Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallisin ruokailukokemuksenne kylässä

Vierailija
31.08.2011 |

Eli kun teidät on kutsuttu syömään jonkun luokse (ei ravintolaruokailu), niin mikä oli kummallista esim. ruoka, tarjoilu, paikka.

Ja kaikki positiiviset ja negatiiviset kokemukset!

Kommentit (580)

Vierailija
141/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin ollut todella hämmentynyt, jos joku olisi tuonut meille kahvileivät ja ruokaa pakastimeen, kun tulivat vauvaa katsomaan. En minä niin nuutunut ollut, etten jaksanut kaupasta pullaa hakea ja tosiaan, olihan se mieskin talossa ja ihan kaupassakäyntikykyinen ihminen on.

Todella epäkohteliasta mennä kylään ilman tarjottavia, vaikka olisi lahja matkassa. Yleensä tuoreelle äidille viedään sekä sen hetkiset kahvitarjottavat, että pakasteeseen helpottamaan niitä päiviä kun väsyttää.

Vierailija
142/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka tulivat parin päivän päästä synnytyksestä perheineen katsomaan vauvaa. Mutta olen tosiaan tottunut siihen, että tuodaan kastamiset matkassa. Se on perinteinen ja kohtelias tapa.

Mutta nähtävästi näissä on eroja eri puolilla maata. Olen luullut, että on yleinenkin tapa. Tai sitten nykyajan sukupolvi on sen unohtanut. Samoin kuin sen, että tullaan mökille asumaan viikoksi ja tuodaan vain joku sixpäkki tuliaisiksi ja ahmitaan suupielet rasvaa roiskuen isännän ja emännän ruokavarastot tyhjiksi.

Minä olisin ollut todella hämmentynyt, jos joku olisi tuonut meille kahvileivät ja ruokaa pakastimeen, kun tulivat vauvaa katsomaan. En minä niin nuutunut ollut, etten jaksanut kaupasta pullaa hakea ja tosiaan, olihan se mieskin talossa ja ihan kaupassakäyntikykyinen ihminen on.

Todella epäkohteliasta mennä kylään ilman tarjottavia, vaikka olisi lahja matkassa. Yleensä tuoreelle äidille viedään sekä sen hetkiset kahvitarjottavat, että pakasteeseen helpottamaan niitä päiviä kun väsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
144/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä asun Helsingissä ja suurin osa kavereista on asunut täällä aina. Vauvaperheeseen ei mennä ainakaan meidän ystävä- ja sukulaispiireissä etukäteen sopimatta, ja jos jotain viemisiä viedään niin yleensä se on kukkia ja joku pikku paketti vauvalle (=lelu tai vaatetta). Syömistä harvemmin kukaan vie.

Johtuu ehkä siitä että melkein kaikki tutu asuvat alueilla joilla kauppaan on matkaa max 500 m, ja jos äiti ei jaksa kauppaan niin mies laitetaan asialle :)

Vierailija
145/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teistä on siis tyhmää, että haluaa auttaa tuoretta äitiä. Kun onhan sillä mies, joka kipaisee kaupassa.

Ollaan oikein ylpeitä siitä, että me pärjäämme kyllä ja meille ei tarvitse kenenkään tuoda mitään. Vanhanaikaisia ja naurettavia perinteitä.

Ehkä sillä miehellä on ne isommat lapset vastuulla?

No, minä nyt olen kaikesta huolimatta sitä mieltä, että se vieras on itsekäs jos menee vauvaperheeseen kylään ilman rotinoita ja odottaa, että hän saa täyden palvelun.

Vierailija
146/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on keliakia ja yksien ystävien luona kun käydään kylässä ei tarvitse munkaan miettiä, että onko mulle sopivaa ruokaa tarjolla.

Emäntä ottaa aina kaikkien ruokavaliot huomioon täydellisesti.

Vappuna kun mentiin, oli mulle omat munkitkin pyöräyttänyt. Ja kertoi, et oli ne ensin paistanut, ettei tuu tavallisista nunkeista mitään rasvaan.

Pyrkii tekemään kaiken niin, että minäkin pystyn syömään samaa ruokaa kuin muutkin. Esim tekee itse tuorepastan gluteenittomana ja sitä syö kaikki ja se on tosi hyvää.

Suolaiset ja makeat piirakat tekee aina niin, että mä pystyn syömään samaa kuin muutkin.

Tietysti joskus on mua varten omia juttuja. Esim pikkuleipiä. Laittaa aina loput mun mukaan, kun ei heillä tarvita ja ei halua pakastaa kun haluaa tarjota tuoretta. Täytekakut tekee aina glut vapaana. jne.

