Miten jakaa asumiskustannukset toisen omistamassa asunnossa?
Yhteenmuutto edessä, toinen omistaa asunnon ja lyhentää asuntolainaa. Mikä on reilua?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Omistan itse asunnon ja avopuolisoni maksaa yhtiövastikkeen kokonaisuudessaan. Mikään muu vaihtoehto ei olisi reilu ja tämäkin siinä rajoilla.
Puolet vastikkeesta, sähkölaskusta, vesimaksuista jne.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon omistaja maksakoon lainan ja vastikkeet. Sähkö ja vesilaskut voi puolittaa.
Mulla kuuluu vastikkeeseen mm. lämmitys, vesi ja jätehuolto. Kyllä nuo pitäisi yhdessä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan itse asunnon ja avopuolisoni maksaa yhtiövastikkeen kokonaisuudessaan. Mikään muu vaihtoehto ei olisi reilu ja tämäkin siinä rajoilla.
Puolet vastikkeesta, sähkölaskusta, vesimaksuista jne.
Tuo on kyllä epäreilua, että osallistuu vaan juokseviin kuluihin. Totta kai maksetaan hieman ekstraa asunnon käyttämisestä ja kuluttamisesta.
Jos tienataan samanverran niin puoliksi menee
sähkö, vesi, vastike, lainan korot, vakuutukset
ja sen summman millä toinen lyhentää lainaansa voi toimen sijoittaa.
Näin me teemme, ruokakuluista mies maksaa hieman enemmän koska syö enemmän ja kalliimpia lihija (itse olen kasvissyöjä)
Ei ole tarvinnut rahasta riidellä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnosta riippuen noin 1/3 vastaavan asunnon markkinavuokrasta on minusta kohtuullinen. Puolikas markkinavuokra on liikaa ja puolet juoksevista kuluista kohtuuttoman vähän. Vastike ja juoksevat kulut kokonaan voi olla sopivaa kokoluokkaa, mutta ei aina.
Jos vuokralaista kaipaa, niin kannattaa laittaa ilmoitus esim vuokra-asuntosivuille.
Jatkan vielä, että jos muuttaisin "avoliittoon", jossa toinen pohtisi perivänsä minulta markkinahintaista vuokraa, niin kyllä siinä sitten ihan sopparit tehtäisiin vuokralaisuudesta.
Vuokralaisuudessa on se kiva puoli, että esim. huomatessani asunnossa korjaustarpeita, olen vain yhteydessä joko vuokranantajaan tai vuokranantajan ilmoittamaan huoltoyhtiöön. Ja sen jälkeen vain odottelen, että vika tullaan korjaamaan. Eli samaan tapaan toimisin tuossak
Vuokraa en maksaisi minäkään, mutta toimivassa parisuhteessa osataan kyllä neuvotella reilu ratkaisu, jossa kumpikaan ei tule hyväksikäytetyksi.
Muut voi asua jatkossakin yksin sillä veden ja sähkön hinnalla ja saa kaikki neliöt omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnosta riippuen noin 1/3 vastaavan asunnon markkinavuokrasta on minusta kohtuullinen. Puolikas markkinavuokra on liikaa ja puolet juoksevista kuluista kohtuuttoman vähän. Vastike ja juoksevat kulut kokonaan voi olla sopivaa kokoluokkaa, mutta ei aina.
Jos vuokralaista kaipaa, niin kannattaa laittaa ilmoitus esim vuokra-asuntosivuille.
Jatkan vielä, että jos muuttaisin "avoliittoon", jossa toinen pohtisi perivänsä minulta markkinahintaista vuokraa, niin kyllä siinä sitten ihan sopparit tehtäisiin vuokralaisuudesta.
Vuokralaisuudessa on se kiva puoli, että esim. huomatessani asunnossa korjaustarpeita, olen vain yhteydessä joko vuokranantajaan tai vuokranantajan ilmoittamaan huoltoyhtiöön. Ja sen jälkeen vain odottelen, että vika tu
Vuokraa en maksaisi minäkään, mutta toimivassa parisuhteessa osataan kyllä neuvotella reilu ratkaisu, jossa kumpikaan ei tule hyväksikäytetyksi.
Muut voi asua jatkossakin yksin sillä veden ja sähkön hinnalla ja saa kaikki neliöt omaan käyttöön.
Se, että yhteenmuuttaessa ruvettaisiin miettimään jotain markkinahintaisia vuokria tuo itselleni mieleen vain sen, että halutaan vuokratuloja ilman vuokranantajan velvollisuuksia.
Kulujen jakaminen on sitten asia erikseen, mutta jos mitään pohditaan markkinavuokrien mukaan, niin katson kyseessä olevan bisnestyyppinen huoneistovuokraus, eikä avoliitto. Ja silloin tehdään asianmukaiset sopimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka asuu toisen omistamassa on vuokralainen ja maksaa vuokraa omistajalle. Itse en ottanut koskaan ketään luokseni asumaan. Kun tapasin mieheni, kumpikin lähti pois omastaan ja ostimme yhteisen asunnon kummankin nimiin, tasapuolista.
Ei vaan puoliso tai avopuoliso. Ja yhteiskunta odottaa näiden elävän yhteisessä taloudessa, eikä sellaiseen saa esim asumistukea. Ellei pysty osoittamaan, että parisuhdetta ei ole.
Kuinkahan moni vuokrankerääjä oikeasti tekee veropetoksen? Ja hyötyy puolisostaan enemmän kuin vuokranantaja vastaavalla vuokralla hyötyisi?
Melko harva. Varsinkin kun korot huutelee korkealla. Mä maksan
Noin Pihin miehen ei kannata "ottaa vaimoa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet vastikkeesta, sähkölaskusta, vesimaksuista jne.Tuo on kyllä epäreilua, että osallistuu vaan juokseviin kuluihin. Totta kai maksetaan hieman ekstraa asunnon käyttämisestä ja kuluttamisesta.
Jos toinen valittelisi minun kuluttavan tämän asuntoa, niin toteaisin että eiköhän jätetä sitten muuttamatta :D
Sama kuin minä toisin talouteen auton, ja perisin juoksevien kulujen lisäksi vielä maksua tämän käytöstä, jos tämä puoliso sitä käyttäisi/kyydissä tulisi. Kun kuluu käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet vastikkeesta, sähkölaskusta, vesimaksuista jne.Tuo on kyllä epäreilua, että osallistuu vaan juokseviin kuluihin. Totta kai maksetaan hieman ekstraa asunnon käyttämisestä ja kuluttamisesta.
Jos toinen valittelisi minun kuluttavan tämän asuntoa, niin toteaisin että eiköhän jätetä sitten muuttamatta :D
Sama kuin minä toisin talouteen auton, ja perisin juoksevien kulujen lisäksi vielä maksua tämän käytöstä, jos tämä puoliso sitä käyttäisi/kyydissä tulisi. Kun kuluu käytössä.
Minä en kehtaisi asua toisen asunnossa vain maksamalla puolet juoksevista kuluista. Ilman muuta maksaisin extraa ja lopulta molemmat hyötyisivät yhteenmuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään asunnosta maksaisi, jos kävisin siellä vaan hetken oleilemassa, kuten autossakaan ei asuta pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään asunnosta maksaisi, jos kävisin siellä vaan hetken oleilemassa, kuten autossakaan ei asuta pysyvästi.
Kyllähän auto ja sen osat kuluvat ihan jokaisella kilometrillä, mitä sillä ajat.
Niin että otetaan markkinahintainen autovuokra-maksu (+ lisäksi bensakulut), jos tämä puoliso lainaa tätä talouden ainoaa autoa? :D
Ja jos olen kuskina, niin laitetaan taksamittari raksuttamaan? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kehtaisi asua toisen asunnossa vain maksamalla puolet juoksevista kuluista. Ilman muuta maksaisin extraa ja lopulta molemmat hyötyisivät yhteenmuutosta.
Niin, en minäkään kenenkään nurkkiin muuttaisi, niin että puhutaan jatkuvasti toisen asunnosta. Vaan siinä kohtaa hommataan se aidosti yhteinen asunto, muuten en lähtisi mihinkään yhteenmuuttoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, sinä kartutat omaisuuttasi ja puoliso maksaa juoksevat kulut.. en suostuisi.
Yhtiövastike kokonaisuudessaan ei ole sama kuin juoksevat kulut! Tuohan voi olla vaikka 300€. Siihen päälle tulee juoksevia kuluja lisää.
Kootusti tästä ja muista ketjuista parhaat ja oleellisimmat palat
Miehet: Naisessa tärkeintä on nuoruus ja ulkonäkö, tuloilla tai koulutuksella ei ole väliä
Myös miehet: Naisen täytyy silti maksaa vähintään puolet yhteisistä kuluista (mieluummin enemmän) ja tietenkin myös asuntolainani korot koska hänhän pääsee asumaan hienossa talossani
Myös miehet: Minulla ei enää seiso koska naiseni täytti 40
Ja nyt tähän tulee joku ulisemaan #miesvihaa mutta fakta on se että näin te miehet täällä kommentoitte. Päivä toisensa jälkeen.
Maksaisin puolet juoksevista kuluista ja siihen 200-300 euroa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todellakin rajoilla. Sinä kartutat omaisuutta ja puolisosi maksaa.
Asunnon omistaja todella kartoittaa omaisuuttaan. Tämä omaisuus ei kuitenkaan kasva ilman riskiä tai korkoja. Jokaisesta lainan lyhennyksestä maksetaan korkoa ja riskinä on asunnon arvon romahtaminen. Jos kaikki kulut laitetaan puoliksi niin asunnon omistaja häviää koska hän maksaa asunnosta myös korkoja ja ottaa riskin. Puhumattakaan siitä että hänen rahat ovat kiinni asunnossa jossa toinenkin asuu eikä rahaa riitä sijoitettavaksi muualle. Asuntoa omistamaton hyötyy tilanteesta enemmän koska hän voi asua samalla kustannuksella kuin asunnon omistaja mutta ilman korkokuluja ja omistamisen riskiä. Lisäksi jos toinen ei omistaisi asuntoa eli käyttäisi suurta osaa tuloistaa lainan lyhennyksiin ja korkoihin, niin asuttaisiin vuokralla jolloin asumiskustannukset olisivat paljon korkeammat. Jos vastike maksetaan puoliksi hyötyy asuntoon muuttava yhteenmuutosta siten huomattavasti enemmän kuin asunnon omistaja.
Tällaistakin olen kuullut naiselta, joka muutti miehen velkaiseen taloon. "Minua on pyydetty asumaan, en ole missään vastuussa mistään".
Eksä muutti mun uudehkoon asuntoon hyvällä alueella. Sovittiin että maksaa asumisestaan puolet alueen normivuokrasta sekä puolet juoksevista kuluista. Ruokakulut jaettiin vähän eri kaavalla koska hänellä ne oli tuplat mun kuluihin nähden. Meillä on yhteinen taloustili jolta maksettiin yhteiset menot. Kumpikin laittoi tuloistaan tietyn prosentin tilille, ei seurattu kulutusta sen tarkemmin. Riitti että siellä on rahaa laskuihin. Muuten omat tilit ja rahat/säästöt. Kertaakaan ei riidelty rahasta, suhde päättyi muista sylstä.
Yhdessä asuttiin noin viisi vuotta. Sinä aikana eksä oli ostanut itselleen sijoituskämpän jota vuokralainen ehti lyhentää mukavasti. Muutenkin jäi rahaa säästöön ihan mukavasti. Jos eksä olisi yrittänyt luikerrella sisälle jollain naurettavalla diilillä kuten puolet vastikkeesta olisi saanut pysyä yksiössään. Jos tilanne olisi toistepäin vastaava järjestely olisi minulle ookoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisitko sinä asumaan luoksesi vain, että toinen maksaa puolet juoksevista kuluista ja näin hänellä on varaa sijoittaa kunnolla ja kasvattaa omaisuutta.
Vuokralaisuudessa on se kiva puoli, että esim. huomatessani asunnossa korjaustarpeita, olen vain yhteydessä joko vuokranantajaan tai vuokranantajan ilmoittamaan huoltoyhtiöön. Ja sen jälkeen vain odottelen, että vika tullaan korjaamaan. Eli samaan tapaan toimisin tuossakin vuokrasuhteessa. Plus oletan, että vuokralaisena minulle on rajattu jokin osio kiinteistöstä vain omaan käyttöön, josta sitten tosiaan sitä neliöhintaa maksan. Yhteistiloista maksan samassa suhteessa, mitä olisi esim. kerrostalon yhteistiloista saunoineen ja muiden yhteistiloineen.