Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Remppalainan ottaminen puolison omistamaan asuntoon?

Vierailija
28.07.2025 |

Heips. 

Meillä tilanne, että asutaan miehen omistamassa omakotitalossa, johon olen muuttanut sitten myöhemmin. Nyt on menossa talosta vanhat putket poks ja joudutaan ottamaan putkiremppaan aika iso remonttilaina, sillä putkiremontin myötä menee myös esim. kylpytilat uusiksi. 

Mielelläni auttaisin tuossa ja voitaisiin ottaa remppalainaa vaikka puoliksi tai minä sen kokonaan, kun miehellä on jo iso laina. Mutta olen vähän huolissani miten käy, jos tulee ero ja minulla on remonttilaina hänen omistamaan taloon, josta en itse omista mitään. Voisin toki ostaa puolet talosta ja sitten otetaan yhdessä remppalainaa, mutta ikävää olisi myös maksaa tuhansia euroja varainsiirtoveroja vain nimellisten omistusosuuksien muuttamiseksi.

Miten tässä olisi mielestänne fiksuinta toimia? Ei olla naimisissa vielä, mutta ollaan jossain kohtaa menossa (ollaan oltu 8v yhdessä eikä olla asian suhteen kiirehditty). Turvaisiko avioliitto tuota raha-asiaa? Meinattiin alunperin tehdä avioehto joka sulkisi minulta pois omistuksen talosta, mutta jos laitan siihen itsekin rahaa, niin voiko avioehdolla sopia esim. sen remppalainamäärän verran kuuluvaksi minulle?

Vai olisiko parasta vaan antaa miehen hoitaa myös remppalaina itsekseen? Vähän sekin tekee pahaa, kun minäkin täällä kuitenkin asun, ja voisin siinä auttaa, ettei hänelle tule niin paljoa lainaa.

Jos joku on ollut vastaavassa tilanteessa, olisi kiva kuulla, miten hoiditte asian. 

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on kuulemma noita osituksia tekemättä. 

Vierailija
62/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös talo ole avioliitossakin miehen, koska mies hankkinut sen ennen avioliiton solmimista? Siis jos tulisi ero. Korjatkaa, jos olen väärässä. En ole 100 % varma asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan sama, mutta kerron. Me on oltu naimisissa 15 vuotta. Asunto yhteinen, yhdessä maksettu.

Mutta minun nimissäni on mökki, koska olen saanut sen perintönä. Maksan myös kaikki siihen liittyvät remonttikulut. Käyttömenot, sisustus ym. on maksettu puoliksi. 

Meillä on avioehto. Jos minä kuolen aiemmin, mökki menee perintönä lapselle.

Ihan helkkarin relevantti vastaus taas kysyttyyn :D

Vierailija
64/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rempan jälkeen kun mies päättääkin että kiitos ja näkemiin niin sulla on sitten laina ja miehellä talo jonka arvo noussut. Niin enpä ottaisi mitään lainaa noilla omistussuhteilla.

Tämäkin skenaario on ihan syytä ottaa huomioon vaikka se niin negalta kuulostaa. 

Voi herttinen, senhän takia minä tämän koko aloituksen tein, koska tämä skenaario on otettu huomioon ja haluan turvata itseäni siltä, että pahin mahdollinen tapahtuu. 

Miksi muuten et voi ostaa itsellesi osuutta talon omistajuudesta, jos teillä on tarkoitus elää yhdessä ja jopa rahoittaa yhteinen asunto tuon asunnon myyntituotoilla? Homma olisi helposti ratkaistu kun kumpikin omistaa osuuden.

Vierailija
65/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se talo edelleen miehen, vaikka menisitte naimisiin ja tulisi ero, koska mies hankkinut talon ennen avioliiton solmimista. 

Vierailija
66/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rempan jälkeen kun mies päättääkin että kiitos ja näkemiin niin sulla on sitten laina ja miehellä talo jonka arvo noussut. Niin enpä ottaisi mitään lainaa noilla omistussuhteilla.

Tämäkin skenaario on ihan syytä ottaa huomioon vaikka se niin negalta kuulostaa. 

Voi herttinen, senhän takia minä tämän koko aloituksen tein, koska tämä skenaario on otettu huomioon ja haluan turvata itseäni siltä, että pahin mahdollinen tapahtuu. 

