Kummallisin ruokailukokemuksenne kylässä
Eli kun teidät on kutsuttu syömään jonkun luokse (ei ravintolaruokailu), niin mikä oli kummallista esim. ruoka, tarjoilu, paikka.
Ja kaikki positiiviset ja negatiiviset kokemukset!
Kommentit (580)
sen koommin minä kuin ystäväni emme erityisesti odottaneet toisiltamme mitään. Pääasia oli vauvan katsominen ja ihastelu. Joskus saatoin jopa sanoa, että tervetuloa, mutta meillä ei ehditä kauppaan ennen tuloasi, eli tarjoilu ei sitten ole kummoinen. Joskus joku toi pullaa, joskus ei. Joskus kysyin, että ehditkö keittää kahvia samalla kun imetän. Kaikki sujui ihan sovussa eikä tarjoilu ollut se pääasia kuitenkaan. Rima sen suhteen oli matala ja kaikki ymmärsivät sen hyvin.
En olisi jaksanut keitellä kahveja ja käydä kaupassa ostelemassa niitä keksipaketteja ja viinereitä joka päivä.
Ilolla otin ne vieraat vastaan, jotka toivat tuomisia ja keittivät itse kahvit ja kattoivat pöytään tuomisiaan ja vielä siivosivat pöydän.
Mies oli isompien kanssa pääasiallisesti isyyslomansa ajan. Loput jätti myöhemmäksi.
Minua kyllä ilahdutti ystävieni ja sukulaisteni huomaavaisuus. Sääli jos joku kokee pahaksi sen, että joku haluaa huomioida herkuilla myös vastasynnyttänyttä äitiä.
Suomalaisen naisen pitää olla niin itsenäinen ja kova, että hän ei tarvitse apua edes ystäviltään vaan nakkaa reippaasti keksipaketin pöydälle kun ystäviä tulee vauvaa katsomaan. On se kone tuo suomalainen nainen.
kaivaa keksipaketti kaapista. Kukaan ei ole odottanutkaan sen kummempaa tarjoilua.
Lisäksi tuttavamme ovat ymmärtäneet senkin, että jos jotain on kahvin kanssa ollut, se on hankittu kaupasta valmiina. Niin, siellä kaupassakin on jouduttu käymään melkein päivittäin muutenkin ja samalla voitu napata pullatiskistä pullat, jos joku on ollut tulsosa. En ole kokenut tällä passaavani röyhkimyksiä, jotka tulevat meille "vaatimaan, että syöttäisin heidän kakaroitaan".
En tajunnutkaan, että tästäkin olisi pitänyt saada ongelma ja loukkaantua. Saati, että jonkun ystävän olisi pitänyt syyllistyä ajatuksesta, että ihan uhrauduin hänen eteensä kun laitoin muutaman viinerin kaapista tarjolle.
en ole tiennytkään ennen av.ta, että on väärin viedä tuliaisiksia tarjottavaa ja jopa auttaa äitiä.
Huh, toivottavasti kukaan ei ole suuttunut minulle siitä.
niistä rotinoista olisi iloa silloin, kun juoksee ylivilkkaan yksivuotiaan perässä kaiken valveillaoloaikansa. Mieskään harvemmin on silloin enää millään isyyslomilla. Ok, ehkä mulle on sitten sattunut kohtuullisen helpot vauvat, mutta kyllä jopa se koliikkitapaus antoi enemmän aikaa keitellä kahvia kuin suisidaalinen ja lahkeessa roikkuva 1-v.
en ole tiennytkään ennen av.ta, että on väärin viedä tuliaisiksia tarjottavaa ja jopa auttaa äitiä.
*facepalm*
Päänsilitys kaikille niille suurille marttyyreille, jotka niitä känttyjä sinne kylään roudaatte. Huomaatteko, ettei täällä oo teitä kritisoitu tuomisista? Ettekö? Kannattaisko?
Lähinnähän täällä keskitytään haukkumaan niitä, jotka ei ymmärrä toimia karjalaisen perinteen mukaisesti esimerkiksi Turussa tai Helsingissä.
Olen vahva suomalainen suorittajanainen ja en ole koskaan heikko. Viekää vittuun känttynne.
*facepalm*
Päänsilitys kaikille niille suurille marttyyreille, jotka niitä känttyjä sinne kylään roudaatte. Huomaatteko, ettei täällä oo teitä kritisoitu tuomisista? Ettekö? Kannattaisko?
Lähinnähän täällä keskitytään haukkumaan niitä, jotka ei ymmärrä toimia karjalaisen perinteen mukaisesti esimerkiksi Turussa tai Helsingissä.
Ihan oikeasti...alueelliset erot. Tai otatte vissiin sitten myös muiden maiden perinteet huomioon, jos kerran vaikkapa sukujuuriltaan helsinkiläisen pitää alkaa noudattamaan karjalaisia tapoja? :) Sen ymmärrän, että lahjan vieminen kuuluu asiaan kun mennään vauvaa katsomaan, mutta että rotinoita...itse kysyn yleensä mitä tarvitsevat, suurin osa pyytää vaippoja. Vien sitten niitä, kukkia ja jonkun lelun vauvalle. En pullaa enkä piirakkaa, mutta eiköhän tuokin riitä.
Oma kokemukseni joulupäivälliseltä pari vuotta sitten: anoppi aivan kireänä kun on "koko päivän valmistellut ruokia ja laittanut joulua". Pöydässä paljastuu totuus; 90% einesvoittoista ruokaa! Kireänä sitten äyski ja tiuski koko aterian ajan että syökää nyt kun hän on nähnyt vaivaa..joo-o. En minäkään laatikoita jaksa vääntää alusta loppuun ihan joka joulu, mutten myöskään tee numeroa siitä miten einesten lämmittely ottaa oman aikansa ;).
Toinen kokemus: minut oli kutsuttu syömään lapsena (~ 10-vuotiaana) kaverini luo. Äitinsä tarjoili kalapuikkoja ja perunoita. Puikkoja sai kaksi per nenä, perunoita yhden. Perheen lapset olivatkin tikkulaihoja mutta isäpuolensa about 140kg järkäle nollan lihasprosentilla...hän veteli n. kilon edestä perunaa ja 20 kalapuikkoa. Maitoa oli pöydässä litra, mutta sekin oli varattu tälle ukolle :DD. Toisen kerran menin hiihtolomaksi kylään ja sen viikon aikana ainoa tuorepala oli yksi omena(!), jonka syömisestä äiti motkotti. Kuulemma "muksut söisivät omenia vaikka päivittäin"...että joo.
jotka vuosia ovat kutsuneet "grillaamaan". Omat grillattavat mukaan.
Grillaaminen on sitä, että heidän terassilla (jossa ei ole puutarhakalustoa eli pöytää ja tuoleja, koska eivät ole raaskineet ostaa, vaikka heillä on rahaa) kökkii jokainen vieras vuorollaan pikkuruisen pallorillin ääressä.
Sitten jokainen äheltää itse grillaamiensa kärventyneiden "herkkujen" parissa.
Sama isäntäväki oli valmistanut eräsiin juhliin itse tehtyä jälkiruokaa aikuisille (sisälsi alkoholia). Sitä tarjoiltiin minulle ja isäntä itsekin sitä söi. Miehelleni ei tarjottu ollenkaan. Olisi varmaan itse pitänyt älytä hakea jääkaappista.
vauvaperheen ruokatuliaisia harrastetaan muuallakin kuin Karjalassa, niitä kutsutaan vain eri nimillä, tai sitten niillä ei ole mitään sen erikoisempaa nimeä, niitä vain tuodaan.
toisen kotäidin luona, jonne piti matkustaa julkisilla. Kahden pienen lapsen kanssa tämä homma ei ollut kovin nopeaa ja perillä emäntä tarjosi yleensä ruokaa (myös teimme toisin päin! Ja vein joskus valmiin ruoan mukanani).
Ruokaillessa tuli aina sellainen olo, että ruokaa pitää ottaa tosi vähän. Emäntä mainosti miten heidän jääkaappinsa on aivan tyhjä. Ruoka oli kyllä hyvää ja aina jäi kamala nälkä.
Kun he olivat meillä kylässä, esim. ihan sovitusti kahvilla koko perhe, tämä sama nainen ei syönyt juuri mitään pöydästä, koska "eivät he olleet syömään tulleet". Minä emäntänä taas koin sen hieman loukkaavana: onko tarjoiluissa jotain vikaa? Hän ilmeisesti vaan kursaili.
Mukava perhe, mutta yhteydenpito katkesi ihan muista kuin ruokailusyistä :-) Ihan vaan erilaisten kiinnostusten takia.
Olen vahva suomalainen suorittajanainen ja en ole koskaan heikko. Viekää vittuun känttynne.
En kyllä suosittele. Niissä käntyissä tuppaa olemaan aika paljon sokeria ja hiivaa, mistä vittuun vietynä voi aiheutua hiivasienitulehdusta sun muuta ikävää :)
ja ruokailu on pian heidän saavuttuaan, viinin lämpötila ei ole sopiva. Siksi en haluaisi vieraiden tuomaa pulloa heti avata vaan jäähdyttää sen sopivaksi. Ehkäpä sitten illan mittaan se aukaistaan :).
Olen kyllä joutunut tästä toiveestani joustamaan jonkin kerran kohteliaisuuden takia. Kyllähän se lämminkin punkku meni alas :)
olivat mökillä (jokaisen piti maksaa tietty osuutensa yöpymisestä, mikä oli ok)
Mutta ruoka ja juomat jaettiin tasan kaikkien kesken. Periaatteessa OK, mutta juomien jakaminen ei ollut ok. Paikalla on porukkaa jotka joivat kaikki mahdolliset juomat... ja muuta maksoivat heidänkin juomisensa. Ja lisää haettiin alkosta koko ajan..
Minä join viikonlopun aikana ehkä 10 olutta, ja jouduin maksamaan juomista 200 euroa.
Ihan perseestä
olivat mökillä (jokaisen piti maksaa tietty osuutensa yöpymisestä, mikä oli ok)
Mutta ruoka ja juomat jaettiin tasan kaikkien kesken. Periaatteessa OK, mutta juomien jakaminen ei ollut ok. Paikalla on porukkaa jotka joivat kaikki mahdolliset juomat... ja muuta maksoivat heidänkin juomisensa. Ja lisää haettiin alkosta koko ajan..
Minä join viikonlopun aikana ehkä 10 olutta, ja jouduin maksamaan juomista 200 euroa.
Ihan perseestä
Toivottavasti olivat edes mieleisiä merkkejä!
niin jo etukäteen hommattiin pakkaseen ruokaa omaan käyttöön ja jotain vieraillekin.
Ja koska miehelläkään ei mennyt 24 h vuorokaudessa minua ja vauvaa passatessa tai vanhempaa lasta hoitaessa sitten myöhemmin, hän kävi kaupassa ja osti jotain tarjottavia silloin kun oli tulossa vieraita. Ja vieraat toivat kukkia ja jotain lahjoja (esim. vauvanvaatteita, leluja, ekalla kerralla korvatulpatkin :).
Meilläpäin ei siis ole rotinoita, vaan kyläilijät tuovat muita lahjoja. Ja kun kyläilyt sovitaan erikseen, on niihin helppo varautua. Ai joo, yhden poikkeuksen muistan, yksi tuttu jonka mies jätti raskausaikana. Hänen luonaan vieraillessa veimme tarjottavia.
väänny vauvaperheeseen kakaroidensa kanssa passattavaksi, kuten tuo yksi ämmi, joka odotti, että hänen kakaroilleen laitetaan välipalaa. Kun olivat jopa 60km ajaneet. 60km menee aikaa vähän yli puoli tuntia. Miksi hän ei ollut tunkenut kakaroitaan sapuskaa täyteen vaan meni odottamaan, että vauvaperheessä passataan hänen Nico-Pettereitään.
kaikille ei tämä rotinaperinne ole tuttu. Eli ei tarvitse jankata kuka ne h-tin pullat nyt hommaa. Varmaan jossain päin Suomea tämä on tapana, mutta ei tarvitse vetää hernettä nenään jos tässä on alueellisia eroja
Mulle on tarjottu välillä suht kiinnostavia ruokia, mistä kiinnostavin ehkä pastaa riisillä. Eikä tietenkään mitään mausteita kummassakaan :D Joskus oon ite tarjonnu suklaasämpylöitä, kun meni vähän pulla- ja sämpylätaikinat sekasin. Hups! :D
niin jo etukäteen hommattiin pakkaseen ruokaa omaan käyttöön ja jotain vieraillekin.
Ja koska miehelläkään ei mennyt 24 h vuorokaudessa minua ja vauvaa passatessa tai vanhempaa lasta hoitaessa sitten myöhemmin, hän kävi kaupassa ja osti jotain tarjottavia silloin kun oli tulossa vieraita. Ja vieraat toivat kukkia ja jotain lahjoja (esim. vauvanvaatteita, leluja, ekalla kerralla korvatulpatkin :).
tai jopa itse saatoin käydä lähisiwassa. Haudoitteko te muut tosiaan kuukausikaupalla sisätiloissa imettämässä?
En edes osannut odottaa, että vieraat olisivat kuskanneet meille pullaa. Kyllä sitä lapsiperheessä joutuu muutenkin huushollia pyörittämään monta kertaa päivässä, siinä pari nisua ja pannullinen kahvia missään tuntunut.
En ole varsinaisesti allerginen, mutta laktoosi-intolerantti ja tykkään syödä vähän kevyesti, muuten tulee paha olo.
Äitini luona käydessä (kaukana) pitäisi kai olla salaa omat eväät mukana. Äidin mielestä maidosta häviää laktoosi kypsentämällä, kermassa ei ole sitä ollenkaan ja muutenkin tuommoset vammat on luulotautia. Päivällä ruuaksi voi olla jotakin maito- ja kermajuttua lisukkeena yksi peruna / henki. Mieheni söisi normaalisti 3 - 4, lapset ja minäkin kaksi. Iltapalaksi viiden tunnin päästä makkara / henki. (Makkarassakin on usein laktoosia.) Jälkiruuaksi vaikkapa rahkaa, joka äidin mukaan on laktoositonta: rahka on ehkä hylaa, ehkä ei, mutta kerma ei.
Äiti kysyy joskus, mitä haluaisimme syödä, kun tulemme. Ruoka on silti em. Ja ruokailuvälit noin 6 tuntia, sitten tulee vaikkapa grillimakkara. Välillä pullakahvia. Ruoka on järkyttävän suolaista, todella rasvaista ja raskasta. Esim. maitopohjainen keitto lounaaksi kello 14, sitten pullakahvia ja iltapalaksi 1 makkara kello 21. Apua.
Päivän, pari olen kipeä vierailun jälkeen. Joskus otan nakerrettavia mukaan. Mutta jos koitan sanoa asiasta, äiti suuttuu tai ei ota tosissaan. Ei käydä kovin usein, lapsiakin kun on. Pienenä heille oli kätevää ottaa omat eväät mukaan, mutta isompanakin tarvitsisi! Kunnon ruokaa, ei pelkkää pullaa ja makkaraa. Meneehän niin aina se 2 - 3 päivää, mutta itse kärsin "vammaisuuteni" takia. lapset toki tykkäävät, syövät välillä pihalla marjoja ja nakertavat automatkat porkkanoita ja omenoita yms. ajankuluksi.
Äitini puhuu paljon terveellisestä ruuasta ja moittii minun valintojani (kukkaron mukaan). Heillä ruokia pitää aina kehua, kovasti kysellään, eikö olekin todella erikoisen hyvää. Mikä pahimmin kiusaa: ettei oteta muita huomioon. Kuten aina lapsenakin. Suoraan sanoen. Paha olo vierailujen jälkeen on fyysinen ja henkinen.
Keittivät meille kahvit/teet ja naisystävän kanssa yhdessä laittoivat tarjoiluja pöytään.
Tarjolla oli uunissä lämmitettyjä karjalanpiirakoita ja keitettyjä nakkeja. Ei mitään muuta, edes margariinia piirakan päälle.
Siinä sitten syötiin nakkipiirakkaa...
on banaani pizzassa. En todellakaan pystynyt syömään.
Anoppi oli dementoitunut, ja osti vielä yksin asuessaankin ruokatarpeet neljälle hengelle. Opin esim. haistamaan leikkelettä aina ennenkuin pistin sitä leivälle. Anoppi tästä vähän mutisi. Loppuaikana anoppi sekoitti suolaiset ja makeat ruoat keskenään, niitä ei sitten enää kukaan syönyt.
Erään ikääntyneen sukulaisen kahvipöydässä oli tarjolla vesimelonia ruisleivän päälle. Ko. henkilö ei itse ilmeisesti tiennyt, mitä vesimelonilla yleensä tehdään, kun ei nimeäkään muistanut. Kehottipa ottamaan "tuota hyvää ja terveellistä leivän päälle". Otin toki, mutta söin erillään leivästä :)
ja kaverin isä pisti minut, maitoallergisen, juomaan puoli litraa hyla maitoa. :) Voitte vain kuvitella kuinka kipeänä olin illalla.
Samaisen kaverin luona myös tarjoiltiin erittäin raakaa karhunlihaa, lapsena se ei kyllä maistunut ja nielin paloja kokonaisena veden kera...