Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaa asumiskustannukset toisen omistamassa asunnossa?

Vierailija
31.07.2025 |

Yhteenmuutto edessä, toinen omistaa asunnon ja lyhentää asuntolainaa. Mikä on reilua?

Kommentit (171)

Vierailija
61/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki käyttökulut puoliksi. 

Vierailija
62/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä puolet yhtiövastikkeesta ja kuluista. Lisäksi joku summa myös asunnon kulumisesta. 

Kuka siivoaa ym. Jos kumppani tekee niitä, ei asunnon " kulumisesta"   laskuttaminen kuulosta asialliselta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtiövastike ja puolet kuluista tai puolet käyvästä markkinavuokrasta, kumpi näistä edullisempi.

Ei se asuntolainan ottaminenkaan mitään ilmaista ole (tai ole ollut jos jo maksettu). 

Itse tällaisessa tilanteessa olisin mieluummin se, joka maksaa toiselle vastikkeet/puolivuokran kuin se, jolla on asuntolaina.

ON kohtuutonta jos maksaa SEKÄ vastikkeet, että puolivuokran 

Vierailija
64/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee siten että, että minä maksan lainan lyhennykset, yhtiövastikkeen, kotivakuutuksen, netin, sähköt, Hesarin nettilehden ja suurimman osan ruokakuluista. Avovaimo maksaa tästä minulle nimellisen korvauksen joka kattaa noin puolet yhtiövastikkeesta, kotivakuutuksesta, netistä, hesarista ja 1/5 osan ruokakuluista. Ilmaiseksihan tuo asuu ja elää, mutta en jaksa valittaa. Olen hyvätuloinen ja hän pienituloinen. Menee tulojen mukaan, joka on mielestäni reilua. Terveisin kiltti mies

Et ole kiltti, vaan riistät köyhää, koska hänellä ei ole vaihtoehtoja. Näin toimivat asuntosijoittajatkin. Kela se niiden sijoituskämpät maksaa. 

Vierailija
65/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on, että mies maksaa kaiken. Ihan sama kumman asunto on.👌

Vierailija
66/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä tosi haasteellinen kysymys. 

Mielestäni näin, asunnon omistaja maksaa lainanlyhennyksen itse, puoliso vastikkeen ja kaikki muut menot puoliksi.

Se, että maksettaisiin vastike puoliksi ei tässä tapauksessa ole ihan oikein. Tuo lainatonhan asuu käytännössä ilman kuluja ja toinen maksaa toki omaisuuttaan. Jos lainaton asuisi vuokralla, maksaisi varmasti enemmän kuin mitä vastike on. 

Itselleni ainakin käy näin. Kun en millään voisi asua toisen kotona puoli-ilmaiseksi. Ennen maksoin vuokraa 600 € ja nyt maksan vastikkeen, joka on 300 €. Asunto kuluu myös minun käytössäni ja rahaa jää enemmän itselleni. 

Vierailija
67/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee siten että, että minä maksan lainan lyhennykset, yhtiövastikkeen, kotivakuutuksen, netin, sähköt, Hesarin nettilehden ja suurimman osan ruokakuluista. Avovaimo maksaa tästä minulle nimellisen korvauksen joka kattaa noin puolet yhtiövastikkeesta, kotivakuutuksesta, netistä, hesarista ja 1/5 osan ruokakuluista. Ilmaiseksihan tuo asuu ja elää, mutta en jaksa valittaa. Olen hyvätuloinen ja hän pienituloinen. Menee tulojen mukaan, joka on mielestäni reilua. Terveisin kiltti mies

Suuresta tuloerosta johtuen meillä minä maksan omat ja yhteiset menot ja puoliso maksaa omat lisämenonsa jos niitä sattuu olemaan. Tämäkin on reilua meidän tilanteessa.

Vierailija
68/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat sähkö/ lämpölaskut tietenkin. Ruuat  ym tarvikkeet puoliksi.

Vierailija
69/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jaetaan sillä tavalla että ei muuteta yhteen tai jos muutetaan niin kämppään joka on 50 50 suhteessa molempien.

Vierailija
70/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan avovaimoni muutti asuntooni ja hän maksoi vastikkeen ja minä lainanlyhennyksen. Vastike oli vain kolmannes siitä, mitä hän maksoi aiemmin vuokraa yksin asuessaan. Ei koskaan valittanut tilanteesta.

Toki täällä jotkut ulisee, että vastikekin pitäisi maksaa puoliksi, mutta silloinhan koko hommassa ei ole enää mitään järkeä, koska siloin toinen tulee käytännössä ilmaiseksi asumaan toisen siivellä. Lisäksi asunto kuluu enemmän kun tulee lisää asujia.

Millä logiikalla se on käytännössä ilmaista asumista, että maksaa puolet vastikkeesta? Yksin asuessahan sinä maksat sen kokonaan. 

No jos vastike on vaikka 280€ ja se jää sinulta ainoaksl perittäväksi asumiskuluksi, niin onko se oikeasti mielestäsi liikaa? Pitäisikö sinun päästä esim puolella vastikkeella 140 eurolla ja ei sitten muuta? Kuitenkin menet kuluttamaan toisen omistamaa kämppää ja yksinään maksaisit vuokraa tyyliin 700 euroa.

En ole ikinä tuollaisia lokkeja ymmärtänyt. Heittäisin niskaperseotteella kämpästä ulos. Elämänkumppaniksi en tuollaista itsekästä persläpıä edes harkitsisi.

Vierailija
71/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan avovaimoni muutti asuntooni ja hän maksoi vastikkeen ja minä lainanlyhennyksen. Vastike oli vain kolmannes siitä, mitä hän maksoi aiemmin vuokraa yksin asuessaan. Ei koskaan valittanut tilanteesta.

Toki täällä jotkut ulisee, että vastikekin pitäisi maksaa puoliksi, mutta silloinhan koko hommassa ei ole enää mitään järkeä, koska siloin toinen tulee käytännössä ilmaiseksi asumaan toisen siivellä. Lisäksi asunto kuluu enemmän kun tulee lisää asujia.

Millä logiikalla se on käytännössä ilmaista asumista, että maksaa puolet vastikkeesta? Yksin asuessahan sinä maksat sen kokonaan. 

No jos vastike on vaikka 280€ ja se jää sinulta ainoaksl perittäväksi asumiskuluksi, niin onko se oikeasti mielestäsi liikaa? Pitäisikö sinun päästä esim puolella vastikkeella 140 eurolla ja e

Minusta ainut taloudellisesti reilu ratkaisu on että kaikki asuntoon liittyvät juoksevat kulut maksetaan puoliksi mutta asuntolainan kuluineen omistaja maksaa yksin. Juoksevat kulut on vastikkeen lisäksi kaikki muut kuten sähkö ja vesi jos ne eivät kuulu vastikkeeseen plus vakuutus, jätehuolto yms. 

Minä ihmettelen enemmän sitä miten sinä voisit härskisti laittaa kumppanin maksamaan kaikki juoksevat kulut samalla kun itse voit kartuttaa omaisuuttasi lyhentämällä lainaa enemmän. 

Oikeasti tosin en ikinä muuttaisi toisen omistamaan asuntoon. Joko ostaisin puolet siitä tai vielä mieluummin ostettaisiin yhteinen oma. 

Vierailija
72/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikeasti tosin en ikinä muuttaisi toisen omistamaan asuntoon. Joko ostaisin puolet siitä tai vielä mieluummin ostettaisiin yhteinen oma."

Entä jos puoliso asuisi vaikka lapsuudenkodissaan? Tai perintötilalla, eikä heti yhteenmuutossa haluaisi siitä sinulle puolta myydä? Eikä ymmärrettävästi myöskään muuttaa siitä pois.