No osta siltä mieheltä puolet talosta. Jos olette jo vuosia kimpassa asuneet niin ihmettelen että miksi ette ole jo aiemmin tehneet omistussuhteille mitään. 

Vierailija
67/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap mitä mieltä miehesi on?

Hänellä on huolena, että saako tarpeeksi lainaa yksinään remontin toteuttamiseksi, koska talostakin on vielä aika paljon lainaa jäljellä. Ollaan vasta niin alkuvaiheessa tässä, että loppuviikosta ja ensi viikolla on tulossa pari firmaa katsomaan ja tekemään tarjouksia, että montako kymppitonnia tarvitaan. Sen jälkeen voidaan kysellä rahoituksista, kun on arviota. Ollaan siitä onnekkaassa tilanteessa, että talo on alueella, josta saa ihan hyvän hinnan kunhan nuo peruskorjaukset on tehty, eli mihinkään kankkulan kaivoon ei rahat ole menossa.

Hänellä on myös säästöjä mitä voi osaksi käyttää sekä myydä pari itselleen tärkeää juttua, mutta en oikein tykkää siitäkään ajatuksesta, että hän käyttää säästöt ja rakkaat omistuks

Elämässä valitettavasti joskus sattuu ja tapahtuu. Siksi itse en laittaisi nimeäni lainapapereihin, jossa laina menee toisen omistaman kiinteistön remonttiin niin, ettei minulla ole riitatilanteissa mitään oikeuksia. En edes, vaikka kyseessä olisi läheinen sukulainen tai muu läheinen henkilö.

Aina ei välttämättä satu ja tapahdu. Sekin olisi hyvä muistaa. Talo lainan vakuudeksi ja sillä hyvä.

Vierailija
68/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten et voi ostaa itsellesi osuutta talon omistajuudesta, jos teillä on tarkoitus elää yhdessä ja jopa rahoittaa yhteinen asunto tuon asunnon myyntituotoilla? Homma olisi helposti ratkaistu kun kumpikin omistaa osuuden.

Voin toki ostaa osan itselleni. Ärsyttää vaan maksaa varainsiirtoverot siitä, kun voisin maksaa ne myös vain seuraavasta. Lisäksi talo ei ole täysin minulle mieluinen, eli ei ole "tarvetta" omistaa tästä, vaan minun puolestani mies saa jäädä tähän asumaan jos ero sattuu tulemaan vielä ennen kuin saadaan yhteinen hankittua.

Ap

Vierailija
69/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuten ap näet, palstalla ei pidetä mitään muuta vaihtoehtoa elämässä mahdollisena, kuin eroa ja huijaavaa puolisoa. Täältä ei kannata tällaisia kysellä, sen sijaan esim. pankista kannattaa."

Joo se tuli aika selväksi. Yhteistä elämää tässä ollaan rakentamassa ja tästä nykyisestä talosta mahdollisesti saadut rahat on menossa sitten meidän seuraavan kodin rahoitukseen. Ei meillä lasketa noin, että joku jää voitolle ja joku tappiolle, vaan niin, että kaikki pärjää. Mies oli tässä asunut jo pitkään ja sitä maksanut paljon ennen kuin muutin tähän, siksi en koe, että talosta kuuluisi minulle mitään, vaikka maksankin miehen juoksevia kuluja hyvittääkseni "ilmaista" asumistani. Yhtä paljon maksaisin, jos asuisin jossain vuokralla yksin, ei minua haittaa yhtään maksaa sitä kumppanilleni. Siten hänellä jää enemmän rahaa laittaa taas takaisin minuun ;)

Ap

Kyllä. Tämä tuntuu nykyään olevan harvinaista, ettei lasketa pelkkää hyötyä. Niitä "yhteisiä kassoja" nyt ei ainakaan ymmärretä. Omaan napaan sitä tuijottaa pitää 😄 

Vierailija
70/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehellä on lapsia niin se talo menee perinnöksi miehen lapsille. Jos menette naimisiin niin lapset joutuu maksamaan perintöverot, mutta sulla leskenä on elinikäinen asumisoikeus. 

Vierailija
71/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran maksat asumisesta tällä hetkellä?

Laskennallisesti varmaankin n. 600e-700e/kk. En laita miehen tilille asumisesta rahaa, mutta maksan kauppaostokset ja laskuja ja yhteisen lemmikin kuluja niin, että osallistutaan suunnilleen saman verran ja ollaan oltu tähän tyytyväisiä. Tuota järjestelyä pitää miettiä uudestaan sitten, jos tilanteet muuttuu. Esim. viime vuonna mies oli pitkällä sairaslomalla ja silloin laitoin hänelle vähän rahaa myös talon maksuja varten. Mutta ollaan molemmat sellaisella asenteella parisuhteessa, että molempien rahat on yhteistä hyvää, eikä mittailla viivottimella. Työssäkäyviä ollaan molemmat suunnilleen samalla nettopalkalla ja saadaan kyllä suu auki, jos jokin tuntuu epäreilulta.

Taas tälläinen hölmö nainen. Mies maksaa omaa lainaansa ja nainen ruoka ostoksia :D nauti niist syödyistä ruuista sitten kun ero tulee!

Vierailija
72/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehellä on lapsia niin se talo menee perinnöksi miehen lapsille. Jos menette naimisiin niin lapset joutuu maksamaan perintöverot, mutta sulla leskenä on elinikäinen asumisoikeus. 

Jos ei ole lapsia niin miehen vanhemmat perivät tuon talon, jos ovat olemassa vielä. 

Vierailija
73/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös talo ole avioliitossakin miehen, koska mies hankkinut sen ennen avioliiton solmimista? Siis jos tulisi ero. Korjatkaa, jos olen väärässä. En ole 100 % varma asiasta.

Olet väärässä.

Vierailija
74/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olisitte naimisissa, ei menisi varainsiirtoveroa.

Vierailija
75/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun isä menee naimisissa 20 vuotta nuoremman naisen kanssa niin siinä saa lapset odottaa kauan perintöä. 

Lapsi joutuu maksamaan perintöverot, mutta leskellä on elinikäinen asumisoikeus. 

Vierailija
76/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun isä menee naimisissa 20 vuotta nuoremman naisen kanssa niin siinä saa lapset odottaa kauan perintöä. 

Lapsi joutuu maksamaan perintöverot, mutta leskellä on elinikäinen asumisoikeus. 

Asuntoa ei voi myydä. Leski voi asua siinä loppuelämänsä. 

Vierailija
77/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin vähän vastaavassa tilanteessa molempien nimiin pieni asuntolaina remonttia varten, minun taloni lainan vakuudeksi. Mies maksaa sen lainan, minä talon muut kulut. Varsinaista muuta lainaa ei ole.

Meillä tosin on yhteisiä lapsia ja taloni menee perintönä aikanaan heille. Siksikin mies mielellään maksaa lainaa. Eikä muutenkaan ilmaiseksi suostuisi asumaan.

Vierailija
78/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet haluavat nuorempia naisia, mutta lapselle se on paska diili. 

Ei kannata mennä naimisiin tai jos menee niin avioehto. 

Vierailija
79/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran maksat asumisesta tällä hetkellä?

Laskennallisesti varmaankin n. 600e-700e/kk. En laita miehen tilille asumisesta rahaa, mutta maksan kauppaostokset ja laskuja ja yhteisen lemmikin kuluja niin, että osallistutaan suunnilleen saman verran ja ollaan oltu tähän tyytyväisiä. Tuota järjestelyä pitää miettiä uudestaan sitten, jos tilanteet muuttuu. Esim. viime vuonna mies oli pitkällä sairaslomalla ja silloin laitoin hänelle vähän rahaa myös talon maksuja varten. Mutta ollaan molemmat sellaisella asenteella parisuhteessa, että molempien rahat on yhteistä hyvää, eikä mittailla viivottimella. Työssäkäyviä ollaan molemmat suunnilleen samalla nettopalkalla ja saadaan kyllä suu auki, jos jokin tuntuu epäreilulta.

Taas tälläinen hölmö nainen. Mies maksaa omaa lainaansa ja nainen ruoka ostoksia :D

Kokeilepa tuota toistepäin. Nainen kasvattaa omaisuuttaan ja mies makselee ruokaostoksia. Ei ole varmaan kukaan suostunut :-D

Vierailija
80/124 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä laita paperiin nimeä! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi