Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?
Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?
Kommentit (5640)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka sanot ettet pysty. Sinä olet jo pystynyt. Sillä Jeesusken armo on sellaista että hän ottaa vastaan vaikkei omasta mielestään pystyisi. Olet liian kriittinen. Ei Jeesus tarkoita ettei saisi nähdä miljoona ristiriitaa Ramatussa ja ajatella asioista ja epäillä. Jeesus ON ja Jumala ON: saat haastaa häntä loputtomiin, molempia. Se on vapaus niin tehdä. Mutta Hän ei loukkaannu siitä. Hän osoittaa vastaukset vaan omassa tahdissasi. Etsikää ja kolkuttakaa sillä hän ei sulje ovea koskaan. Kolkuttavalle avataan, se on lupasu joka pitää, vaikka tuntisit olevasi kuinka vajavainen tässä.
Vajavaisimmaksi tuntevat ovatkin kaikkein vilpittömimpiä
Mikä se Helvetti on ja miten Jumala meidät sinne heittää?
Helvetti on ikuinen kadotustuomio ja se tarkoittaa täydellistä Jumalan läsnäolon puuttumista. Pimeys on valon puutetta.
Ihmiset kääntyivät Eedenissä pois Jumalasta itse ja Jumala pelastaa ne jotka itse vapaasta tahdosta haluaa kääntyä takaisin Jumalan puoleen.Jumala haluaisi kyllä että kaikki tulisivat takaisin, ja hän kutsuu kyllä kaikkia elämänsä aikana luokseen, kuten tämänkin viestin välityksellä juuri sinua.
Ihmiset ovat kävelemässä itse sinne kadotukseen. He kääntävät selän Jumalalle, vihaavat Jumalaa. Kukaan ei voi sanoa viimeisellä tuomiolla että Jumala heittää ihmiset Helvettiin koska jokaiselle tulee omat tekonsa ja ajatuksensa julki. Jokainen tulee ymmärtämään siinä hetkessä kääntäneensä itse toistuvasti selkänsä Jumalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kohta missä sanotaan että Jumala katui että oli tehnyt ihmisen (1. Moos 6?) Sitä kohtaa muunmuassa oon miettinyt.
Ja siis mä olen tavallaan fundamentalisti, että ajattelen Raamatun olevan kokonaan Jumalan sanaa.
Olisi kiva jos joku joskus selittäisi tuota ja miten se alkukielellä lukee. Raamattuhan on kokonaisuus, sieltä ei voi oikein irrottaa tällasta, eli ajattelen että tässä on varmaan joku isompi merkitys takana.
Ehkä tämä aukenee joskus. Mutta jokatapauksessa mua kiehtoo Raamatussa nyt just nämä kaikkein "pöyristyttävimmät" kohdat. Kun aavistan että niihin kätkeytyy jotain upeaa.
Eli noudatat kaikkia ruokasääntöjä ja kivirysjuttuja ja sellaisia? Etkä vaan niitä mitkä sinun tai pappisi mielestä sopii nykyaikaan?
Kannattaisi sinunkin lukea Raamattu ajatuksella, niin tietäisit että noihin ruokasäädöksiinkin on otettu kantaa jo lähes 2000 vuotta sitten.
Kyllä. Miksi sitä kristinuskoa pitää tuputtaa ihan tuolla kaduilla ihmisille? Kerrankin oli lyhyellä matkalla 3 jeesusryhmää ulisemassa jotain. MIksi pitää tuputtaa?
KUN TE VASTAATTE JONKUN VIESTIIN, NIIN VARMISTAKAA ETTÄ LAINAAMANNE VIESTI LUKEE TEKSTIKENTÄSSÄ. JOS EI LUE NIIN COPYPASTEATTE SEN SIIHEN.
Muuten kukaan ei ota selvää kenelle te vastaatte ja huolella laatimanne tekstiseinä menee hukkaan.
Miksi jotkut ihmiset ja puolueet käyttävät Raamattua politiikan tekemisessä? Se on väärin ja loukkaavaa niitä ihmisiä kohtaan, jotka todella uskovat Raamatun sanomaan ja elävät sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kohta missä sanotaan että Jumala katui että oli tehnyt ihmisen (1. Moos 6?) Sitä kohtaa muunmuassa oon miettinyt.
Ja siis mä olen tavallaan fundamentalisti, että ajattelen Raamatun olevan kokonaan Jumalan sanaa.
Olisi kiva jos joku joskus selittäisi tuota ja miten se alkukielellä lukee. Raamattuhan on kokonaisuus, sieltä ei voi oikein irrottaa tällasta, eli ajattelen että tässä on varmaan joku isompi merkitys takana.
Ehkä tämä aukenee joskus. Mutta jokatapauksessa mua kiehtoo Raamatussa nyt just nämä kaikkein "pöyristyttävimmät" kohdat. Kun aavistan että niihin kätkeytyy jotain upeaa.
Eli noudatat kaikkia ruokasääntöjä ja kivirysjuttuja ja sellaisia? Etkä vaan niitä mitkä sinun tai pappisi mielestä sopii nykyaikaan?
Kannattaisi sinunkin lukea Raamattu ajatuksella, niin
Muuttumaton Jumalan Sanako muuttui?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Miksi sitä kristinuskoa pitää tuputtaa ihan tuolla kaduilla ihmisille? Kerrankin oli lyhyellä matkalla 3 jeesusryhmää ulisemassa jotain. MIksi pitää tuputtaa?
Siksi koska Jeesus on käskenyt. Ja vaikka ei olisi käskenyt, niin kuka voi seistä tumput suorina tuppi suussa ja vain katsoa hiljaa sivusta kun kansakunta kulkee kohti ikuista kadotusta? Sellainen olisi todellinen viharikos ja piittaamattomuutta lähimmäisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K
Muuttumaton Jumalan Sanako muuttui?
Ei Mooseksen laki mihinkään muuttunut.
Sitten aivopähkinä: Muuttuuko Suomen laki kun henkilö passitetaan lain perusteella vankilaan, vaikka laki sanoo että vapautta ei saa riistää? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Jumala on hyvä ja kaikkivaltias, miksi Se sallii niin paljon pahaa tapahtuvan juuri kaikkein suojattomimmille, kuten lapsille?
Joko Jumala ei ole hyvä tai sitten SE ei ole kaikkivaltias.Lue Raamattua ystävä hyvä. Siellä on vastaukset.
Olen lukenut Raamattua lapsesta asti, koska emme saaneet sunnuntaisin lukea mitään muuta kirkossa käymisen lisäksi. Raamattu ei vastaa kysymykseeni. Se lertoo toki saatanasta, mutta ei mainitse sanallakaan, miksi satanan annetaan vahingoittaa juuri lapsia esimerkiksi adististen pedofiilien kynsissä..
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikista maailman uskonnoista nimenomaan kristinusko on se oikea? Millä perusteella?
Meillä on Islamissa ja Juutalaisuudessa samat juuret ja historiaa, mutta Islam on haarautunut jo kauan sitten. Sekä Islam ja Juutalaisuus ei ottanut Jeesusta vastaan eivätkä usko Jeesuksen sovitustyöhön.
Juutalaiset lukevat vanhaa testamenttia täysin historiallisesti ja kirjaimellisesti. Eli ovat täysin sokeita profetaalisille näkemyksille Jeesuksesta. Lukekaapa esimerkiksi psalmi 22. He eivät tästäkään näe että kyse on Jeesuksesta. He edelleen odottavat messiasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut ihmiset ja puolueet käyttävät Raamattua politiikan tekemisessä? Se on väärin ja loukkaavaa niitä ihmisiä kohtaan, jotka todella uskovat Raamatun sanomaan ja elävät sen mukaan.
Siksi koska se on uskovan ylin elämän ohje ja vaikuttaa kaikkeen keitä mitä uskova tekee, oli se sitten kirkossa tai politiikassa.
TOSIN voi kysyä, että kannattaako Jumalan valtakunnan kansalaisten käyttää aikaa ja energiaa maallisten valtakuntien rakentamiseen. Ja myös ottaa huomioon se, ettei maallisen lain avulla ihmiset sen kristillisemmiksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Jumala huolehtii että ihmiset kuulevat evankeliumin jotta kukaan ei voi viimeisellä tuomiolla puolustautua sanomalla etten minä tiennyt.
Ei kukaan tuolla kadulla "huutelijoista" sitä omaksi kunniakseen tee, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Ja se miksi sinulle tuli lyhyellä matkalla vastaan 3 kertaa on se että Raamattu sanoo: "Tämä on kolmas kerta, kun olen tulossa teidän luoksenne. Jokainen asia ratkaistakoon kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Jumala on hyvä ja kaikkivaltias, miksi Se sallii niin paljon pahaa tapahtuvan juuri kaikkein suojattomimmille, kuten lapsille?
Joko Jumala ei ole hyvä tai sitten SE ei ole kaikkivaltias.Lue Raamattua ystävä hyvä. Siellä on vastaukset.
Olen lukenut Raamattua lapsesta asti, koska emme saaneet sunnuntaisin lukea mitään muuta kirkossa käymisen lisäksi. Raamattu ei vastaa kysymykseeni. Se lertoo toki saatanasta, mutta ei mainitse sanallakaan, miksi satanan annetaan vahingoittaa juuri lapsia esimerkiksi adististen pedofiilien kynsissä.
Tämä on äärimmäisen vaikea ja tuskallinen kysymys, jota monet uskovaiset ovat pohtineet vuosisatojen ajan. Se on yksi teologian suurimmista haasteista, ja siihen ei ole olemassa yhtä helppoa tai kaikkia tyydyttävää vastausta.
Uskonnollisissa selityksissä tähän ongelmaan nousee esiin yleensä kolme pääteemaa:
1. Vapaa tahto
Monien teologisten tulkintojen mukaan Jumala on antanut ihmisille vapaan tahdon. Tämä tarkoittaa kykyä valita hyvän ja pahan välillä. Pedofiilien ja muiden pahantekijöiden teot nähdään tällöin ihmisen vapaan tahdon pahuuteen suuntautuneena valintana. Vapaan tahdon avulla ihminen voi rakastaa aidosti ja tehdä hyvää, mutta se mahdollistaa myös äärimmäisen pahan. Jumalan katsotaan kunnioittavan tätä valintaa, vaikka se johtaisi kärsimykseen.
2. Syntiinlankeemus ja rikkoutunut maailma
Toinen selitys liittyy kristinuskon käsitykseen maailman rikkoutuneesta tilasta, joka johtuu syntiinlankeemuksesta. Tässä näkökulmassa pahuus, kärsimys ja kuolema ovat osa rikkoutunutta maailmaa, eivät Jumalan alkuperäistä suunnitelmaa. Vaikka Jumala on kaikkivaltias, hän sallii tämän rikkoutuneen järjestyksen jatkuvan, ja Saatana nähdään voimana, joka pyrkii hyödyntämään tätä tilaa ja johtamaan ihmisiä pahuuteen.
3. Jumalan mysteeri
Kolmas näkökulma on, että emme voi ihmisinä täysin ymmärtää Jumalan kaikkia teitä tai tarkoitusperiä. Tämän näkökulman mukaan vastausta kärsimyksen ongelmaan ei ole mahdollista löytää ihmisen rajallisella ymmärryksellä. Se on mysteeri, johon vastaukset saattavat selvitä vasta tuonpuoleisessa. Keskellä tuskaa ja epäoikeudenmukaisuutta monet uskovat nojaavat ajatukseen, että Jumala kärsii yhdessä ihmisten kanssa ja on läsnä kärsivien rinnalla, vaikka syyt kärsimykselle pysyvätkin käsittämättöminä.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että kysymys on niin raskas, koska se koskettaa kaikkein haavoittuvimpia. Teologiset vastaukset pyrkivät tarjoamaan viitekehyksen, mutta ne eivät poista tuskaa tai vaikeutta hyväksyä tällaista kärsimystä.
T. Gemini AI
Jatkuu:
Raamattu ei anna yhtä yksittäistä, suoraa vastausta, mutta se käsittelee kärsimyksen ja pahan ongelmaa useissa eri kohdissa, tarinoiden, valitusten ja teologisten pohdintojen kautta.
Tässä joitakin avainkohtia, joihin usein viitataan, ja niiden teemat:
1. Syntiinlankeemus ja pahan alkuperä
* Ensimmäinen Mooseksen kirja 3:1-19: Tässä kerrotaan Aadamista ja Eevasta, syntiinlankeemuksesta ja Jumalan kirouksesta. Tätä pidetään usein Raamatussa alkuperäisenä selityksenä sille, miksi maailma on rikkoutunut ja paha on tullut osaksi ihmiskuntaa.
2. Kärsimyksen mysteeri ja koettelemus
* Jobin kirja: Koko kirja käsittelee vanhurskaan miehen, Jobin, kärsimystä ja hänen ystäviensä yrityksiä selittää sitä. Kirjan lopussa Jumala vastaa Jobille, mutta ei anna suoraviivaista syytä kärsimykselle, vaan korostaa ihmisen kykenemättömyyttä ymmärtää Jumalan suunnitelmia. Tämä osoittaa kärsimyksen mysteerin ja Jumalan kaikkivaltiuden.
3. Valitukset ja kysymykset Jumalalle
* Psalmi 13: "Kuinka kauan, Herra, unohdat minut, ikuisiksi ajoiksi? Kuinka kauan kätket minulta kasvosi?" Tällaiset psalmit ilmaisevat rehellisesti ihmisen tuskaa ja hämmennystä pahan edessä. Ne osoittavat, että on sallittua kysyä ja valittaa Jumalalle.
* Psalmi 22: "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?" Tämä on ehkä kuuluisin valitus, jonka myös Jeesus lausui ristillä. Se osoittaa, että jopa syvimmän pahan hetkellä on yhteys Jumalaan.
4. Vapaa tahto ja ihmisen vastuu
* Roomalaiskirje 1:18-32: Paavali kuvaa, kuinka ihmiset ovat tehneet pahoja valintoja, kääntyneet pois Jumalasta ja joutuneet sen seurauksena syntiin. Tämä selittää pahuuden läsnäoloa ihmiskunnan historiassa.
* Jaakobin kirje 1:13-15: "Kutakin koetellaan, kun hänen oma himonsa häntä vetää ja houkuttelee." Tässä painotetaan, että pahuus ei tule suoraan Jumalalta, vaan ihmisen omasta himosta ja vapaasta tahdosta.
5. Uuden testamentin näkökulma toivosta ja vastauksesta
* Roomalaiskirje 8:18-28: Tässä Paavali asettaa nykyisen kärsimyksen vastakkain tulevan, luvatun kirkkauden kanssa. Hän sanoo, että "koko luomakunta huokailee ja on synnytystuskissa". Tässä on toivon viesti: kärsimys ei ole lopullinen tila.
* Matteuksen evankeliumi 25:40,45: Jeesus sanoo, että se, mitä tehdään "yhdelle näistä vähäisimmistä", tehdään hänelle itselleen. Vaikka Jumala sallii pahan, hän samaistuu kärsiviin ja asettuu heidän puolelleen.
Nämä Raamatun kohdat muodostavat kokonaisuuden, joka ei tarjoa helppoa ratkaisua, mutta antaa kehyksen pohtia pahuuden ja kärsimyksen ongelmaa. Ne kertovat samanaikaisesti ihmisen vastuusta, Jumalan mysteeristä ja lopullisesta toivosta, joka on vastauksena kärsimykseen.
T. Gemini AI
Ihminen on keksinyt satuja tarinoita aina maapallon ja ihmiskunnan alusta . Miten ihminen on luotu. Hokkuspokkus simsalabim . No onhan selvää että ensin täytyi olla joku aines ilma ja vesi mihin auringon lämpö loi kasveja ja sitä maata mistä kaikki kasvaa . Ihminen on luomakunnan kruunu. Hienoiten luotu kun osaa puhua. Kirjoittaa. Harvoin elukat istuu kirjoittamassa esseitä. Tai puhumassa Egyptin eri kieliä. Eri kielistä on kehitetty ymmärrettäviä kieliä ja erilaisista numeroista kehitetty yhteisesti ymmärrettäviä numeroita. Alkukielet oli Egyptissä . ( Egyptistä voi ostaa nykyaikaisia yksiö kaksio asuntoja kerrostaloista 40 000€ myös vanhat hotellit on myynnissä 20 000€ yksiöt. ) Arabimaissa on myös asuntolaina systeemi kuin opintolainat. Tehän kun suuria historian tuntijoita olette , olette opiskellut myös Egyptin ja Arabian kuin Kreikan historian eikö niin. Egyptiä on jopa orjakauppa kleopatrojen alueella hallinnut Etiopia!! Mooses syntyi Egyptissä !! Ettehän te tunne edes omia satujanne.
Vierailija kirjoitti:
Hullujen hommaa koko kristinusko.
t. Luukas
Kuten kaikki muutkin uskonnot. Hassuja tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki muillekin jos tiedät. Sehän on velvollisuutesi (menkää ja tehkää kaikki kansat...).
Mutta älkää heittäkö helmiä sioille.
Veikkaan että tuollaisen asenteen Jumala luokittelee synniksi (joka itsensä ylentää ...).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli noudatat kaikkia ruokasääntöjä ja kivirysjuttuja ja sellaisia? Etkä vaan niitä mitkä sinun tai pappisi mi
Jeesus täytti lain kokonaan, maksoi kaikki. Paholainen heitettiin alas taivaasta. Enää hän ei ole Jumalan edessä meitä syyttämässä, meille kyllä syyttää meitä milloin mistäkin ettemme uskoisi Jeesuksen sovitusveren voimaan.
Silti, Pyhän Hengen voimasta laki on kirjoitettu meidän sydämiin rakkauden laiksi. Lakihan on hyvä, ja on meille siunaukseksi tässä maailman ajassa, pelastusta se ei kuitenkaan tuo.
Pelko pois! Kyllä Herra Sanastaan huolen pitää. Ja jos jotain olisi jäänyt puuttumaan, niin kyllä se olisi viimeisen tuhannen vuoden aikana jo havaittu.