Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallisin ruokailukokemuksenne kylässä

Vierailija
31.08.2011 |

Eli kun teidät on kutsuttu syömään jonkun luokse (ei ravintolaruokailu), niin mikä oli kummallista esim. ruoka, tarjoilu, paikka.

Ja kaikki positiiviset ja negatiiviset kokemukset!

Kommentit (580)

Vierailija
161/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rotinat

Karjalaisen tavan mukaan suku, ystävät ja naapurit veivät synnytyksen jälkeen äidille ravitsevaa ruokaa. Se saattoi olla juustoa, munia, maitoa tai karjalanpiirakoita. Rotinakori oli ennen ruokakori, johon koottiin voita, juustoa, lihaa ja leivonnaisia synnyttäjän vahvistukseksi. Rotina-sana tulee venäjän kielen sanasta rodiny, joka tarkoittaa synnytys tai lapsivuode. Rotinat saatettiin pakata myös isolle leivinlaudalle pyyhkeeseen ja voipaperiin käärittynä, jossa oli esimerkiksi iso pullarinkeli, kakkuja, piirakoita ja pipareita. Syömiset käärittiin jollain alueella käspaikkaan, joka oli tyttölapselle ensimmäinen alku kapioiden kokoamiseen.

Nykyisin rotina-perinne on säilynyt siten, että vauvaa katsomaan tultaessa kotiin tuodaan leivonnaisia, jopa vaatteita lapselle. Alueellisia eroja on ja osa ei ole edes kuullut rotinoista. Nykyaikaiseen rotinakoriin voi leipoa perinteisten pullien, kakkujen ja pikkuleipien oheen esimerkiksi suolaisen piirakan. Kulhollinen salaattiakin ilahduttaa nykyäitiä. Ajatuksena on, että synnyttänyt äiti saisi levätä ja keskittyä vauvaan eikä hänen tarvitsisi kestitä vieraita ja huolehtia, että heille on tarjottavaa.

Vierailija
162/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehkä ruotsinkielisillä on erilaiset perinteet ja siksi tarjolla on muutakin? Olen siis rapujuhlinut vaan miehen suvun ja kavereiden kanssa.

Ravuthan on RUOKA. Ei kai teitä kutsuttu syömään pyttipannua.

ikinä kuullut rapujuhlista missä tarjottaisiin vain rapuja.aina on muutakin,koska eihän ne ravut vie nälkää. ja olen suomenkielinen.

rapuja. Ei päivälliselle tms tai vatsaa täyttämään vaan rapuja syömään. Kauhea poru sitten kun joutuukin syömään rapuja ja saa paahtoleipää päälle. En ihan tajua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teistä on siis tyhmää, että haluaa auttaa tuoretta äitiä. Kun onhan sillä mies, joka kipaisee kaupassa.

Ollaan oikein ylpeitä siitä, että me pärjäämme kyllä ja meille ei tarvitse kenenkään tuoda mitään. Vanhanaikaisia ja naurettavia perinteitä.

Ehkä sillä miehellä on ne isommat lapset vastuulla?

No, minä nyt olen kaikesta huolimatta sitä mieltä, että se vieras on itsekäs jos menee vauvaperheeseen kylään ilman rotinoita ja odottaa, että hän saa täyden palvelun.

kyllä mua ketutti vuos sitten passata appivanhempia,kun oli sektiohaava äärimmäisen kipeä ja kohtutulehdus päällä.mutta ei auttanut kun ei anopilla ollut/ole mielenkiintoa jeesata. no mun vanhemmat oli tietysti veneilemässä.

eli rotinoista olisin ollut erittäin kiitollinen! viel kun noita lapsia on neljä.

ei,ei kaivellut munia.

jutteli vanhempien kanssa.kyllä se apuaankin varmaan tarjos.

