Mitä sairauksia teillä on, joita ihmiset ovat vähätelleet tai käsittäneet väärin?
Minulla atopia ja migreeniä,kuitataan että "kyllä mullakin on joskus pää kipeä" tai "kyllä muakin kutittaa kun itikat syö". Joskus on myös luultu,että atopia tarttuu jos ui samassa altaassa.
Kommentit (162)
Vaikeat allergiat.
"No eihän toi voi tuntua missään. Jos on kumminkin vaan psykosomaattista, kun pelkäät, että tulee oireita?"
Samalla meinaan raapia kasvoni verille, kun niitä syyhyttää niin pahasti ja silmät kutisee niin, etten ne tekisi mieli repiä irti päästä. Kaupan päälle oskionteloita särkee kuin viimeistä päivää.
Nivelreuma joka ei näy ulospäin, on ihmetelty miten niin on voi käydä töissä. Nämä henkilöt eivät ole nähneet kun itken kivusta porkkanaa kuoriessa.
Vierailija kirjoitti:
Nivelreuma joka ei näy ulospäin, on ihmetelty miten niin on voi käydä töissä. Nämä henkilöt eivät ole nähneet kun itken kivusta porkkanaa kuoriessa.
Sama sairaus minulla. Täällä palstalla jatkuvasti saa kuulla saamattomuudesta ja laiskuudesta kun en ole töissä. Ja ei ymmärretä kuinka vaikeaa nykypäivänä on päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Atopia täälläkin.
Olisin rikas jos saisin euron joka kerta kun kysytään että oletko rasvannut.
On myös syytelty syyhyiseksi koska raavin.
Kerran jopa lääkäri kysyi että mitä nämä tummat läiskät takareisissä ovat? (parantuneen ihottuman jälkiä).
Ei muut ihmiset toisten sairauksia ymmärrä.
Eikä kai tarviikkaan.
Mitä sun tai mun sairaudet muille kuuluu?!
Syöpä, joka ei näy päällepäin. "Sähän oot ihan terve, kun jaksat liikuntaakin harrastaa"
Unettomuus.
Kuulemma uni tulee kyllä kun liikkuu illalla, ei katso ruutuja, ja ottaa melatoniinia. Ja muistaa kysyä AINA, että onhan unihygienia kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Käsiekseema: jospa niitä suojahanskoja kokeilisit aa juu, toki, paitsi että hikoaminen vaan pahentaa! Voithan sä nyt vähäsen tiskata ku on noin hyväs kunnossa kädet, joo ei ole kauaa jos auttelen siinä tiskaamisessa. Hyi, tarttuuks toi rutto? Plaah niin turhauttava sairaus!
Käsiekseema myös mulla ja samanlaisia kokemuksia.
Huono kuulo. Aiheuttaa että puhun kovalla äänellä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä reuma, alkoi juuri tuollaisin oirein. Mahtaako sinun lääkitys olla kohdillaan ? Jos olet tk-seurannassa, pyydä lähete reumatologille.
Ruusufinni. Muka vain vaaraton ihosairaus. Ihmiset ei muka välitä toisten punaisesta ihosta. Punastuminen on muka söpöä. Oikeasti pilaa koko elämän, koska iho on todella kipeä ja ruma. Paloauton punainen naama turvotuksella ei ole myöskään söpöä ja moni kysyy onko joku kohtaus menossa.
Migreeni. Tämä ei ole mikään pääkipu, joka lähtee buranallla.
Vierailija kirjoitti:
Käsiekseema: jospa niitä suojahanskoja kokeilisit aa juu, toki, paitsi että hikoaminen vaan pahentaa! Voithan sä nyt vähäsen tiskata ku on noin hyväs kunnossa kädet, joo ei ole kauaa jos auttelen siinä tiskaamisessa. Hyi, tarttuuks toi rutto? Plaah niin turhauttava sairaus!
Onko sulla myös sellainnen ekseema, että käsissä menee iho vesikelloille? Se kutina ja polte on hirveää! En todellakaan liottele käsiäni missään.
Kaksisuuntainen mielialahäiriö josta kuulemma pitäisi parantua vain itseään niskasta kiinni ottamalla. Sosiaalisten tilanteiden pelko kuulemma ihan höpöhöpösairaus.
Luin otsikon ja meinasin juuri migreenin mainita. Se puhkesi mulla eskari-iässä ja monenlaista asennetta on tullut vastaan. Pakotetaan keskittymään vaikken pysty, ei päästetä suihkuun (mulle tärkeä kivunlievityskeino), pakotetaan pysymään paikan päällä, paheksutaan oksentamista ja kipulääkkeitä. Kerran leirillä, olin varmaan 9-vuotias, leiriohjaaja pakotti juoksentelemaan ja osallistumaan leiriohjelmaan, eikä uskonut että mulla on paha olo ennen kun kaaduin ja oksensin. Särkylääkkeen antoi ottaa vasta parin yrjökeikan jälkeen, vaikka vanhempani olivat laittaneet leirilomakkeeseen migreenistäni ja antaneet leirinvetäjälle särkylääkkeet säilytettäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama sairaus minulla. Täällä palstalla jatkuvasti saa kuulla saamattomuudesta ja laiskuudesta kun en ole töissä. Ja ei ymmärretä kuinka vaikeaa nykypäivänä on päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Itse sairastuin, siis olen nainen, juuri eläkkeelle päästyäni, samaan aikaan tuli covid.
Vierailija kirjoitti:
Ei muut ihmiset toisten sairauksia ymmärrä.
Eikä kai tarviikkaan.
Mitä sun tai mun sairaudet muille kuuluu?!
No esim. atopia kyllä näkyy uimahallissa tai jos sitä on kasvoissa niin talvellakin. Ja se todellakin silloin kuuluu muille kun luulevat saavansa tartunnan.
Sitä en ymmärrä miten keliakiaa vähätellään. Se rajoittaa syömisiä kuitenkin tosi paljon ja huolimattomuuden seuraukset voi olla ikäviä. Laktoosi-intoleranssia on vähätelty myös vaikka se on rajoittava vaiva sekin.