Sillä selvä sitten?

Vierailija
73/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oikeasti tosin en ikinä muuttaisi toisen omistamaan asuntoon. Joko ostaisin puolet siitä tai vielä mieluummin ostettaisiin yhteinen oma."

Entä jos puoliso asuisi vaikka lapsuudenkodissaan? Tai perintötilalla, eikä heti yhteenmuutossa haluaisi siitä sinulle puolta myydä? Eikä ymmärrettävästi myöskään muuttaa siitä pois.

Sillä selvä sitten?

Mitä ihmettä jollain lapsuudenkodilla on väliä? =D talot on taloja. Ei nää ole vaikeita asioita. Pitää sopia niin, että kaikki on tyytyväisiä. Tai sit asutaan erillään.

Vierailija
74/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilua on että ostatte kokonaan uuden asunnon puoliksi ettekä muuta toisen kokonaan omistamaan asuntoon. Toiseksi paras reilu vaihtoehto on se että omistaja myy puolet asunnosta toiselle. Muut vaihtoehdot ovatkin sitten enemmän tai vähemmän epäreiluja jommalle kummalle. 

Tosin jos oikeasti meinasitte yhteistä elämää viettää niin jonkinasteinen talouksien yhdistäminen olisi suotavaa.

Tässä ei ole mitään reilua. Valtiolle maksetaan veroja joka käänteessä. Ootko tietoinen asuntokauppa on jäässä. Ostatte asunnon ja vuoden päästä eroatte ?

Näissä sun ehdotuksissa ei ole mitään järkeä

Vierailija
75/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin usein puolet kaikista kuluista on reilu molemmille.

Vierailija
76/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistan itse asunnon ja avopuolisoni maksaa yhtiövastikkeen kokonaisuudessaan. Mikään muu vaihtoehto ei olisi reilu ja tämäkin siinä rajoilla.

On todellakin rajoilla. Sinä kartutat omaisuutta ja puolisosi maksaa.

Vierailija
77/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo maksaa mulle puolet kaikista kuluista. 500€/kk.  

Hän saa asua 100* hienommassa asunnossa ja aiemmin maksoi vuokraa 800€. Niin kää vielä 300€ säästöön 

Vierailija
78/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laskea niin, että kumpikin hyötyy. Minun hyvälle ystävälle esitettiin puolta yhtiövastikkeesta. Miesystävällä oli upea yksiö, jonka sai vuokralle tonnin kk. Mutta tyttöystävälle hän olisi maksanut vain puolet yhtiövastikkeesta ja puolet sähköstä, oliko 200 e kk. Tyttöystävä sanoi tosi hyvä juttu, muutetaan sun yksiöön, jossa yhtiövastike on alle 200 ja hän antaa poikkikselle sata e kk vuokraa.

Jos asut vuokralla, kartutat asunnon omistajan omaisuutta ja se on ok. 

Jos hän sai yksiönsä vuokralle tonnilla, niin siitä on kuluja yhtiövastike ja ehkä lainat. Sitten vielä 30 % menee veroihin ja tyhjät kuukaudet voi tulla. 

Yhtiövastike oli alle 200 e ja lainan korot lähellä nollaa. Yksiö meni vuokralle, mutta poikkis joutui maksamaan enemmän , kuin puolet yhtiövastikkeesta

Vierailija
79/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistan itse asunnon ja avopuolisoni maksaa yhtiövastikkeen kokonaisuudessaan. Mikään muu vaihtoehto ei olisi reilu ja tämäkin siinä rajoilla.

Eihän tuo ole reilua. Avopuolison ei kuulu maksaa kuin puolet yhtiövastikkeesta, vedestä, sähköstä. 

Vierailija
80/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun laina, sä maksat. Mun laina, mä maksan. Muusta voi neuvotella. Onko kyseessä avo- vai avioliitto?