Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Remppalainan ottaminen puolison omistamaan asuntoon?

Vierailija
28.07.2025 |

Heips. 

Meillä tilanne, että asutaan miehen omistamassa omakotitalossa, johon olen muuttanut sitten myöhemmin. Nyt on menossa talosta vanhat putket poks ja joudutaan ottamaan putkiremppaan aika iso remonttilaina, sillä putkiremontin myötä menee myös esim. kylpytilat uusiksi. 

Mielelläni auttaisin tuossa ja voitaisiin ottaa remppalainaa vaikka puoliksi tai minä sen kokonaan, kun miehellä on jo iso laina. Mutta olen vähän huolissani miten käy, jos tulee ero ja minulla on remonttilaina hänen omistamaan taloon, josta en itse omista mitään. Voisin toki ostaa puolet talosta ja sitten otetaan yhdessä remppalainaa, mutta ikävää olisi myös maksaa tuhansia euroja varainsiirtoveroja vain nimellisten omistusosuuksien muuttamiseksi.

Miten tässä olisi mielestänne fiksuinta toimia? Ei olla naimisissa vielä, mutta ollaan jossain kohtaa menossa (ollaan oltu 8v yhdessä eikä olla asian suhteen kiirehditty). Turvaisiko avioliitto tuota raha-asiaa? Meinattiin alunperin tehdä avioehto joka sulkisi minulta pois omistuksen talosta, mutta jos laitan siihen itsekin rahaa, niin voiko avioehdolla sopia esim. sen remppalainamäärän verran kuuluvaksi minulle?

Vai olisiko parasta vaan antaa miehen hoitaa myös remppalaina itsekseen? Vähän sekin tekee pahaa, kun minäkin täällä kuitenkin asun, ja voisin siinä auttaa, ettei hänelle tule niin paljoa lainaa.

Jos joku on ollut vastaavassa tilanteessa, olisi kiva kuulla, miten hoiditte asian. 

Kommentit (124)

Vierailija
1/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jo itse luettelit aika monta tapaa hoitaa asia. Voittehan myös tehdä velkakirjan remonttiin käyttämästäsi summasta. Eli eron sattuessa mies maksaisi sinulle tuon summan takaisin, jos talo jäisi hänelle.

Vierailija
2/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa jo itse luettelit aika monta tapaa hoitaa asia. Voittehan myös tehdä velkakirjan remonttiin käyttämästäsi summasta. Eli eron sattuessa mies maksaisi sinulle tuon summan takaisin, jos talo jäisi hänelle.

Tuo voisikin olla hyvä, sitten ei tarvitsisi nyt pika-aikataululla rynnätä maistraattiin vaan ehdittäisiin järjestää häitä sitten myöhemmin.

Tiedätkö, onko itse rustattu velkakirja pätevä, vai tarvitaanko siihen jotain virkamiestä mukaan laatimaan ja vahvistamaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran maksat asumisesta tällä hetkellä?

Vierailija
4/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan keskustelette tuosta pankissa, kun remppalainaa otatte. Pankista myös tarvittaessa lakipalvelut. Olisi turvallisempaa sinulle, jos olisi ihan virallinen dokumentti todistajilla. Ja se remppalaina kannattaa tietysti ottaa samasta kuin miehen asuntolaina on, jos vaan mahdollista.

Vierailija
5/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytössä on ns. kalukukkaro.

Vierailija
6/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto avio-oikeudella oikeuttaa avioliiton päättyessä tasa jakoon. Aina sekään ei ole hyvä. Riippuu mitä omistuksia teillä on. Aina ikävää, jos varakkaampi joutuu luopumaan omastaan.

Velkakirja ehkä järkevintä. 

Vierailija
7/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa miehelle vuokraa. Mies ottaa remonttilainan, kun kerran kaiken omistaakin.

Vierailija
8/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksa miehelle vuokraa. Mies ottaa remonttilainan, kun kerran kaiken omistaakin.

Tottakai ap maksaa kokoajan vuokraa. Luuletko, että hän ilmaiseksi asuu?

Vierailija
9/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ottaa kantaa tietämättä tulojasi, miehen tuloja, miehen lainan kuukausierää ja muita asunnon kuluja ja paljonko maksat nyt asumisestasi.

Vierailija
10/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vastaava tilanne, asumme minun talossani, johon otettiin yhteinen remonttilaina. Pankki tarjosi kahta vaihtoehtoa, joko puoliso ostaa talosta puolet minulta, tai minun taloni laitetaan lainan vakuudeksi. Talo laitettiin lainan vakuudeksi ja asia oli sillä selvä.

Käytännössä talo on siis minun, laina on yhteinen ja mies maksaa lainan lyhennykset. 

Vierailija
11/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan sama, mutta kerron. Me on oltu naimisissa 15 vuotta. Asunto yhteinen, yhdessä maksettu.

Mutta minun nimissäni on mökki, koska olen saanut sen perintönä. Maksan myös kaikki siihen liittyvät remonttikulut. Käyttömenot, sisustus ym. on maksettu puoliksi. 

Meillä on avioehto. Jos minä kuolen aiemmin, mökki menee perintönä lapselle.

Vierailija
12/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo voisikin olla hyvä, sitten ei tarvitsisi nyt pika-aikataululla rynnätä maistraattiin vaan ehdittäisiin järjestää häitä sitten myöhemmin.

Tiedätkö, onko itse rustattu velkakirja pätevä, vai tarvitaanko siihen jotain virkamiestä mukaan laatimaan ja vahvistamaan? 

On se pätevä. Netistä löytyy myös malleja, joita kannattaa hyödyntää, ettei tule myöhemmin ongelmia. Lakimies ottaa sen tekemisestä muutaman satasen. Voi olla, että pankista löytyy halvempikin lakimies.

Vierailija
13/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli eron sattuessa mies maksaisi sinulle tuon summan takaisin, jos talo jäisi hänelle."

Ja ap ei ole maksanut mahdollisesti mitään asumisestaan koko aikana? Ajattelisin tämän pikemminkin niin että jos ero tulee, loppulaina siirretään miehen nimiin ja sillä hyvä.

Vierailija
14/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskennallisesti varmaankin n. 600e-700e/kk. En laita miehen tilille asumisesta rahaa, mutta maksan kauppaostokset ja laskuja ja yhteisen lemmikin kuluja niin, että osallistutaan suunnilleen saman verran ja ollaan oltu tähän tyytyväisiä. Tuota järjestelyä pitää miettiä uudestaan sitten, jos tilanteet muuttuu. Esim. viime vuonna mies oli pitkällä sairaslomalla ja silloin laitoin hänelle vähän rahaa myös talon maksuja varten. Mutta ollaan molemmat sellaisella asenteella parisuhteessa, että molempien rahat on yhteistä hyvää, eikä mittailla viivottimella. Työssäkäyviä ollaan molemmat suunnilleen samalla nettopalkalla ja saadaan kyllä suu auki, jos jokin tuntuu epäreilulta.

Vierailija
15/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vastaava tilanne, asumme minun talossani, johon otettiin yhteinen remonttilaina. Pankki tarjosi kahta vaihtoehtoa, joko puoliso ostaa talosta puolet minulta, tai minun taloni laitetaan lainan vakuudeksi. Talo laitettiin lainan vakuudeksi ja asia oli sillä selvä.

Käytännössä talo on siis minun, laina on yhteinen ja mies maksaa lainan lyhennykset. 

Miten se silloin on yhteinen laina, jos toinen maksaa sen. Muuten kuin nimellisesti.

Vierailija
16/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan maksa mitään miehen talon remonteista!

Vierailija
17/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ap maksaa kokoajan vuokraa. Luuletko, että hän ilmaiseksi asuu?

Mutta nyt olikin kyse ap:n miehestä, eikä kokoajasta. 

Vierailija
18/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ota mitään osaa remontteihin. Itse osallistuin nyk. aviomieheni asunto-osakkeen keittiöremonttiin (tehtiin se samalla kun tuli putkiremontti taloyhtiön). Eli uusiksi meni koko keittiö ja maksettiin puoliksi. Eikä ollut mikään halpa kun meni myös vanhat 80 luvun kodinkoneetkin. 

Nyt asunto on vuokralla ja mitään en ole takaisin saanut tuosta omasta panoksestani. Aikoinaan siellä asuessani maksoin yhtiovastikkeen. 

Vierailija
19/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se silloin on yhteinen laina, jos toinen maksaa sen. Muuten kuin nimellisesti.

Virallisesti se todellakin on yhteinen laina, vaikka mies sen haluaakin maksaa.

Vierailija
20/124 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Talo laitettiin lainan vakuudeksi ja asia oli sillä selvä"

Tämä varmaan yksinkertaisinta. Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä