Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaa asumiskustannukset toisen omistamassa asunnossa?

Vierailija
31.07.2025 |

Yhteenmuutto edessä, toinen omistaa asunnon ja lyhentää asuntolainaa. Mikä on reilua?

Kommentit (171)

Vierailija
101/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille lokeille.  Vaimo maksaa puolet kaikista asumiseen liittyvistä kuluista. Hän säästää vielä 300€/kk edellisen asuntonsa vuokraan verrattuna. Edellinen asunto oli kusinen kaksio.  Nyt uusi 4* isompi omakotitalo.

Hän kyseenalaisti maksaako liikaa. Sanoin että osta asunnosta puolet. Hän innostui meni pankkiin kk eräksi olisi tullut 1190€. Siihen. Loppui ulinat.

Mutta siellä kusisessa kaksiossa ei ole ilkeä ukko, eli win jokatapauksessa.

Vierailija
102/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi itse toisen lainaa. Jos mies haluaa että asun hänen kanssaan, maksakoot :)

Voithan maksaa miehelle sotten vuokraa, kun loisit hänen asunnossaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille lokeille.  Vaimo maksaa puolet kaikista asumiseen liittyvistä kuluista. Hän säästää vielä 300€/kk edellisen asuntonsa vuokraan verrattuna. Edellinen asunto oli kusinen kaksio.  Nyt uusi 4* isompi omakotitalo.

Hän kyseenalaisti maksaako liikaa. Sanoin että osta asunnosta puolet. Hän innostui meni pankkiin kk eräksi olisi tullut 1190€. Siihen. Loppui ulinat.

Niin ehkä hän on sitten tyhmä. Koska hän jostain ihme syystä halusi muuttaa 100* parempaan asuntoon ja säästää vielä rahaa.  Ehkä hän myös tykkää musta.

Vierailija
104/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan avovaimoni muutti asuntooni ja hän maksoi vastikkeen ja minä lainanlyhennyksen. Vastike oli vain kolmannes siitä, mitä hän maksoi aiemmin vuokraa yksin asuessaan. Ei koskaan valittanut tilanteesta.

Toki täällä jotkut ulisee, että vastikekin pitäisi maksaa puoliksi, mutta silloinhan koko hommassa ei ole enää mitään järkeä, koska siloin toinen tulee käytännössä ilmaiseksi asumaan toisen siivellä. Lisäksi asunto kuluu enemmän kun tulee lisää asujia.

Millä logiikalla se on käytännössä ilmaista asumista, että maksaa puolet vastikkeesta? Yksin asuessahan sinä maksat sen kokonaan. 

No jos vastike on vaikka 280€ ja se jää sinulta ainoaksl perittäväksi asumiskuluksi, niin onko se oikeasti mielestäsi liikaa? Pitäisikö sinun pästä esim puolella vastikkeella 140 eurolla

Minusta ainut taloudellisesti reilu ratkaisu on että kaikki asuntoon liittyvät juoksevat kulut maksetaan puoliksi mutta asuntolainan kuluineen omistaja maksaa yksin. Juoksevat kulut on vastikkeen lisäksi kaikki muut kuten sähkö ja vesi jos ne eivät kuulu vastikkeeseen plus vakuutus, jätehuolto yms. 

Minä ihmettelen enemmän sitä miten sinä voisit härskisti laittaa kumppanin maksamaan kaikki juoksevat kulut samalla kun itse voit kartuttaa omaisuuttasi lyhentämällä lainaa enemmän. 

Oikeasti tosin en ikinä muuttaisi toisen omistamaan asuntoon. Joko ostaisin puolet siitä tai vielä mieluummin ostettaisiin yhteinen oma.

Miten niin kaikki juoksevat kulut, jos toinen maksaa vain vastikkeen? Ihme tarinaa suollat. Vastike ei edes kartuta toisen omaisuutta, koska se ei ole mikään lainanlyhennys. Ja mikä oikeus sillä toisella olisi päästä kartuttamaan omaa omaisuuttaan toisen siivellä maksamalla vain puolikkaan vastikkeen, kun yksin maksaisi vuokraa moninkertaisen summan? Hän voi kartuttaa jo nyt varallisuuttaan, jos maksaa vain vastikkeen verrattuna kalliiseen vuokraan.

Vierailija
105/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan avovaimoni muutti asuntooni ja hän maksoi vastikkeen ja minä lainanlyhennyksen. Vastike oli vain kolmannes siitä, mitä hän maksoi aiemmin vuokraa yksin asuessaan. Ei koskaan valittanut tilanteesta.

Toki täällä jotkut ulisee, että vastikekin pitäisi maksaa puoliksi, mutta silloinhan koko hommassa ei ole enää mitään järkeä, koska siloin toinen tulee käytännössä ilmaiseksi asumaan toisen siivellä. Lisäksi asunto kuluu enemmän kun tulee lisää asujia.

Millä logiikalla se on käytännössä ilmaista asumista, että maksaa puolet vastikkeesta? Yksin asuessahan sinä maksat sen kokonaan. 

No jos vastike on vaikka 280€ ja se jää sinulta ainoaksl perittäväksi asumiskuluksi, niin onko

En tiedä mistä luet VAIN vastikkeen kun en ole missään niin sanonut. Olen sanonut että vastikkeen plus muut juoksevat kulut. 

Taloissa tosin ei ole vastikkeita mutta oletan että asukkaat itse tietävät omat asumiseen liittyvät juoksevat kulunsa.  

Vierailija
106/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa rauhaa ei voita mikään. Maksan mieluusti isoakin vuokraa, kun sillä kuitenkin saa oman vapauden mennä ja tulla miten ja mihin aikaan vaan. ei tarvi kuunnella toisten kitinöitä kuorsauksia ovien paukahduksia, toisten lasten ulinoita ja syövät sun eväät jääkaapista, juu ei. 

Nu ss ia voi sit muuallaki. Vai mihin niitä kumppaneita nyt edes tarvitaankaan.

Vierailija
107/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En missään tapauksessa suosittele kenenkään naisen asuvan noin ilkeän ja pihin miehen kanssa. Säästää paljon!

Vierailija
108/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi itse toisen lainaa. Jos mies haluaa että asun hänen kanssaan, maksakoot :)

Voithan maksaa miehelle sotten vuokraa, kun loisit hänen asunnossaan

Silloin kannattaa asua ihan itsenäisesti. Ei kannata lähteä maksamaan vuokraa "kumppanile".

Vierailija
109/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ehkä hän on sitten tyhmä. Koska hän jostain ihme syystä halusi muuttaa 100* parempaan asuntoon ja säästää vielä rahaa.  Ehkä hän myös tykkää musta.

Ei kannattaisi. Ilkeä ja pihi Ei muutu muuksi.

Vierailija
110/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En missään tapauksessa suosittele kenenkään naisen asuvan noin ilkeän ja pihin miehen kanssa. Säästää paljon!

Eli musta tuli pihi mies. Koska 50% juoksevia kuluja olisi alle 200€ kk. Asunnossa jonka vuokra taso olisi noin 2000€/kk.

Millä logiikalla sä voit ajatella noin?

Kertoo ehkä susta enemmän.

Vierailija
111/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli musta tuli pihi mies. Koska 50% juoksevia kuluja olisi alle 200€ kk. Asunnossa jonka vuokra taso olisi noin 2000€/kk.

Millä logiikalla sä voit aj

Sillä logiikalla että naisen pitäisi aina saada olla miehen lompakolla. Ja rehellisesti onhan sun nainen nyttenkin sillä

Vierailija
112/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksettiin ennen vuokraa (sis. Vesi) molemmat 500€

kunnes mies osti asunnon omakseen. Maksetaan puoliksi 

yhtiövastike, lainan korot ja muut juoksevat menot.

minä maksan siis 240€ ja mies 240€ + lainan lyhennys, minä saan saman summan osakesalkkuuni

eli molemmat saamme säästöön samanverran. 

Mielestäni reilua.

Vierailija
113/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat hyötyä toisesta. Omistan ison omakotitalon. Jos jäisin yksin, se on kokonaan minun. Velattomana. Minulla on myös hyvät tulot. Jos sitten vielä joskus tapaisin miehen, jonka kanssa haluaisin jakaa elämäni, ja hän muuttaisi luokseni, en tietenkään perisi vuokraa. Koska hänen pitäisi olla muuten minulle tärkeä, että olisin yhteen muuttoon valmis. Jos itse jotain kuluja haluaisi maksaa, niin ok, mutta en todellakaan miettisi, että olisi ongelma, jos mies hyötyy tilanteesta. Minähän pitäisin siitä miehestä. Maksoin aikoinaan mieheni opintolainan pois kun menimme yhteen. Koska pystyin. Ja oikeasti pidän miehestäni. 

Vierailija
114/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun tämä joka ei omista asuntoa on opiskelija?  Ei siis saa edes opiskelijan asumislisää kun asuu puolison omistamassa asunnossa. Ainoa tulo on opintoraha. 

Vierailija
115/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin 285 euron vastikkeen yksin ja lisäksi puolet juoksevista kuluista. Sain hyvin säästöön verrattuna vuokralla oloon. Asunto tilava ja valoisa.

Vierailija
116/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistan itse asunnon ja avopuolisoni maksaa yhtiövastikkeen kokonaisuudessaan. Mikään muu vaihtoehto ei olisi reilu ja tämäkin siinä rajoilla.

Niinpä, sinä kartutat omaisuuttasi ja puoliso maksaa juoksevat kulut.. en suostuisi.

Minä onneksi suostuin. Mulla jäi rahaa säästöön tosi paljon kuussa. 

Vierailija
117/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka asuu toisen omistamassa on vuokralainen ja maksaa vuokraa omistajalle. Itse en ottanut koskaan ketään luokseni asumaan. Kun tapasin mieheni, kumpikin lähti pois omastaan ja ostimme yhteisen asunnon kummankin nimiin, tasapuolista.

Vierailija
118/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te saatte ihan keskenänne sopia miten kulut jaetaan. Kun olette päässeet kumpaakin miellyttävään sopimukseen, kirjatkaa se ylös, ettei jälkikäteen tarvitse riidellä ja muistella, mitä sovitte. Voitte vaikka kerran vuodessa katsoa sopimusta jos elämäntilanteenne on muuttuneet.

Vierailija
119/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte siis kämppiksiä.

😅

Vierailija
120/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistan itse asunnon ja avopuolisoni maksaa yhtiövastikkeen kokonaisuudessaan. Mikään muu vaihtoehto ei olisi reilu ja tämäkin siinä rajoilla.

Ei ole olemassa avopuolisoa.