Vierailija
164/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kuin se että kutsutaan grillaamaan. Yleensä on tarjolla muutakin kuin vaan just ne grillattavat jutut. Jopa silloin kun kutsutaan kahville, on tarjolla jotain suolaista tai makeaa syötävää eikä vaan kahvia...

mutta ehkä ruotsinkielisillä on erilaiset perinteet ja siksi tarjolla on muutakin? Olen siis rapujuhlinut vaan miehen suvun ja kavereiden kanssa.

Ravuthan on RUOKA. Ei kai teitä kutsuttu syömään pyttipannua.

ikinä kuullut rapujuhlista missä tarjottaisiin vain rapuja.aina on muutakin,koska eihän ne ravut vie nälkää. ja olen suomenkielinen.

rapuja. Ei päivälliselle tms tai vatsaa täyttämään vaan rapuja syömään. Kauhea poru sitten kun joutuukin syömään rapuja ja saa paahtoleipää päälle. En ihan tajua?

Vierailija
165/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvalle viemään lahjaa. Jos ei ole sen vertaa organisointikykyä, että vieraan pitää tuoda ruoat tullessaan niin miten pystyy huolehtimaan vauvastaan.

Olisi todella epäkohteliasta odottaa, että vieraan pitää tuoda omat pullat kun tulee kylään. Tämän täytyy olla joku uusi tapa.

ei tähän mitään muuta viitsi sanoa. pliis älä sinäkään lisäänny kiitos!

Vierailija
166/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi bearnaicekastikkeen syöminen oli kyllä yliveto.

Vierailija
167/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille ei tämä rotinaperinne ole tuttu. Eli ei tarvitse jankata kuka ne h-tin pullat nyt hommaa. Varmaan jossain päin Suomea tämä on tapana, mutta ei tarvitse vetää hernettä nenään jos tässä on alueellisia eroja

Vierailija
168/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väänny vauvaperheeseen kakaroidensa kanssa passattavaksi, kuten tuo yksi ämmi, joka odotti, että hänen kakaroilleen laitetaan välipalaa. Kun olivat jopa 60km ajaneet. 60km menee aikaa vähän yli puoli tuntia. Miksi hän ei ollut tunkenut kakaroitaan sapuskaa täyteen vaan meni odottamaan, että vauvaperheessä passataan hänen Nico-Pettereitään.

kaikille ei tämä rotinaperinne ole tuttu. Eli ei tarvitse jankata kuka ne h-tin pullat nyt hommaa. Varmaan jossain päin Suomea tämä on tapana, mutta ei tarvitse vetää hernettä nenään jos tässä on alueellisia eroja

Vierailija
169/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi jaksanut keitellä kahveja ja käydä kaupassa ostelemassa niitä keksipaketteja ja viinereitä joka päivä.

Ilolla otin ne vieraat vastaan, jotka toivat tuomisia ja keittivät itse kahvit ja kattoivat pöytään tuomisiaan ja vielä siivosivat pöydän.

Mies oli isompien kanssa pääasiallisesti isyyslomansa ajan. Loput jätti myöhemmäksi.

Minua kyllä ilahdutti ystävieni ja sukulaisteni huomaavaisuus. Sääli jos joku kokee pahaksi sen, että joku haluaa huomioida herkuilla myös vastasynnyttänyttä äitiä.

Suomalaisen naisen pitää olla niin itsenäinen ja kova, että hän ei tarvitse apua edes ystäviltään vaan nakkaa reippaasti keksipaketin pöydälle kun ystäviä tulee vauvaa katsomaan. On se kone tuo suomalainen nainen.

kaivaa keksipaketti kaapista. Kukaan ei ole odottanutkaan sen kummempaa tarjoilua.

Lisäksi tuttavamme ovat ymmärtäneet senkin, että jos jotain on kahvin kanssa ollut, se on hankittu kaupasta valmiina. Niin, siellä kaupassakin on jouduttu käymään melkein päivittäin muutenkin ja samalla voitu napata pullatiskistä pullat, jos joku on ollut tulsosa. En ole kokenut tällä passaavani röyhkimyksiä, jotka tulevat meille "vaatimaan, että syöttäisin heidän kakaroitaan".

En tajunnutkaan, että tästäkin olisi pitänyt saada ongelma ja loukkaantua. Saati, että jonkun ystävän olisi pitänyt syyllistyä ajatuksesta, että ihan uhrauduin hänen eteensä kun laitoin muutaman viinerin kaapista tarjolle.

Vierailija
170/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eräs tuttavaperhe, joka kutsuu meidät aina lastensa syntymäpäiville. Heillä on aina tarjolla sekä suolaista että makeaa, mutta näiden välillä menee useampi tunti. Meillä on muutaman kerran jäänyt makea syömättä, kun on pitänyt lähteä pienten lasten kanssa kotiin iltatoimiin. Juhlat ova aina sunnuntaisin alkuillasta. Ovat sitten ihmeissään, että miten te nyt jo lähdette, kun olisi vielä makeaa tarjolla.

Vierailija
171/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tuli vielä mieleen kaverin kertoma tarina, kun hän oli ollut poikakaverin perheen kanssa mökillä ja grillasivat illalla ja roukalistalla oli (tälle tytölle ekaa kertaa) kokonaisista maissintähkistä leikattuja "kiekkoja" (eli tämä tapahtui hyvänaikaa sitten). No tyttö ei sitten tiennyt miten maissi syödään ja olikin ruokailun päätteeksi aika järkyttynyt, kun muiden lautasella komeili se maissin "keskiosa", hän kun oli syönyt senkin. Juu, en kyllä ymmärrä kuka pystyy järsimään sen keskiosankin, vaikka olis kuinka pieni kiekko, mutta kuulemma näin kävi :D

Mun mielestä on moukkamaista antaa toisen jyrsiä jotain känttyä ja naureskella partaansa sekä jälkikäteen vielä kertoa hihitellen asiasta muille. Normaali hyväkäytöksinen ihminen kertoo, jos joku ei tiedä. Esim. olekko sie ennen syönyt näitä kokonaisia tähkiä grillattuna? näistä ei tarvitse syödä ollenkaan tuota keskiosaa, se on kyllä aika kovaakin.

Ihan normaalia ja helpottaa sen tietämättömän elämää mukavasti.

Siis tämä maissin kokonaisena syönyt ihminen kertoi kämmistään minulle ihan itse. Että enpä usko, että paljoakaan on kärsinyt naureskeluista jos kehtaa itse tätä juttua kertoa eteenpäin. Ja minä en ainakaan kyttää toisten syömisiä, joten ehkä se maissi oli jyrsitty jo ennenkun kukaan muu huomasi. Ja siinä vaiheessa siitä mainitseminen olisi kyllä melko noloa. "Notta oisit vaan jättäny sen karan syömättä." Mutta hauska juttu silti :D

Rotinoista on veivattu taas suuntaan ja toiseen ja ainakin minulle tuli yllärinä, ettei noin moni ole koskaan moisesta kuullutkaan. Tosin itse asun Itä-Suomessa ja näiltä nurkilta kai se perinne ei ole hävinnyt. Mutta edelleen se on ihan eri asia, että pystyisikö sitä pullaa hakemaan/leipomaan, kun se, että jos kerran on tapana viedä rotinoita, niin että osa silti kehtaa olla tuomatta. Kyllä meilläkin mies olisi voinut leipoa, mutta "meidän piireissä" on kaikille selvää mitä rotinat on ja siksi on kai ihan yleistä olettaa, että jotain tuodaan. Jos ei, niin kaipa se yksi kupillinen kahvia alas menee niillä kaupan Jaffa-kekseilläkin höystettynä?

Vierailija
172/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotinoista on veivattu taas suuntaan ja toiseen ja ainakin minulle tuli yllärinä, ettei noin moni ole koskaan moisesta kuullutkaan. Tosin itse asun Itä-Suomessa ja näiltä nurkilta kai se perinne ei ole hävinnyt. Mutta edelleen se on ihan eri asia, että pystyisikö sitä pullaa hakemaan/leipomaan, kun se, että jos kerran on tapana viedä rotinoita, niin että osa silti kehtaa olla tuomatta. Kyllä meilläkin mies olisi voinut leipoa, mutta "meidän piireissä" on kaikille selvää mitä rotinat on ja siksi on kai ihan yleistä olettaa, että jotain tuodaan. Jos ei, niin kaipa se yksi kupillinen kahvia alas menee niillä kaupan Jaffa-kekseilläkin höystettynä?

Siis jos vauvaperheeseen toinen perhe/pari, tuovat esim. pullaa, vain ja ainoastaan he saavat syödä sitä vai laitatteko pakkaseen ettekä anna heillekään?

Jos kerralla tulee useampi perhe, 2 heistä unohtaa/eivät hoksaa tuoda jotakin syötävää, he jäävät ilman? Tai heität sen jaffa-keksin kaapista?

Hitto, mä oikeasti tunnen itseni vähän järkevämmäksi :D Vauvaa kun on tultu katsomaan, jos joku ei tuo kahvipullaa, eli muistaa vain vauvaa, olen siltikin tarjonnut muutakin kuin keksejä. Osa sitten tuo jotakin, piirakkaa, pullaa tms. Tarjolle ne on mennyt. Vai olenko huono emäntä kun annan niistä ottaa muidenkin kuin sen tuojien? ;)

Vierailija
173/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sinä et jaksanut ja hienoa, että sukulaiset olivat huomaavaisia. Mutta ei tuon aiemman pointtina nyt ollutkaan se, etteikö sitä ruokaa saisi olla. Tai että pitäisi olla itsenäinen ja kova. Vaan juurikin siitä, ettei tarvitse loukkaantua siitä, jos joku ei niitä pullia tajua tuoda mukanaan. Ei kaikkea tarvitse ottaa itseensä.

En olisi jaksanut keitellä kahveja ja käydä kaupassa ostelemassa niitä keksipaketteja ja viinereitä joka päivä.

Ilolla otin ne vieraat vastaan, jotka toivat tuomisia ja keittivät itse kahvit ja kattoivat pöytään tuomisiaan ja vielä siivosivat pöydän.

Mies oli isompien kanssa pääasiallisesti isyyslomansa ajan. Loput jätti myöhemmäksi.

Minua kyllä ilahdutti ystävieni ja sukulaisteni huomaavaisuus. Sääli jos joku kokee pahaksi sen, että joku haluaa huomioida herkuilla myös vastasynnyttänyttä äitiä.

Suomalaisen naisen pitää olla niin itsenäinen ja kova, että hän ei tarvitse apua edes ystäviltään vaan nakkaa reippaasti keksipaketin pöydälle kun ystäviä tulee vauvaa katsomaan. On se kone tuo suomalainen nainen.

kaivaa keksipaketti kaapista. Kukaan ei ole odottanutkaan sen kummempaa tarjoilua.

Lisäksi tuttavamme ovat ymmärtäneet senkin, että jos jotain on kahvin kanssa ollut, se on hankittu kaupasta valmiina. Niin, siellä kaupassakin on jouduttu käymään melkein päivittäin muutenkin ja samalla voitu napata pullatiskistä pullat, jos joku on ollut tulsosa. En ole kokenut tällä passaavani röyhkimyksiä, jotka tulevat meille "vaatimaan, että syöttäisin heidän kakaroitaan".

En tajunnutkaan, että tästäkin olisi pitänyt saada ongelma ja loukkaantua. Saati, että jonkun ystävän olisi pitänyt syyllistyä ajatuksesta, että ihan uhrauduin hänen eteensä kun laitoin muutaman viinerin kaapista tarjolle.