On ihan mennä kylään kun tietää olevansa tervetullut ja ei tarvi huolehtia voiko syödä vai ei. Emäntä kyllä kertoo vähäeleisesti mulle jos jotain on mitä en voi syödä.

Ihana ystävä vielä rakastaa juhlien järkkäämist, mikä on ihanaa ystäväpiirille. Hänen juhliinsa on aina tunkua:)

Ja niistä ei kukaan koskaan joudu nälkäisenä tai janoisena lähtemään.

Vierailija
147/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä asun Helsingissä ja -- kauppaan on matkaa max 500 m, ja jos äiti ei jaksa kauppaan niin mies laitetaan asialle :)

Yyyyh, kaupan einespullaa. Mielummin vien kunnon itsetehdyn piirakan / kakun / pullaa kuin söisin kaupan kuivettunutta lisäaineista "mummonpitkoa".

Vierailija
148/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä asun Helsingissä ja -- kauppaan on matkaa max 500 m, ja jos äiti ei jaksa kauppaan niin mies laitetaan asialle :)

Yyyyh, kaupan einespullaa. Mielummin vien kunnon itsetehdyn piirakan / kakun / pullaa kuin söisin kaupan kuivettunutta lisäaineista "mummonpitkoa".

kaupassa kun sinä makaat vauvan kanssa. En ole koskaan edes kuullut, että vieraiden pitää tuoda safkat tullessaan kun menee kylään. Kyllä terve mies pystyy ostamaan jotain uunivalmista pullaa.

Vierailija
149/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liekö kotoa opittua karjalaista perinnettä, mutta en ikinä mene pikkuvauvaperheeseen ilman omia eväitä. Ja joka kerta ne omat tuomiset siellä sitten syödään.

Itse asiassa kun oma (toinen) vauvani syntyi, kävikin yksi vähän nolo juttu. Miehen veli perheineen tuli vauvaa katsomaan, ja meillä ei ollut oikeastaa mitään kahvipullaa varattuna (kun kuitenkin kaikki tuovat rotinoita). No, tämäpä perhe ei tuonut. Onneksi pakastimessa oli pussillinen karjalanpiirakoita ja jääkaapista löyty juustoa ja kinkkua. Niillä mentiin.

Siis ihanko tosi nykyään tämä vanha perinne on loppunut? Kun mennään vauvaperheeseen kylään, ei odoteta, että vastasynnyttänyt äiti passaa teille välipalaa. Perheeseen on tapana viedä rotinoita eli vieraat auttavat näin äitiä lapsivuodeaikana ja vievät pullaa ja muuta tuliaisiksi. Moni tuo vuokaruokia yms. Mutta yleisesti viedään pullaa ja piirakoita. Olisi kyllä kamalan noloa mennä passauttamaan itseään vastasynnyttäneelle äidille.

tarjosi jäätelön kanssa herneitä, kun ei pakastimessa ollutkaan marjoja. Mielenkiintoinen makuyhdistelmä! Toinen tarjoiluun liittyvä juttu tapahtui tässä taannoin, menimme katsomaan lähisukulaisten vauvaa, veimme lahjan ja kukkakimpun, mutta emme mitään tarjottavaa itse, olisi kai pitänyt. Vähän siinä odottelimme kahvia, mutta kun ei sitä alkanut kuulumaan, enkä kehdannut itse kysyä, voinko keittää, vaikka niinkin kai vauvaperheessä voisi tehdä, niin aloimme sitten tehdä lähtöä. Olin vähän mielessäni ajatellut, että lapset saisivat siellä välipalakseen jotakin kahvipöydästä, olimme kuitenkin noin 60 km:n päästä ajelleet. No, kun melkein olimme takit päällä ovella menossa, niin talon isäntä sanoi, että juodaan nyt ihmeessä kahvit ja kaivoi esiin jotain kaupan kakkua pakastimesta ja esitteli sivupöydältä, mitä syötävää jotkut toiset vieraat olivat tuoneet. Tuli vähän nolo olo ja siinä vaiheessa kun tajusin, että meidän lapsille ei ole aikomustakaan tarjota mitään, niin kumosin äkkiä kahvini ja sanoin, että meidän pitää lähteä. Omat lapsensa pyysi välipalalle samaan aikaan. Huhhuh.

Miehen veli vaimoineen kylään katsomaan pariviikkosta vauvaa. Odottivat kunnon lämmintä lounasta, ei pelkästään kaffetta. Meillä kaapissa vaan eineksiä, joten päätyivät läheiseen ravintolaan syömään ja sieltä takaisin meille. Pullat matkassaan. Ruokailuretkensä aikana mekin varauduimme pullilla, joten pullaa olikin sitten tarjolla tuplaten - nam.

Ei jäänyt traumoja siis, mutta tosiaan ei ole kaikkien tiedossa tämä rotinameininki.

Vierailija
150/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

totesin vaan, ettei meillä päin ole ollut tapana.

Eli teistä on siis tyhmää, että haluaa auttaa tuoretta äitiä. Kun onhan sillä mies, joka kipaisee kaupassa.

Ollaan oikein ylpeitä siitä, että me pärjäämme kyllä ja meille ei tarvitse kenenkään tuoda mitään. Vanhanaikaisia ja naurettavia perinteitä.

No, minä nyt olen kaikesta huolimatta sitä mieltä, että se vieras on itsekäs jos menee vauvaperheeseen kylään ilman rotinoita ja odottaa, että hän saa täyden palvelun.

Vierailija
151/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupassa kun sinä makaat vauvan kanssa. En ole koskaan edes kuullut, että vieraiden pitää tuoda safkat tullessaan kun menee kylään. Kyllä terve mies pystyy ostamaan jotain uunivalmista pullaa.

Kyllä, ja se terve mies (ainakin meilläpäin) osaa myös tehdä lisäaineetonta kakkua tai pullaa kotona

jos on tarve. Tässä vertailtiinkin sitä, että itse vien vieraana mielummin itsetehtyä kunnon ruokaa rotinoina kuin söisin vauvaperheen "äkkiä kaupasta hakemaa pakastepullaa". Ei sitä tervettä miestä sentään vauvaperheessäkään laiteta leipomaan niitä pullia vieraille, luulisi tuoreella isällä olevan tärkeämpää tekemistä.

Vierailija
152/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tulee vauvaa katsomaan. Hei haloo, kauppoja on joka kulmassa. Ymmärrän jos asutte jossain perähikiällä. Mutta eikö sinne pakkaseen voisi ostaa pullaa ja kaappiin keksejä ennen synnytystä, ettei vieraiden tarvitse itse eväitä raahata tullessaan.

liekö kotoa opittua karjalaista perinnettä, mutta en ikinä mene pikkuvauvaperheeseen ilman omia eväitä. Ja joka kerta ne omat tuomiset siellä sitten syödään.

Itse asiassa kun oma (toinen) vauvani syntyi, kävikin yksi vähän nolo juttu. Miehen veli perheineen tuli vauvaa katsomaan, ja meillä ei ollut oikeastaa mitään kahvipullaa varattuna (kun kuitenkin kaikki tuovat rotinoita). No, tämäpä perhe ei tuonut. Onneksi pakastimessa oli pussillinen karjalanpiirakoita ja jääkaapista löyty juustoa ja kinkkua. Niillä mentiin.

Siis ihanko tosi nykyään tämä vanha perinne on loppunut? Kun mennään vauvaperheeseen kylään, ei odoteta, että vastasynnyttänyt äiti passaa teille välipalaa. Perheeseen on tapana viedä rotinoita eli vieraat auttavat näin äitiä lapsivuodeaikana ja vievät pullaa ja muuta tuliaisiksi. Moni tuo vuokaruokia yms. Mutta yleisesti viedään pullaa ja piirakoita. Olisi kyllä kamalan noloa mennä passauttamaan itseään vastasynnyttäneelle äidille.

tarjosi jäätelön kanssa herneitä, kun ei pakastimessa ollutkaan marjoja. Mielenkiintoinen makuyhdistelmä! Toinen tarjoiluun liittyvä juttu tapahtui tässä taannoin, menimme katsomaan lähisukulaisten vauvaa, veimme lahjan ja kukkakimpun, mutta emme mitään tarjottavaa itse, olisi kai pitänyt. Vähän siinä odottelimme kahvia, mutta kun ei sitä alkanut kuulumaan, enkä kehdannut itse kysyä, voinko keittää, vaikka niinkin kai vauvaperheessä voisi tehdä, niin aloimme sitten tehdä lähtöä. Olin vähän mielessäni ajatellut, että lapset saisivat siellä välipalakseen jotakin kahvipöydästä, olimme kuitenkin noin 60 km:n päästä ajelleet. No, kun melkein olimme takit päällä ovella menossa, niin talon isäntä sanoi, että juodaan nyt ihmeessä kahvit ja kaivoi esiin jotain kaupan kakkua pakastimesta ja esitteli sivupöydältä, mitä syötävää jotkut toiset vieraat olivat tuoneet. Tuli vähän nolo olo ja siinä vaiheessa kun tajusin, että meidän lapsille ei ole aikomustakaan tarjota mitään, niin kumosin äkkiä kahvini ja sanoin, että meidän pitää lähteä. Omat lapsensa pyysi välipalalle samaan aikaan. Huhhuh.

Miehen veli vaimoineen kylään katsomaan pariviikkosta vauvaa. Odottivat kunnon lämmintä lounasta, ei pelkästään kaffetta. Meillä kaapissa vaan eineksiä, joten päätyivät läheiseen ravintolaan syömään ja sieltä takaisin meille. Pullat matkassaan. Ruokailuretkensä aikana mekin varauduimme pullilla, joten pullaa olikin sitten tarjolla tuplaten - nam.

Ei jäänyt traumoja siis, mutta tosiaan ei ole kaikkien tiedossa tämä rotinameininki.

Vierailija
153/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tietty on niitä pakastevaihtoehtojakin. Ja kuka käskee ostamaan pullaa? Voihan sieltä ostaa vaikka keksiä, marjoja, kastiketta ja jäätelöä kin jos sitä tekee enemmän mieli.

Vierailija
154/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mua ketutti vuos sitten passata appivanhempia,kun oli sektiohaava äärimmäisen kipeä ja kohtutulehdus päällä.mutta ei auttanut kun ei anopilla ollut/ole mielenkiintoa jeesata. no mun vanhemmat oli tietysti veneilemässä.

eli rotinoista olisin ollut erittäin kiitollinen! viel kun noita lapsia on neljä.

Vierailija
155/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mua ketutti vuos sitten passata appivanhempia,kun oli sektiohaava äärimmäisen kipeä ja kohtutulehdus päällä.mutta ei auttanut kun ei anopilla ollut/ole mielenkiintoa jeesata. no mun vanhemmat oli tietysti veneilemässä.

eli rotinoista olisin ollut erittäin kiitollinen! viel kun noita lapsia on neljä.

Vierailija
156/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjosi jäätelön kanssa herneitä

Vierailija
157/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heidät syömään ja odoteltiin ruoka valmiina yli 2 tuntia kun tulivat myöhässä. Ja tuo nainen sanoi tullessaan, että halusi ruokkia hevosiaan itse. (vaikka olisi ollut toinenkin joka olisi voinut ne ruokkia).

En tajua että miksi näin toimivat. Kutsuivat meidät, eli emme olleet yllätysvieraina siellä. Ei olla sen jälkeen menty, eikä edes tavattu kertaakaan vaikka tästä on jo vuosia. Mies on tuon perheen miehen kanssa soitellut, mutta tapaamista ei huvita enää sopia.

Välit käytännössä poikki sen takia, ettei tarjottu mitään kahvin kanssa?

Vierailija
158/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tuli vielä mieleen kaverin kertoma tarina, kun hän oli ollut poikakaverin perheen kanssa mökillä ja grillasivat illalla ja roukalistalla oli (tälle tytölle ekaa kertaa) kokonaisista maissintähkistä leikattuja "kiekkoja" (eli tämä tapahtui hyvänaikaa sitten). No tyttö ei sitten tiennyt miten maissi syödään ja olikin ruokailun päätteeksi aika järkyttynyt, kun muiden lautasella komeili se maissin "keskiosa", hän kun oli syönyt senkin. Juu, en kyllä ymmärrä kuka pystyy järsimään sen keskiosankin, vaikka olis kuinka pieni kiekko, mutta kuulemma näin kävi :D

Mun mielestä on moukkamaista antaa toisen jyrsiä jotain känttyä ja naureskella partaansa sekä jälkikäteen vielä kertoa hihitellen asiasta muille. Normaali hyväkäytöksinen ihminen kertoo, jos joku ei tiedä. Esim. olekko sie ennen syönyt näitä kokonaisia tähkiä grillattuna? näistä ei tarvitse syödä ollenkaan tuota keskiosaa, se on kyllä aika kovaakin.

Ihan normaalia ja helpottaa sen tietämättömän elämää mukavasti.

Vierailija
159/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
160/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvalle viemään lahjaa. Jos ei ole sen vertaa organisointikykyä, että vieraan pitää tuoda ruoat tullessaan niin miten pystyy huolehtimaan vauvastaan.

Olisi todella epäkohteliasta odottaa, että vieraan pitää tuoda omat pullat kun tulee kylään. Tämän täytyy olla joku uusi tapa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän