppoihin tietenkin menee säästöjä taas jossain vaiheessa enemmän ja vähemmän. En nyt pidä tätä hyvänä sijoituskohteena vaikka asuntojen arvot ovat tällä alueella nousseet.
Vuokralla asuminen ei sulje pois vaurastumista. Jos palkka mahdollistaa, voi sijoittamalla kartuttaa omaisuutta ilman, että omistaa kiinteää asuntoa. Kaikki eivät halua sitoa itseään omistusasuntoon, vaan valitsevat vuokra-asumisen vapauden ja sijoittavat varansa muualle.
Jos joskus kävisi niin onnettomasti että joku muuttais mun omakotitaloon niin saia maksaa puolet sähköstä, vedestä, netistä, tontin vuokrasta, roska- ja bioastioiden tyhjennyksestä ja kaikesta muusta käyttökulusta. Itse maksaisin kumminkin omistamastani kiinteistöstä vakuutukset, verot, remontit ja jos vielä olisin velkaa niin lainan lyhennykset.