Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sairauksia teillä on, joita ihmiset ovat vähätelleet tai käsittäneet väärin?

Vierailija
29.07.2025 |

Minulla atopia ja migreeniä,kuitataan että "kyllä mullakin on joskus pää kipeä" tai "kyllä muakin kutittaa kun itikat syö". Joskus on myös luultu,että atopia  tarttuu jos ui samassa altaassa.

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysneuvolassa opiskelija vihjaili huumeidenkäytöstä käsivarsissa näkyvistä neulanpistojäljistä. Vähän loukkaannuin, sairaskertomusta lukemalla tai minulta suoraan kysymällä olisi selvittyt, että käyn 3 kk välein autoimmuunisairaiteen liittyvän lääkityksen takia turvaverikokeissa.

Vierailija
122/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dystyyminen masennus, kilpirauhasen vajaatoiminta, verenpainetauti, nenän polypoosi, palleatyrä, laskimon vajaatoiminta jalassa, kuulon alenema, paha bruksismi. Eli ei yhtään mitään. Kuulemma turhaan syön lääkkeitä. Lenkillä kaikki paranisi, jos vaan viittisin urheilla. Turhia koko dosetillinen lääkkeitä. Ne kuulemma just sairaaksi tekee. Ihan terve ihminenhän tässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montakin sairautta jotka ovat vieneet näkyvästi heikkoon kuntoon tai aiheuttaneet ontumista, mutta parantuneet joko leikkauksella, lääkkeellä tai toipumalla.

Tuntemattomat levittävät minusta niiden takia valhetta, että olisin teeskennellyt sairasta. Jokaisesta sairaudesta on kuitenkin kuviin tai koetuloksiin perustuvat diagnoosit enkä usko että minua olisi esimerkiksi leikattu kolmeen kertaan teeskentelyn takia. Erääseen sairauteen sain lääkityksen mutta annos muutettiin oikeaksi vasta 13 vuotta myöhemmin, vaikka valitin oireista ja verikokeet näyttivät huonoja arvoja.

Ihmettelen miksi on niin vaikea ymmärtää, että moneen sairauteen voi saada hoitoa ja siitä voi parantua. 

En tunne tarvetta selitellä terveysasioitani täysin tuntemattomille. Nykyään olen vain osittain työkykyinen mutta en kerro sitä ulkopuolisille. 

Vierailija
124/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on epilepsia. Kyseessä on suhteellisen harvinainen sairaus. Se on kuitenkin juuri sen verran yleinen, että yleensä jokainen tuntee lisäkseni ainakin yhden epilepsiaa sairastavan. Siitä päästään siihen, etteivät monet ymmärrä sairauden kirjon olevan todella laaja. Oireet, lääkehoito sekä kohtausten laatu ja määrä vaihtelevat suuresti, eikä kahta samanlaista taudinkuvaa taida edes olla.

Itselläni lääkitys vaikuttaa niin, etten pysty juomaan juuri ollenkaan alkoholia. Jo yhdestä annoksesta alkaa heikottaa ja alan sekoilla sanoissa. Tämä on ilmeisesti suhteellinen yleinen lääkkeeni sivuvaikutus. Kun kerron tästä, monet alkavat kyseenalaistaa tätä, koska joku muu heidän tuntemansa epileptikko juo ihan normaalisti. Tuntuu ikävältä alkaa perustella, miksen juo, vaikka kyseessä pitäisi olla ihan normaali asia.

Minullakin on epilepsia. Ihmiset olettaa usein että se on vain kohtauksia ja sätkimistä lattialla, mutta epilepsiatyyppejä on niin paljon erilaisia. Minulla on juuri noita tajunnanmenetys-kouristuskohtaksia ja olen yleensä muistamaton ja sekaisin seuraavat 12-24 tuntia. Aivoilla kestää kaksi viikkoa toipua ja en ole silloin työkuntoinen, muisti pätkii ja olen todella väsynyt. Lisäksi masennun erittäin pahasti (kohtaukset ulottuu aivojen tunnesäätelyn alueelle) ja olen itsetuhoinen, vaikka en normaalisti ole masentunut. Itsetuhoisuus helpottaa parin viikon jälkeen, mutta yleensä tarvitsen kiireellistä psykiatrista apua tai osastohoitoa. Ja en sairasta masennusta! 

Lääkkeet aiheuttaa väsymystä ja niitä ei voi koskaan lopettaa. Saan vieroitusoireina ahdistuskohtauksia jos unohdan lääkkeet tai otan ne myöhässä. Joudun nukkumaan enemmän ja joskus joudun perumaan menoja, jos olen nukkunut huonosti sillä väsymys laukaisee kohtauksia. Tätä ei kaikki ymmärrä. 

Toinen on adhd mutta tästä ei tarvitse edes selittää. Haukutaan laiskaksi jne. Lääkkeet on oikeasti muuttanut elämän täysin.

Tämä ei ole sairaus, mutta viivästynyt unirytmi. Vaikea ymmärtää että unta ei vaan saa aikaisemmin vaikka kuinka yrittää. Osa haukkuu taas laiskaksi kun nukkuu pitkään. En halua sopia mitään menoja aamuille, vaan nukun herään mieluummin 12-14 välillä. Onneksi teen vain yötöitä, olen pirteä ja tehokas samaan aikaan kuin muut on silmät ristissä yövuoroissa. Opiskelen myös tehokkaasti öisin, treenaan, teen kotityöt ja muut. 

Vierailija
125/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja 124 jatkaa. Minulla on myös melko hurjan näköinen fyysinen vamma joka ei haittaa minua ollenkaan, olen sinut sen kanssa. Tätä kaikki aina kauhistelee ja välillä mummot tulee kadullakyselemään. 

Vierailija
126/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
127/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni. Kuulemma hyvä tekosyy kaikkeen, eikä näy päälle päin. Minusta näkyy tosi hyvin, naama vanhenee hetkessä 20 vuotta kun tulee kohtaus ja palautuu saman tien. On kuin olisi eri ihminen. Se todellakin näkyy ulospäin.

Vierailija
128/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä ihmiset jatkuvasti käsittävät väärin, että aknea sairastava haluaisi kuulla ihonhoitovinkkejä tai satuja siitä miten kumminkaimalla se lähti kun lopetti maidon juonnin tai naapurin Riitalla kun alkoi kiertää kolme kertaa vastapäivään ja seistä minuutin päällään ennen nukkumaanmenoa. Kiitos mutta luotan ihotautilääkärin ohjeisiin, en taikatemppuihin, enkä halua kuulla niitä ihmekeinoja varsinkaan silloin kun olen käyttänyt kolme tuntia meikkaaamiseen ja kerrankin tunnen oloni vähän vähemmän rumaksi kuin normaalisti. 

Vierailija
129/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin migreeni. Ollut neljävuotiaasta asti. Eli minulla oli ollut migreeni 45 vuotta kun yksi esimies kysyi, ootko sä mitään lääkettä kokeillut siihen? Ja vain siksi, että ei tulisi sairaspoissaoloja kun hänen tiiminsä pitää olla sellainen nolla poissaoloa vuodessa porukka. 

Joo migreenikohtaukset pitäis ilmeisesti muistaa aina laittaa kalenteriin viikonlopuille. 

Niin tai vapaapäiville ainakin.

Vierailija
130/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtäkään sairautta. Vaan puukotettu pariin paikkaan. 

Myös hoitovirhettä niin että leikkauksessa jäi jotsin paskaa sisään. Vierasesime. Ei ole koskaan poistettu. 

Only in Finland I hope! 

Vierailija
131/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin, että aiheutin itse itselleni umpilisäkkeen tulehduksen, kun söin liikaa herkkuja jouluna. Tämä sanottiin kun olin lapsi, mulla oli vatsa vaivoja ja visiblin osittain vaikutti tulehduksen syntyyn, kun oli jo valmiiksi IBS . Ja sitä ennen kun vietiin sairaalaan vähäteltiin ja sanottiin että on vain pieru jumissa. No ei ollut melkein kuolin. Ja joo tosiaan herkuttelun takia.

Lapsena koetuista vähättelyistä pitäisi jo melkein tehdä oma ketju. Samoin syyllistämisistä, esim jos tuli flunssa niin "jähyttänyt ittensä" olemalla liian vähissä vaatteissa. Ihan niinku koulusta ei sais flunssia ihan vain siellä käymällä.

Vierailija
132/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea masennus ja olen 50vuotias. Eräs entinen ystävä sanoi "Kyllä sun Mari pitäisi koettaa päästä tuosta teiniangsista jo eroon".

Hyvä että luin sanan "entinen". Tajuttoman tyhmä ihminen kyllä ja mahdollisesti narsisti, onneksi entinen.

Onkohan sinulla yhtään ystävää, siis sellaista nykyistä, johon et olisi katkaissut välejä?

Oletko sattumoisin narsisti/psykopaatti? Koska vain sellainen voi kysyä tuollaista tuohon vastaukseen. Jos kärsii vaikeasta masennuksesta ja kaveri sanoo että piristy nyt, älä viitsi angstata ja vähättelee, niin sä kysyt tuollaista? Sun mielestä pitäisi olla tuollaisen kaveri? Kuinka sairas olet. Veikkaan ettei sun kaverit ainakaan joko ole selväjärkisiä, täyspäisiä tai olet pilannut heidänkin elämää.

Ja ei ole sellaisia ystäviä, jotka ovat noin sairaita kuten sinä kyseinen "entinen" ystävä.

Vierailija
133/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma.

-Joo on mullakin astma, pitää ottaa lääkettä siitepölyaikaan! Mut miten se muka sun elämään vaikuttaa?

Taitaa olla vähän erilainen astma. Vaikuttaa muunmuassa niin, että pilaa vastustuskyvyn, hengitystieinfektiot jää päälle, yskin/oksennan keuhkojani pihalle, joudun vetämään jatkuvasti kortisonia ja fyysinen kunto romahtaa joka ikisen flunssan jälkeen. Ja ainiin, pahenemisvaiheiden aikana on ihan oikeasti vaikeuksia hengittää.

Vierailija
134/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin, että aiheutin itse itselleni umpilisäkkeen tulehduksen, kun söin liikaa herkkuja jouluna. Tämä sanottiin kun olin lapsi, mulla oli vatsa vaivoja ja visiblin osittain vaikutti tulehduksen syntyyn, kun oli jo valmiiksi IBS . Ja sitä ennen kun vietiin sairaalaan vähäteltiin ja sanottiin että on vain pieru jumissa. No ei ollut melkein kuolin. Ja joo tosiaan herkuttelun takia.

Lapsena koetuista vähättelyistä pitäisi jo melkein tehdä oma ketju. Samoin syyllistämisistä, esim jos tuli flunssa niin "jähyttänyt ittensä" olemalla liian vähissä vaatteissa. Ihan niinku koulusta ei sais flunssia ihan vain siellä käymällä.

Eikä vain lapsena koettu vähättely, vaan ihan aikuiset idiootit täälläkin jopa vähättelee myös, kaikenlaista paskaa kun pesii palstoilla. Vois ihan lastan kanssa kaapia, mutta harvoin kaikki paska irtoaa, aina sitä jää johonkin nurkkaan.

Vierailija
135/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkkakivut. Joidenkin on vaikea ymmärtää, että kipu on välillä sellaista, että ei pysty oikein mihinkään ja se lamauttaa.  Pillerit yms. ei sovi, joten sitten jää särkylääkkeiden varaan. 

Erittäin vähätelty vaiva. Jos olisi miehillä, olisi varmaan viikon saikku. 

Vierailija
136/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

menkkakivut. Joidenkin on vaikea ymmärtää, että kipu on välillä sellaista, että ei pysty oikein mihinkään ja se lamauttaa.  Pillerit yms. ei sovi, joten sitten jää särkylääkkeiden varaan. 

Erittäin vähätelty vaiva. Jos olisi miehillä, olisi varmaan viikon saikku. 

Ah jep. Kiva kun ei pystyssä meinaa pysyä vaikka kaupassa ja mies arpoo mitä juustoa otettaisiin eikä tajua kun sanon että voidaanko mennä kun sattuu, sitten loukkaantuu kun mua ei kiinnosta sen juustot.

Vierailija
137/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan nuorena ilmoitin töihin, etten pääse tulemaan migreenin takia. Vastaus oli, että mikset ota särkylääkettä. Joopa joo, lääke nassuun ja se on siinä. Mulla on migreenissä sietämätöntä kipua ja oksentelua, haluan vain olla pimeässä hiljaisessa huoneessa. (Onneksi on harvoin tapahtuva vaiva, viimeksi joskus lokakuussa muistaakseni.) Nykyäänkin on vielä asenne joillakin, että migreeni on vaan kätevä vaiva saada saikkua kun huvittaa.

Vierailija
138/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia. 

Tämä on niin väärinymmärretty sairaus, niin ystävien, sukulaisten kuin hoitoalan ammattilaistenkin taholta. Uskomatonta, mitä kaikkea saa kuulla.

Vierailija
139/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavainen paksusuolentulehdus. Taudin puhjetessa (mahdollisesti koronan seurauksena) koko suolistoni oli ohutsuolen alkuun asti läikikkäästi tulehtunut ja vuosi verta. Välillä vessareissu näytti siltä, kuin olisin tappanut pönttöön oravan ja puhdistanut jäljet suihkuttamalla käsisuihkulla lisää verta. Ensimmäinen tällainen kerta järkytti niin, että olin varma minulla olevan syöpä. No ei ollut, mutta koliitti oli niin vakava, että veriarvoni olivat jo ihan karmeat. Jouduin pahimpaan aikaan käymään vessassa 15-20 kertaa päivässä. Sainkin myöhemmin veritankkauksen, jotta arvoni saatiin kuntoon.

Minun sairaudenkuvaani ei kuulu laihtuminen, päinvastoin. Olen joutunut syömään tulehduksen hoitoon kortisonia, joka lihottaa ja laittaa elimistön muutenkin ihan sekaisin. Minusta tuli myös liki maaninen: unet loppuivat ja psyykkisesti olin ylivilkas ja aivan veitsen terällä. Vatsa oli tietysti myös todella kipeä. Liikunta piti jättää ja pahimpaan aikaan olin kodin vanki, koska vessatarve saattoi tulla aivan yhtäkkiä ja usein. Onneksi muu lääkitys on nyt kunnossa, etten joudu kortisonia enää syömään.

Tähän sairauteen liittyy myös mm. nivelvaivoja, kohonnutta syöpäriskiä ja psyykkistä oireilua vakavan sairaudenkuvan vuoksi. Tästä ei parane eikä tähän voi vaikuttaa ruokavaliolla. Usein IBD-potilaalla on myös IBS, johon ruokavalion rajoittamisella voi olla vaikutusta. Niinpä saankin tosi paljon ruokaan liittyviä ohjeita, joskus myös terveydenhuollossa.

Ai niin, mieheni ei myöskään ymmärtänyt sairauttani, piti laiskuutena tai jonain. Jätti minut yli 20 vuoden jälkeen toisen naisen takia.

Vierailija
140/162 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni. Miten vielä nykyäänkin tätä vähätellään ja vittuillaan että kyllä minullakin koskee päähän joskus mutta pystyn menemään töihin. Kyse on muustakin kuin päänsärystä, kuten pahoinvoinnista ja näköhäiriöstä. En ymmärrä,miten joskus sata vuotta sitten naiset ovat tämän taudin kanssa pärjänneet! Kauhea ajatus että pitäisi hoitaa lehmät  & kuusi lasta kun pää meinaa haljeta eikä ole mitään särkylääkettä,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan