Isäni haluaa aikatauluttaa koko lomani
Minulla on rajaton isä, joka jostain syystä yrittää kävellä jatkuvasti yli. Ei tee sitä ikinä veljelleni, jostain syystä on sanomattakin selvää että veli saa tehdä kuten haluaa, mutta minua, tytärtä, hän yrittää aina kontroloida. Esimerkiksi ajan käytön suhteen. Nyt suunnittelimme reissua toiselle paikkakunnalle tyttäreni kanssa ja ajattelimme lähteä illalla ajamaan, kun on viileämpää. Jostain syystä hän ei pääse asian yli millään, sillä vain aamuvarhaisella kannattaa lähteä ajamaan. Kolme päivää hän on jankannut asiasta, että miksi en aja aamulla kun se olisi hänen mielestään parempi aika..
Tämä vain yksi esimerkki. Niitä on lukuisia muitakin.
Kenelläkään vastaavaa kokemusta kontroloivasta vanhemmasta?
Kommentit (87)
Isä vain on huolehtivainen ja ajattelee tyttärensä parasta. Yöllä voi olla jo hämärää, sumu laskeutuu ja eläimet liikkuu. Jos vaikka tulee rengasrikko niin siellä tienvarressa odotat yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikenet. Helppoa, älä lörpöttele asioitasi.
No ei ole helppoa. Yleensä asioista tietää oma perhe ja kiero ihminen saa manipuloitua etenkin lapset kertomaan liikaa. Samoin jos on kertonut jotain sukulaiselle eikä ole muistanut vannottaa, että tästä ei saa puhua. Lopulta on kiinni ihmeellisessä verkossa, jossa pitää muistaa mitä kenellekin on sanonut. Sekään ei ole kivaa, jos ikinä ei pysty kertomaan kenellekään mitään.
Jos ei kerro mitään vanhemmalle ja hän saa tietää reissusta jälkeenpäin muualta, niin siitä se huuto vasta alkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole helppoa. Yleensä asioista tietää oma perhe ja kiero ihminen saa manipuloitua etenkin lapset kertomaan liikaa. Samoin jos on kertonut jotain sukulaiselle eikä ole muistanut vannottaa, että tästä ei saa puhua. Lopulta on kiinni ihmeellisessä verkossa, jossa pitää muistaa mitä kenellekin on sanonut. Sekään ei ole kivaa, jos ikinä ei pysty kertomaan kenellekään mitään.
Jos ei kerro mitään vanhemmalle ja hän saa tietää reissusta jälkeenpäin muualta, niin siitä se huuto vasta alkaakin.
Miten riippuvaisia olette? En tiedä lasteni reissuista juurikaan, joku laittaa kuvia wh, joku kertol jälkikäteen, oltiin viikko tanskassa vaimon sukulaisen luona.
Me elämme ihan omia elämiämme, lapset 40+ ja minä. En "huuda" heille enkä vaadi tietoja enkä neuvo.
En ymmärrä näitä riippuvaisuussuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän vastaavaa. Eikä kyse ole siitä, ettenkö olisi kasvanut aikuiseksi ja osaisi tehdä omia päätöksiäni. Esimerkiksi äitini kävi mustikassa ja keräsi minulle ämpärillisen mustikkaa, pyytämättä. Toi sen ämpärin meille. Sanoin että voin ottaa rasiallisen, korkeintaan puoli litraa, sillä pakastin on täynnä. Äitini suuttui kun en huolinut hänen vaivallaan keräämiään marjoja ja lapsenlapsillehan hän ajatteli että olisi kiva jos olisi mustikkaa pakkasessa. Teinejä ei taas mustikat voisi vähempää kiinnostaa. Lopulta ei auttanut muu kuin heittää äiti ulos ämpäreineen. Ei hän tajua vieläkään omaa käytöstään ja osuuttaan siihen, että pidän etäisyyttä.
Etkö olisi voinut viedä mustikoita vaikka työkavereille, ystäville, riitelemisen sijaan.
Kyllä sen mustikan olisi syytä maistua teineillekin
Vieköön äiti itse mustikoita ystävilleen ja työkavereilleen. Hän voi myös säilöä lastenlasten mustikat omaan pakastimeensa, ja tarjoilla sieltä kyläilyjen yhteydessä, tai vaikka pistää yhden rasia laspenlapsen mukana kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten riippuvaisia olette? En tiedä lasteni reissuista juurikaan, joku laittaa kuvia wh, joku kertol jälkikäteen, oltiin viikko tanskassa vaimon sukulaisen luona.
Me elämme ihan omia elämiäm
Nyt joku kirjoittaa, oot huono äiti kun sulle ei tilitetä koko elämää.
Miksi miille hyville äideille tilitätte koko elämänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän vastaavaa. Eikä kyse ole siitä, ettenkö olisi kasvanut aikuiseksi ja osaisi tehdä omia päätöksiäni. Esimerkiksi äitini kävi mustikassa ja keräsi minulle ämpärillisen mustikkaa, pyytämättä. Toi sen ämpärin meille. Sanoin että voin ottaa rasiallisen, korkeintaan puoli litraa, sillä pakastin on täynnä. Äitini suuttui kun en huolinut hänen vaivallaan keräämiään marjoja ja lapsenlapsillehan hän ajatteli että olisi kiva jos olisi mustikkaa pakkasessa. Teinejä ei taas mustikat voisi vähempää kiinnostaa. Lopulta ei auttanut muu kuin heittää äiti ulos ämpäreineen. Ei hän tajua vieläkään omaa käytöstään ja osuuttaan siihen, että pidän etäisyyttä.
Etkö olisi voinut viedä mustikoita vaikka työkavereille, ystäville, riitelemisen sijaan.
K
Noin, sinusta oli riitely mukavampaa. Varmaan jos mummo purkin laittaisi nostaisit raivon siitäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen mustikan olisi syytä maistua teineillekin energiajuoman sijasta.
Hoh-hoijaa.. tässä taas yksi, joka varmaan omille aikuisille lapsilleen kertoo näitä "totuuksiaan".
Em, olen juuri se, jonka lapset saavat elää elämäänsä. Tosin mun lapset ovat terveellisen ruuaan syöjiä, mustikpita puuron päällä ja muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen mustikan olisi syytä maistua teineillekin energiajuoman sijasta.
Hoh-hoijaa.. tässä taas yksi, joka varmaan omille aikuisille lapsilleen kertoo näitä "totuuksiaan".
Sun mielestä energiajuomat teinille terveellisiä? Ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen mustikan olisi syytä maistua teineillekin
Olisin myynyt ne. Ja muistanut kertoa sen äidilleni, useasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K
En.. kerätyt mustikat on ihan eri asia kuin tuollaiset riippuvuudet että roikutte vanhemmissanne, valitatte miten tiukkaa ja vanhemmat yrittää auttaa tavoimmaan.
Minusta on outoa että tekee tuota vain ap lle, eikä hänen veljelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K
ymmärrän ettei kaikki syö marjoja, sieniä, puolukoita. Joku taas olisi iloinen jos joku toisi niitä.
Eikö autossasi ole kunnollista ilmastointia? Jos se toimii, niin voit ajaa vaikka keskellä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ilmaisevat rakkautta arvostelemalla. Isäsi saattaa esim olla huolissaan illalla hämärässä liikkuvien hirvien takia, tms.
Olisiko tässä ehkä jotain sellaista taustalla?
Minulla on pari ystävää, joilla toinen vanhempi samantapainen. Todella inhottava piirre, ja hassua että se perustuukin välittämiseen ja rakkauteen. Enkä osaa sanoa mikä olisi ratkaisu tilanteeseen.
Hirvet ovat aktiivisimmillaan aamulla.
Mutta illalla pimeällä on vaikeampi havaita niitä
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa että tekee tuota vain ap lle, eikä hänen veljelleen.
Tyttäriä on aina alistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet noin tilitysvelvollinen? Saatko rahaa vanhemmiltasi jolloin ymmärtäisi "huudon". Rahaa ei käytettykään päiväkotimaksuihin tms mihin sitä oli pyydetty, vaan matkusteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ilmaisevat rakkautta arvostelemalla. Isäsi saattaa esim olla huolissaan illalla hämärässä liikkuvien hirvien takia, tms.
Olisiko tässä ehkä jotain sellaista taustalla?
Minulla on pari ystävää, joilla toinen vanhempi samantapainen. Todella inhottava piirre, ja hassua että se perustuukin välittämiseen ja rakkauteen. Enkä osaa sanoa mikä olisi ratkaisu tilanteeseen.
Hirvet ovat aktiivisimmillaan aamulla.
Mutta illalla pimeällä on vaikeampi havaita niitä
Ei niitä tarvitse havaita jos pysyvät metsässä. Sitäpaitsi illat ovat vielä valoisia ja aamuyö hämärä.
Minun äitini haluaa aikatauluttaa minun elämääni hänen oman lomansa takia. Hänellä on niin tylsä elämä ilman töitä, vaikka löytyy mies ja lemmikit, enkä ole edes hänen ainoa lapsensakaan. Mutta minä olen muiden ihmisten korvike silloin kun he ovat kiireisiä, eli hyvin usein, koska hän ei viihdy yksin ja minä en ole yhtä kiireinen kuin muut hänen läheisensä. Voi kunpa olisinkin, että voisi edes jostain joskus kieltäytyä ilman tekosyitä tai syyllisyyden tunnetta.
Jos itse olen lähdössä reissuun vieraalle paikkakunnalle, niin ehdottomasti lähtisin aamulla tai viimeistään aamupäivällä. Yöllä vieraalle paikkakunnalle saapuminen ei ole järkevää, jos muu ajoitus on mahdollinen. Sen sijaan kotiinpäin tullessa iltalähtö on järkevä. Näin saa pitemmän vierailun vähemmillä yöpymisillä. Toki jos on kohde, jossa majoittuminen on ilmaista ja nukkumisjärjestelyt ovat yhtä hyvät kuin kotona ja jos myöhäinen nukkumaanpääsyajankohta ei haittaa, niin silloin ei ole niin väliä miten tekee.
Kerro vain välttämättömät asiat ja valmiit päätökset hänelle, jälkikäteen