Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäni haluaa aikatauluttaa koko lomani

Vierailija
31.07.2025 |

Minulla on rajaton isä, joka jostain syystä yrittää kävellä jatkuvasti yli. Ei tee sitä ikinä veljelleni, jostain syystä on sanomattakin selvää että veli saa tehdä kuten haluaa, mutta minua, tytärtä, hän yrittää aina kontroloida. Esimerkiksi ajan käytön suhteen. Nyt suunnittelimme reissua toiselle paikkakunnalle tyttäreni kanssa ja ajattelimme lähteä illalla ajamaan, kun on viileämpää. Jostain syystä hän ei pääse asian yli millään, sillä vain aamuvarhaisella kannattaa lähteä ajamaan. Kolme päivää hän on jankannut asiasta, että miksi en aja aamulla kun se olisi hänen mielestään parempi aika.. 

Tämä vain yksi esimerkki. Niitä on lukuisia muitakin. 

Kenelläkään vastaavaa kokemusta kontroloivasta vanhemmasta? 

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikenet. Helppoa, älä lörpöttele asioitasi.

No ei ole helppoa. Yleensä asioista tietää oma perhe ja kiero ihminen saa manipuloitua etenkin lapset kertomaan liikaa. Samoin jos on kertonut jotain sukulaiselle eikä ole muistanut vannottaa, että tästä ei saa puhua. Lopulta on kiinni ihmeellisessä verkossa, jossa pitää muistaa mitä kenellekin on sanonut. Sekään ei ole kivaa, jos ikinä ei pysty kertomaan kenellekään mitään.

Jos ei kerro mitään vanhemmalle ja hän saa tietää reissusta jälkeenpäin muualta, niin siitä se huuto vasta alkaakin.

Miten olet noin tilitysvelvollinen?  Saatko rahaa vanhemmiltasi jolloin ymmärtäisi "huudon".  Rahaa ei käytettykään päiväkotimaksuihin tms mihin sitä oli pyydetty, vaan matkusteltiin.

Ohis mutta meillä vanhemmat yrittävät ns ostaa päätösvaltaa. Eli haluavat maksaa ja tarjoutuvat ostamaan sitä ja tätä. Ikinä tarjoukset eivät ole kuitenkaan vilpittömiä, vaan sisältävät oletuksen että koska he maksavat, he saavat sanella ehdot.  Kun kieltäydyin kategorisesti kaikesta rahallisesta lajoituksista, joita yrittävät väkisin tyrkyttää, ovat pöyristyneitä kuinka kehtaan kieltäytyä! Sillä lapsiahan minun pitäisi ajatella ja suostua siihen että varakkaat vanhempani ostavat heille krääsää jota en halua kotiini. 

Vierailija
62/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole helppoa. Yleensä asioista tietää oma perhe ja kiero ihminen saa manipuloitua etenkin lapset kertomaan liikaa. Samoin jos on kertonut jotain sukulaiselle eikä ole muistanut vannottaa, että tästä ei saa puhua. Lopulta on kiinni ihmeellisessä verkossa, jossa pitää muistaa mitä kenellekin on sanonut. Sekään ei ole kivaa, jos ikinä ei pysty kertomaan kenellekään mitään.

Jos ei kerro mitään vanhemmalle ja hän saa tietää reissusta jälkeenpäin muualta, niin siitä se huuto vasta alkaakin.

Miten olet noin tilitysvelvollinen?  Saatko rahaa vanhemmiltasi jolloin ymmärtäisi "huudon".  Rahaa ei käytettykään päiväkotimaksuihin tms mihi

Nyt on jo huippu.  Rahallinen lahjoituskin on krääsää.  Miksi valitatte elämän kalleutta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on outoa että tekee tuota vain ap lle, eikä hänen veljelleen. 

Ehkäpä veli on loogisempi.

Vierailija
64/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen mustikan olisi syytä maistua teineillekin energiajuoman sijasta.

Hoh-hoijaa.. tässä taas yksi, joka varmaan omille aikuisille lapsilleen kertoo näitä "totuuksiaan". 

Sun mielestä energiajuomat teinille terveellisiä? Ok

Sinulla on nyt ihan oma yksityinen keskustelu itsesi kanssa, johon muiden on mahdotonta päästä mukaan.

Vierailija
65/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo rahalla kiristäminen päätösvallan ostamisen yrittäminen on niin buumeria. Ja uhriutuminen päälle kun ei saanutkaan _auttaa_.

Vierailija
66/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo rahalla kiristäminen päätösvallan ostamisen yrittäminen on niin buumeria. Ja uhriutuminen päälle kun ei saanutkaan _auttaa_.

Ja joka päivä keskustelu. Elämämme tekee tiukkaa, asuntolaina, autot, lapset,  veroluonteisia maksuja menee palkasta.  Miksi vanhempamme ei auta meitä ja anna rahaa.  Ennakkoperintöä, lahjoita kesämökkiään jne.

Vierailija
67/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet noin tilitysvelvollinen?  Saatko rahaa vanhemmiltasi jolloin ymmärtäisi "huudon".  Rahaa ei käytettykään päiväkotimaksuihin tms mihin sitä oli pyydetty, vaan matkusteltiin.

Normaaleissa perhesuhteissa voi vanhemmille kertoa esimerkiksi lomasuunnitelmista, työpaikan vaihtosuunnitelmista tai kodin remonttisuunnitelmista. Sellaisissa, missä vanhemmat eivät ymmärrä, että heidän aikuiset, perheelliset lapsensa ovat erillisiä ihmisiä, pitää olla koko ajan kieli keskellä suuta ja puhua korkeintaan säästä. Helpointa olisi katkaista välit kokonaan.

Vierailija
68/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoh-hoijaa.. tässä taas yksi, joka varmaan omille aikuisille lapsilleen kertoo näitä "totuuksiaan". 

Em, olen juuri se, jonka lapset saavat elää elämäänsä.   Tosin mun lapset ovat terveellisen ruuaan syöjiä, mustikpita puuron päällä ja muutenkin.

Sinäkö kirjoitit "Me elämme ihan omia elämiämme, lapset 40+ ja minä.  En "huuda" heille enkä vaadi tietoja enkä neuvo." Jostain syystä tiedät kuitenkin, että lapsesi syövät terveellisesti ja laittavat puuron päälle mustikoita. Miten tuo on mahdollista, jos elätte omia elämiänne?

Minä tiedän aikuisten lasteni lomasuunnitelmista, kivahan niistä on jutella. En silti ole tentannut heiltä mitä he syövät aamuisin.

Vierailija
69/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vee millaista tuo oli omien vanhempien kanssa. Meillä ei koskaan olleet läheiset välit, heidän kasvatus oli tyyliä turpa kiinni ja tottele. Aikuisena rahaa yritettiin tunkea muutama kymppi aina tavatessa. Monta vuotta piti melkein aina huutaa, että en ota rahojanne. Apu ei koskaan ollut pyyteetöntä, sillä yritettiin kiristää jälkeenpäin, jos tein jotain vanhempien mielestä väärin. Kadehdin niitä tuttuja, joiden vanhemmat suhtautuivat aikuisiin lapsiinsa kuten aikuisiin yleensä.

Vierailija
70/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joka päivä keskustelu. Elämämme tekee tiukkaa, asuntolaina, autot, lapset,  veroluonteisia maksuja menee palkasta.  Miksi vanhempamme ei auta meitä ja anna rahaa.  Ennakkoperintöä, lahjoita kesämökkiään jne.

Miksi valitat noista asioista vanhemmillesi? Ja vielä joka päivä?

Vierailija
71/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän vastaavaa. Eikä kyse ole siitä, ettenkö olisi kasvanut aikuiseksi ja osaisi tehdä omia päätöksiäni. Esimerkiksi äitini kävi mustikassa ja keräsi minulle ämpärillisen mustikkaa, pyytämättä. Toi sen ämpärin meille. Sanoin että voin ottaa rasiallisen, korkeintaan puoli litraa, sillä pakastin on täynnä.  Äitini suuttui kun en huolinut hänen vaivallaan keräämiään marjoja ja lapsenlapsillehan hän ajatteli että olisi kiva jos olisi mustikkaa pakkasessa. Teinejä ei taas mustikat voisi vähempää kiinnostaa. Lopulta ei auttanut muu kuin heittää äiti ulos ämpäreineen. Ei hän tajua vieläkään omaa käytöstään ja osuuttaan siihen, että pidän etäisyyttä. 

Siis mitä mä just luin?! Äitis keräs sulle mustikoita ja heitit muorin siitä hyvästä ulos?! Olet sinä kyllä aikamoinen.

Turha se on omaa biojäteastiaa täyttää mustikoilla. Heillähän oli pakastin jo täynnä.

Vierailija
72/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Em, olen juuri se, jonka lapset saavat elää elämäänsä.   Tosin mun lapset ovat terveellisen ruuaan syöjiä, mustikpita puuron päällä ja muutenkin.

Sinäkö kirjoitit "Me elämme ihan omia elämiämme, lapset 40+ ja minä.  En "huuda" heille enkä vaadi tietoja enkä neuvo." Jostain syystä tiedät kuitenkin, että lapsesi syövät terveellisesti ja laittavat puuron päälle mustikoita. Miten tuo on mahdollista, jos elätte omia elämiänne?

Minä tiedän aikuisten lasteni lomasu

Kas kun joskus syödään yhdessä aamiaista.  Silti emme puutu toistemme elämiin.  

Vierailija
73/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun lapset syö teillä puuroa mustikoilla, kun tietävät, että muuten alat arvostella heidän syömisiään. Kotona he vetää kahvia ja voileipää meetvurstilla ja rasvaisella juustolla.

Vierailija
74/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on outoa että tekee tuota vain ap lle, eikä hänen veljelleen. 

Ehkäpä veli on loogisempi.

Joutunut ehkä asettamaan rajat ihan fyysisesti.

Vierailija
75/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun lapset syö teillä puuroa mustikoilla, kun tietävät, että muuten alat arvostella heidän syömisiään. Kotona he vetää kahvia ja voileipää meetvurstilla ja rasvaisella juustolla.

He ovat kasvissyöjiä.  Miniäkin itse kasannut valtavat määrät mustikoita ja hillaa ja nyt vadel.ia tänä kesänä.  Ja miksi ei poika? Hänen terveytensä ei sitä tänä kesänä salli.

Miksi teille on niin outoa että jotkut oikeasti syövät mustikoita, marjoja?  Mulla tuossa nytkin mustikkapiirakka jäähtymässä.

Vierailija
76/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmisistä on marjojen syönti jotain "mummojen hommaa."   

Vierailija
77/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten riippuvaisia olette?  En tiedä lasteni reissuista juurikaan, joku laittaa kuvia wh, joku kertol jälkikäteen, oltiin viikko tanskassa vaimon sukulaisen luona.

Me elämme ihan omia elämiäm

Tämä. Itse olen 50+ ikäinen nainen, äiti elää. Äitini ei ole koskaan puuttunut elämääni, itse olen kompastellut elonpolkuni. Lapsia on kolme, ekä ole puuttunut heidän elämiinsä, omillaan ovat. Sen olen sanonut, että jos alan höperehtimään vanhuuttani, niin sitten saa puuttua. 

Vierailija
78/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten riippuvaisia olette?  En tiedä lasteni reissuista juurikaan, joku laittaa kuvia wh, joku kertol jälkikäteen, oltiin viikko tanskassa vaimon sukula

Juuri näin.  Jotain outoa on jos aikuinen perheellinen  saa "huutoja" vanhemmiltaan. Joku nuora ei ole katkennut.

Sinkkutytär kertoo eniten asioistaan mutta ikinä en sanallakaan arvostele.  Kyselen matkoistaan, harrastuksistaan yleisiä kysymyksiä.

En voi kuvitella että "antaisin huudot"  itsensä (hyvin) elättävälle 40 +.

Vierailija
79/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet noin tilitysvelvollinen?  Saatko rahaa vanhemmiltasi jolloin ymmärtäisi "huudon".  Rahaa ei käytettykään päiväkotimaksuihin tms mihi

Anoppi käytti tätä rahantyrkytysmetodia. Lapsenlapsetkaan ei enää halua olla sen kanssa missään tekemisessä. Kaikilla pikku seteleillä, jokaisella turhalla lakanasetillä ja joka krääsällä se mielestään ostaa ihmisen.

Vierailija
80/87 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet noin tilitysvelvollinen?  Saatko rahaa vanhemmiltasi jolloin ymmärtäisi "huudon".  Ra

Aina se  jokin vika anopista löytyy.  Miniät tekee myyräntyötä lapsilleen.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi