Mikä Suomessa lihottaa? Niin monet ulkolaisetkin paisuvat täällä
Suomalaiset ovat ylipainoisia isolla prosentilla mutta miksi? Itselläni on paino noussut 15 kg viimeisen 2 vuoden aikana vaikka pyöräilen työmatkat. Suomalainen nykyinen ruokavalio ei siis olekaan kovin terveellistä.
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Ravintosuositukset väärät. Olin juuri Saksassa neljä päivää, ja kiinnitin huomiota paikallisten olemukseen. Ovat huomattavasti hoikempia habitukseltaan. Koko aikana silmääni ei osunut yhtään sairaalloisen ylipainoista.
Mitä todennäköisimmin useimmat suomalaiset uskovat ravintosuosituksiinsa ja lihovat niiden vuoksi. Samoin tekevät saksalaiset, mut heillä erilaiset suositukset. Esim. kaupassa saksassa menin katselemaan leivänlevite-tarjontaa. Voita oli saatavilla kyseisessä Aldin myymalässä muutamaa vaihtoehtoa, margariineja tasan yksi, Becel. Tässä näkee jo suositusten eron.
Mä asun yhdessä Saksan naapurimaista ja tajusin tätä lukiessani että niin, kaupassa on vain voita ja ehkä paria margariinia/jotain vegaanille sopivaa. Siinä se. Myöskin juusto on aina rasvaista, raejuustoa ei edes ole rasvattomana. Rahkassa 10% rasvaa. En tiedä miltä rasvaton maito näyttää, katson ensi kerralla onko sitä 😅.
Eineksiä ei myöskään ole kuin kylmäkaapissa ehkä 10 annosta ja pakkasessa pizzat ja ranskalaiset. Karkkihylly on metrin levyinen. Joka kerta kun käyn Suomessa, olen aivan hukassa eines- ja namikäytävillä jotka vain jatkuvat ja jatkuvat...
Mutta. Lihavia tässäkin maassa on. Alkoholia menee valtavia määriä ja se ei ainakaan laihduta.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasuminen ja talvi, liukkaus. Kesäkuumat että vaikeaa liikkua kuumalla pitkälle. Ellei ole sopivat paikat siihen.
Miten kerrostaloasuminen lihottaa? Portaiden kulkeminen on hyvää arkiliikuntaa. Itse kuljen aina portaita kotiin viidenteen kerrokseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa syödään hirvittävästi sokeria ja eineksiä. Ei missään muussa euroopan maassa ole sellaisia karkkikäytäviä, karkkia syö vaan lapset satunnaisesti. Valmisruokia jotka on pelkkää hiilihydraattia ja ultraprosessoitua moskaa on ihan järjettömät määrät. Sitten on se iltapäivän pullakahvikulttuuri, tauoton leivänsyönti sekä uskomus että välipaloja tulee syödä.
Olin itsekin suomessa asuessani ylipainoinen mutta laihduin kun muutin pois.
Terv. ulkosuomalainen
No minne muutit?
Vierailija kirjoitti:
KARKKIKAUKALOT - LIMULAVAT - SIPSISÄKIT - JÄÄTELÖLAARIT
SUOMALAISIA SYÖTETÄÄN KUIN ELUKOITA
Kukaan pakota syömään.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastoa minäkin syyttäisin. Aloitin nyt kesällä dieetin ekaa kertaa elämässäni, ja on helppoa kuin heinänteko vetää miinuskaloreilla, kun on lämmintä.
Ja joo, 1900-luvulla oltiin hoikempia. Mutta silloin oli elintaso ihan toinen. Ruoka oli oikeasti kallista ja siksi syötiin vaatimattomasti.
Ylipainoiset keksivät omituisia syitä lihomiselleen. Syy ei ole ilmastossa. Miksi muuten nykyäänkin ei voitaisi syödä vaatimattomasti? Jos ruoka on edullisempaa nyt, ei se tarkoita sitä että pitää syödä enemmän.
Mun mielestä toi on vastuun vierittämistä muiden syyksi. Jokaisen on itse huolehdittava syömisistään ja liikkumisistaan, ei se ole muiden vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa rasvaa, liikaa sokeria, liikaa suolaa, nämä kaikki piilotettu ruokiin. Lisänä liian isot annoskoot.
Miten ne on piilotettu ruokiin jos itse maustaa ka tekee? Vain syötkö sä vaan eineksiä joissa kyllä näitä mainitsemiasi riittää?
Eineksissäkin on eroja. Ihmiset tuntuvat tarkoittavan lihapiirakoita sun muita kun puhuvat eineksistä, vaikka esim. mun lempieinekset on linssi- ja kanakeitot. Alle 300 kcal ja suolakin on ihan ok varsinkin jos muut syömiset sinä päivänä ovat vähäsuolaisempia.
En tarkoittanutkaan kaloreita vaan ainesosaluetton sisältöä ylipäätään. Paljonko sinun syömissäsi "terveellisissä" eineksissä on esim. palmurasvaa tai muuta sontaa mitä sinne ei itse tulisi ikinä mieleen lisätä?
Tomaatti 41 %, vesi, sipuli, punainen linssi 5 %, laktoositon kerma, omena, laktoositon tuorejuusto, hunaja, persilja, jodioitu suola, oliiviöljy, valkosipuli, paprikatahna (paprika, suola), maissitärkkelys, mausteet (mm. mustapippuri). Kasvispitoisuus 49 %. Kasviksia 152 g/annos.
Mielestäni aika hyvä lista.
Ei talvi ole mikään syy. Silloin voi ihan normaalisti harrastaa eri urheilulajeja ja liikuntamuotoja. Itsekin lenkkeilen aina kaikki talvet siinä missä muutkin vuodenajat.
Olen 2-tyypin diabeetikko, eikä minua pidetä tarpeeksi lihavana kun painoindeksini on 29. En esim. saa ozembicia. Se menee suomessa terveille ja sairaaloisen lihaville.
Vierailija kirjoitti:
Syy ei ole eineksissä, vaan siinä ettei ihmiset liiku. Oma ystäväpiirini koostuu lähinnä hoikista tai normaalipainoisista ihmisistä, ja yhteistä meille on, että me harrastamme liikuntaa tai vähintäänkin liikumme arjessa paljon. Kun urheilussa kuluttaa sen 500 -1000 kcal päivässä, saa melko huolettomasti syödä. Yksi ryhmäliikuntatunti viikossa ei korvaa sitä, että päivittäin kävelee 10 000 askelta, kulkee portaat hissin sijaan, fillaroi lyhyet kauppa- tai työmatkat, touhuaa kotona ja puutarhassa päivittäin.
Toki pahin kombo on ettei liiku ja vielä syökin epäterveellisesti kaiket päivät. Sellaisista meillä on hyviä esimerkkejä Amerikan mantereelta.
Amerikassa karjan tehotuotannossa käytetään kasvuhormonia, joka siirtyy pihveissä ym ihmisiin. Euroopassa nuo kasvuhormonit on kielletty. Toinen ongelma on melassisiirappi/inverttisokeri, joka on paljon makeampaa kuin sokeri, siinä tottuu liian makeaan. Sekin pitäisi kieltää Euroopassa, vaan ei. Päinvastoin esim fazer on nyt pilannut perinteisen lakupötkönsä tuolla inverttisokerilla.
Kyllähän sen näkee kaupan valikoimasta. Samaa tahtia kun suomalaiset lihoneet esim. 80-luvulta tähän päivään on karkkihyllyjen, sipsihyllyjen ym. H E R K K U J E N määrä kasvanut kaupoissa. Matkoilla ym lapsille syötetään hesemättöä tavallisen ruuan sijaan, esim Abc:lla moni perhe valitsee lapsille buffetlounaan sijaan hesemätön.
Ei Suomi lihota, joten ei siinä mitään vikaa ole. Kaikki muu kyllä kun tarpeeksi tunkee leipälävestä sisään mössöö alkaa paisuu kun pullataikina. Et liho, jos syöt mitä kulutatkin. Jos syöt vähemmän mitä kulutat, laihdut. Ei tartte rupee viherpiiperöksi, riittää kun vähän katsoo mitä sinne suuhun laittaa. Punnitse itsesi sitten aloitat ruokapäiväkirjan pitämisen, sitä jos pidät vaikka 2 viikkoa rehellisesti ja taas punnitset, näet tuloksen joko että olet lihonut, pysynyt samassa tai jopa laihtunut. Sitte on helppo alkaa päiväkirjasta katsomaan miten tehdä tarvittavat korjausliikkeet, mikäli et ollut laihtunut, jos olit, sitte lisäät liikuntaa ja kohta huomaat kuinka hyvin voit ja paino karisee hitaasti mutta varmasti. Pikakuuritvon persauksista, pitkäkestoinen muutos tuo tuloksia,
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen näkee kaupan valikoimasta. Samaa tahtia kun suomalaiset lihoneet esim. 80-luvulta tähän päivään on karkkihyllyjen, sipsihyllyjen ym. H E R K K U J E N määrä kasvanut kaupoissa. Matkoilla ym lapsille syötetään hesemättöä tavallisen ruuan sijaan, esim Abc:lla moni perhe valitsee lapsille buffetlounaan sijaan hesemätön.
No se ei jankuttaja sulle kuulu vittuukaan mitä muut syö.
Peruna on itseasiassa paljon terveellisempää ja vähempikalorista kuin pasta ja riisi. Oikeasti lihottaa rasva, sokeri ja runsas lihansyönti. Perunalla ei liho kukaan. Perunan lihottavuus on myytti.
Ongelma on se, että talven pimeys masentaa ja ihmiset vetää lohdutukseksi kaakaota, suklaata, viiniä, sipsiä, karkkia, nachopeltiä, hampurilaista ja pizzaa. Kesällä sitten kitataan kaljaa ja jäätelöä kun kerrankin on lämmin.
Lisäaineettomia elintarvikkeita yhä löytyy kaupoista, mutta se vaatii pienellä präntätyn tekstin lukemista.
Tosin itse osta elintarvikkeita, joissa on max 1-2 ainesosaa.
Suomen kielessä ei ole sanaa "ulkolainen". Ap tarkoittanee ulkomaalaista?
Voi että syöpää nämä ihmiset jotka valittaa että kasvikset ovat niin kalliita, ja sitten on korot täynnä mskuvesiä, limppareita ja sipsejä.
Kasvikset ovat halpoja jo ihan lihaankin verrattuna. Itse ostin tänään esim. kukkakaalia alle 1€/kg. Tietenkään siinä ei ole yhtä paljon energiaa, kun niissä herkuista, mutta eikö se olikin juuri ihan hyvä? Tietysti jos ainoat kasvikset on salaatti, kurkku ja tomaatti, ja vielä keskellä talvea, niin toki voidaan sanoa että kasvikset ovat kalliita.
Vierailija kirjoitti:
KARKKIKAUKALOT - LIMULAVAT - SIPSISÄKIT - JÄÄTELÖLAARIT
SUOMALAISIA SYÖTETÄÄN KUIN ELUKOITA
Oon kyllä ihan että suomalainen, mutta EI MINUA KUKAAN SYÖTÄ. Ihan itse ostan ruokani ja teen sen. Paino-ongelmia ei ole, mutta limut, karkit, sipsit, hampparit, pitsat ym ei musta miellyttävä ei ilmaanu mun ostoskassiin. Herkkua toki, mutta poppareita, ilman suolaa, niitä mä diggaan. Liikun myös päivittäin tosi paljon ja harrastan tanssia.
Varmaan se et syö liikaa ja liikkuu liian vähän. Itselläni ainakin siksi olen läski.