Mikä Suomessa lihottaa? Niin monet ulkolaisetkin paisuvat täällä
Suomalaiset ovat ylipainoisia isolla prosentilla mutta miksi? Itselläni on paino noussut 15 kg viimeisen 2 vuoden aikana vaikka pyöräilen työmatkat. Suomalainen nykyinen ruokavalio ei siis olekaan kovin terveellistä.
Kommentit (421)
Kyllä osasyy on Suomen ilmastossa. Mun aineenvaihdunta toimii paremmin aina etelän lämmössä
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilta on kuulemma viety kaikki rahat ja siksi lihovat. Jonkinlainen outoushan tuossa on, kun kuitenkin on ihan fakta (joitakin harvinaisia tauteja lukuunottamatta), että ihminen lihoo, kun syö liikaa ja/tai vääränlaista ruokaa.
Sieltä se syyllinen peilistä katselee. Helppoa ei ole, mutta kyllä onnistuu painon hidas pudottaminen tekemällä kaupassa hyviä valintoja. Ja rahaakin säästyy. Ei tarvitse mitään kalliita avokadoja ostaa, jotka vielä ovat aika rasvaisia.
Ja ruoka on se, mikä lihottaa, liikunta on hyväsi terveydelle, mutta ei sillä kohtuullisella tasolla juurikaan laihdu.
Muista valkoiset tappajat: suola. läski sokeri
Redditissä näkee välillä ulkkareiden ketjuja että alkavat lihomaan täällä, ja pyytävät apua muilta ulkkareilta sen suhteen. Kyse ei ole yksinään kaloreista, törmään paljon lauseeseen "my usual diet is not working for me".
Itse mietin, liittyykö altistuksen puute maaperäbakteereille asiaan. 40% kansastamme on nyt allergisia.
Hirveintä on se, että tämä lihavuustauti siirretään myös lapsille. Ei paljon naurata tulevien sukupolvien terveysasiat, kun mammat oikein kehuvat , miten heidän teininsä syö säkillisen ranskanperunoita ja 6 pihviä yhdeltä istumalta. KUKAAN ei tarvitse enempää kuin yhden pihvin aterialla. Sitä syömistä ei ole helppo korjata aikuisenakaan ja armeijaan mennessä on jo 10 kiloa liikaa nuorilla miehillä.
Ja pikkulapsilla on jo rasvamaksaa ym ennen vanhoijen ihmisten tauteja.
Tietysti moni päättää, että meidän lapset ei syö karkkia, mutta kyllähän ne lopulta syövät ja limsaa päälle.
Ja ei, terveellinen kohtuullisen määrän syöminen ei ole sen kalliimpaa kuin herkkujenkaan ostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, ihmiset vaan makaa kotona ja juo kaljaa sekä ylensyö koska tuet sen mahdollistaa. Maissa missä tuet on huonot niin siellä ihmiset ovat hoikkia.
Suomen toimeentulotuki on ALEMPI kuin Espanjan vastaava. Mitäs siihen sanot?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osasyy on Suomen ilmastossa. Mun aineenvaihdunta toimii paremmin aina etelän lämmössä
1980-luvulla lihavia Suomessa oli puolet vähemmän, mutta ilmasto ei ollut erilainen.
Kela-tuet. Hus ylös sieltä sohvalta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, ihmiset vaan makaa kotona ja juo kaljaa sekä ylensyö koska tuet sen mahdollistaa. Maissa missä tuet on huonot niin siellä ihmiset ovat hoikkia.
Suomen toimeentulotuki on ALEMPI kuin Espanjan vastaava. Mitäs siihen sanot?
HYVÄ.
Syöt liikaa, ei se töihin pyöräily ole mikään syy syödä enemmän kuin tarpeeksi. Minulla on ollut työmatkat pyörällä 2-10 kilometriin suuntaansa, en lihonut vaikka poljin kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilta on kuulemma viety kaikki rahat ja siksi lihovat. Jonkinlainen outoushan tuossa on, kun kuitenkin on ihan fakta (joitakin harvinaisia tauteja lukuunottamatta), että ihminen lihoo, kun syö liikaa ja/tai vääränlaista ruokaa.
Sieltä se syyllinen peilistä katselee. Helppoa ei ole, mutta kyllä onnistuu painon hidas pudottaminen tekemällä kaupassa hyviä valintoja. Ja rahaakin säästyy. Ei tarvitse mitään kalliita avokadoja ostaa, jotka vielä ovat aika rasvaisia.
Ja ruoka on se, mikä lihottaa, liikunta on hyväsi terveydelle, mutta ei sillä kohtuullisella tasolla juurikaan laihdu.
Muista valkoiset tappajat: suola. läski sokeri
Redditissä näkee välillä ulkkareiden ketjuja että alkavat lihomaan täällä, ja pyytävät apua muilta ulkkareilta sen suhteen. Kyse ei ole yksinään kaloreista, törmään paljon lauseeseen "my usual
Ehkä olisi hyvä syödä ruokalusikallinen viikossa jotain metsämultaa
Passiivinen elämäntapa, yksityisautoilun suosiminen ja se, ettei täällä ole tapana käydä missään, kotona vaan mollotetaan telkkarin edessä.
Vierailija kirjoitti:
Syy ei ole eineksissä, vaan siinä ettei ihmiset liiku. Oma ystäväpiirini koostuu lähinnä hoikista tai normaalipainoisista ihmisistä, ja yhteistä meille on, että me harrastamme liikuntaa tai vähintäänkin liikumme arjessa paljon. Kun urheilussa kuluttaa sen 500 -1000 kcal päivässä, saa melko huolettomasti syödä. Yksi ryhmäliikuntatunti viikossa ei korvaa sitä, että päivittäin kävelee 10 000 askelta, kulkee portaat hissin sijaan, fillaroi lyhyet kauppa- tai työmatkat, touhuaa kotona ja puutarhassa päivittäin.
Toki pahin kombo on ettei liiku ja vielä syökin epäterveellisesti kaiket päivät. Sellaisista meillä on hyviä esimerkkejä Amerikan mantereelta.
Ja aika riittää miten? Olet luultavasti kevyissä töissä, jos jaksat työpäivän jälkeen tehdä noin paljon. Herää ennen neljää ja ole fyysisessä työssä 8,5 h/pvä katsotaan sitten uudelleen paljonko jaksat.
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Laihdun aina kesällä, kun ruoka ei maistu.
Korkea elintaso, eihän täällä tarvitse edes käydä töissä, mutta on asunnot ja autot ja rasvasta ruokaa riittää.
No ainakin olen ulkomailla pistänyt merkille, että esim. sipsi- ja karkkipussit sun muut on Suomessa ihan valtavia.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa rasvaa, liikaa sokeria, liikaa suolaa, nämä kaikki piilotettu ruokiin. Lisänä liian isot annoskoot.
Miten ne on piilotettu ruokiin jos itse maustaa ka tekee? Vain syötkö sä vaan eineksiä joissa kyllä näitä mainitsemiasi riittää?
Syyllinen ylipainoon on aina peilissä. Mä kamppailen painon tarpeeksi korkealla pitämisen kanssa, kun treenaan niin paljon. Pitäisi syödä aivan järjettömästi, mutta ku ei vaan mene aina alas vaadittavaa määrää tarpeeksi usein (6000 kcal)
Vierailija kirjoitti:
Nythän on oiva sää sitten laihduttaa.
Ilmastoa minäkin syyttäisin. Aloitin nyt kesällä dieetin ekaa kertaa elämässäni, ja on helppoa kuin heinänteko vetää miinuskaloreilla, kun on lämmintä.
Ja joo, 1900-luvulla oltiin hoikempia. Mutta silloin oli elintaso ihan toinen. Ruoka oli oikeasti kallista ja siksi syötiin vaatimattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettelehan jo tältä päivältä toi jankutus hullu.
Suksi vi t t uun.
Mene sinä hoitoon vitunnn kusipää jankuttaja.eikö saatana muuhun ole kusipää pennulla varaa kun jankuttaa tota samaa paskaa aamusta iltaan.
Ymmärrätkö idari että täällä internetissä on useita ihmisiä. Et ole täällä kahdestaan tämän kuvittelemasi pennun kanssa.
Höpöhöpö. Alkoholi, possu ja autolla ajo 300m töihin.
Pastaa ja leipää syödään ulkomailla enemmän.
Kolmanneksi meillä ei enää tupakoida, tilalle saatiin diabetes.