Vierailija
174/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlaa rotinaperinne. Se on tuomisia väsyneelle äidille, että äiti saisi hoitaa myös itseään ja ei tarvitsisi seisoa keittiössä. Se on ollut myös muuta ruokaa ja piirakoita ja pullaa yms. on tuotu sillä tavalla, että on tarjottavaa,mutta myös syötävää itselle, koska imettävän äidin pitää syödä kunnolla.

Perinne on toki lähtöisin ajalta kun isät eivät saaneet isyyslomaa. Mutta on edelleen kaunis perinne minusta. Äiti on synnyttänyt vasta ja isä myös uuden tilanteen edessä ja taatusti väsynyt myös.

On hieno tapa viedä tuliaisia perheelle eli rotinoita. Viedään sitten pullaa ja piirakkaa tms. Itse olen vienyt myös lämmintä ruokaa pakastimeen, että heillä on valmista ruokaa itselleen lämmittää tai samalle päivälle jos haluavat sen syödä heti. Myös piirakoita ja pullaa, mitä voivat syödä itse välipalaksi ja tarjota vieraalle.

Rotinaperinteeseen olen myös laskenut sen, että autan äitiä käydessäni siellä. Eli voin vaihtaa vaippoja tai hoitaa vauvaa sen aikaa, että äiti pääsee suihkuun jos isä ei ole juuri silloin kotona tms. Kaikki isäthän ei esimerkiksi pidä isyyslomaa heti synnytyksen jälkeen.

Olen myös siivonnut kahvipöydän ja tiskit kun olemme kahvitelleet.

Rotinaperinne on ollut minusta sellainen kaunis tapa, missä halutaan nainen auttaa naista ja helpottaa hänen elämäänsä kun vauva on tullut taloon. En voisi kuvitellakaan meneväni passattavaksi siinä vaiheessa.

Siis jos vauvaperheeseen toinen perhe/pari, tuovat esim. pullaa, vain ja ainoastaan he saavat syödä sitä vai laitatteko pakkaseen ettekä anna heillekään?

Jos kerralla tulee useampi perhe, 2 heistä unohtaa/eivät hoksaa tuoda jotakin syötävää, he jäävät ilman? Tai heität sen jaffa-keksin kaapista?

Hitto, mä oikeasti tunnen itseni vähän järkevämmäksi :D Vauvaa kun on tultu katsomaan, jos joku ei tuo kahvipullaa, eli muistaa vain vauvaa, olen siltikin tarjonnut muutakin kuin keksejä. Osa sitten tuo jotakin, piirakkaa, pullaa tms. Tarjolle ne on mennyt. Vai olenko huono emäntä kun annan niistä ottaa muidenkin kuin sen tuojien? ;)

Vierailija
175/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlaa rotinaperinne. Se on tuomisia väsyneelle äidille, että äiti saisi hoitaa myös itseään ja ei tarvitsisi seisoa keittiössä. Se on ollut myös muuta ruokaa ja piirakoita ja pullaa yms. on tuotu sillä tavalla, että on tarjottavaa,mutta myös syötävää itselle, koska imettävän äidin pitää syödä kunnolla.

Perinne on toki lähtöisin ajalta kun isät eivät saaneet isyyslomaa. Mutta on edelleen kaunis perinne minusta. Äiti on synnyttänyt vasta ja isä myös uuden tilanteen edessä ja taatusti väsynyt myös.

On hieno tapa viedä tuliaisia perheelle eli rotinoita. Viedään sitten pullaa ja piirakkaa tms. Itse olen vienyt myös lämmintä ruokaa pakastimeen, että heillä on valmista ruokaa itselleen lämmittää tai samalle päivälle jos haluavat sen syödä heti. Myös piirakoita ja pullaa, mitä voivat syödä itse välipalaksi ja tarjota vieraalle.

Rotinaperinteeseen olen myös laskenut sen, että autan äitiä käydessäni siellä. Eli voin vaihtaa vaippoja tai hoitaa vauvaa sen aikaa, että äiti pääsee suihkuun jos isä ei ole juuri silloin kotona tms. Kaikki isäthän ei esimerkiksi pidä isyyslomaa heti synnytyksen jälkeen.

Olen myös siivonnut kahvipöydän ja tiskit kun olemme kahvitelleet.

Rotinaperinne on ollut minusta sellainen kaunis tapa, missä halutaan nainen auttaa naista ja helpottaa hänen elämäänsä kun vauva on tullut taloon. En voisi kuvitellakaan meneväni passattavaksi siinä vaiheessa.

Vierailija
176/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On hieno tapa viedä tuliaisia perheelle eli rotinoita. Viedään sitten pullaa ja piirakkaa tms. Itse olen vienyt myös lämmintä ruokaa pakastimeen, että heillä on valmista ruokaa itselleen lämmittää tai samalle päivälle jos haluavat sen syödä heti. Myös piirakoita ja pullaa, mitä voivat syödä itse välipalaksi ja tarjota vieraalle.

Rotinaperinteeseen olen myös laskenut sen, että autan äitiä käydessäni siellä. Eli voin vaihtaa vaippoja tai hoitaa vauvaa sen aikaa, että äiti pääsee suihkuun jos isä ei ole juuri silloin kotona tms."

Olet selvästi ihana tuki ja turva johon ystäväsi uskaltavat nojautua rankkoina aikoina :) Toivottavasti minullakin on ympärilläni aikanaan tuollaisia ihmisiä.

T. Lapseton (TOISTAISEKSI)

Vierailija
177/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että emännän pitää selvittää mitä se karppaaminen oikein on. Itse en ainakaan tiedä. Allergiat ja diabetes yms. on kohteliasta ottaa huomioon, mutta dieetit, karppaukset yms. ovat vierailijoiden oma murhe!

jos on kerran harvinaisemmasta vieraasta kyse. Ei ole niin iso vaiva. Minulle tärkeämpää että jokaisella vieraalla on tervetullut olo. Ymmärrän kyllä että joillekin ruokavalioasiat ovat tärkeitä, vaikka minulle eivät olekaan. Googlettamalla löytää helposti tietoa kaikesta. Teen keliaakikollekin oman annoksen, joten miksen karppaajalle.

Vierailija
178/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun te rupesitte kiistelemään. Nyt ei enää kukaan kirjoita niitä kokemuksia :((

Vierailija
179/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sain tuosta yhdestä kirjoituksesta sellaisen käsityksen että kahvit kyllä tarjotaan ja tarjolle laitetaan jotakin hyvää. Mutta jos ei itse sitä hyvää tuo, saa tyytyä pelkkään kahviin? Tai sille voi sen jaffa keksin viskata kaapista. Koska hän ei tuonut mitään ruokaa tullessaan.

Rotinat on kyllä ihan kiva perinne yms. mutta itse en kyllä odota että ihmiset toisivat ruokaa kaappiini tms. Meillä se menee niin että vieraat tuovat jotakin vauvalle, hoitavat sillä välin kun vaikka minä rauhassa keittelen kahvit tai syön tms.

Mutta aina minä tarjoan kahvit ja pullaa vaikka siiihen päälle jos vieraita on tullut vauvaa katsomaan.

Vierailija
180/580 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat vähän hienommat juhlat sillä kertaa. Kerroin ketokarppaavani etukäteen, ettei tulisi hankalaa tilannetta. Ruokana oli valkosipuliperunoita pihvin kera. Ja se pihvi oli haudutettu RUOKAKERMASSA, yök. Salaattiin oli tungettu paahdettuja leivänpalasia. En pystynyt syömään kuin muutaman salaatinlehden ja hiukan tomaatteja. Jälkiruokanakin oli jotain suklaasörsseliä. Kohteliasta olisi ottaa huomioon kaikkien ruokavaliot.

Hyvä piikki!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan