Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Suomalaisten omintakeinen geeniperimä sai uuden selityksen, esivanhempia eli Siperian perukoilla

Vierailija
28.07.2025 |

Heh, kuten olen aina sanonut, olemme hyvin itäisiä kaikessa. Nyt sille tuli vahvistus. Ei ihme että Suomea ei oikein voi verrata muihin Pohjoismaihin. Ne geenit, ne geenit. Selittää aika paljon.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011379905.html

Kommentit (253)

Vierailija
201/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiertänyt paljon Suomessa työni takia, ja etenkin ruotsinkielisellä länsirannikolla, kaksikielisillä alueilla on enemmän ruotsalaisen näköisiä ihmisiä ylempää Kokkolasta alas Turkuun saakka, saman näköisiä ei näe itärajalla eikä paljon täällä Helsingissäkään. Viittaa siihen että tänne Helsinkiin on tullut enemmän ihmisiä idästä kuin lännestä. 

Savosta, ja Pohjoiskarjalasta on muutettu paljon etelään, länsirannikolla on ollut paikallisten helpompaa tienata, koska meritie mahdollisti kaupankäynnin Ruotsin kanssa.

Vierailija
202/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopasta puheenollen, alkaa olla ihmisillä vaaleat (siniset, vihreät, harmaat) silmät melko vähissä.

Suomi mennyt suurimmalta osin jo Ruotsin ohi.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Light_Eye_Color_Map…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin peiliin ja sen perusteella uskaltaisi  tilata geenitestin. Sen tulos pitäisi kuitenkin tulla anonyymisti eikä jäädö mihinkään arkistoon.

Sähän siinä luovutat DNA:si kaupalliselle taholle, joka myy sen jonnekin, minne? Mihin käyttöön? Itse en tekisi. 

Ei se niin paha ole jis tulos ei tuo häpeää.

Vierailija
204/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei epäilystäkään. Olen aika varma, että itselläni on karjalaisen isoäidin puolelta jotakin selvästi itä-aasialaista perimää, oli se sitten mongoliasta tai siperiasta. Tunnen oudon yhteyden sinne ja Ruotsiin. Eli oletettavasti samaa verta on molemmissa näissä

Meneekö vähän mystiikan puolelle nuo yhteyden tunteet.  Miten ne todennetaan?

Vierailija
205/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli suomenruotsalaiset eivät siis ole etnisesti ja geneettisesti suomalaisia? Meillä siis on esim. tällä hetkellä ei-suomalainen presidentti?

Eikös Alexin äiti ollut ihan "tavissuomalainen" ja isä suomenruotsalainen?

Muistelen, että hänellä ois jotain sukujuuria luovutetussa Karjalassa, mutta myös Savon suunnilla. Mutta onhan niilläkin alueilla asunut myös ruotsinkielistä väestöä, kun onhan sinne aina tarvittu jotain virkamiehiä ym. 

Pedersörestä Riihimäelle ja sieltä Viipuriin j kulki Stubbin suvun reitti. Viipurissa oli aikanaan varsin suuri suomenruotsalaisväestö.

Puhutaanko nyt muutaman kymmenien, sadan vuoden tak

Göran Stubb syntyi Viipurissa, hieman alle kymmenen tuhatta vuotta sitten.

Vierailija
206/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perimältäni inuiitti ja puolalainen. Ihan suomalaisesta käyn. Poika näyttää saamelaiselta.

Vierailija
207/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotakin 20 vuotta sitten telkkarista tuli dokumentti, jonka mukaan suomalaiset miehet ovat geeneiltään mammutinmetsästäjien jälkeläisiä kaukaa Siperiasta kun taas suomalaiset naiset ovat kutakuinkin sieltä täältä. Valotettiinko tuossa tutkimuksessa tätä sukupuolien eroa?

Kuulostaa melko idioottimaiselta. Miten ne naiset ja miehet on pysyneet erillisinä sukulinjoina sukupolvesta toiseen? 

Noiden mammutinmetsästäjien miespuoliset jälkeläiset ovat ilmeisesti jostain syystä sukupolvesta toiseen menestyneet muita miehiä paremmin pariutumismarkkinoilla. Mikään muu ei selitä suomalaisten isä- ja äitilinjojen alkuperän eroja.

Vierailija
208/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko isädi tai esi-isäsi tuntematon amerikkalainen merimies...

Lyypekki, Tallinna, yms kauppakaupungit

Vierailija
209/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuota siperian perimää dnassa. Hiukan vinot silmät ja korkeat poskipäät ja pieni nenä. 

Usassahan suomalaisia siirtolaisia sanottiin china-swedeiksi haukkumanimellä.

Vierailija
210/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuota siperian perimää dnassa. Hiukan vinot silmät ja korkeat poskipäät ja pieni nenä. 

Ja osa opetteli sen verran ruotsia, että menivät ruotsalaisista, ruotsinlaivalla kaikki luulee että olen ruotsista, vaikka molemmat sukuni on asuneet satoja vuosia länsisuomessa, suomenkielisellä alueella

Vierailija
211/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olet väärässä. Vasta Markus Setä joulutarinassaan ja kansakoulu liitti saamelaiset ja poronhoidon yhteen. Poronhoito tuli Norjan Lapista"'

Niin tuli, satoja vuosia sitten. Ei ole Markus-sedän keksintöä se. Torniojokilaaksossa maksettiin poroista veroa Ruotsiin jo 500 vuotta sitten.

Vierailija
212/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnekin itään Nooan arkki laskeutui.

Sieltä me kaikki ollaan.

Mutta suomalaiset ovat Israelin kansaa ja olemme siis viimeksi tulleet laajemmassa mitassa Egyptin orjuudesta yli 2.000 vuotta sitten.

Vierailija
213/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta huomaa, että vuosikymmeniä kestänyt suomalaisten rasistinen mollaaminen ja ali-ihmisiksi leimaaminen etenkin ruotsalaisten mutta myös muiden tahojen osalta on tuottanut tulosta. Suomalaiset ovat yksiä geneettisesti puhtaimpia eurooppalaisia kansoja (tarkoitan siis nimenomaan eurooppalaisuutta, en kaukaasialaisuutta), mutta ehei, keskitytään siihen muutamaan prosenttiin, joka on siperialaisperäistä ja sivuutetaan kaikki muu. Suomalaiset ovat siis mongoloideja, koska heillä on muutama prosentti tuota perimää? Aika tiukat kriteerit. On totta, että suomalaiset eivät ole täysin puhdasverisiä kaukaasialaisia välttämättä, mutta eurooppalaisempaa porukkaa saa melkein hakea, ja tämän jo näkee suomalaisten vaaleudesta. 

Vierailija
214/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, meillä valkoihoisilla on eri ikäkausina harminaiheita, joita sinulla ei. Nuorena harmitti pisamat, jotka aikuist

No nyt on kyllä sakeaa tekstiä, kuka ja missä on maininnut kaunisihoiset? Joo mullakin on ongelmia D-vitamiinin saamisen kanssa ja syön siksi isoa annosta. Turha silti sotkea tähän mitään nykypolitiikkaa, tämä mun ihonväri on peräisin joltain kauan kauan sitten eläneeltä esivanhemmalta, onko kivikaudelta saakka vai joltain amerikan kaivostyöläiseltä, sitä en tiedä.

Sinähän sitä sakeaa tarjoilet. Tämä ei ole politiikkaa, vaan genetiikkaa. Nykyiset, eikä lähihistorialliset siihen liity mitenkään. Ja kyllä, sanojesi välissä viittasit, että punaiseksi menevä valkoihoinen on alempaa tasoa kuin sinun pigmenttisi. Oletko yksinkertainen, vai vaan tyhmä? Tai nuori ja tietämätön?

Vierailija
215/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanadan inuiitti,persia,skandinaavi,Suomalainen.Mullakin moninainen dna.Kaikki on yksilöitä.

Vierailija
216/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen perimältäni inuiitti ja puolalainen. Ihan suomalaisesta käyn. Poika näyttää saamelaiselta.

Vaikea uskoa, että menet suomalaisesta, jos olet puoliksi ei-eurooppalainen, ja tuo eurooppalainen puolikaskin on muuta kuin suomalaista. Mutta mene ja tiedä, enhän ole kasvojasi nähnyt. 

Vierailija
217/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöh. Kaikkea hölynpölyä nyt taas. Jos sieltä Jakutiasta on joku laukkuryssä tänne joskus harhautunut ja pari lehtolasta saanut aikauseksi, niin se ei tarkoita muiden suomalaisten osalta yhtään mitään.

Ainakin mun esi-isät on todennäköisimmin Tanskasta ja Espanjasta sukututkimuksen mukaan.

Suurvalta-Ruotsi käytti palkkasotureitakin jossain vaiheessa, en muista missä mutta kaikkea löytyi.  Ei nämä tutkimukset koske kenenkään yksittäistä sukua. 

Vierailija
218/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja osa opetteli sen verran ruotsia, että menivät ruotsalaisista, ruotsinlaivalla kaikki luulee että olen ruotsista, vaikka molemmat sukuni on asuneet satoja vuosia länsisuomessa, suomenkielisellä alueella

Näen jatkuvasti skandinaaveja, mukaan lukien ruotsalaisia, jotka näyttävät enemmän "aasialaistyyppisiltä" kuin moni suomalainen. Itse näytän helposti stereotyyppisesti germaanisemmalta kuin keskimääräinen skandinaavi (tosin olenkin puoliksi englantilainen). 

Vierailija
219/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä geenipankeissa ei ole  koko maailman kaikki väestö, vain ne jotka osallistuu.   Tutkimusmetodit on toisenlaiset tieteilijöillä. 

Vierailija
220/253 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se ei ole enää "yksittäinen laukkuryssä" jos on 10% siperian perimää. Vähän puuttuu nyt ymmärrystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi