Mikä Suomessa lihottaa? Niin monet ulkolaisetkin paisuvat täällä
Suomalaiset ovat ylipainoisia isolla prosentilla mutta miksi? Itselläni on paino noussut 15 kg viimeisen 2 vuoden aikana vaikka pyöräilen työmatkat. Suomalainen nykyinen ruokavalio ei siis olekaan kovin terveellistä.
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskasta tuodut perunat ovat paljon rasvaisimpia kun Suomessa tuotetut. Kun nämä vielä viedään grillin kautta kuluttajille. Eli ranskalaisia perunoita ei pitäisi tuoda Suomeen.
No itse syön kaikista rasvaisimpia ruokia, mitä kaupasta saa. Juustot ja maidot on aina rasvaisinta mahdollista. Käytän voita, enkä mitään margariineja. Silti olen aina ollut hoikka ja painoindeksi ollut koko elämäni käytännössä alle 25.
Tuo kuvaus olisi voinut olla isästäni. Söi aiemmin kaikkia rasvaisimpia juustoja, voita ja täysmaitoja. Pullan päälle saattoi laittaa voita. Oli joo hoikka. Sai sydänkohtauksen eikä enää käytä noita edellämainittuja. Ei tupakoi eikä juo alkoholia.
Sitä se pulla teettää.
Minun isäni söi myös tuohon tyyliin koko ikänsä ja laittoi pullan päälle voin lisäksi vielä paksuja siivuja lauantaimakkaraakin. Voita ja täysmaitoa meni pari litraa päivässä. Isä oli hoikka eikä tupakoinut ikinä. Eli 96 vuotiaaksi. Äiti söi tietty samalla tavalla ja eli 92 vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi keino voisi tosiaan olla, että megapussit kielletään. Epäterveellistä naposteltavaa saisi myydä vain yhden annoksen pakkauksissa. Irtokarkkeja saisi vain erikoismyymälöistä, ei joka ruokakaupasta.
Kauppa se on joka kannattaa. Eivät kauppiaat niin vaan hyvistä tulolähteistä luovu. Kieltää ei tartte mitään, kyllä aikuisen ihmisen kuuluu ottaa vastuu itsestään ja syömisestään.
Olen pt, ja suurin osa ylipainoisista asiakkaistani on sanonut, että olisi kiva tiputtaa muutama kilo, mutta sitten kun alan katsoa heidän ruokavaliotaan, että mikäs siellä on pielessä, niin sitten tulee selitykset: "Emmä mun viinistä/suklaasta/kahvipullasta/jne. luovu" eli mieluummin he pitävät ylimääräiset kilonsa kuin luopuvat jostain. Syön itsekin sokeria ja suklaa onkin paheeni, ja mielestäni lähes kaikkea voi syödä kohtuudella, mutta en voi pakottaa aikuista ihmistä, jos sitä aitoa motivaatiota ei oikeasti ole. Toki sitten on niitä, jotka ovat syöneet sokeria ihan vaan tavan vuoksi, ja sitten kun ovat sen tavan lopettaneet, ne muutamat ylimääräiset kilot ovatkin kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä väittäisin että vaihtuvalla ilmastollakin on oma osansa. Mennään äärilaidasta toiseen jolloin keho reagoi ravinnontarpeeseen ailahdellen. Joskus elimistö reagoi alkukantaisella tavalla vaatien lisää rasvaa ja joskus lisää suolaa. Ja vaikka näitä kehon haluja vastaan yrittäisi ponnistella, niin siitäkin huolimatta keho reagoi hormoonien ja aineenvaihdunnan myötä ilmastoon. Olen asunut useita pitkiä ajanjaksoja 50v ikäni aikana kreikassa ja italiassa. Siellä en kokenut vastaavaa alitajuista ruuantarvetta. Koska oli koko ajan joko pirun kuuma tai sitten peruslämmintä, niin laihduin noilla kerroilla ihan vaan olemalla todella paljon. Söin siellä varmasti epäterveellisemmin kuin kotosuomessa.
70-luvulla oltiin hoikkia. Mikä on muuttunut?
Ruoka ei ollut hyvää ja stressiä ja ahdistusta ei ollut yhtä paljon. Nyt on kiva tunnesyödä hyvää ruokaa ja herkkuja ahdistukseen!
T: tunnesyöjä joka pysyttelee normaalipainossa, vaikka aikamoista vastaamista se on itsellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Salaattivaihtoehtoja kuitenkin on vs ranskalaiset lisukkeena. Hampurilaisateriasta ei saa mitenkään terveellisempää vaihtoehtoa, rasva ja suolamäärä! Järkkyä katsoa kun lihavat aikuiset syöttää lapsistaan samanlaisia."
Katsoppa mitä ne salaattivaihtoehdot sisältävät, sokerilitkua lähes jokaisessa tai säilykkeitä! Höystettynä oranssiin vivahtavalla kuivalla amerikansalaatilla, päälle tietenkin loraus valmista salaattikastiketta (siinä myös reilusti sokeria!) Jopa esim. kanasalaatin kanassa on lisättyä sokeria!
Näinkö siis perustelet itsellesi sen, että salaatin sijaan syötät lapsellesi ranskalaisia?
Nooh, lapsi on kyllä jo liki 40-v, silloin kun vielä päätin hänen ruokavaliostaan, syötiin itse tehtyä kotiruokaa. Ehkä kerran vuoteen käytiin Carrolssilla hampparilla. Ei silloin ollut eineksiä kaupat täysi
Pimeys ja kylmyys 8kk vuodessa. Kooma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä väittäisin että vaihtuvalla ilmastollakin on oma osansa. Mennään äärilaidasta toiseen jolloin keho reagoi ravinnontarpeeseen ailahdellen. Joskus elimistö reagoi alkukantaisella tavalla vaatien lisää rasvaa ja joskus lisää suolaa. Ja vaikka näitä kehon haluja vastaan yrittäisi ponnistella, niin siitäkin huolimatta keho reagoi hormoonien ja aineenvaihdunnan myötä ilmastoon. Olen asunut useita pitkiä ajanjaksoja 50v ikäni aikana kreikassa ja italiassa. Siellä en kokenut vastaavaa alitajuista ruuantarvetta. Koska oli koko ajan joko pirun kuuma tai sitten peruslämmintä, niin laihduin noilla kerroilla ihan vaan olemalla todella paljon. Söin siellä varmasti epäterveellisemmin kuin kotosuomessa.
Ruoka ei ollut hyvää ja stressiä ja ahdistusta ei o
Vahtaamista*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi keino voisi tosiaan olla, että megapussit kielletään. Epäterveellistä naposteltavaa saisi myydä vain yhden annoksen pakkauksissa. Irtokarkkeja saisi vain erikoismyymälöistä, ei joka ruokakaupasta.
Kauppa se on joka kannattaa. Eivät kauppiaat niin vaan hyvistä tulolähteistä luovu. Kieltää ei tartte mitään, kyllä aikuisen ihmisen kuuluu ottaa vastuu itsestään ja syömisestään.
Näin on. Ulkomailla elävöt sukulaiset ihmettelevät jo nyt tätä, kuin Suomessa pyritään ohjailee ja syyllistää ihan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen pt, ja suurin osa ylipainoisista asiakkaistani on sanonut, että olisi kiva tiputtaa muutama kilo, mutta sitten kun alan katsoa heidän ruokavaliotaan, että mikäs siellä on pielessä, niin sitten tulee selitykset: "Emmä mun viinistä/suklaasta/kahvipullasta/jne. luovu" eli mieluummin he pitävät ylimääräiset kilonsa kuin luopuvat jostain. Syön itsekin sokeria ja suklaa onkin paheeni, ja mielestäni lähes kaikkea voi syödä kohtuudella, mutta en voi pakottaa aikuista ihmistä, jos sitä aitoa motivaatiota ei oikeasti ole. Toki sitten on niitä, jotka ovat syöneet sokeria ihan vaan tavan vuoksi, ja sitten kun ovat sen tavan lopettaneet, ne muutamat ylimääräiset kilot ovatkin kadonneet.
Ja nää sun asiakkaat kertovat sulle siis kaiken, mitä suuhunsa pistävät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ru
Meillä seitkytluvulla syötiin kotiruokaa: perunaa keitwttynä tai paistettuna ja siihen makkara- tai lihakastiketta. Viikonloppuisin sunnuntaina sit kokolihaa. Leipänä oli ranskanleipää, polakkaa tai jälkiuunileipää. Vihanneksina säilykekurkkua.
Tiedä noiden terveellisyydestä...
Syökää pizzaa, juokaa Coca-Colaa, syökää pitzaa, juokaa Coca-Colaa jne, kyllä kiloissa löytyy.
Olen huomannut että hyvin monet elintarvikkeet on todella energiapitoisia, ihan siitä syystä porukka lihoo kun arkenakin syödään kuin kuninkaat.
Kun aiemmin(menneet vuosikymmenet ja sadat) ruuat on olleet pääasiassa puuroja, keittoja, leipää tai keitettyä perunaa ja kastiketta niin kukapa niitä ylen söisi lihomiseen asti.
Huomaan meilläkin että kun mies ja lapset ovat lomalla kotona niin halutaan kaikkea erikoista syötävää, kuin siellä vertauskuvallisessa kuninkaan pöydässä. Aiheuttaa rutinaa kun on tarjolla keittoa tms. Tottahan ne energiatiheät ruuat on herkullisempia mutta siihen se jääkin.
T. Painonsa vartija
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että hyvin monet elintarvikkeet on todella energiapitoisia, ihan siitä syystä porukka lihoo kun arkenakin syödään kuin kuninkaat.
Kun aiemmin(menneet vuosikymmenet ja sadat) ruuat on olleet pääasiassa puuroja, keittoja, leipää tai keitettyä perunaa ja kastiketta niin kukapa niitä ylen söisi lihomiseen asti.
Huomaan meilläkin että kun mies ja lapset ovat lomalla kotona niin halutaan kaikkea erikoista syötävää, kuin siellä vertauskuvallisessa kuninkaan pöydässä. Aiheuttaa rutinaa kun on tarjolla keittoa tms. Tottahan ne energiatiheät ruuat on herkullisempia mutta siihen se jääkin.
T. Painonsa vartija
Meillä on sama, että ainakin lomalla pitäisi joka päivä olla jotain herkkua. Mies ja 3 lasta haluavat, minulle taas ei tarvitsisi olla. Tein eilen lasagnen ja mielestäni oikein hyvän salaatin. Se salaatti ei kelvannut. Pieni lusikallinen oli jokaisen lautasella, kun narisin, että hyvä salaatti jää syömättä. Itse otin puolet salaattia, puolet lasagnea.
Tänään teen lohikeiton. Meillä varsinkin esikoinen 18 v. on lohen ystävä ja mielellään söisi uunilohta ja perunaa. Ei siinä muuten mitään, mutta kun sitä uunilohta menee niin paljon. Keittoon riittää puolet vähemmän. Mies ostaa pakastimeen jäätelöä. Melkein aina kun hän käy kaupassa, tuo mukana jäätelöä kesäaikaan. Tästä on puhuttu 20 vuotta, että jos sen jäätelön jättäisi kauppaan, ei tulisi syötyä. Siinä vasta on lihottava tuote, ja väitänkin, että mies lihoo useamman kilon kesän aikana. Ei hän siis ole mitenkään valtavan kokoinen, mutta vaatteista näkee kun maha pullistuu. Olut ja jäätelö kesällä on ne häntä lihottavat tuotteet.
Meillä on lapset normaalipainoisia, mutta minulla on siinä suuri rooli. Jaksan tehdä niitä salaatteja ja keittoja ja joskus voi olla pelkkä kasvissosekeitto päivällisenäkin. Ostan kaupasta vain kuitupitoista leipää, ei vaaleaa. Käytän juureksia ruuanlaitossa.
Minä olen alkanut paisua, mutta siihen on useampia syitä. Pitäisi liikkua paljon enemmän, kun työ on nykyisin toimistossa. Nivelrikko polvessa. Pitäisi silti liikkua, ja pystyn hyvin vaikka vesijuoksemaan, muttei huvita. Saan itseni kerran viikossa uimahalliin. Kesällä tietysti useammin luonnonvesiin. Jumppaakin pystyisin tekemään, jos ei ole hyppyjä. Talvella kävin kuntosalilla pari kertaa viikossa. Se jäi jo toukokuussa. Vaikea motivoida itseään. Kävely sujuu joskus ihan hyvin ja silloin kävelen mielelläni pururadalla pehmeällä, jopa 5-7 km. Mutta joskus polvi oikuttelee ja sitten jää kävelylenkit. Nyt en ole kolmeen viikkoon käynyt lenkillä, helteet ottaa koville. Syöminen on sitten se vaikeampi juttu, kun pitäisi syödä vähemmän kuin nuorempana, muttei maha ymmärrä. Viisikymppisen ruokahalu on sama kuin 25-vuotiaana, vaikka energiaa ei kulu niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että suomalaisia lihottaa liian vähäinen uni ja pitkä pimeys, joka lisää ruokahalua. Samoin viileä ilmasto. Paljon ollaan älylaitteilla, on pahaa oloa ja terveellinen ruokakin on nykyään kallista.
Lisäksi terveellinen (kevyt) ruoka on suuren yleisön mielestä pahaa. Kaalikeitto, maitoperunat, sienikastike, silakkalaatikko, ruisleipä, maksapihvit.. vanhanaikaiset (70-luvulla vielä yleiset), ei-transrasvoja-ja-muunnettua-tärkkelystä-ja-glukoosisiirappia sisältävät ruoat ovat nykyihmisen mielestä pahoja. Tämä kevyt ja kotona valmistettuna melko lisäaineeton ruokavalio ei miellytä enää ketään. Jos tähän yksinkertaiseen ruokaan vielä lisätään pyöräillen tehdyt työ-, ostos- ja harrastusmatkat, oltaisiin jo monia kiloja, ehkä jopa kymmeniä kiloja hoikemmalla puolella nykyhetkeen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että suomalaisia lihottaa liian vähäinen uni ja pitkä pimeys, joka lisää ruokahalua. Samoin viileä ilmasto. Paljon ollaan älylaitteilla, on pahaa oloa ja terveellinen ruokakin on nykyään kallista.
Lisäksi terveellinen (kevyt) ruoka on suuren yleisön mielestä pahaa. Kaalikeitto, maitoperunat, sienikastike, silakkalaatikko, ruisleipä, maksapihvit.. vanhanaikaiset (70-luvulla vielä yleiset), ei-transrasvoja-ja-muunnettua-tärkkelystä-ja-glukoosisiirappia sisältävät ruoat ovat nykyihmisen mielestä pahoja. Tämä kevyt ja kotona valmistettuna melko lisäaineeton ruokavalio ei miellytä enää ketään. Jos tähän yksinkertaiseen ruokaan vielä lisätään pyöräillen tehdyt työ-, ostos- ja harrastusmatkat, oltaisiin jo monia kiloja, ehkä jopa kymmeniä kiloja hoikemmalla puolella nykyhetkeen verrattuna.
Terveellinen ruoka voi olla myös hyvänmakuista. Välimeren alueen keittiöistä löytyy tästä esimerkkejä tosi paljon, iso osa on lisäksi helppotekoisia. Toki vaatiihan se tekemisen vaivaa edes vähän.
Sen mitä olen matkustellessani vertaillut, Suomessa on todella hyvät vihannes- ja hedelmäosastot kaupassa kuin kaupassa. Aina puhutaan ruokatoreista, mutta ei niitä ole joka kaupunginosassa muuallakaan.
Lisäksi Suomessa ravintoloissa on loistavia salaattiannoksia pääruokina. Monissa maissa on todella hankalaa saada tuoreita vihanneksia tilattua. Tai se on erikseen tilattava pieni lisuke.
Viimeksi Wienissä tuli suuri ikävä meidän vihanneksia, joita saa talvellakin.