Isäni haluaa aikatauluttaa koko lomani
Minulla on rajaton isä, joka jostain syystä yrittää kävellä jatkuvasti yli. Ei tee sitä ikinä veljelleni, jostain syystä on sanomattakin selvää että veli saa tehdä kuten haluaa, mutta minua, tytärtä, hän yrittää aina kontroloida. Esimerkiksi ajan käytön suhteen. Nyt suunnittelimme reissua toiselle paikkakunnalle tyttäreni kanssa ja ajattelimme lähteä illalla ajamaan, kun on viileämpää. Jostain syystä hän ei pääse asian yli millään, sillä vain aamuvarhaisella kannattaa lähteä ajamaan. Kolme päivää hän on jankannut asiasta, että miksi en aja aamulla kun se olisi hänen mielestään parempi aika..
Tämä vain yksi esimerkki. Niitä on lukuisia muitakin.
Kenelläkään vastaavaa kokemusta kontroloivasta vanhemmasta?
Kommentit (87)
Miksi aikuinen, taloudellisesti riippumaton, jo perheellinen itsekin, välittää isänsä tai äitinsä neuvoista ja puheistA.
Mun lapsi osasi jo lukioiässä, joo, joo, kyllä äiti, ja teki niinko itse tahtoi. Ei ollut alkoholin tai pahanteon perään, mutta muissa touhuissa. Kavereitten mökilletms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ilmaisevat rakkautta arvostelemalla. Isäsi saattaa esim olla huolissaan illalla hämärässä liikkuvien hirvien takia, tms.
Olisiko tässä ehkä jotain sellaista taustalla?
Minulla on pari ystävää, joilla toinen vanhempi samantapainen. Todella inhottava piirre, ja hassua että se perustuukin välittämiseen ja rakkauteen. Enkä osaa sanoa mikä olisi ratkaisu tilanteeseen.
Hirvet ovat aktiivisimmillaan aamulla.
Se ei ollut pointti. Vaan että joskus asioiden taustalla on eri vaikuttajat kuin mitä ensin ajattelisi. Sellainen asioihin puuttuja ja arvostelija saattaa toimia rakkaudesta, mutta ei yhtään ymmärrä, että tuo sitä ilmi aivan väärällä ja hajoittavalla tavalla. Se on hankala tilanne.
Tietenkin ap:n tilanteessa voi olla kyse muustakin, mutta heitin tämän vain ehdotukseksi. Ei ole haittaa tarkastella asioita erilaisista näkökulmista.
Vierailija kirjoitti:
Luulin että oot teini joka asuu kotona.
Rajattomat vanhemmat käyttäytyvät niin kuin olisi. Ole onnellinen, jos itselläsi ei sellaisia ole.
-ohis
Ainoa ratkaisu on pitää asiat omana tietonaan. Turhauttavaa, mutta itse en ole löytänyt muuta ratkaisua.
Ööh... miten ihmeessä hän "kävelee yli", jos aikuinen ihminen asut omillasi ja teet, miten haluat?!
Jos et jaksa kuunnella faijasi näkemyksiä, älä soittele hänelle, tai älä vastaa puheluihin.
Omalla äidilläni oli kovasti näkemyksiä joka asiaan. Sanoin, etten ole enää hänelle tilivelvollinen ollut aikoihin ja ehkä parempi, että olemme vähän harvemmmin yhteyksissä. Nyt soitallaan pari kertaa kuukaudessa ja loppunut se näkemysten jakaminen jokaiseen pikkuasiaan aika tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ilmaisevat rakkautta arvostelemalla. Isäsi saattaa esim olla huolissaan illalla hämärässä liikkuvien hirvien takia, tms.
Olisiko tässä ehkä jotain sellaista taustalla?
Minulla on pari ystävää, joilla toinen vanhempi samantapainen. Todella inhottava piirre, ja hassua että se perustuukin välittämiseen ja rakkauteen. Enkä osaa sanoa mikä olisi ratkaisu tilanteeseen.
Että mä inhoan näitä, jotka painostavat alistumaan vanhempien huonoon käytökseen, koska siinä on muka joku salainen rakastava tarkoitusperä. Ei ole. Se on ihan vaan huonoa käytöstä.
Opetteleppa lukemaan. En missään kohtaa sanonut, että sellaiseen pitäisi alistua. Päin vastoin, sanoin etten tiedä mikä olisi ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin että oot teini joka asuu kotona.
Rajattomat vanhemmat käyttäytyvät niin kuin olisi. Ole onnellinen, jos itselläsi ei sellaisia ole.
-ohis
Niin tai joku ei ole kasvanut aikuiseksi ja kuuntelee niitä vanhempiaan.
Onko isä lähdössä samaan kyytiin, lienee aiheellinen kysymys ?
Oletko taloudellisesti riippuvainen isästäsi, kun jaksat kuunnella tuollaista kakkaa häneltä?
Vierailija kirjoitti:
Ööh... miten ihmeessä hän "kävelee yli", jos aikuinen ihminen asut omillasi ja teet, miten haluat?!
Jos et jaksa kuunnella faijasi näkemyksiä, älä soittele hänelle, tai älä vastaa puheluihin.
Omalla äidilläni oli kovasti näkemyksiä joka asiaan. Sanoin, etten ole enää hänelle tilivelvollinen ollut aikoihin ja ehkä parempi, että olemme vähän harvemmmin yhteyksissä. Nyt soitallaan pari kertaa kuukaudessa ja loppunut se näkemysten jakaminen jokaiseen pikkuasiaan aika tehokkaasti.
Siis miksi aikuinen ei jaksa kuunnella toisenlaisia näkemyksiä? Onko se sitä narsismia?
Jos yhteykset lähinnä puhelimella mitä se haittaa jos toinen ostaisi mustikat tällä viikolla ja toinen vasta ensi viikolla tai muuta yhtä tyhjänpäiväistä.
Meillä vähän vastaavaa. Eikä kyse ole siitä, ettenkö olisi kasvanut aikuiseksi ja osaisi tehdä omia päätöksiäni. Esimerkiksi äitini kävi mustikassa ja keräsi minulle ämpärillisen mustikkaa, pyytämättä. Toi sen ämpärin meille. Sanoin että voin ottaa rasiallisen, korkeintaan puoli litraa, sillä pakastin on täynnä. Äitini suuttui kun en huolinut hänen vaivallaan keräämiään marjoja ja lapsenlapsillehan hän ajatteli että olisi kiva jos olisi mustikkaa pakkasessa. Teinejä ei taas mustikat voisi vähempää kiinnostaa. Lopulta ei auttanut muu kuin heittää äiti ulos ämpäreineen. Ei hän tajua vieläkään omaa käytöstään ja osuuttaan siihen, että pidän etäisyyttä.
Hän on huolissaan teistä. Oma isä vainaani oli samanlainen ja se ärsytti silloin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän vastaavaa. Eikä kyse ole siitä, ettenkö olisi kasvanut aikuiseksi ja osaisi tehdä omia päätöksiäni. Esimerkiksi äitini kävi mustikassa ja keräsi minulle ämpärillisen mustikkaa, pyytämättä. Toi sen ämpärin meille. Sanoin että voin ottaa rasiallisen, korkeintaan puoli litraa, sillä pakastin on täynnä. Äitini suuttui kun en huolinut hänen vaivallaan keräämiään marjoja ja lapsenlapsillehan hän ajatteli että olisi kiva jos olisi mustikkaa pakkasessa. Teinejä ei taas mustikat voisi vähempää kiinnostaa. Lopulta ei auttanut muu kuin heittää äiti ulos ämpäreineen. Ei hän tajua vieläkään omaa käytöstään ja osuuttaan siihen, että pidän etäisyyttä.
Etkö olisi voinut viedä mustikoita vaikka työkavereille, ystäville, riitelemisen sijaan.
Kyllä sen mustikan olisi syytä maistua teineillekin energiajuoman sijasta.
Niin turhaa riitelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö olisi voinut viedä mustikoita vaikka työkavereille, ystäville, riitelemisen sijaan.
Kyllä sen mustikan olisi syytä maistua teineillekin
Olet törkeä!
Pyytämättä EI TUODA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen mustikan olisi syytä maistua teineillekin
Olen eri, mutta ei tässä ole kyse vain mustikoista. Jos ne mustikat olisi ottaneet, seuraavaksi tulee puolukat ja sienet. Sitten tulee vanhat verhot ja lakanat, tyrkytetään omia vanhoja vaatteita jne. Ymmärrätkö nyt?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mä just luin?! Äitis keräs sulle mustikoita ja heitit muorin siitä hyvästä ulos?! Olet sinä kyllä aikamoinen.
Vierailija kirjoitti:
Onko isä lähdössä samaan kyytiin, lienee aiheellinen kysymys ?
Ei
Vierailija kirjoitti:
Oletko taloudellisesti riippuvainen isästäsi, kun jaksat kuunnella tuollaista kakkaa häneltä?
En.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen mustikan olisi syytä maistua teineillekin energiajuoman sijasta.
Hoh-hoijaa.. tässä taas yksi, joka varmaan omille aikuisille lapsilleen kertoo näitä "totuuksiaan".
Sinä olet virkeä aamulla ja joku toinen illalla. Kerronko, minne voit painua suosituksinesi?