Mikä Suomessa lihottaa? Niin monet ulkolaisetkin paisuvat täällä
Suomalaiset ovat ylipainoisia isolla prosentilla mutta miksi? Itselläni on paino noussut 15 kg viimeisen 2 vuoden aikana vaikka pyöräilen työmatkat. Suomalainen nykyinen ruokavalio ei siis olekaan kovin terveellistä.
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osasyy on Suomen ilmastossa. Mun aineenvaihdunta toimii paremmin aina etelän lämmössä
1980-luvulla lihavia Suomessa oli puolet vähemmän, mutta ilmasto ei ollut erilainen.
Ap on oikeassa. Meidän suomalaisten ruuassa on jotain vikaa. Jotain mitä ei ole muualla. Jotain myrkkyjä tai lisäaineita, mitä ei saa muualla käyttää. Amerikassahan ovat tajunneet että heidän ja italialaisten ym eurooppalaisiksi luulemiensa ruuissa on eroja, kun vertailevat samojen ruokien ainesosaluetteloita. Suomessahan on oikeasti myös tosi pitkät ainesosaluettelot. Lisäaineita piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilta on kuulemma viety kaikki rahat ja siksi lihovat. Jonkinlainen outoushan tuossa on, kun kuitenkin on ihan fakta (joitakin harvinaisia tauteja lukuunottamatta), että ihminen lihoo, kun syö liikaa ja/tai vääränlaista ruokaa.
Sieltä se syyllinen peilistä katselee. Helppoa ei ole, mutta kyllä onnistuu painon hidas pudottaminen tekemällä kaupassa hyviä valintoja. Ja rahaakin säästyy. Ei tarvitse mitään kalliita avokadoja ostaa, jotka vielä ovat aika rasvaisia.
Ja ruoka on se, mikä lihottaa, liikunta on hyväsi terveydelle, mutta ei sillä kohtuullisella tasolla juurikaan laihdu.
Muista valkoiset tappajat: suola. läski sokeri
Redditissä näkee välillä ulkkareiden ketjuja että alkavat lihomaan täällä, ja pyytävät apua muilta ulkkareilta sen suhteen. Kyse ei ole yksinään kaloreista, törmään paljon lauseeseen "my usual
Tiedän ainakin 4 ulkomailta tänne muuttanutta jotka ovat sairastuneet täällä kilpirauhasen liikatoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy ei ole eineksissä, vaan siinä ettei ihmiset liiku. Oma ystäväpiirini koostuu lähinnä hoikista tai normaalipainoisista ihmisistä, ja yhteistä meille on, että me harrastamme liikuntaa tai vähintäänkin liikumme arjessa paljon. Kun urheilussa kuluttaa sen 500 -1000 kcal päivässä, saa melko huolettomasti syödä. Yksi ryhmäliikuntatunti viikossa ei korvaa sitä, että päivittäin kävelee 10 000 askelta, kulkee portaat hissin sijaan, fillaroi lyhyet kauppa- tai työmatkat, touhuaa kotona ja puutarhassa päivittäin.
Toki pahin kombo on ettei liiku ja vielä syökin epäterveellisesti kaiket päivät. Sellaisista meillä on hyviä esimerkkejä Amerikan mantereelta.
Ja aika riittää miten? Olet luultavasti kevyissä töissä, jos jaksat työpäivän jälkeen tehdä noin paljon. Herää ennen neljää ja ole fyysisessä työssä 8,5 h/pvä katsotaan sitten uudelleen
Olen eri kirjoittaja mutta se fyysinen työhän on se liikunta jo. Kun olin tehtaassa ja kaupassa töissä, en tarvinnut ollenkaan extraliikuntaa hoikkana pysymiseen. Mutta nyt toimistotöissä ollessa teen joka päivä 7-10 km kävelylenkin jotta saan askeleet täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä on usein tarjolla karkkia, välillä pullaa, jäätelöä, sipsejä yms, juodaan energiajuomia. Jos tämä on yleistäkin niin en ihmettele ylipainon yleisyyttä.
Meillä on hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osasyy on Suomen ilmastossa. Mun aineenvaihdunta toimii paremmin aina etelän lämmössä
1980-luvulla lihavia Suomessa oli puolet vähemmän, mutta ilmasto ei ollut erilainen.
Ap on oikeassa. Meidän suomalaisten ruuassa on jotain vikaa. Jotain mitä ei ole muualla. Jotain myrkkyjä tai lisäaineita, mitä ei saa muualla käyttää. Amerikassahan ovat tajunneet että heidän ja italialaisten ym eurooppalaisiksi luulemiensa ruuissa on eroja, kun vertailevat samojen ruokien ainesosaluetteloita. Suomessahan on oikeasti myös tosi pitkät ainesosaluettelot. Lisäaineita piisaa.
Älä edes jaksa verrata Jenkkien ruokia ja juomia minkään muuan maan ravintoon. Maa jossa sokerikin korvataan korkeafruktoosisella maissisiirapilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilta on kuulemma viety kaikki rahat ja siksi lihovat. Jonkinlainen outoushan tuossa on, kun kuitenkin on ihan fakta (joitakin harvinaisia tauteja lukuunottamatta), että ihminen lihoo, kun syö liikaa ja/tai vääränlaista ruokaa.
Sieltä se syyllinen peilistä katselee. Helppoa ei ole, mutta kyllä onnistuu painon hidas pudottaminen tekemällä kaupassa hyviä valintoja. Ja rahaakin säästyy. Ei tarvitse mitään kalliita avokadoja ostaa, jotka vielä ovat aika rasvaisia.
Ja ruoka on se, mikä lihottaa, liikunta on hyväsi terveydelle, mutta ei sillä kohtuullisella tasolla juurikaan laihdu.
Redditissä näkee välillä ulkkareiden ketjuja että alkavat lihomaan täällä, ja pyytävät apua muilta ulkkareilta sen suhteen. Kyse ei ole yksinään kaloreista, törmään paljon lauseeseen "my usual
Uskon tässä olevan perää että Suomen bakteerikannan köyhyys on iso osatekijä lihomiselle ja suolistovaivoille. Juuri Suomessa suolistosairauden ovat viime vuosina tulleet kansansairauksiksi. Yltiöhygienia on köyhdyttänyt bakteerikannan ja yhä harvempi tekee enää esim. maataloustöitä
80-luvulla liikuttiin paljon, ei ollut mäkkejä joka nurkalla, syötiin kotiruokaa, ei turhia välipaloja yms.Hoikkia ihmisiä oli tuolloin paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa rasvaa, liikaa sokeria, liikaa suolaa, nämä kaikki piilotettu ruokiin. Lisänä liian isot annoskoot.
Miten ne on piilotettu ruokiin jos itse maustaa ka tekee? Vain syötkö sä vaan eineksiä joissa kyllä näitä mainitsemiasi riittää?
Eineksissäkin on eroja. Ihmiset tuntuvat tarkoittavan lihapiirakoita sun muita kun puhuvat eineksistä, vaikka esim. mun lempieinekset on linssi- ja kanakeitot. Alle 300 kcal ja suolakin on ihan ok varsinkin jos muut syömiset sinä päivänä ovat vähäsuolaisempia.
Sanoisin että syitä on useita, monia on täällä mainittukin
- ilmeisimpiä ja näkyvimpiä on toki valtavat määrät eineksiä ja herkkuja, joita on saatavilla jokaisessa pienessäkin kioskissa. Ruoka on myös kallista, joten herkkuja ja eineksiä tulee ostettua jos katsoo vain yksittäishintaa.
- Työelämä on stressaavaa ja vie ihmisten aikaa kohtuuttoman paljon, joten ihmiset hakevat iloa, tyydytystä ja lohdutusta herkuista.
- edelliseen liittyen, ei säännöllisiä ruoka-aikoja, vaan jatkuvasti napostellaan jotakin
- Elämäntyyli ei ole kovin sosiaalista eikä liikkuvaa. Todella harvat käyvät säännöllisesti ulkona kulttuuritapahtumissa, syömässä, edes leffassa. Sen sijaan pakkaudutaan oman perheen kanssa leffailtaan kotiin syömään herkkuja.
- monet vertasi täällä 70-lukuun, silloin ei ollut prosessoituja herkkuja tai eineksiä, ja oli paljon "ulkona" hoidettavia asioita, kuten pankkiasiat etc.
- Kaikkialle autoillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa rasvaa, liikaa sokeria, liikaa suolaa, nämä kaikki piilotettu ruokiin. Lisänä liian isot annoskoot.
Miten ne on piilotettu ruokiin jos itse maustaa ka tekee? Vain syötkö sä vaan eineksiä joissa kyllä näitä mainitsemiasi riittää?
Eineksissäkin on eroja. Ihmiset tuntuvat tarkoittavan lihapiirakoita sun muita kun puhuvat eineksistä, vaikka esim. mun lempieinekset on linssi- ja kanakeitot. Alle 300 kcal ja suolakin on ihan ok varsinkin jos muut syömiset sinä päivänä ovat vähäsuolaisempia.
https://www.saarioinen.fi/tuote/balanssi-tomaatti-linssikeitto-310-g/
Tämä on mun lempieines! Sydänmerkki ja 152 g kasviksia.
Ravintosuositukset väärät. Olin juuri Saksassa neljä päivää, ja kiinnitin huomiota paikallisten olemukseen. Ovat huomattavasti hoikempia habitukseltaan. Koko aikana silmääni ei osunut yhtään sairaalloisen ylipainoista.
Mitä todennäköisimmin useimmat suomalaiset uskovat ravintosuosituksiinsa ja lihovat niiden vuoksi. Samoin tekevät saksalaiset, mut heillä erilaiset suositukset. Esim. kaupassa saksassa menin katselemaan leivänlevite-tarjontaa. Voita oli saatavilla kyseisessä Aldin myymalässä muutamaa vaihtoehtoa, margariineja tasan yksi, Becel. Tässä näkee jo suositusten eron.
Suomessa syödään hirvittävästi sokeria ja eineksiä. Ei missään muussa euroopan maassa ole sellaisia karkkikäytäviä, karkkia syö vaan lapset satunnaisesti. Valmisruokia jotka on pelkkää hiilihydraattia ja ultraprosessoitua moskaa on ihan järjettömät määrät. Sitten on se iltapäivän pullakahvikulttuuri, tauoton leivänsyönti sekä uskomus että välipaloja tulee syödä.
Olin itsekin suomessa asuessani ylipainoinen mutta laihduin kun muutin pois.
Terv. ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanutkaan kaloreita vaan ainesosaluetton sisältöä ylipäätään. Paljonko sinun syömissäsi "terveellisissä" eineksissä on esim. palmurasvaa tai muuta sontaa mitä sinne ei itse tulisi ikinä mieleen lisätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy ei ole eineksissä, vaan siinä ettei ihmiset liiku. Oma ystäväpiirini koostuu lähinnä hoikista tai normaalipainoisista ihmisistä, ja yhteistä meille on, että me harrastamme liikuntaa tai vähintäänkin liikumme arjessa paljon. Kun urheilussa kuluttaa sen 500 -1000 kcal päivässä, saa melko huolettomasti syödä. Yksi ryhmäliikuntatunti viikossa ei korvaa sitä, että päivittäin kävelee 10 000 askelta, kulkee portaat hissin sijaan, fillaroi lyhyet kauppa- tai työmatkat, touhuaa kotona ja puutarhassa päivittäin.
Toki pahin kombo on ettei liiku ja vielä syökin epäterveellisesti kaiket päivät. Sellaisista meillä on hyviä esimerkkejä Amerikan mantereelta.
Kallistun samaan. Teen fyysisesti raskasta työtä ja niin tekevät työkaverinikin. Ylipainoisia ei töissä juuri näy. Kun päälle lisää vielä kehnon palkan, niin moni polkee pyörällä työmatkatkin.
Autoton (ja ajokortiton :D) kun olen, kaupassa käyminen on yksi lempiliikuntamuodoistani. En edes käy lähimmässä vaan lähden tarkoituksella 3,5 km päähän repun kanssa. Sinne kävellen ja takaisin ostokset repussa. Hauskaa ja hyödyllistä. Tätä on ihmetelty niin monta kertaa ja pidetty hulluna kun en tilaa ruokaa nettikaupasta. Kyllä, kaiken saisi myös kotiovelle mutta mun on pakko pysyä liikkeessä. Laiska luonto vetää muuten kokonaan sohvalle.
sohvalla makaaminen, autolla kulkeminen, skuutit lisää nuorten lihavuusepidemiaa
menkää lenkille, muuta neuvoa ei tule
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Redditissä näkee välillä ulkkareiden ketjuja että alkavat lihomaan täällä, ja pyytävät apua muilta ulkkareilta sen suhteen. Kyse ei ole yksinään
Juuri näin. Samoin tulehduskipulääkkeet ja antibioottikuurit haavauttaa suoliston.
Ei se maa vaan ne omat elintavat. Miten selität sen, että Suomessa on paljon myös ihan normaalipainoisia ja hoikkia ihmisiä?
KARKKIKAUKALOT - LIMULAVAT - SIPSISÄKIT - JÄÄTELÖLAARIT
SUOMALAISIA SYÖTETÄÄN KUIN ELUKOITA
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasuminen ja talvi, liukkaus. Kesäkuumat että vaikeaa liikkua kuumalla pitkälle. Ellei ole sopivat paikat siihen.
Talvella voi sulatella kinkkua hiihtoladuilla. On muuten supertehokas laji.
Meillä töissä on usein tarjolla karkkia, välillä pullaa, jäätelöä, sipsejä yms, juodaan energiajuomia. Jos tämä on yleistäkin niin en ihmettele ylipainon yleisyyttä.