Remppalainan ottaminen puolison omistamaan asuntoon?
Heips.
Meillä tilanne, että asutaan miehen omistamassa omakotitalossa, johon olen muuttanut sitten myöhemmin. Nyt on menossa talosta vanhat putket poks ja joudutaan ottamaan putkiremppaan aika iso remonttilaina, sillä putkiremontin myötä menee myös esim. kylpytilat uusiksi.
Mielelläni auttaisin tuossa ja voitaisiin ottaa remppalainaa vaikka puoliksi tai minä sen kokonaan, kun miehellä on jo iso laina. Mutta olen vähän huolissani miten käy, jos tulee ero ja minulla on remonttilaina hänen omistamaan taloon, josta en itse omista mitään. Voisin toki ostaa puolet talosta ja sitten otetaan yhdessä remppalainaa, mutta ikävää olisi myös maksaa tuhansia euroja varainsiirtoveroja vain nimellisten omistusosuuksien muuttamiseksi.
Miten tässä olisi mielestänne fiksuinta toimia? Ei olla naimisissa vielä, mutta ollaan jossain kohtaa menossa (ollaan oltu 8v yhdessä eikä olla asian suhteen kiirehditty). Turvaisiko avioliitto tuota raha-asiaa? Meinattiin alunperin tehdä avioehto joka sulkisi minulta pois omistuksen talosta, mutta jos laitan siihen itsekin rahaa, niin voiko avioehdolla sopia esim. sen remppalainamäärän verran kuuluvaksi minulle?
Vai olisiko parasta vaan antaa miehen hoitaa myös remppalaina itsekseen? Vähän sekin tekee pahaa, kun minäkin täällä kuitenkin asun, ja voisin siinä auttaa, ettei hänelle tule niin paljoa lainaa.
Jos joku on ollut vastaavassa tilanteessa, olisi kiva kuulla, miten hoiditte asian.
Kommentit (124)
Käsittämättömiä nämä kommentit että jos maksaa puolison asunnon remonttia ja tuleekin vaikka 10 vuoden päästä ero, niin pitää saada takaisin joka euro jonka on remontista maksanut 😳
Siis tämähän on hyväksikäyttäjille mahtava diili, missään muualla asuessa et voi jälkeenpäin alkaa vaatia maksamaasi vuokraa ja kuluja takaisin koko ajalta 😄 Puhumattakaan siitä että on sitä kyseistä remontoitua keittiötä, kylppäriä, asuntoa käyttänyt ja kuluttanut koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömiä nämä kommentit että jos maksaa puolison asunnon remonttia ja tuleekin vaikka 10 vuoden päästä ero, niin pitää saada takaisin joka euro jonka on remontista maksanut 😳
Siis tämähän on hyväksikäyttäjille mahtava diili, missään muualla asuessa et voi jälkeenpäin alkaa vaatia maksamaasi vuokraa ja kuluja takaisin koko ajalta 😄 Puhumattakaan siitä että on sitä kyseistä remontoitua keittiötä, kylppäriä, asuntoa käyttänyt ja kuluttanut koko ajan.
Eihän tässä kukaan hyväksikäytä ketään. Ap monta kertaa on jo sanonut että heillä on hyvä ja tasapainoinen suhde jossa puhalletaan yhteisen hyvän eteen eli maksetaan ja rempataan miehen nimissä oleva talo joka sitten avio-oikeudella rajataan pois. Nämä on ollut kihloissa jo kahdeksan vuotta eli menevät naimisiin hetkenä minä hyvänsä. Ensin pitää saada vaan yhteisen hyvän eteen oleva putkiremppa maksettua. Mies ei vaan ehkä saa siihen tarpeeksi lainaa mutta onneksi ap ymmärtää että sitten on hyvä talo myydä kunhan on ensin rempat tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä kukaan hyväksikäytä ketään. Ap monta kertaa on jo sanonut että heillä on hyvä ja tasapainoinen suhde jossa puhalletaan yhteisen hyvän eteen eli maksetaan ja rempataan miehen nimissä oleva talo joka sitten avio-oikeudella rajataan pois. Nämä on ollut kihloissa jo kahdeksan vuotta eli menevät naimisiin hetkenä minä hyvänsä. Ensin pitää saada vaan yhteisen hyvän eteen ole
Kuten huomaat, tarkoitin noita kommentoijia. En aloittajaa, joka täysin järkevästi miettii asioita, yhteistä hyvää eikä laske joka euroa. Toisin kuin nämä joiden mielestä pitäisi vain ilmaiseksi asua ja vähän vielä hyvitystä saada myöhemmin jos tuleekin ero 😄
Meillä oli ihan vastaava tilanne. Olisi pitänyt ottaa iso laina miehen omistamaan taloon. Ratkaistiin niin, että ostin 1/10 talosta ja huom maapohjasta. Ei se varainsiirtovero niin paljon ollut. Jatkossa mies omisti siis 9/10 ja minä 1/10. Olin tosi tyytyväinen. Kartutin siis omaa enkä toisen omaisuutta.